Verder nog een paar kleinigheidjes gedaan. Remvloeistof vervangen, en koelvloeistofniveau sensor vervangen om van mijn loze 'check control' warning af te zijn.
Diff lijkt netjes; als is de sperwerking nog niet getest op de weg terug naar huis. Ik heb gekozen voor een ratio van 3.46. Subtiel verhoogd vanaf de standaard 3.15. Op de heenweg en de terugweg snel een paar testjes gedaan, maar bijvoorbeeld het sprintje 120-150 in 5e is van 8.3 seconden naar 6.8 seconden gegaan dus dat is wel significant. Natuurlijk heb je een dubbel effect, voor elk toerental 10% koppel meer, en voor een gegeven snelheid zit je hoger in toeren waardoor je ook al dichter bij piekkoppel zit. De extra toeren gaan me waarschijnlijk niet storen. Het verschil is zeker merkbaar, maar niet te extreem en het is toch meer een funauto dan een snelwegcruiser. Al met al tevreden mee!
Wel hing er een drupje olie onder het diff toen ik thuis weer parkeerde. Hopelijk heb ik het rear cover goed geseald en gemonteerd, maar volgens mij heb ik daar geen fouten in gemaakt. Anders zou het wel zuur zijn dan moet hij er direct weer uit. Wel was ik de o-ring vergeten bij het monteren van de snelheidssensor dus laten we er maar even op hopen dat dat het probleem gewoon was, al kon ik niet direct zien dat de olie daar echt vandaan kwam. Anyway, die heb ik ook nog maar snel weer terug geplaatst dus hopelijk is het daarmee opgelost.
Over foutjes gesproken, ik heb ook gezien dat de kleppendekselpakking die ik een paar maanden geleden vervangen heb opnieuw lekt. Nu was er al wel iets vreemds met die pakking aan de hand toen hij uit de verpakking (no pun intended) kwam, en zat het rubber niet correct om het metalen randje. Dus wellicht heeft het daar iets mee te maken. Die mag helaas dus wel opnieuw...
Het is geen 318 diff. Die heeft wel dezelfde verhouding maar is een 168 huis. Ik heb wel gewoon een 188 huis, ik denk dat die tandwielen origineel uit een E34 komen.
1. De auto rolt inmiddels voor op Michelin PS4, achter hoef ik niet zoveel grip.
2. In het algemeen doet de auto het goed, en heb er veel plezier van. In mei heb ik deelgenomen aan een driftdag op Lelystad, waar je me hier een keertje ziet passeren.
3. In juni heb ik deelgenomen aan de drivr rit, wat ook erg leuk was. Er komen hopelijk nog wat officiële foto's later, maar voor een eerste impressie (waar mijn auto niet echt tussen zit) kan je hier kijken. Was heel leuk om een dag met gelijkgestemden over mooie wegen te rijden, en er reed ook veel leuks rond. De route ging door de Eifel en de Ardennen, dan is het al snel goed. Een mooi stukje gesport met verschillende auto's, en de mijne kon goed meekomen . Hier een fotootje tussen het deelnemersveld.
4. Het sperdiff is helaas al snel begonen met geluid maken. Het goede nieuws is dat ik er garantie op heb, maar goed, het is natuurlijk wel vervelend. Vandaag (eigenlijk veel te warm ) teruggewisseld naar mijn originele diff, waar ik het mee zal moeten doen totdat er naar het sper gekeken is. Ik miste wel gelijk mijn extra koppel op de terugweg, hopelijk duurt dat niet te lang!
Iemand nog tips voor achterbanden die i.c.m. de PS4 op de vooras prima geschikt zijn voor normaal rijden op de openbare weg, maar zeker op nat de ruimte laten om te spelen? Is Wanli anno 2019 nog steeds een goed antwoord?
3.15 is standaard op de 325i hé, maar inderdaad, de overbrenging van de vijfde versnelling is 1:1 in beide auto's, dus de 325i maakt standaard al iets meer toeren dan een 328i, en de top is dus inderdaad niet veel boven de 200. Ik doe er geen lange stukken mee, en vind het zeker niet te kort. Een pull in vijfde versnelling van 120 naar 150 is van 8.3 seconden naar 6.8 seconden gegaan, dat is dan toch wel weer leuk.
Net terug van een roadtrip door Zwitserland, waarin de auto zich perfect heeft gehouden over minstens een tiental mooie bergpassen en specifieke rijwegen. Prachtig land, heerlijke auto. Ik heb ook nog een paar foto's teruggevonden van mijn recente Ardennenrit:
Inmiddels ook twee keer in Lelystad geweest, en de auto doet het perfect. Verbruikt geen druppel, temperatuur blijft goed, etc. Ondanks de OEM niet-sportstoel en het OEM wel-sportonderstel vind ik dat er goed mee te driften valt, en ik ben blij met het mooie compromis straatauto/plezierauto.