De 1100 vond ik zwaar sturen, wat log, trage reactie, 5bak die bij 210 in het rood liep, choke die aan of uit kon voor mn gevoel, kortom, niet helemaal.
De R1200RT is totaal anders, zag er mooi uit, Biarritzblau metallic, dondergrijze onderkuip, 10k op de teller, mooi dashbord, boardcomputer met alle check controles, ook oliepijlmeter.
De oude 1100 deed nog geen 100pk, echte de R1200 haalt het tot 110pk bij 7500tpm, koppel is ook gestegen, nu 115nm bij 6000tpm, zeker niet verkeerd voor een boxer! Inmiddels een electrische choke, dubbele ontsteking en nog meer verfijnde snufjes. Nou pakkie an, helmpie op en sturen maar. Bij koude motor een wat tractor achtig geluid, warm is dat verdwenen. De motor voelt veel lichter aan wat erg prettig sturen is. Had het idee dat een slalom sturen vele malen soepeler gaat dan bijvoorbeeld met mijn eigen CBR900RR fireblade, de motor reageert direct, valt goed plat de bocht in tot je zelf stop zegt door de gashendel open te draaien en de motor zich rechtop trekt.
Meteen duidelijk, ik heb zicht in mijn spiegels! Waar elke sportmotor kleine spiegeltjes heeft die alleen maar een deel van je eigen schouders laten zien heeft BMW de spiegels lager gemonteerd zodat je onder je schouder door kunt kijken en je dus wel zicht hebt op het verkeer achter je, geweldig!
Deze motor was uitgerust met de optie ESA, electric suspension adjustment. Voordat je vertrekt kan je de motor in 3 standen instellen, alleen (1 helmpje op display), met bagage (1 helmpje en koffertje), of duo (2 helmpjes op display). Grappige is dat als je van duo naar solo gaat je de motor voelt verlagen onder je

Op de snelweg heb ik de cruisecontrol nog getest, overbodig zou je denken maar als je veel kilometers maakt is het reuze handig, nog niet eerder gezien op een motorfiets maar ik vond het wel gaaf. Even inschakelen (schuifje naar rechts), en instellen, SET gaan branden op het dashbord en hij buffelt rustig zijn weg, inhalen door gas te geven en daarna terug laten zakken. Wat wel mooi is is het opheffen, niet met de rem (schrikken de mensen achter je), niet met de koppeling (niet lekker voor het blok), maar gewoon door de gaskraan geforceerd iets dichter te draaien dan schiet ie eraf en kan je handmatig weer verder doseren.
Verwarmbare handvaten en buddy is in de winter/koudere dagen wel lekker maar nu heb ik het na een korte test maar lekker uit laten staan. De radio/cd optie van dik 1400 euro is grappig maar buiten de flitsmeldingen van 538 die op het display van de boordcomputer komen zou ik m zelf niet vaak gebruiken. Volume past zich aan aan je snelheid dus er is wel over nagedacht.
Dan natuurlijk het vermogen, ik kom zelf van een 150pk sterke blade supersport dus de 110pk op meer kilo's zouden wat mager zijn. Tsja, na een tijdje ben je gewend aan de motor maar ik was de eerste paar keer dat ik de gashendel opendraaide vanaf lage toerentallen toch wel onder de indruk van het koppelverloop, veel kracht onderin en de motor liep soepel door naar de 8000 toeren, daar hapt de begrenzer wel meteen vlak voor het rode gebied in, jammer want hij bouwde niet echt af na de 7500 had ik het idee. Van mij had ie tot de 8500tpm door mogen lopen zodat je wat marge had, dit uiteraard gekozen om het blok te sparen en de levensduur te vergroten, een BMW motorfiets moet namelijk gewoon op zn sloffen een dikke 100.000km kunnen draaien zonder gek onderhoud. Door de versnellingen heen zit je zomaar op hoge snelheden, echt niet verkeerd, gewoon ruim voldoende kracht om lekker te sturen. Niet dat ik er direct een circuitdag mee zou doen maar mede door het lage zwaartepunt van de boxermotor is het gewoon serieus sportief rijden op deze R1200. Handig is de versnellingsindicator op het display, met de blade schakel ik nog wel eens van 6 naar 6, ziet er niet echt stoer uit 8)
Dan eigenlijk het enige opvallende puntje, je moet wel bijna 20.000 euro neertellen voor een nieuw exemplaar, maar dan heb je wel wat!