Het eten van vlees

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jinx

Re: Vegetariër worden

Bericht door Jinx » 03 sep 2019, 00:10

Ron heeft compleet gelijk natuurlijk. Jos trouwens ook. Ik zei eerder ook al iets vergelijkbaars. Zelfs als heel Europa alles perfect op orde heeft, behandeling van dieren, geen plastic in zee, helemaal groen leven, is daarmee nog niet 10% van het probleem opgelost. Het probleem ligt in het grootste gedeelte van de wereld waar wij al 50 jaar, ieder jaar, miljarden heen storten en nog geen enkele vooruitgang te bespeuren is. En die 90% komt tegenwoordig ook hierheen om aanspraak te maken op hun geld en rechten, wat neerkomt op een deel van jouw geld en rechten. Dit zijn mensen die dieren levend en onverdoofd de keel doorsnijden, of levend in brand steken met een gasbrander, levend villen, levend in kokend water gooien en de hersens van levende wezens eten aan tafel. Dit kunnen apen zijn of honden bijvoorbeeld. Dit zijn mensen die nog steeds autobanden verbranden als ‘energiebron’ en al hun vuilnis in de zee gooien. Mensen die prachtige bedreigde diersoorten vermoorden voor een paar dollar. Die het grootste gedeelte van hun leven hebben besteed aan dronken worden, (elke vorm van) drugs gebruiken, stelen, oplichten, verkrachten, moorden en dergelijke.

In Europa snappen wij echt wel hoe je met dieren en de natuur moet omgaan. In de rest van de wereld niet. In de plaats van het financieren van de boosdoeners zouden wij boete’s moeten geven aan de boosdoeners.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 03 sep 2019, 00:29

JP schreef: 02 sep 2019, 23:53 ...en dan wil jij een dikke V8 pickup gaan rijden ? Schaam je, verbeter de wereld en begin bij jezelf....1.0 is genoeg !
Ik ben al wat ouder en het mag wat langzamer.... maar een 1.0........ Als viercilinder geen optie, te langzaam en als drie cilinder.......... Dan is mijn auto-leven eigenlijk over...... dan ben je al voorbij de eindfase....... denk dat ik dan beter een V8 op gas kan rijden, is ook schoon en is best een deugbaar groen alternatief......... vind ik zelf :roll: :mrgreen:

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 03 sep 2019, 11:17

Jinx schreef: 03 sep 2019, 00:10 In Europa snappen wij echt wel hoe je met dieren en de natuur moet omgaan. In de rest van de wereld niet.
Hier in Europa wordt er nog steeds halal geslacht, gaan de zeevruchten levend het kokende water in, worden wilde vogels nog steeds gevangen/gegeten en treitert men stieren voor entertainment, dus om nou te zeggen dat wij hier zoveel beter zijn.... :bag:

allen

Bericht door allen » 03 sep 2019, 11:26

Zeevruchten flikker ik ook het liefst levend de pan in. Iets met vibrio bacteriën. Krijg nu zowaar trek in een lekkere kreeft.

Elise

Bericht door Elise » 03 sep 2019, 11:30

Vroeger woonden wij naast een ouderwetse slager, waar nog vee geschoten en geslacht werd. Ik vond het in die tijd als klein ventje van een jaar of 7/8 machtig om te zien hoe grote stieren wandelend binnen kwamen, geschoten werden, de keel opengesneden werd om het bloed eraf te laten lopen en ze opgetakeld werden om uitgebeend te worden.
Ondertussen, flink wat jaartjes verder, vind ik het allemaal niet meer zo machtig en zul jij mij niet horen opscheppen over hoe groot en dik de steak is die ik verorber en heb ik een flinke dosis respect voor de mensen die wel vegetarisch zijn.

allen

Bericht door allen » 03 sep 2019, 11:41

Als je een lekkere steak naar binnen werkt ben je opschepper en als je planten eet een held? Het zal allemaal wel.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 03 sep 2019, 11:42

Elise schreef: 03 sep 2019, 11:17
Jinx schreef: 03 sep 2019, 00:10 In Europa snappen wij echt wel hoe je met dieren en de natuur moet omgaan. In de rest van de wereld niet.
Hier in Europa wordt er nog steeds halal geslacht, gaan de zeevruchten levend het kokende water in, worden wilde vogels nog steeds gevangen/gegeten en treitert men stieren voor entertainment, dus om nou te zeggen dat wij hier zoveel beter zijn.... :bag:
Ja en ganzen via een trechter volgepropt om een lekker vet levertje te krijgen.

Zoals altijd heb ik weinig met ongenuanceerde meningen of voorkeuren die vooral op eigen smaak gebaseerd zijn. Ik denk dat er werkelijk niks mis is met wat minder vlees eten, denk ook dat er niks mis is met soms vlees eten. Maar de overdreven uitgesproken meningen van voor of tegenstanders zijn zowel vermakelijk als wat bekrompen. Maar zoals altijd lokken ongenuanceerd opmerkingen gepolariseerde ongenuanceerde opmerkingen van de tegenpartij op.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 sep 2019, 11:46

uit:)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 sep 2019, 11:47

2019
Buckler+ chocoladesigaret en genieten van je McGroenteburger:)

Luc B

Bericht door Luc B » 03 sep 2019, 12:09

Ik eet niet meer zoveel vlees als vroeger. Maar af en toe een lekker stuk is mijn inziens weinig mis mee. Probeer wel biologisch te kopen. Als ze vlees straks kunnen kweken ofzo ben ik daar wel voorstander van. Want het is wel lekker.

Dieren in gevangenschap heb ik niets mee. Vogels in van die mini kooitjes enz. Ook dierentuinen pas ik voor.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 03 sep 2019, 12:25

Eens Luc, op alle punten eigenlijk wel. natuurlijk zijn we allemaal wel ietwat hypocriet. Maar inderdaad kan je in elk geval je best doen om diervriendelijker vlees te kopen. Ik eet denk ik keer of 3/4 per week vlees en eet vervangers omdat ik daar op dat moment zin in heb. De alternatieven zijn best lekker tegenwoordig.

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 sep 2019, 12:34

https://www.nu.nl/economie/5987136/gfk- ... rland.html

Altijd weer die Friezen en Groningers...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 sep 2019, 12:38

Slecht eten en waar dat dan weer toe leidt:

https://www.ad.nl/buitenland/britse-tie ... ~a19f485f/

Onderschat niet wat te weinig vitamines voor je gezondheid doen, desastreus.

B12 is een mooi voorbeeld; je hebt in een gezond lijf een B12 depot voor 3 jaar. Vandaag alleen junk food en geen vitamine inname meer is over 3 jaar een leeg depot met irreversibele neurogene schade.
Het begint met prikkelingen in handen /vingers, voeten/tenen, vervolgens krijg je fijn motorische problemen, knoopje overhemd niet meer dicht kunnen doen, niet meer kunnen schrijven (alhoewel voor sommigen dat geen ruk uitmaakt :tooth: ) vervolgens progressief klinisch beeld. B12 boosten per injectie gaat dan niet meer helpen, dan is het klaar.

Wordt nagenoeg altijd te laat ontdekt vanwege het sluipende karakter.

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 sep 2019, 12:55

Ik pak dagelijks een multivitamine, ondanks mijn gebalanceerd voedingsmodel. Hoe sta jij hier tegenover vanuit jouw vak?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 03 sep 2019, 13:39

///Joost schreef: 03 sep 2019, 12:34 https://www.nu.nl/economie/5987136/gfk- ... rland.html

Vleesvervangers als in die Valess zooi koop ik ook niet. Vleesvervangers als in bonen en kikkererwten, ja die eet ik regelmatig. Vind het altijd zo raar dat vleesvervangers op vlees moeten lijken qua smaak en structuur terwijl er prima natuurlijke alternatieven zijn.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 sep 2019, 13:45

///Joost schreef: 03 sep 2019, 12:34 https://www.nu.nl/economie/5987136/gfk- ... rland.html

We hebben hier ook niet zoveel hipsters Joost, Amsterdam is nu eenmaal veel hipper! :tooth:

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 03 sep 2019, 13:55

Riceaux schreef: 03 sep 2019, 13:39
Vleesvervangers als in die Valess zooi koop ik ook niet. Vleesvervangers als in bonen en kikkererwten, ja die eet ik regelmatig. Vind het altijd zo raar dat vleesvervangers op vlees moeten lijken qua smaak en structuur terwijl er prima natuurlijke alternatieven zijn.
Het is voor mensen ook makkelijker om een vleesvervanger in het menu te verwerken. Levert de producent ook weer geld op etc..

En dat terwijl je het inderdaad al aangeeft, de alternatieven ruimschoots beschikbaar zijn en vaak beter te betalen ook.

RJL86
Auto: Mazda 3

Bericht door RJL86 » 03 sep 2019, 14:28

Riceaux schreef: 03 sep 2019, 13:39

Precies dit. Tijdje geleden een keer een vegetarische hotdog gegeten, die dus op een echte hotdog moest lijken. Gatverdamme, echt te ranzig. Volgens mij kan je prima een hotdog maken van vegetarische producten, maar laat het nou niet smaken als varkensvlees. Dat lukt gewoon niet.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 sep 2019, 14:35

Probeer de alternatieve Unox rookworst eens :tooth:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 sep 2019, 14:43

Ik moet zeggen dat ik erg vaak die Valess en Garden Gourmet "burgers" eet, ik vind ze behoorlijk lekker.

Die vegetarische Unox rookworst ook eens geprobeerd, da's wel echt compleet de plank misslaan. :tooth: Maar ik snap overigens wel waarom ze de vleesvervangers op echt vlees laten lijken. Imho is dat puur om mensen over te laten stappen, en je moet het toch in een vormpje maken, dan maar op vlees laten lijken want dat is 'vertrouwd'.
Laatst gewijzigd door Robin Hartog op 03 sep 2019, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 03 sep 2019, 14:44

tomgtr schreef: 03 sep 2019, 11:42 Ik denk dat er werkelijk niks mis is met wat minder vlees eten, denk ook dat er niks mis is met soms vlees eten.
Mooie uitspraak, kan ik me goed in vinden.

Verder vraag ik me af hoeveel mensen hier wel eens een echte vegetarische maaltijd hebben gegeten?
Onder een echte vegetarische maaltijd versta ik iets wat bijvoorbeeld uit een restaurant komt waar je alleen vegetarisch kunt eten en niet iets wat moet doorgaan voor een standaard maaltijd waar voor het gemak even het vlees is vervangen door vleesvervangers.

Ik heb zelf meermalen zeer smakelijk vegetarisch gegeten.

JP

Bericht door JP » 03 sep 2019, 14:44

Trouwens wordt zulks topic nu een jaarlijks ritueel ?

viewtopic.php?f=9&t=36135#p1272680

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 sep 2019, 14:46

Elise schreef: 03 sep 2019, 14:44
tomgtr schreef: 03 sep 2019, 11:42 Ik denk dat er werkelijk niks mis is met wat minder vlees eten, denk ook dat er niks mis is met soms vlees eten.
Mooie uitspraak, kan ik me goed in vinden.

Verder vraag ik me af hoeveel mensen hier wel eens een echte vegetarische maaltijd hebben gegeten?
Onder een echte vegetarische maaltijd versta ik iets wat bijvoorbeeld uit een restaurant komt waar je alleen vegetarisch kunt eten en niet iets wat moet doorgaan voor een standaard maaltijd waar voor het gemak even het vlees is vervangen door vleesvervangers.

Ik heb zelf meermalen zeer smakelijk vegetarisch gegeten.
Bijna dagelijks, niks mis mee, er zijn echt heerlijke vegetarische gerechten. :hungry:

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 sep 2019, 14:54

Robin Hartog schreef: 03 sep 2019, 14:46
Bijna dagelijks, niks mis mee, er zijn echt heerlijke vegetarische gerechten. :hungry:
+1, meerdere malen per week een échte (?) vegetarische maaltijd. Met linzen, mais en bonen kun je heerlijke maaltijden bereiden. Ook krijg ik hier wel eens heerlijke pasta met een zelfgemaakte pesto(saus/dressing) voorgeschoteld. Niet verkeerd hoor! :hungry:

Mijn vrouw maakt eigenlijk alles zelf...dressings, salades, pesto, soepen, kruidenmixen, etc. Er is weinig wat we al voorgemixt in een potje kopen.

Heel af en toe kopen we wel eens die vegetarische balletjes, maar die zitten tot de nok toe vol met zout, dus dat is ook niks. Vleesvervangers die op vlees moeten lijken heb ik ook totaal niets mee.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 03 sep 2019, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 sep 2019, 14:55

///Joost schreef: 03 sep 2019, 14:54
Robin Hartog schreef: 03 sep 2019, 14:46
+1, meerdere malen per week een échte (?) vegetarische maaltijd. Met linzen, mais en bonen kun je heerlijke maaltijden bereiden. Ook krijg ik hier wel eens heerlijke pasta met een zelfgemaakte pesto(saus/dressing) voorgeschoteld. Niet verkeerd hoor! :hungry:

Heel af en toe kopen we wel eens die vegetarische balletjes, maar die zitten tot de nok toe vol met zout, dus dat is ook niks. Vleesvervangers die op vlees moeten lijken heb ik ook totaal niets mee.
Vooral die pasta klinkt goed! Vegetarische lasagne is overigens ook niet te versmaden. :hungry:

Plaats reactie