Vanochtend de grote wisseltruc gedaan en de eerste langere rit gemaakt, netjes aan de snelheid houdend 6.2L/100km op de BC, erg netjes voor een 1.8 vind ik.
Vrij aparte ruil zullen velen zeggen maar we wilden beiden totaal wat anders, en dat is het zeker. Nou heb ik natuurlijk al eerder 3 civic's gehad (EE/EK/EP) dus deze 2008 FN1 sluit mooi aan bij de geschiedenis, niet BMW #19 maar Honda #4.
Geen 6 cylinder, geen schuifdak, geen memory stoelen, geen stoelverwarming, geen achterwielaandrijving, geen navigatie, geen achterdeuren.... ga zo maar door.... wat je wel krijgt, een strak(ker) sturen de auto, goede stoelen, scherpe gasreactie, 6bak, vtec, mp3 audio en het spul is 5 jaar jonger/frisser en heeft 75.000km minder gelopen.
Motor is natuurlijk niet zo een koppelbeul als een 330i maar pakt scherp op, zeker boven de 4000rpm prima vermaak en je moet echt werken voor de meters die je wilt maken. Onderstel is 2 ton oud maar voelt nog prima aan op wat versleten rubbertjes her en der die er in de verte aan zitten te komen. Veren niet TE stug en dempers die tegen het stugge aan zitten, prima voor sportief straat gebruik. Remmen viel mij mee, veel bite standaard en vertraagt prima. Achter zitten schijven en (standaard) blokken er fris onder, voor komen de blokken eraan over een kleine 10.000km dus daar kan mooi Hawk HPS of HP+ in. Remvloeistof is appelsapje, dat trek ik er zelf wel even door met frisse Typ200 of SRF en dan moet het samen met Hawk blokjes straks wel een paar rondjes Zandvoort of Nordschleife kunnen hebben met 1166kg leeggewicht.
Stoelen zitten prima, alcantara stofje ziet er fraai uit, zitpositie prima al hadden ze van mij nog net 2cm lager mogen zakken. Tellerbak zit mooi diepte in die toerenteller met nog verder naar de voorruit de snelheidsmeter en audio/infoscherm ernaast. Speakers zijn standaard, niet top maar acceptabel. Ruimte wel stukken meer dan de 120i, geen achterdiff dus onder de kofferbakplank nog een zee van ruimte. Ook de magic seats achter kan je met gemak 40 flessen wijn onder schuiven. Denk dat ik deze nog eerder mee zou pakken op vakantie dan de BMW.
Tuurlijk moeten er ook wat kleine dingetjes gebeuren maar dat hoort erbij, deurgreepje bestuurderskant los, instaplijsten moeten er nieuw in, stoelwang even een scheermesje erover, remvloeistof ff verversen (zoals boven vermeld), motorruimte ff goed schoonmaken enz.
Straks nog maar ff een rondje doen maar voor nu dikke prima weer eens heel wat anders te hebben.