Het kleine/grote MINI topic
-
- Berichten: 4663
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Het kleine/grote MINI topic
Mij lijkt een R53 of R56 als tracktool wel geinig. Rond de 1050kg richting de 200pk en dan
- frankie
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: Het kleine/grote MINI topic
Roadster ziet er in ieder geval al beter uit dan de coupé, zelfs met het dak dicht.
Ben nog steeds super blij met mijn R52 S. Denk dat er maar weinig auto's zijn die voor zo weinig centen zoveel driving fun geven. En je kunt ook nog eens behoorlijk los gaan op upgrades want er is een enorme community waar ontzettend veel te krijgen is.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Mini Clubman ervaringen
Het lastige is dat er heel veel olie drinken, dit wordt dan niet tijdig gepeild en dan loopt het blok kapot. Bij aankoop is natuurlijk lastig te zeggen hoeveel hij gebruikt. Ik had een verkoper die eerlijk aangaf dat hij 1L:1200km deed. Dat soort cijfers zijn bij goed gebruikte 1.6 THP's helaas geen uitzondering. Dit tezamen met een hoop andere (potentiële) kwaaltjes heeft mij doen beslissen geen R56 met dit blok te kopen en destijds zelfs de koop af te blazen.Zed240 schreef: ↑23 jul 2019, 14:15 Ik ben verbaasd dat er nog geen dedicated MINI topic is, maar dan maar even hier.
Heeft er hier iemand eigen ervaringen met de 1.6 THP / N14 motor uit de R56? Ik heb mijn oog laten vallen op ene behoorlijk net geprijsde R56, staat bij een dealer maar zonder garantie natuurlijk ivm leeftijd.
Nou zijn er al genoeg horrorverhalen geschreven over dit motorblok, maar wie heeft er daadwerkelijk ervaring mee? Ik gebruik de auto vrijwel alleen voor lange afstanden, rij de auto goed warm en rij hooguit zo'n 6-7k per jaar. Hoe slecht is zo'n blok daadwerkelijk als je weet waar je op moet letten?
Kan ik er bijvoorbeeld vanuit gaan dat als de distributieketting gedaan is, die wel weer 80-100k meegaat?
-
- Berichten: 2934
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het kleine/grote MINI topic
Het probleem zit hem er ook deels in dat naast het hoge verbruik, het oliecarter zelf zo klein is. Hij zal dus ook zo op nul staan.
Maar ik laat het ook even overgaan, de auto waar ik een oog op had heeft nu bij de advertentie staan dat hij alleen maar voor export/handel is, dus dat zal al genoeg zeggen. Heb de dealer overigens 3x proberen te bellen en eenmaal gemaild, geen één keer antwoord. Chapeau.
Een R53 overweeg ik ook wel, maar lijkt mij wellicht wat hardcore omdat ik veel lange afstanden over de Autobahn rijd. Daarbij moet de auto grotendeels standaard zijn i.v.m. de TÜV en ogen de meeste in mijn budget wel erg uitgeleefd.
Maar ik laat het ook even overgaan, de auto waar ik een oog op had heeft nu bij de advertentie staan dat hij alleen maar voor export/handel is, dus dat zal al genoeg zeggen. Heb de dealer overigens 3x proberen te bellen en eenmaal gemaild, geen één keer antwoord. Chapeau.
Een R53 overweeg ik ook wel, maar lijkt mij wellicht wat hardcore omdat ik veel lange afstanden over de Autobahn rijd. Daarbij moet de auto grotendeels standaard zijn i.v.m. de TÜV en ogen de meeste in mijn budget wel erg uitgeleefd.
- jottemj
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48
Re: Het kleine/grote MINI topic
Zelf een tijd met een N14 Cooper S gereden uit 2008. Gekocht met iets van 17k kms en rond de 30 weer weg. Ik heb alleen ABS pomp gezeur gehad, verder niets. Was nadien voorzien van de Works tuningskit (192pk?) en de JCW af-fabriek uitlaat en ging wel lekker daardoor.
Kreeg wat jeuk toen het hele kettingprobleem naar boven kwam en uiteindelijk ingeruild voor iets wat lekkerder reed op de lange afstand toen ik wekelijks NL-DLD moest rijden (130i).
Als je vaak langere stukken rijdt zou ik vooral geen Mini aanraden. Te nerveus/stuiterig, matige stoelen (stoelframe voelbaar na tijdje zitten - en ik weeg niet eens veel) en op hoge snelheid vlieg je alle kanten op Voor binnendoor echter
Kreeg wat jeuk toen het hele kettingprobleem naar boven kwam en uiteindelijk ingeruild voor iets wat lekkerder reed op de lange afstand toen ik wekelijks NL-DLD moest rijden (130i).
Als je vaak langere stukken rijdt zou ik vooral geen Mini aanraden. Te nerveus/stuiterig, matige stoelen (stoelframe voelbaar na tijdje zitten - en ik weeg niet eens veel) en op hoge snelheid vlieg je alle kanten op Voor binnendoor echter
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Het kleine/grote MINI topic
De Clubman 1.6 CooperD '08 van ons heeft nu bijna 300dkm gedraaid. De auto rijdt nog steeds erg lekker, door de iets langere wielbasis geen problemen met lange afstanden en comfort, en ook interieur is nog steeds zeer acceptabel.
Nu de orginele smalle wielen eronder zitten ipv de brede sloffen (na de APK nog niet terug gezet), staat de verbruiksmeter op 4,6 L/100km.
Onderhoud niets extreems, muv DPF.
Nu de orginele smalle wielen eronder zitten ipv de brede sloffen (na de APK nog niet terug gezet), staat de verbruiksmeter op 4,6 L/100km.
Onderhoud niets extreems, muv DPF.
- e30touring1990
- Berichten: 2814
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Het kleine/grote MINI topic
dat zijn wel respectabele km standen voor een "kleine" auto, netjes. zijn die dieselblokken een beetje in orde wat dat betreft? lees/hoor je veel minder over namelijk i.t.t. de benzine varianten.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Het kleine/grote MINI topic
Hij staat niet echt goed bekend idd. Maar als er met 10% van de blokken iets mis gaat, heeft nog steeds 90% nergens last van. Een soort loterij waar je met wat meer waarschijnlijkheid mag hopen op een positieve uitslag.
- SanderW
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08 apr 2009, 15:42
Re: Het kleine/grote MINI topic
Sinds kort een leuke nieuwe MINI Clubman Cooper S op de stoep staan Een van de laatste voor de LCI, was niet op zoek naar een nieuwe maar op het uitlopende model wilden ze een mooie korting geven dus toch maar een nieuwe besteld De wens was wel om alle chrome delen zwart te laten maken en dat hebben ze gedaan, ik vind het fraai geworden. Specifiek het logo en type indicatie in tact gelaten omdat ik dat toch altijd niet zo mooi vind om dat ook zwart te laten spuiten. Betreft opties redelijk vol, JCW pakket, Yours interieur, Panorama Dak met Union Jack sticker. Alleen geen HUD, dat vind niet zo bijzonder met dat opstaande schermpje.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Het kleine/grote MINI topic
Oogt ineens een stuk beter met die zwarte lijsten om de lampen. Vorig jaar zelf de s en works een dag meegehad. Reden niet verkeerd.
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het kleine/grote MINI topic
Mooie kar, en de zwarte accenten staan goed. Wel jammer dat je daar een zwarte auto bij besteld hebt... Maar goed, dat zal je zelf wel mooi gevonden hebben
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Het kleine/grote MINI topic
Wel grappig. Iedere keer als ik langer dan 10 seconden naar de foto’s kijk, valt de hele wagen gewoon weg...
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- SanderW
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08 apr 2009, 15:42
Re: Het kleine/grote MINI topic
Klopt dat is bewust zo, all black
Ik vind hem ook niet verkeerd rijden, lekker klein en kort, standaard onderstel maar ligt al echt strak op de weg. Hiernaast hebben we nog een X3 (G01) 30d en die is zeker niet langzaam maar is natuurlijk een hele andere auto dan de MINI. Daarom is het fijn om af en toe eens te kunnen hoeken met de MINI en met de X3 lekker autobahn te cruisen. De MINI heeft de sport DCT bak , vind ik wel mooi schakelen hoor! Heb in de X3 de ZF bak en vraag me af welke sneller schakelt, moeilijk te beoordelen dus het zullen minieme verschillen zijn.
-
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Het kleine/grote MINI topic
Mooi ding hoor. Ik had nooit wat met Mini, maar sinds ik de Countryman als leenauto meegekregen heb ben ik helemaal om. Ik heb nog geen ervaring met de Clubman, maar het rijdt vast ook lekker.
- SanderW
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 08 apr 2009, 15:42
Re: Het kleine/grote MINI topic
En ik vind de Countryman juist de de minst lekker rijdende door dat hij hoog is.
- sitechris
- Berichten: 4478
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Het kleine/grote MINI topic
Ik heb de John Cooper Works Countryman gereden met nieuwe 306 pk motor.
Korte samenvatting:
+ Motor past goed bij dit concept. Het is namelijk geen sportmotor, maar meer een koppelbeul. Dat is bij een crossover wel fijn. Redelijke prestaties, maar gewicht en hoge koets zijn niet altijd gunstig. Loopt wel 250 op teller uiteindelijk (been there, done that)
+ Zoals de Duitsers mooi kunnen zeggen: langstreckentauglich. Met andere woorden, fijne auto om kilometers mee te maken op snelweg/Autobahn. Ook bij hoge snelheid zeer stabiel en fijne dempers.
+ Echt fraai interieur.
+ 58k is veel geld voor een dergelijke auto, maar een X2 kost nog een stuk meer en rijdt minder fijn. Een Audi Q2 met 300 pk is ook duurder. Een VW T-ROC R is iets goedkoper (54k) maar heeft veel minder mooi interieur.
- Motorgeluid vrij tam en grotendeels uit speaker.
- Wegligging dankzij hoge koets natuurlijk een compromis
Over de motor: ik weet niet of ik in de nieuwe generatie BMW M135 xDrive gelukkig zou worden met deze motor. De vergelijkbare TSI motoren met 300 pk klimmen veel makkelijker in de toeren en lopen tot de redline lekker door. Deze motor veel minder. In een SUV prima, maar in een hothatch wil ik meer beleving.
Mijn bevindingen vind je hier.
https://driveaholic.nl/rijtest-mini-joh ... yman-2019/
Korte samenvatting:
+ Motor past goed bij dit concept. Het is namelijk geen sportmotor, maar meer een koppelbeul. Dat is bij een crossover wel fijn. Redelijke prestaties, maar gewicht en hoge koets zijn niet altijd gunstig. Loopt wel 250 op teller uiteindelijk (been there, done that)
+ Zoals de Duitsers mooi kunnen zeggen: langstreckentauglich. Met andere woorden, fijne auto om kilometers mee te maken op snelweg/Autobahn. Ook bij hoge snelheid zeer stabiel en fijne dempers.
+ Echt fraai interieur.
+ 58k is veel geld voor een dergelijke auto, maar een X2 kost nog een stuk meer en rijdt minder fijn. Een Audi Q2 met 300 pk is ook duurder. Een VW T-ROC R is iets goedkoper (54k) maar heeft veel minder mooi interieur.
- Motorgeluid vrij tam en grotendeels uit speaker.
- Wegligging dankzij hoge koets natuurlijk een compromis
Over de motor: ik weet niet of ik in de nieuwe generatie BMW M135 xDrive gelukkig zou worden met deze motor. De vergelijkbare TSI motoren met 300 pk klimmen veel makkelijker in de toeren en lopen tot de redline lekker door. Deze motor veel minder. In een SUV prima, maar in een hothatch wil ik meer beleving.
Mijn bevindingen vind je hier.
https://driveaholic.nl/rijtest-mini-joh ... yman-2019/
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het kleine/grote MINI topic
Thnx weer, voor dit verslag
- JP
- Berichten: 31360
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Het kleine/grote MINI topic
phoe.....1675kg rijklaar.....ja dan heb je wel 306 pk nodig....
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het kleine/grote MINI topic
Voor de belasting 1575kg
-
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Het kleine/grote MINI topic
VOOR EEN MINI
mijn 3 serie van 13 jaar oud weegt minder...
mijn 3 serie van 13 jaar oud weegt minder...
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het kleine/grote MINI topic
Dat is het heden...
- RS-Ron
- Berichten: 3570
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Het kleine/grote MINI topic
Dat Mini-ding weegt nog meer dan onze streekbus..... kennelijk is er een markt voor. Zo is er gelukkig voor iedereen wat.
Gr Ron
Gr Ron
- sitechris
- Berichten: 4478
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Het kleine/grote MINI topic
Inmiddels ook gereden met de John Cooper Works Clubman. Hele fijne daily drive. De motor komt in de Clubman veel beter tot zijn recht dan in de Countryman. Een fijne koppelbeul die midrange echt flinke stappen zet. In alle opzichten is deze Clubman beter dan de Countryman die ik eerder reed. Het geluid is ook beter. Deels nep natuurlijk, maar het roffeltje klinkt aanstekelijk en redelijk authentiek. We moeten het er maar mee doen .
De JCW Clubman is niet zozeer een hele spannende of heftige auto om mee te rijden, maar wel een hele competente. Vooral heel veel tractie, een voorspelbaar weggedrag en op zich een lekker directe besturing. Een beetje Golf R alike zeg maar. Gewoon een lekkere vlotte kilometervreter die leuk stuurt maar die nooit nerveus is en wel voldoende comfort biedt. Dat maakt de Clubman JCW waar. Fijne auto al met al.
Ik hoop wel dat de technisch vergelijkbare BMW M135i xDrive iets meer beleving gaat bieden. Bij die auto ben je daar imo wel meer naar op zoek.
https://driveaholic.nl/rijtest-mini-jcw-clubman/
De JCW Clubman is niet zozeer een hele spannende of heftige auto om mee te rijden, maar wel een hele competente. Vooral heel veel tractie, een voorspelbaar weggedrag en op zich een lekker directe besturing. Een beetje Golf R alike zeg maar. Gewoon een lekkere vlotte kilometervreter die leuk stuurt maar die nooit nerveus is en wel voldoende comfort biedt. Dat maakt de Clubman JCW waar. Fijne auto al met al.
Ik hoop wel dat de technisch vergelijkbare BMW M135i xDrive iets meer beleving gaat bieden. Bij die auto ben je daar imo wel meer naar op zoek.
https://driveaholic.nl/rijtest-mini-jcw-clubman/
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het kleine/grote MINI topic
De huidige Clubman vind ik echt wel een tof ogende auto, zeker als JCW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten