E36 M50B25 trackday uitlaatsysteem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dwarsligger

E36 M50B25 trackday uitlaatsysteem

Bericht door Dwarsligger » 30 jul 2019, 23:49

Ik ben op het moment bezig om de E36 tracktool (Ex-Ooperon, later meer hierover) verder op dieet te laten gaan. Lithion accu, deuren leegtrekken, lexaan ramen, Polyester motorkap + kofferklep, alle bitumen en isolatie eruit, kabelboom uitdunnen (wat een &€&*@ klus!!) etc.
Ook de uitlaat moest eraan geloven.

Er zat een gat in de middendemper, dus ik heb meteen de kat en middendemper vervangen voor een rechte pijp. Nu dus alleen de einddemper. Het geluid is super, maar wel wat hard. Nu zal de einddemper ook z'n beste tijd gehad hebben, als ik er vanachter in kijk lijkt het laatste schot in ieder geval verrot te zijn.

Mijn vragen;
-Iemand ervaring met een soortgelijke uitlaat setup? Problemen te verwachten op Zandvoort/Assen/Spa?
-Indien dit te hard is: gaat een nieuwe OEM uitlaat qua demping genoeg zijn, of is het dan waarschijnlijk nog te hard? De einddemper is volgens mij alleen een reflectiedemper, geen absorptie? Als het nodig is, iemand een idee wat een betaalbare einddemper is die wel voorzien is van absorptie? Die Novus uitlaten lijken absorptie demping te hebben, iemand ervaring?

En als laatst: hoe kun je representatief vóór een trackday het geluid goed meten, zodat je er niet na het eerste rondje achter moet komen dat het te luid is?

Dwarsligger

Re: E36 M50B25 trackday uitlaatsysteem

Bericht door Dwarsligger » 03 aug 2019, 15:13

Iemand nog een idee?

Flamman

Bericht door Flamman » 03 aug 2019, 16:09

Ha Dwarsligger,

Als je zonder gezeur lekker rondjes wil rijden op de genoemde circuits zul je het geluid meer moeten dempen.
Mijn advies is een nieuw uitlaat systeem zonder kat monteren.
Als je deze voorpijp kiest: 18 10 1 728 434 Krijg je een voorpijp zonder kat maar met een kleine demper zodat je wel vermogens winst pakt, geen geluids toename en minder gewicht.

Geluid meten is lastig, met een db appje kom je in de buurt maar gelijke omstandigheden zijn lastig na te bootsen.

Kun je hier wat mee ?

Dwarsligger

Bericht door Dwarsligger » 07 aug 2019, 15:30

Thanks Flamman. Ik kan er wat mee, maar het is niet wat ik wilde horen;)
Ik ben blij met m'n RVS tig werk, waardoor ik nu een katloze voor en middenpijp heb. Het onderdeel wat je noemt is niet voor minder dan €400 te krijgen, en da's net zonde voor deze auto.
Moet nu alleen even het geluid net wat meer zien te dempen. Ik ga denk ik zo'n Novus absorptiedemper proberen en een nieuwe standaard demper. Eens kijken...

vester86

Bericht door vester86 » 07 aug 2019, 19:59

kun je ergens onder de auto geen grote middendemper kwijt? een absorbtiedemper hoeft niet veel te wegen

Flamman

Bericht door Flamman » 08 aug 2019, 17:49

Dwarsligger schreef: 07 aug 2019, 15:30 Thanks Flamman. Ik kan er wat mee, maar het is niet wat ik wilde horen;)
Ik ben blij met m'n RVS tig werk, waardoor ik nu een katloze voor en middenpijp heb. Het onderdeel wat je noemt is niet voor minder dan €400 te krijgen, en da's net zonde voor deze auto.
Moet nu alleen even het geluid net wat meer zien te dempen. Ik ga denk ik zo'n Novus absorptiedemper proberen en een nieuwe standaard demper. Eens kijken...

Jij stelde vragen ik geef mijn visie.

Eigenlijk weet je al wat je wil gaan hobby’n en weet je ook dat het een gok wordt qua db toelaatbaarheid :wink:

Plaats reactie