Het eten van vlees

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luc B

Re: Vegetariër worden

Bericht door Luc B » 04 sep 2019, 12:06

Glas jus is net zo slecht als een glas cola.

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 sep 2019, 12:08

Da's op z'n zachtst gezegd behoorlijk kort door de bocht natuurlijk als we het over vers geperste jus hebben.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 sep 2019, 12:13

Luc B schreef: 04 sep 2019, 12:06 Glas jus is net zo slecht als een glas cola.
Dat is sap wat je bij de Appie in die grote pers zelf in dat flesje kunt persen? Dat meen je toch niet??

Riceaux

Bericht door Riceaux » 04 sep 2019, 12:22

Vezels gaan grotendeels verloren bij het persen, suiker blijft behouden. En je consumeert in 1 fles sinaasappelsap ongeveer 6-8 sinaasappels. In 1 sinaasappel zit ongeveer 8 gram suiker. Dus er zit wel een kern van waarheid in. Maar een glas cola is nog steeds slechter.

allen

Bericht door allen » 04 sep 2019, 12:22

Ook die bevatten aardig wat suikers en voor je tanden ook niet bijster geweldig.
Maar serieus. Geniet gewoon, eet, rook, drink, wat je ook wilt. Alles met mate. Die twee of drie jaar dat je eerder dood kan gaan is dan maar jammer. Wel beter voor onze overbevolking en de huizenprijzen en de zorg. Die bejaarden met duizend kwaaltjes blijven verzorgen is niet gratis.

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2019, 12:36

OK Rico & Allen.

Ik stop met verse jus 'd orange dus.

Luc B

Bericht door Luc B » 04 sep 2019, 12:44

:tooth: nog even en je dieet bestaat alleen nog uit een biologische glutenvrije cracker met wat water.

Robin

Bericht door Robin » 04 sep 2019, 12:56

Ha, misschien:)

Nu smeer ik al decennia geen margarine/roomboter op mijn brood, ik eet dus volkorenbrood zonder 'boter' met beleg.

Nu lees ik wel dat roomboter veel minder goed is verzadigde vetzuren-->cholesterol(?) tov margarine/halvarine--->plantaardig onverzadigd?

Hoe goed is marga/halvarine eigenlijk?

WJ

Bericht door WJ » 04 sep 2019, 13:49

Roombotor is natuur, margarine is fabriek met Enummers en vitaminen toevoeging. Beide valt wat voor te zeggen. Roomboter is idd wel ligt cholesterol verhogend, dus als je geen issues daarmee heb, lekker belangrijk.

Als je niet bergen eet maakt het niet uit, eet wat je lekker vind.

Oh en gewoon Jus de Orange blijven drinken, niet overdreven veel maar zitte nog steeds vitaminen in.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 sep 2019, 15:54

Jus beperken

Roomboter prima, de Vit A, D, E, K zijn alleen vet oplosbaar (andere vit in water), kortom; vetten ook niet geheel vermijden !

Goede vetten; noten, mn walnoten (verlaagt de vaat weerstand door het soepel houden van de vaat wand, dat werkt dan weer bloeddruk verlagend.) Bij het ouder worden worden vaatwanden stugger/star, de reden dat de bloedruk met de leeftijd stijgt, wat wederom funest is voor onze organen.

Cholesterol kan je verlagen door en/of; Rode rijst, Havermout, beide verlagen de cholesterol spiegel op natuurlijke wijze, medicatie door artsen voorgeschreven om het cholesterol niveau te laten zakken, de zogenaamde statines, geven veel bijwerkingen, mn onbegrepen spierpijnen.

Ybo
Auto: G21 / E46

Bericht door Ybo » 04 sep 2019, 16:41

Ik ben niet zo'n voedselexpert. Maar ik word echt helemaal gestoord van die wisselende berichten. Wij zijn tijd geleden ook alleen nog maar Zero gaan drinken, want suiker slecht blabla. En nu blijkt inderdaad dat Zero ook rommel is.
"Elke dag 1 ei, is goed voor je" -> "Eieren moet je niet eten, heel slecht!" Etc. etc. Dat alles met mate moet snap ik wel, maar er komt toch een flinke brei aan tegenstrijdigheden voorbij zeg.

Verder heb ik wel zo mijn gedachten over de zuivelindustrie als boerenzoon. Ik kan alleen spreken voor de melkveehouderij en neem van mij aan dat de 'megastal' in die specifieke sector het beste is wat de koe is overkomen: Zachte vloeren, zachte ligplaatsen, veel frisse lucht, veel bewegingsruimte en steeds vaker de vrijheid om zelf te kiezen voor weiland of stal. (waarbij verrassend vaak de stal wordt gekozen).

Peric

Bericht door Peric » 04 sep 2019, 17:00

Vruchtensap bevat Fructose, Fructose (fruitsuiker) is een monosacharide die van nature voorkomt in honing, fruit, vruchtensap en in mindere mate in groente. Tafelsuiker (sacharose) bestaat voor 50% uit fructose en voor 50% uit glucose.
Sacharose wordt in de darm gesplitst in glucose en fructose. Uit de literatuur blijkt dat matige fructoseconsumptie (30-60 gram per dag) in een gezond voedingspatroon past, maar dat overmatige consumptie (>100 gram per dag) kan leiden tot negatieve gezondheidseffecten en daarom beter vermeden kan worden.

Je kunt veel beter Roomboter eten ipv van Halvarine/Margarine. Halvarine/Margarine zit 1 molecuul verwijderd van plastic.

De suikervervangers zorgen er voor dat je juist méér suiker tot je gaat nemen. Je lichaam denkt dat je suiker gegeten hebt, maar komt er dan achter dat het niet zo is, dus gaat om nog meer vragen. Voordeel van suikervervangers is wel dat je er minder van nodig hebt.
De afgifte van suiker is geleidelijk, terwijl die van vervangers gelijk hun werk doen.

Elise

Bericht door Elise » 04 sep 2019, 17:03

allen schreef: 04 sep 2019, 12:22 Maar serieus. Geniet gewoon, eet, rook, drink, wat je ook wilt. Alles met mate. Die twee of drie jaar dat je eerder dood kan gaan is dan maar jammer.
Helemaal mee eens, onder het motto overal waar "te" voor staat is niet goed, behalve tevreden :zwijntje:

Ook eens met Ybo, al die wisselende berichten zijn om gek van te worden. Er bestaat m.i. ondertussen geen product meer wat niet onder de loep is genomen waarbij het ene onderzoek zegt het is goed voor je en het volgende onderzoek zegt dat je er kanker van krijgt.

Luc B

Bericht door Luc B » 04 sep 2019, 17:29

Peric schreef: 04 sep 2019, 17:00 Halvarine/Margarine zit 1 molecuul verwijderd van plastic.
:tooth: ik hoop dat je niets met scheikunde doet..

JP

Bericht door JP » 04 sep 2019, 17:32

Luc B schreef: 04 sep 2019, 17:29
Peric schreef: 04 sep 2019, 17:00 Halvarine/Margarine zit 1 molecuul verwijderd van plastic.
:tooth: ik hoop dat je niets met scheikunde doet..
Hij is toch tandarts :tooth:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 sep 2019, 17:39

Gewoon niet snaaien das de meest doeltreffende methode om gezond te eten.

Als die koekjes, snacks etc zitten vol met transvetten, die wil je niet in je lijf.

Te bruin gebakken aardappeltjes, frites ook niet; Bevat Acrylamide wat als kanker verwekkend wordt aangemerkt.

BBQ met zwart geblakerd vlees vooral laten staan; PAC`s (Polycyclische Aromatische Koolwaterstof) zeer kanker verwekkend.

Beetje nuchter nadenken en je komt een end, in elk geval voorkom je een vroegtijdig end :tooth:

Peric

Bericht door Peric » 04 sep 2019, 17:54

Vergelijk tussen Margarine en Roomboter...
Afbeelding

Riceaux

Bericht door Riceaux » 04 sep 2019, 17:57

Cholesterol an sich is ook geen probleem. Cholesterol icm ontstekingen in de bloedvaten veroorzaakt problemen.

romo

Bericht door romo » 04 sep 2019, 18:09

Cholesterol is een noodzakelijk hormoon, te weinig en te veel geeft problemen.

Te laag; mn spierpijn, afname kracht, bij ouderen daarmede verhoging valrisico`s, met daarom verhoogde sterfte kans (het hart goed, en toch dood)

Te hoog; Arteriosclerose/Artherosclerose; aankoeken van vettige (cholesterol) "plaques" binnenzijde vaatwand, de vaatwand wordt stug, de doorstroming omlaag, de bloeddruk omhoog, rode bloedcellen scheuren kapot door de ruwe plaque, hierdoor trombose, eventueel een embolie met wederom vaak desastreuze gevolgen tot aan overlijden toe.

De medische consensus over de normaal waarden, HDL, LDL, en de ratio is nog ver te zoeken. Onlangs is de NHG standaard (Nederlands Huisartsen Genootschap) v.w.b. die waarden de standaard van de Cardiologen aangehouden. de Cardiologen hanteren veel striktere (lees; lagere) waarden dan voorheen de huisartsen (op zich al vreemd, we praten over de medische stand)

Een van de kritiek punten is dat deze lage waarden niet meer realistisch zijn, nauwelijks minder sterftes opleveren als ook de Farmaceutische industrie te veel faciliteren. (verkoop Statines)

Dan gezondheid in algehele zin, daar kan je een zogenaamd gezondheid profiel voor aanleggen om een risico inschatting te maken over de cardiale belastbaarheid;

1 >(Oxidatieve ) stress
2 Roken
3 Overgewicht
4 Verhoogde bloeddruk
5 Cardio-Pulmonale fitheid.

Je kan alle 5 factoren voor 20% wegen, maar beter is om roken voor 40% en de andere factoren voor 15% te rekenen.

Het markante kan dan zijn dat iemand met obesitas als tellende factor, de rest goed, toch een normaal gezondheid profiel kan hebben. Omgekeerd iemand met een lage BMI, maar wel 2 pakjes per dag wegpaft een zeer verhoogd risico heeft.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 sep 2019, 18:31

Ybo schreef: 04 sep 2019, 16:41 Ik ben niet zo'n voedselexpert. Maar ik word echt helemaal gestoord van die wisselende berichten. Wij zijn tijd geleden ook alleen nog maar Zero gaan drinken, want suiker slecht blabla. En nu blijkt inderdaad dat Zero ook rommel is.
"Elke dag 1 ei, is goed voor je" -> "Eieren moet je niet eten, heel slecht!" Etc. etc. Dat alles met mate moet snap ik wel, maar er komt toch een flinke brei aan tegenstrijdigheden voorbij zeg.

Verder heb ik wel zo mijn gedachten over de zuivelindustrie als boerenzoon. Ik kan alleen spreken voor de melkveehouderij en neem van mij aan dat de 'megastal' in die specifieke sector het beste is wat de koe is overkomen: Zachte vloeren, zachte ligplaatsen, veel frisse lucht, veel bewegingsruimte en steeds vaker de vrijheid om zelf te kiezen voor weiland of stal. (waarbij verrassend vaak de stal wordt gekozen).
Zoals Allen al zegt alles met mate, daar probeer ik naar te leven. Lukt alleen nog niet met auto’s....... :dood: :roll: en af en toe met bier in de 3e helft....... enne........ nou ja, doe mijn best...... :hungry: :oops:

Dat van die koeien Is goed om om te lezen. Geld dat ook voor de biefstuk en tomahawk koeien ?

Gr Ron

RJL86
Auto: Mazda 3

Bericht door RJL86 » 04 sep 2019, 19:12

Wij koken eigenlijk alleen maar met zonnebloemolie. Geen idee of dat gezond is, maar smaakt prima.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 sep 2019, 19:16

Wordt druk bij de buren van deze mevrouw..........

https://www.geenstijl.nl/5149416/vegavr ... -aan/#more

JP

Bericht door JP » 04 sep 2019, 19:18

Dat is duidelijk dat die al een tijd zonder worst leeft....

RJL86
Auto: Mazda 3

Bericht door RJL86 » 04 sep 2019, 19:24

Haha wat een zuur mens

Luco

Bericht door Luco » 04 sep 2019, 19:33

Haha, lekker met 3000 man voor de deur bbq-en, dat zal ze leren.

Plaats reactie