EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markm

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 20 sep 2019, 17:44

Robin schreef: 20 sep 2019, 14:25 Als een accu van 'n EV in 3-5 minuten van leeg naar vol geladen kan worden terwijl er >20 EV's tegelijk aan een ladingsstation staan, er tijdens koude dagen de actiradius niet met 20% of meer vermindert, maar gelijk blijft, als er tijdens een aantal keren voluit accelereren of een paar rondjes trackday de boel niet in limpmode gaat of oververhit raakt en als je een beetje 130-160kmh door kan blijven halfgassen zonder dat je accupakket opeens leeg is, ja dan wordt EV rijden interessant en dan zie ik zeker een technologische en maatschappelijke vooruitgang.

Maar zover is 't nog even niet. Dus van een voorsprong spreken die er niet is.

En dan heb ik 't nog niet over het fabricageproces.
Als de grote duitse autofabrikanten eenmaal er vol op inzetten gaan al de punten die je noemt hard. Geef t max 10 jr en t is geregeld.

Wat is dr mis met het fabricageproces?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 sep 2019, 18:33

Milieuonvriendelijk fabricageproces.

10 jaar (natte vingerwerk of weet je 't zeker?) dan zijn we al dood als 't aan al die miljoenen klimaatgekkies die demonsteren ligt.

Kunnen we dáár niet makkelijk vanaf? Elke mens is er één teveel als het om milieu /klimaat aankomt. :-)))))

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2019, 18:52

Ik bedenk me net: een i3 kwam in 2013 op de markt, Model S in 2012, Model 3 vorig jaar. En de door mij benoemde issues van hierboven zullen nu echt binnen 10 jaar verleden tijd zijn(?)

Wat dus in 6/7 jaar eigenlijk niet enorm is opgeschoten. Range en laadtijd zijn nog steeds knudde tov vergelijkbare ICE s

Maar goed het zal wel. Misschien.
Laatst gewijzigd door Robin op 20 sep 2019, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 20 sep 2019, 18:52

Al die punten zullen inderdaad steeds beter worden.

Maar al zou het grotendeels verholpen zijn, dat hele EV gebeuren doet mij niks.
Ik zie twee categorie auto's: auto als vervoersmiddel of een auto die minder rationeel is.
Het eerste categorie doet mij niks, kom je mee van A naar B, moet een bepaalde hoeveelheid ruimte en luxe hebben maar in de regel zou ik daar nooit meer geld dan nodig aan kunnen uitgeven. Merkje etc. boeit mij dan niet zo, het zal allemaal wel. Zo'n ding moet gewoon werken en klaar.
De tweede categorie is de reden dat ik autoliefhebber ben. Dat is iets speciaals, je moet een beetje gek zijn want het kost veel meer dan de eerste categorie (eigenlijk wil je dat niet weten want dan bestaat de kans dat je het niet koopt). Maar als je dan weer met zo'n auto op pad bent dan valt alles op z'n plek en voel je je helemaal happy. Kan bij mij vanalles zijn: kleine hothatch met 1.6, lightweight iets, Amerikaanse V8 pickup, etc.

Al die EV's nu stop ik in de eerste categorie. Die specs en acceleratietijden zijn heel indrukwekkend, maar ik merk dat het mij niet boeit. Die Taycan is heel mooi, Porsche interieur erin, top. Maar: categorie één. Die nieuwe Tesla Roadster met bizarre specs, zal ongelofelijk hard gaan: doet mij niks en het interesseert mij ook niet. Lotus supercar, ja knap gemaakt, maar ik hoef dat niet. Ik heb er geen euro extra voor over zoals ik nu wel heb bij categorie twee auto's.

Geen idee of autofabrikanten het voor elkaar gaan krijgen om met een EV te komen die ik wel vet vind en in categorie twee zou stoppen. Misschien lukt het gewoon niet. Het starten van een motor, het geluid, door de toeren heen gaan... ik ben al 25 jaar gek op auto's en na 25 jaar vind ik het nog steeds vet als ik een dikke auto hoor starten, dat gaat niet vervelen. Ik snap dat een ICE ook genoeg nadelen kent: zie de topics over motorische problemen hier, heerlijk als dat geen issue meer is. Of je auto niet meer hoeven warmrijden maar gelijk planken. ICE is ook wel een beetje uitontwikkeld qua alles.
Maar ondanks die nadelen ben ik bereid daar wél extra geld voor neer te leggen. Als dat niet meer te koop is en het lukt autofabrikanten niet met EV's dan houd m'n hobby wel op? Of ik moet gewoon het oudere spul gaan rijden (wat mij sowieso meer trekt tov vroeger, want de hoeveelheid leuke ICE auto's is ook rap minder aan het worden..).

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2019, 18:56

Goed verhaal Tom,
Toen mid 70s de Quartz crisis in horlogeland in volle gang was werd mechanisch spul weggezet als oud en onhandig en niet bij de tijd letterlijk :)

Nu draagt de hele wereld quartzklokjes op batterijen van een paar centen, maar t echte werk is mechanisch. En hoe

Ja als iedereen met analogieën gooit doe ik ook mee:)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 20 sep 2019, 18:59

Spijker op zijn kop,Tom. :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 20 sep 2019, 19:00

Prima vergelijking toch Robin. Quartz hoef ik ook niet. Prima voor in m'n oven en magnetron, maar om m'n pols heb ik liever een minder exacte automaat.

markm

Bericht door markm » 20 sep 2019, 19:07

Tom schreef: 20 sep 2019, 18:52 Al die punten zullen inderdaad steeds beter worden.

Maar al zou het grotendeels verholpen zijn, dat hele EV gebeuren doet mij niks.
Ik zie twee categorie auto's: auto als vervoersmiddel of een auto die minder rationeel is.
Het eerste categorie doet mij niks, kom je mee van A naar B, moet een bepaalde hoeveelheid ruimte en luxe hebben maar in de regel zou ik daar nooit meer geld dan nodig aan kunnen uitgeven. Merkje etc. boeit mij dan niet zo, het zal allemaal wel. Zo'n ding moet gewoon werken en klaar.
De tweede categorie is de reden dat ik autoliefhebber ben. Dat is iets speciaals, je moet een beetje gek zijn want het kost veel meer dan de eerste categorie (eigenlijk wil je dat niet weten want dan bestaat de kans dat je het niet koopt). Maar als je dan weer met zo'n auto op pad bent dan valt alles op z'n plek en voel je je helemaal happy. Kan bij mij vanalles zijn: kleine hothatch met 1.6, lightweight iets, Amerikaanse V8 pickup, etc.

Al die EV's nu stop ik in de eerste categorie. Die specs en acceleratietijden zijn heel indrukwekkend, maar ik merk dat het mij niet boeit. Die Taycan is heel mooi, Porsche interieur erin, top. Maar: categorie één. Die nieuwe Tesla Roadster met bizarre specs, zal ongelofelijk hard gaan: doet mij niks en het interesseert mij ook niet. Lotus supercar, ja knap gemaakt, maar ik hoef dat niet. Ik heb er geen euro extra voor over zoals ik nu wel heb bij categorie twee auto's.

Geen idee of autofabrikanten het voor elkaar gaan krijgen om met een EV te komen die ik wel vet vind en in categorie twee zou stoppen. Misschien lukt het gewoon niet. Het starten van een motor, het geluid, door de toeren heen gaan... ik ben al 25 jaar gek op auto's en na 25 jaar vind ik het nog steeds vet als ik een dikke auto hoor starten, dat gaat niet vervelen. Ik snap dat een ICE ook genoeg nadelen kent: zie de topics over motorische problemen hier, heerlijk als dat geen issue meer is. Of je auto niet meer hoeven warmrijden maar gelijk planken. ICE is ook wel een beetje uitontwikkeld qua alles.
Maar ondanks die nadelen ben ik bereid daar wél extra geld voor neer te leggen. Als dat niet meer te koop is en het lukt autofabrikanten niet met EV's dan houd m'n hobby wel op? Of ik moet gewoon het oudere spul gaan rijden (wat mij sowieso meer trekt tov vroeger, want de hoeveelheid leuke ICE auto's is ook rap minder aan het worden..).
Dat de ev jou niks doet, daar heeft de gehele autoindustrie echt geen boodschap aan. Iedereen zal uiteindelijk om moeten. Zo simpel is t gewoon.

markm

Bericht door markm » 20 sep 2019, 19:12

Robin schreef: 20 sep 2019, 18:33 Milieuonvriendelijk fabricageproces.

10 jaar (natte vingerwerk of weet je 't zeker?) dan zijn we al dood als 't aan al die miljoenen klimaatgekkies die demonsteren ligt.

Kunnen we dáár niet makkelijk vanaf? Elke mens is er één teveel als het om milieu /klimaat aankomt. :-)))))
Milieuvriendelijk fabricage proces? Waarom is dat ineens belangrijk voor je?
Hoe milieuvriendelijk denk je dat het raffinage proces is? Hoe denk je dat de olie hier komt? Was je in de veronderstelling dat je benzine zo uit de grond kwam bij t tankstation?
De hoeveelheid uitstoot van die liter benzine die jij wegrijd is al zeker 2 x uitgestoten voordat de benzine in je tank zit. Wel naar t totale plaatje blijven kijken he. ;-)

DF-user-13935

Bericht door DF-user-13935 » 20 sep 2019, 19:13

Robin schreef: 20 sep 2019, 12:20 BMW zet in op waterstof begreep ik.
Niet alleen op waterstof. Overigens is een waterstofauto ook een elektrische auto.

Wimo

Bericht door Wimo » 20 sep 2019, 19:33

Robin schreef: 20 sep 2019, 18:52 Ik bedenk me net: een i3 kwam in 2013 op de markt, Model S in 2012, Model 3 vorig jaar. En de door mij benoemde issues van hierboven zullen nu echt binnen 10 jaar verleden tijd zijn(?)

Wat dus in 6/7 jaar eigenlijk niet enorm is opgeschoten. Range en laadtijd zijn nog steeds knudde tov vergelijkbare ICE s

Maar goed het zal wel. Misschien.
In 6 jaar 50 procent meer range door betere accu's en motoren. 50% sneller laden (40vs20min) .. elke grote (auto) fabrikant zet vol in op solid state accu's. Kobalt gebruik van 15 naar minder dan 4 procent in slechts een paar jaar. Dat er sjoemel fabrikanten zijn die er gerust 20 procent induwen was natuurlijk te verwachten..

Hoeveel vooruitgang verwacht je? Dat het resultaat nog niet aan jouw verwachtingen voldoet wil niet zeggen dat er (enorme) stappen worden gemaakt. In deze hoek zit de ontwikkeling.. niet in de volgende versie van de 1.1gt-tdi-hyper active anti cheat sjoemel ice.

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2019, 19:48

Ik verwacht een goed alternatief, betaalbaar, niet teveel massa wel genoeg range en binnen 5minuten vol.

Maar we moeten er toch allemaal aan geloven, wordt hier eenvoudig gezegd, van de regen in de drup.

Markm, ja dank ik wist dat niet ik dacht dat benzine zo hopla uit een koe kwam....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 sep 2019, 20:04

Ik heb er niks mee, maar kansloos zijn we;
Akkoord over Duits klimaatbeleid


 Bondskanselier Merkel is het na 19
uur onderhandelen met haar coalitie
eens geworden over het klimaatbeleid.
Het pakket maatregelen ter waarde van
54 miljard euro is budgetneutraal.De
overheidsuitgaven stijgen er niet door
en er wordt geen geld voor geleend.

Dat wordt bereikt door onder meer
geleidelijk hogere heffingen op te
leggen op het gebruik van fossiele
brandstoffen,de tol voor vrachtwagens
te verhogen en toeslagen op te leggen
op tickets voor binnenlandse vluchten.

Benzine en diesel worden in stapjes 15
cent per liter duurder.Elektrische
auto's en treinreizen worden goedkop

ICE wordt gewoon fiscaal onbetaalbaar gemaakt, maatschappelijk niet meer geaccepteerd;

1
-via benzine/dieselprijzen
-via wegenbelasting
-via CO2 beprijzing
-via NOx beprijzing

2
-maatschappelijke druk; hoe lang zal het duren dat je met je verdiende centen en een aparte kar rijdende (ik noem een M2, een GT4, een willekeurige iets meer dan modale exoot) als een kutte klootzak klimaatontkenner wordt neergezet?? Eerst boze blikken, dan krassen over je lak, vervolgens het ding in de hens door nietsontziende opgefokte hysterische klimaat verdedigers die coute que coute hun agenda door willen zetten, eerst het materieel, dan de mens die er mee rijdt. Je wordt straks nog uit je ICE gesleurd en groen gelyncht !

allen

Bericht door allen » 20 sep 2019, 20:22

Helemaal top dus. Hoeveel lange afstand vrachtwagens hebben we al op stroom draaien en hoeveel kilometer komt de huidige vrachtwagen vol pindakaas op een liter diesel? 3? Maak de fossiele brandstof maar lekker duur. Iedereen juichen. Goed voor het milieu. Minder goed voor je koopkracht.

---
edit: overigens kan ik er niet eens echt mee zitten als we straks allemaal in een elektrisch wagentje geduwd worden. Ik heb er niets mee. Kan ook niets met premium blabla of acceleratiecijfers. Betekent simpelweg dat ik tzt overstap op de goedkoopste ev.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 sep 2019, 20:31

Als het doorgedrukt wordt dan is DF voor mij voltooid verleden tijd, dan interesseert mij het hele autorijden niet meer, dan zit ik alleen nog in off topic :lol:

Luco

Bericht door Luco » 20 sep 2019, 20:33

Ja en als ze meer dan 50% in de ev hebben komt er ineens km heffing :-) de staat moet toch ergens zijn geld vandaan halen.
Dus linksom of rechtsom moeten we het met zijn allen betalen, dus de mensen die nu gebruik maken van de subsiedieregeltjes zijn gewoon slim.

JP

Bericht door JP » 20 sep 2019, 20:37

allen schreef: 20 sep 2019, 20:22 Helemaal top dus. Hoeveel lange afstand vrachtwagens hebben we al op stroom draaien en hoeveel kilometer komt de huidige vrachtwagen vol pindakaas op een liter diesel? 3? Maak de fossiele brandstof maar lekker duur. Iedereen juichen. Goed voor het milieu. Minder goed voor je koopkracht.
(...)
Vrachtwagens ? vroeger 3, nu 4 km per liter diesel. Toch procentueel een flinke vooruitgang. Distributie wordt al veel volelektrisch gedaan.
Bereik tussen de 100 en 200km.
Deze 37-tonner heeft een vermogen van 210 kilowatt en een koppel van 2.000 Nm. Het accupakket van 170 kWh is na een halfuurtje snelladen weer good to go.
Alternatief voor een vrachtwagen is tegenwoordig LNG. Alleen is dat weer niet zo goed.
Maar in de realiteit zijn LNG-trucks helemaal niet schoner, zo blijkt uit tests door onderzoeksinstituut TNO in opdracht van de Nederlandse overheid. De drie LNG-vrachtwagens die TNO onderzocht, bleken 2 tot 5 keer meer giftige stikstofoxiden uit te stoten dan de minst vervuilende dieselvrachtwagen. Wat de uitstoot van fijnstof betreft, blijken de vrachtwagens het nauwelijks beter te doen.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ln ... ~ab32d153/

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 sep 2019, 21:24

Interessant JP. Wat voor voertuigen zijn die volelektrische wagens eigenlijk?

JP

Bericht door JP » 20 sep 2019, 21:28

Jumbo

Verder zijn er nog wat mooie vrachtauto's op komst.

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/lo ... achtwagens

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 sep 2019, 21:37

Mooi spul!

DF-user-13935

Bericht door DF-user-13935 » 20 sep 2019, 21:41

romo schreef: 20 sep 2019, 20:04 Ik heb er niks mee, maar kansloos zijn we;
Akkoord over Duits klimaatbeleid


 Bondskanselier Merkel is het na 19
uur onderhandelen met haar coalitie
eens geworden over het klimaatbeleid.
Het pakket maatregelen ter waarde van
54 miljard euro is budgetneutraal.De
overheidsuitgaven stijgen er niet door
en er wordt geen geld voor geleend.

Dat wordt bereikt door onder meer
geleidelijk hogere heffingen op te
leggen op het gebruik van fossiele
brandstoffen,de tol voor vrachtwagens
te verhogen en toeslagen op te leggen
op tickets voor binnenlandse vluchten.

Benzine en diesel worden in stapjes 15
cent per liter duurder.Elektrische
auto's en treinreizen worden goedkop

ICE wordt gewoon fiscaal onbetaalbaar gemaakt, maatschappelijk niet meer geaccepteerd;

1
-via benzine/dieselprijzen
-via wegenbelasting
-via CO2 beprijzing
-via NOx beprijzing

2
-maatschappelijke druk; hoe lang zal het duren dat je met je verdiende centen en een aparte kar rijdende (ik noem een M2, een GT4, een willekeurige iets meer dan modale exoot) als een kutte klootzak klimaatontkenner wordt neergezet?? Eerst boze blikken, dan krassen over je lak, vervolgens het ding in de hens door nietsontziende opgefokte hysterische klimaat verdedigers die coute que coute hun agenda door willen zetten, eerst het materieel, dan de mens die er mee rijdt. Je wordt straks nog uit je ICE gesleurd en groen gelyncht !
Ik zie uit naar de eerste elektrische ///M.

JP

Bericht door JP » 20 sep 2019, 21:43

Ik zie uit naar mijn eerste elektrische bbq.

Luco

Bericht door Luco » 20 sep 2019, 21:46

0-100 in 5 sec, dat is echt wel indrukwekkend

allen

Bericht door allen » 20 sep 2019, 22:13

JP schreef: 20 sep 2019, 21:43 Ik zie uit naar mijn eerste elektrische bbq.
Laat ik er eentje hebben staan. Een stuk vlees is zoveel lekkerder als deze is klaargemaakt op een BBQ met fossiele brandstoffen.

JP

Bericht door JP » 20 sep 2019, 22:17

allen schreef: 20 sep 2019, 22:13
JP schreef: 20 sep 2019, 21:43 Ik zie uit naar mijn eerste elektrische bbq.
Laat ik er eentje hebben staan. Een stuk vlees is zoveel lekkerder als deze is klaargemaakt op een BBQ met fossiele brandstoffen.
In jouw geval is dat misschien ook veiliger, voordat je Action-zekeringen en Wibra-kabelschoentjes gebruikt in je elektrische bbq.... jij gebruikt natuurlijk een Duct-tape bbq en steekt de kolen aan met een busje WD-40 :tooth:

Plaats reactie