BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: BMW M2

Bericht door MParallel » 24 aug 2019, 16:57

ruudM2 schreef: 24 aug 2019, 12:59
MParallel schreef: 24 aug 2019, 11:28 Keramische lakverzegeling af-fabriek.

Zal de aftermarket leuk vinden.
Af fabriek is toch niet mogelijk??
Het stond in de optielijst die hij postte. Dat ging over bestellen van een nieuwe, dus kwam bij mij over als fabrieksoptie.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 24 aug 2019, 17:03

Nee joh, de helft van die opties is af dealer hoor :mrgreen:
Die lakverzegeling regel ik hier in de buurt want daar gaat hij ook worden bijgehouden.

ruudM2
Auto: Mini

Bericht door ruudM2 » 24 aug 2019, 18:33

Erik schreef: 24 aug 2019, 16:36 Standaard dempers zijn intern gewoon fietspompen vergeleken met het echte werk. Dat is een feit. Dat filmpje zegt natuurlijk niets, je kunt er misschien wat van zeggen als ie met 100kmh voorbij komt, maar verwacht van niet. Zelf rijden en conclusies trekken. Ohlins auto dempers zijn gewoon in orde, beter dan standaard. Ik ga nog even nadenken over Ohlins ipv M performance. Want ik wil geen harder onderstel maar een betere demping.

Over de HS M2 in Apeldoorn: Zonnendak en lompe remmen. Nee dank u. Beide no go. Zonnedak zit ik als ik een bad hair day heb met dat bad hair tegenaan. Dat is bloed irritant.

Mbt km's, ik rijd nu zakelijk nog maar 25000 en dat gaan er niet meer worden, eerder nog minder als ik volgende contract in Fr inkop. Dan is het op maandag met de taxi naar Alkmaar gebracht worden en dan met de trein naar Parijs. Donderdags weer retour, vrijdag kantoor NL. Denk dat ik dan alleen dat vrijdag ritje nog met de M2 doe. Oftewel per jaar max 3000km zakelijk ofzo. Die km's wil ik dan wel max kunnen genieten.
Zie in jou configuratie geen 2NH staan, oftewel geen andere remmen?

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 24 aug 2019, 18:54

Erik schreef: 24 aug 2019, 17:03 Nee joh, de helft van die opties is af dealer hoor :mrgreen:
Die lakverzegeling regel ik hier in de buurt want daar gaat hij ook worden bijgehouden.
In een mooi filmpje van John Cadogan van Autoexpert, gaf hij aan dat elke auto met lak af-fabriek lakbeacherming heeft.

En al die nano massages en verzegelingen goede marketing is.

Maw, geheel overbodig.

Kadett

Bericht door Kadett » 24 aug 2019, 19:04

MParallel schreef: 24 aug 2019, 18:54
Erik schreef: 24 aug 2019, 17:03 Nee joh, de helft van die opties is af dealer hoor :mrgreen:
In een mooi filmpje van John Cadogan van Autoexpert, gaf hij aan dat elke auto met lak af-fabriek lakbeacherming heeft.

En al die nano massages en verzegelingen goede marketing is.

Maw, geheel overbodig.
Ja die waxoyl en 'glasscoatings' vanuit een dealer zijn waste of money. Maar een echte ceramische of glasscoating bij een detailer... die doen na 2-3 jaar hun werk nog.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2019, 20:16

Super gaaf zo’n M2 nieuw kunnen bestellen, gefeliciteerd!! Ook voor mij leukste bmw van het moment.

Erik

Bericht door Erik » 24 aug 2019, 22:33

ruudM2 schreef: 24 aug 2019, 18:33 Zie in jou configuratie geen 2NH staan, oftewel geen andere remmen?
Nee klopt, die remmen wegen dieplood en remmen niet beter.
Heb ze zien hangen en moet zeggen dat ik er ook niets van begrijp.
Die remmen zien er fantastisch uit, daar niet van, maar er zitten opmerkelijk kleine blokken in, en enorme hompen alu boven en onder.
Als de remmen het niet blijken te doen, slinger ik er wel een set AP onder.

Mt lakverzegeling, heb het op de M nu 2 jaar zitten. Met de hoge druk op 100 bar spuit in de auto af en dan is hij eigenlijk helemaal brand en brand schoon. Daarna even met speciaal shampootje washmit en 2 emmers water na lopen, en als het regent blijft de auto eigenlijk droog als je rijdt, echt bizar om te zien. Als hij voor het huis heeft gestaan in de regen, dan staan die druppels er mooi op, als je dan start in de motorkap in 1x droog, al die druppels rollen er door de trilling direct vanaf.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 aug 2019, 09:27

Tja F8x M2/3/4:
Haven’t seen this discussed much - the direct connection of the rear suspension without bushings is a big deal. Chris Harris called it “the elixir of motoring” when he reviewed the M4. The lack of bushings provided an unprecedented connection between his foot and the rear wheels.

This is a big deal, as is the balljoints in the front suspension. Porsche does that with the GT3 and GT2 cars, over the regular 911s.
The OG M2’s rear suspension is directly bolted to the subframe also (i.e. no bushings).
Daarmee is er natuurlijk kwaliteitsverschil in schokdempers, en wat er standaard op zit. Maar het Honky Tonky verhaal vind ik onzin. En je kunt M2(C) schokdempers fietspompen noemen, maar dan zijn 't wel top class fietspompen:)

Heb André er ook nog niet over gehoord en die heeft 'm nog standaarden vindt 'het wel best'. FWIW

En ik ook. Op Papenburg op standaard PSS gaat hij out of the box ge-wel-dig.

Maar adviezen worden van alle kanten (ook door mij, maarja, ik hang een bepaald gedachtengoed aan: rijden/voelen) in de wind geslagen en men roept gauw maar wat. Hier ook. Eerst rijden:)

Een goede/slechte/versleten/nieuwe band(merk type etc) transformeert de M2/C meer dan een schokdemper in mijn ogen.

WillemBoer
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Bericht door WillemBoer » 25 aug 2019, 09:36

Ik vind de originele dempers ook zeker niet slecht, maar als je eens met Intrax e.d heb gereden voel je wel hoeveel beter het nog kan... maarja het blijft een straat auto, dus compromissen, goed is goed.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 aug 2019, 09:42

Tja, het kan altijd beter idd, dan heb ik het over kwaliteit demping/vering.

Maar als de dempers steeds weer gereviseerd moeten worden, dan klopt de kwaliteit van het product niet.

Ik volg Bimmerpost vrijgoed, echt ALLE zich zelf respecterende demper merken hebben daar last van. Welk merk ook, heritage of niet, ervaring motorsport of niet, ze gaan allemaal kapot.

Ben ik zelf ook nog ervaring deskundig in.

Ik begin er niet meer aan.

Originelen zijn bij mij ieg nog nooit stuk gegaan.

Robin

Bericht door Robin » 25 aug 2019, 09:46

Willem & Romo klopt helemaal natuurlijk, maar wát wil je bereiken (met je setup)?
Da's voor iedereen anders. En wat hij er mee wil doen, daily/trackdays voornamelijk/driftwerk.

Ik volg bimmerpost ook al 'n (lang) tijdje LOL. Hou toch op. Geneuzel. Rijden komt er niet van.

Om maar met Herr Happel te spreken:"Kein geloel, fahr'n mit dat Ding":)

Als je de rondetijd Nordschleife wil 'verbreken' moet M2/C zachter geveerd.
Maar daar zal //M wel 'n reden voor hebben he....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 aug 2019, 09:53

Nou;

-Minder stuiteren
-Minder duiken
-Minder rollen

In algemene zin meer "road compliance" wat ik vertaal als het vermogen van de demper/veer combinatie om de auto het beste, sportiefste, comfortabelste te laten presteren op elk willekeurig wegdek.

Om nog eens wat te noemen;

De 981 CGTS had een voor mij onovertroffen "road compliance", echt geloof me, daar komt geen BMW in de buurt, bij lange na niet, een M2 is dan een postkoets :lollerdelol: :tooth:

Postkoetsen rijden ook wel, maar dat het anders kan is evident.

Bij Porsche is het waanzinnig, het blijft ook nog heel, ook daar kan geen aftermarket setje tegen op.

Robin

Bericht door Robin » 25 aug 2019, 09:57

M2/C is een enorme stuiterbak, vooral achter, M2C is soepeler(vraag niet waarom) dan M2.

Had jij op 1M geen JRZ Romo?

Stuiteren inderdaad, rollen ok, duiken tja, als je dat wil , loop je weer tegen andere dingen aan, want compromis. Vandaar wat je nu standaard hebt is van alles een beetje en van alle kwaden het beste in het algemene verhaal.
Dan heb je die 3 dingen ok en sta je na twee maanden weer bij JRZ ofzo. Dan klopt er iets niet wat jij al zegt.

Porsche's van die types hoor je mij niet over. Dat is ok bij mij:)

romo

Bericht door romo » 25 aug 2019, 10:00

Het is geen aanval Robin.

Het is een voor mij nuchtere pragmatische constatering.

Een M2 is erg hard aan achterzijde, mn op minder gladde wegen. Als je dan de tank bijna leeg hebt is het helemaal feest :tooth: :lol:
Beetje gewicht op de achteras is eigenlijk het beste.

Dat een fabrikant zijn eigen compromis bedenkt, dat begrijp ik. Ik vergelijk hooguit mijn eigen ervaringen.

En dan is de conclusie simpel; ja het kan beter. (maar dus niet middels stukgaande aftermarket spullen)

Robin

Bericht door Robin » 25 aug 2019, 10:09

Op klinkerwegen/binnensteden is 't kut. Ook mee eens.

Maar op 'n trackday en driftday en zelfs op de Nordschleife (hoe ik daar rijd met weinig rondjes) komt hij opeens beter tot z'n recht. Als je d'r voor gaat zitten. Misschien vreemd, maarja.

Als je dat nog niet hebt gedaan snap ik dat wel. Als je er normaal mee rijdt is 't eigenlijk veel te hard.

Het kan beter, maar dan gaan er dingen stuk na een tijdje....

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 25 aug 2019, 10:11

romo schreef: 25 aug 2019, 09:53
Bij Porsche is het waanzinnig, het blijft ook nog heel, ook daar kan geen aftermarket setje tegen op.
Ben wel benieuwd welk merk Porsche dan monteert als originele montage.
De meeste OEM leveranciers leveren ook gewoon direct aan eindgebruikers via de after-market industrie, soms zelfs in hogere kwaliteit/prijs.

romo

Bericht door romo » 25 aug 2019, 10:12

^^Mee eens hoor !

Harder rijden; beter
Snelweg los; beter

Pushen in algehele zin; beter

"zwakke" punt is stads/dorps verkeer op slecht wegdek, dat zeg ik hardop, je moet ook een eigen kar bekritiseren op punten waar het niet klopt.

In die zin is het niet het ///M Compromis zoals die in het verleden bekend stond.

romo

Bericht door romo » 25 aug 2019, 10:16

Welk merk Porsche gebruikt weet ik niet, wel dat hun afstelling, compromis vering/demping zo u wil, naar mijn kontgevoel de allerbeste is waar ik mee heb gereden.

U mag daarover van mening verschillen uiteraard, dit is mijn eigen inschatting.

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 25 aug 2019, 10:28

Ik twijfel zeker niet aan je inschatting!

Ging er meer om de stelling dat er geen after-market setje tegenop kan. Bijna alle originele spul is after-market ook gewoon te krijgen namelijk, of zelfs een verbetering ervan

romo

Bericht door romo » 25 aug 2019, 10:32

Dat klopt, maar ik heb net hierboven aangegeven dat aftermarket spul na zekere tijd allemaal kapot gaat, dus revisie !

Daar heb ik geen zin meer in.

Robin

Bericht door Robin » 25 aug 2019, 10:49

romo schreef: 25 aug 2019, 10:12
In die zin is het niet het ///M Compromis zoals die in het verleden bekend stond.
Die snap ik net niet. Elk //M product heeft z'n flaws, de één meer dan de andere. M2/C is het het gestuiter/de kg-massa/kleine tank weetikveel. Cow udder op M2C, geluid standaard S55 met OPF etc.

War stond het //M Compromis om bekend? De stuiterigheid van M2C in normaal gebruik verandert in iets beters sportiefs als je er écht voor gaat zitten.
Laatst gewijzigd door Robin op 25 aug 2019, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 25 aug 2019, 10:50

romo schreef: 25 aug 2019, 10:16 Welk merk Porsche gebruikt weet ik niet, wel dat hun afstelling, compromis vering/demping zo u wil, naar mijn kontgevoel de allerbeste is waar ik mee heb gereden.

U mag daarover van mening verschillen uiteraard, dit is mijn eigen inschatting.
Helemaal mee eens.
Zowel BMW als Alfa qua onderstel gewoon zeer matig, hard/springerig.
Porsche was echt top. Ook geen idee wat eronder zit en afstelling, maar zou ik zo weer willen.

romo

Bericht door romo » 25 aug 2019, 10:56

Robin; alle vorige M`s waar ik mee heb gereden (net als jij, zijn dat er wel een paar :wink: ) hadden niet dat stuiterde op lage snelheid bij slechte wegen!

Kortom; daar had men een andere vering/demping karakteristiek.

Nu heeft men, bij de M2 ieg, voor een andere opzet / instelling/ compromis gekozen, dat is toch wel een "trendbreuk" IMHO.

Ik kan er wel mee leven en rijden natuurlijk, anders had ik hem allang ingeruild, ik heb wel eens karren voor andere ergernissen ingeruild :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 25 aug 2019, 11:13

Op die manier;-)
1M mankeerde van alles aan( ook hier op DF wisten ‘we’ wel hoe beroerd dat ding was weet ik me nog als de dag van gisteren te herinneren, note to self, trap er niet in en en ga zelf rijden), maar hij stuiterde niet zozeer neen

Erik

Bericht door Erik » 25 aug 2019, 12:49

Ik ga volgende items verwijderen uit de optie lijst:

Stoelverstelling electrisch
Sportauspuff
Onderstel

En er komt bij
Carbon motorkap (dus met de powerdome, wel volledig in HS gespoten).
Die powerdome vind ik gewoon als op de M3, heel erg gaaf.

Dan ga ik als ik nog behoefte heb aan een ander onderstel en een Sportauspuff wel naderhand de markt op.
Denk dat ik toch liever Remus heb gezien de klank, evt direct icm Eventuri en het onderstel te laten monteren.

Dat kan met een paar maanden ook nog wel.

:mrgreen:

Verder nog aanbevelingen ?

Mbt onderstel. Std zal vast ok zijn. Ik vind alleen de te grote rijhoogte (we hebben het over centimeters) en de afwezigheid van de mogelijkheid om de demping in te kunnen stellen gewoon kut. Ik ben met de ///M3 continue in de weer. Rijd eigenlijk meestal in sport plus met onderstel in zachtste stand. Dat wil ik ook kunnen uitvogelen op de M2C tzt (alhoewel dat niet van binnenuit kan natuurlijk, ik verwacht wel een Bilstein EDC oplossing die achteraf met OEM look ingebouwd kan worden). Zit nog wel even te kijken in hoeverre de rebound instelbaarheid van het sportonderstel rijkt. Want af dealer vind ik toch wel lekker gevoel.
Laatst gewijzigd door Erik op 25 aug 2019, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie