Speakers met bas-reflex poorten aan de achterzijde hebben idd als vermeld relatief veel ruimte nodig om te ademen. Ga anders eens een avondje experimenteren met de plek van de speakers en trek je eigen conclusie!

Is nog eens leuk om te doen ook, mits mdv afwezig is. Zet dan ook de tweater eens op oor-hoogte. Glas whiskey erbij, ogen dicht, mooi CD'tje en gaan.
Bespreek eens met mdv welke speakers ze wel mooi zou vinden qua finish. Misschien vindt ze witte of lichte houtsoort al veel beter in het interieur passen als die zwarte dozen die je nu hebt staan (die van mij wel) Misschien kun je dan tot een compromis komen waar luistertechnisch veel meer uit te halen valt dan de oplossing nu. Ik zou het zeker proberen op het juiste moment
Je zou b.v. de Focals (fijne speakers!) kunnen laten spuiten in witte piano lak, of laten fineren in een houtsoort naar keuze (ik ben fan pan peren) door een meubelmaker. Dan ziet het er ineens heel anders uit en zit je een stuk beter qua WAF (Wife Acceptance Factor)
Just a thought!
Ik heb ook weer zitten schuiven met luisterpositie (zowel de speakers als de bank) en het bleek dat ik in een dikke buik zat waardoor de bas te boomy werd. Bank een stukkie naar voren, en de speakers konden ook weer wat dichter op de muur en een instantane verbetering in het geluid zonder kosten.