Het grote "Wie gaat er naar de Norschleife" topic

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gesloten
Marius

Bericht door Marius » 15 aug 2007, 07:40

Ha Rebel!

LOL nee nog niet gezien jorrit, gaaf dat je die gevonden hebt.

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 07:47

Mooi, die site, Jorrit, eerste fototje van de huurbak gevonden!

Marius blijft apart rijden hoor, maar wel gaaf met die blokkendoos ;)

Jorrit

Bericht door Jorrit » 15 aug 2007, 10:01

GTRene

Bericht door GTRene » 15 aug 2007, 10:28

Mooie foto's Jorrit, super 8)

iemand met echte driving-fun was toch wel deze, lache man, geen Porsche maar fun for two :lol:

[img:800:533]http://www.jorritwellink.nl/foto/nurbur ... %20215.jpg[/img]

verder op de zondag een erg mooie zwarte Ring Z3 M coupe en een super E30 M3 zeg...wow :shock:

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 10:36

Verslagje van het weekend:

Zaterdagavond nog een laatste potje online poker om 12 dollar extra te verzamelen (die ik maandag hard nodig zou hebben) en spullen klaarzetten/inpakken. Zondagochtend de wekker om 6:45.. tering... snel ff broodjes smeren, nog ff wat op internet rommelen.. smsje van Eltjo, het wordt 7:45, oke rustig aan... vlak daarna smsje, het wordt toch 7:30.. gvd weer haasten toch maar. Stipt op tijd toen ik de plantjes op het balkon aan het voeden was hoor eerst wat diepe basgeluiden in de verte er vervolgens herken ik het geluid van de volvo 5cilinder. Zachtjes het pand verlaten om de wederhelft niet wakker te maken, spullen in de S60 gegooid en knorren maar. De automaat vond ik meteen al kut maar dat vind ik 9 van de 10 gevallen. Wat me wel opviel is de stilte in de auto, hij is met zn 170pk niet snel maar het is wel een lekkere reisauto. 45min later had ik het idee dat ik net ingestapt was terwijl we al goed richting den bosch gingen. Eenmaal de grens over had Eltjo het idee om zuinig te rijden toch maar aan de kant gezet en de 5cilinder liet van zich horen door middel van de kickdown van 5 naar 3, in de toeren klinkt het gaaf maar echt veel vaart zit er niet in, jammer van de automaat dus. Top is toch nog 230 in zn 4 maar het duurt even voordat ie daar is. Enthausiast als het ging heb ik toch maar even aangegeven dat we het beste 200 meter voor de afrit B257 konden beginnen met remmen anders waren we ergens bij Hockenheim uitgekomen :)

Als enige waren we lekker op tijd, spullen afgegooid, deze keer bij de concurrent maar gelukkig wel om de hoek. Paar telefoontjes waar de rest uithing en ik was maar vast in het zonnetje gaan zitten. Eenmaal compleet even wat op de parkplatz gekeken maar wat een drukte zeg, niet normaal. Kwam natuurlijk ook door de ouwemeukgeepee maar ik vind het een chaos. De rest van de dag onze kennis maar wat aangescherpt door nieuwe kijkplaatsen te bezoeken. Hatzenbach even staan kijken en daarna naar Schwedenkreuz gelopen, erg gaaf om de hoogteverschillen daar te zien in dat stuk. Ook duidelijk dat je in de bocht dus echt helemaal aan de binnenkant moet zitten, als je daar staat zie je het net wat beter dan wanneer je er zelf met 200 doorheen jankt.

De hele dag lekker zonnetje op mn dak gehad en na de pizza voelde ik me nogsteeds niet zo lekker. Helaas heb ik de zondagavond moeten laten schieten en ben om 21:00 gaan pitten met zware koppijn en koorts. Het was 25 graden buiten en ik lag met trainingbroek en shirt helemaal in de dikke dekens gewikkeld, dat kan nooit goed zijn. Sjef, Debbie, Eltjo, Tim en Jobke hebben zich zonder mij ook prima vermaakt hoorde ik dus de volgende keer mag ik weer gek doen.

De maandagochtend rustig wakkerworden, om 9 uur ontbijtje en een paar bakkies koffie genomen, beetje in de buurt rondgehangen, hamburgertje gepakt bij hannes en langzaam aan richting Wiesemscheid. Tim en Jobke waren inmiddels verder afgezakt naar het zuiden, die gingen nog 2 weekjes vakantie houden in Frankrijk. Het was weer lekker weertje, iets minder warm dan zondag maar de zonnebrand was weer nodig! Eenmaal aangekomen bij Rent Racecar stond er een hoop moois op het terrein daar. Vond het echt hele aardige mensen, Heide en Theo, super gastvriendelijk, mocht overal even in kijken, zou zelfs een dikkere auto mogen huren maar we hebben gezamenlijk toch maar besloten dat het handig was in een 318ti compact te starten gezien het ook mijn eerste keer was dat ik bij hun een auto huurde. Mijn ruim 80 ronden ervaring kon Theo gelukkig wel waarderen, er kwamen ook mensen die een stuk minder ervaring hadden en perse een auto met veel pit wilden hebben.

Op naar de slagboom dan maar. Sleuteltje omdraaien en wat een stoer geluid voor een klein motorblokje. Zat een sportuitlaatje onder maar van mij had het standaard gemogen. Auto was verder erg netjes, hankook banden waarvan ik dacht dat het niks was bleken later prima te grippen, onderstel was goed, remmen waren prima, kooi, stoelen en gordels, stuur, alles zat er prima in. Enige wat ik niet vond is dat de auto 140pk zou leveren, eerder 120 en met warme motor in de 2e en 3e ronden van sommige sessies zelfs minder (eerst 170 km/u Kesselchen op gaan en daarna 150 met terugzakken naar 145 bijvoorbeeld).

Had me voorgenomen om 8 rondjes te rijden. 6 ronden zitten erbij in kwa kilometers (1/2 dag met 130km vrij of een hele dag met 250km vrij), daarna 1,20 per kilometer dus elk extra rondje Nordschleife is 25 euro kilometers + ticket + brandstof. De zondag had ik al een 15 ronden kaart gehaald dus was ik al 220 euro lichter, lucht op zeg :)

De eerste 3 rondjes rustig aan verkennen, wat weinig vermogen zeg, astra 120pk cdti voelde veel sneller en sterker aan. De zit was goed, stevig in de gordels, zicht was kut, binnenspiegel zie je maar de helft en rechts zag ik niks door de kooi. Driften zou lastig worden, doe ik liever in een standaardauto omdat je dan wat hoger zit en beter bij het stuur kan (vind ik hoor). De grip was verder prima, onderstel goed, ding stuurde direct in zoals je het wilde, remmen deden prima hun werk. Daarna wat harder gaan rijden, maar ook op de maandag veel verkeer, telkens gekut met motorrijders die je heel stoer inhalen richting T13 en daarna het verdommen om je voor/in hatzenbach erlangs te laten. Nemen jullie Flugplatz dan ook gewoon met 175/180 als jullie zo stoer zijn! Heb dat slechts 2 motorrijders zien doen maar die zie je daarna dan ook niet meer terug, die snappen wel hoe het moet!

2e sessie erop zitten, 6 ronden achter de rug, over de 130km al op de dagteller.. nu gaat het geld kosten, maarja, what the fuck. Spijkerbroek gewisseld voor driekwart, even half litertje water erin, half uurtje pauze en hup bezwete helm weer op, handschoentjes aan en gaan! Waar ik eerst nog gas losliet zag ik nu dat je met de auto best dapper kon gaan, na hocheichen gewoon volgas houden tot aremberg, flugplatz gewoon in zn 5 volgas houden met 170 op de teller, schwedenkreuz kom je in de toerenbegrenzer aan in 5 met 210 dus iets liften om met een trekkende motor met 200 naar 205/210 erdoor te kunnen. Fuchsrohre hetzelfde, liever niet in de begrenzer met hikkende motor erdoor dus even liften terug naar 200 en voor de dip weer vol op het gas. Exmuhle deed de auto het goed, kon daar met passagier 110km/u omhoog en alleen zelfs 115, dat had ik nog niet eerder gezien daar! Bergwerk ook tussen de 115 en 120 teller uitsturen en meestal haalde ik met passagier de 170 teller Kesselchen omhoog. Ook de enige linker en rechterbocht voor Steilstreckenkurve gewoon voluit nemen, alleen zelfs met 175/180 op de teller dat was echt geen probleem voor het compactje. Wel jammer dat ik vaak in een 2e of 3e ronde vermogen miste en slechts 150 haalde ipv 170, denk een wat hoge olietemperatuur, maar om m nou na elk rondje een half uur stil te zetten werkt ook niet echt met de tijd. Grip in de Karussell was ook super, echt vol stuiterend erdoor en overstuurd op 2 wielen eruit planken, geweldig!

Heb een nederlandse mustangbestuurder nog een rondje meegenomen (weet even zijn naam niet meer, Mike, Dave?) hij vond het wel gaaf had ik het idee. Elmar was inmiddels ook aangesloten en die is na wat rondjes met de M3 ook een keertje bij mij ingestapt. Moet toch wat gewend zijn dacht ik met zijn rode monster maar hij vond toch dat ik redelijk in de aanval ging met het baby bmwtje, leuk om te horen.

Stiekem nog 3 rondjes gefilmd waarvan helaas de 1e mislukt is (iets met bandje ofzo want er zijn stukken niet opgenomen). Zal die andere 2 ronden straks online gooien (upload duurt even met mijn kinderadsl).

Inmiddels was het al ruim 6 uur en hebben we snel de auto teruggebracht. Kwam niet op het uurtje hadden ze me verteld, alleen bij een hele dag geopened willen ze een auto natuurlijk 2 dagdelen kunnen verhuren. Gezien mijn kilometerstand van 360km waar 130 vrij vonden ze het vast niet erg dat ik mijn 15 ronden kaart helemaal opgereden had.

Schade voor de auto was 480 euro + 220 voor het kaartje + 80 euro brandstof kom je op 780 euro voor een middagje sturen. Best veel knaken maar het is wel een afgesloten dag. Je kunt comfortabel terugrijden ipv in een bekooide herriebak, je hoeft zelf geen banden/remblokken te vervangen na een paar dagen, geen gezeik met motor/bak/diff/wiellagers enz enz. Ik vind het prima om het zo een paar keer per jaar te doen. Volgende keer wil ik voor een Golf GTI of de E92 325i gaan en dan natuurlijk in mn uppie wel minimaal een 8:30 BtG rijden.

Avondeten deze keer wat luxer dan zondag, lekker stukje vlees gepakt, paar biertjes, gezellig zitten kletsen, en vervolgens om half 10 de terugreis gestart. Ondankt de vele wegwerkzaamheden stonden we toch 2,5 uur later in Waddinxveen voor de deur hier, spullen in de hoek gegooid, onder de douche gesprongen en mn bed in gedoken.... wat blijft het toch gaaf zeg over die Nordschleife janken!

GTRene

Bericht door GTRene » 15 aug 2007, 10:52

Mooi verhaal Knot, inderdaad een hap geld, maar dan heb je ook geen gezeik achteraf of pech oid, en dat kost ook handen vol geld.
Dus die auto's kun je daar zo huren op het circuit of vlakbij?

Die compactjes rijden best leuk, heb zelf ook al 3 compacts gehad, 1 voor tussendoor karretje een 1.6, en 1 inruiler een diesel :shock: en 1 die starte als een 1.6 maar toen ik hem kocht en klaar was zat er een getuned 3.0 M3 motor in met 320pk eneuh...dat was een lekkerding 8)
Hoor ook wel eens dat mensen hun auto ergens bij de Ring stallen? hoe zit dat dan? wat dat beterfd zou je in het uiterste zuiden van NL moeten wonen, lekker dicht bij de Ring en Zolder?

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 11:17

Als je in Limboland woont scheelt het je een hoop tijd en brandstofkosten om bij de Nordschleife te komen inderdaad, maarja, niet iedereen wil dat.

Rent Racecar zit in Wiesemscheid, nog geen 10km van de Nordschleife af. Aan de leasemij heb ik schijt en trek lekkere burnouts etc maar deze mensen heb ik respect voor dat ze de mogelijkheid bieden met geprepareerde auto's te rijden.

Straks 2 filmpjes online, het hangt als je het oponthoud en teruglopende motorvermogen berekend (tijden matchen tussen stuk uit 1e en stuk uit 2e filmpje voor de trajecten) tegen de 9m00 BtG, zonder passagier is een 8m45 met die compact zeker te doen en dat is in mijn ogen niet verkeerd voor zo'n baby bmw'tje!

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 11:23

Hier mijn 98e rondje Nordschleife via Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=KbnCmh5Nr7s

Marius

Bericht door Marius » 15 aug 2007, 11:32

Mooi dat het je zo goed bevallen is!

Jorrit

Bericht door Jorrit » 15 aug 2007, 11:34

Goed verhaal, ik zag de M3 van Elmar nog op de parkplatz staan.

Heb je het Olie Kesselchen verhaal gemeld? Ben benieuwd of ze er wat mee doen en er bijv een extra olie koeler op zetten

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 11:39

Jorrit, kon ook aan de ontsteking liggen, maar hij zou een compressietest etc gaan doen en ding verder nakijken dus ze doen er wel degelijk wat mee. Olietemp meter was stuk die erin zat anders had ik t wel kunnen zien.

Neem aan dat het de olie is waardoor is maar 150/145 bergop loopt terwijl dat de 1e ronde 170 is.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 aug 2007, 11:51

Knot schreef:Hier mijn 98e rondje Nordschleife via Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=KbnCmh5Nr7s
Het ding loopt niet verkeerd hoor, mooi filmpje, alleen de laatste paar minuten leken er problemen te zijn met de auto ? klonk anders... anyway netjes, ik vind de stukken naar beneden het most scary zeg maar, das onnatuurlijk en de auto reageerd dan anders als dan dat je gewend bent en drukt ook harder door met remmen...en dan al die bochten ik zou de tel kwijt raken :lol:
en is die laatste brug/overspanning een punt voor de stopwatch? de metalen brug aan het begin van de Döttinger-Höhe ('gantry') ? of is dat weer wat anders, ik ken al die namen niet.

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 11:54

Ja, het blijven een hoop bochten, maar als je genoeg filmpjes kijken, ringguides uit je hoofd leert en je rondjes draait dan blijft het vanzelf hangen.

BtG is inderdaad de brug aan het begin tot de metalen brug op het einde. In dit filmpje iets van 9m07, haal je daar een beetje oponthoud en lager motorvermogen bergop vanaf zit je op iets van 8m58. Zonder passagier kan het best een rappe tijd worden dus met 140pk!

Jorrit

Bericht door Jorrit » 15 aug 2007, 11:55

Die witte E30 M3 welke je inhaalt na "knalhard" had ook nog een stevig mommentje in Wipperman:

http://www.onno.is/thordur/almennt/BMW_ ... h_shit.wmv

GTRene

Bericht door GTRene » 15 aug 2007, 12:25

Indedaad een "scary" moment maar hij handelt goed...en denk dat die 2d bocht heel goed uitkwam anders zit je met die snelheid zo in een tankslam? en nu kon hij via die move gewoon klaar staan voor de volgende bocht en wat gas erop houden? zou een adreline pomp van hier tot tokio krijgen :lol: moet er niet aan denken, dan ben je soms overgeleverd aan de Angels met wat geluk 8)

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 12:57

Jorrit schreef:Die witte E30 M3 welke je inhaalt na "knalhard" had ook nog een stevig mommentje in Wipperman:

http://www.onno.is/thordur/almennt/BMW_ ... h_shit.wmv
Hij is niet echt een drifter volgens mij, inderdaad een stevig momentje maar ik had de contraslip op het gas gaan staan voor een mooi rookgordijntje, vermogen genoeg in die auto :)

Als je een complete ronde van m hebt hou ik me aanbevolen, kan m op zn site niet zo snel vinden.

MX5T

Bericht door MX5T » 15 aug 2007, 13:33

Knot schreef:Zal zelf ook nog wat posten, morgen ff filmpje van mn 15e rondje van de maandagmiddag online zetten. Mag dieseltourist ff uitrekenen wat erin had gezeten :)

- passagier (10/15 sec?)
- oponthoud (10 sec)
- vermogen (liep eerst 170 kesselchen, 2e ronde slechts 150/145 dus door olietemperatuur teruggezakt van 140 naar 120pk ofzo).

Maar al met al was het leuk rijden met de instap rent racecar E36 318ti compact.
Wat kan ik zeggen, zo over de duim zou ik zeggen is een btg8'40 haalbaar, wel met semi's. Ik denk dat het vergelijkbaar zal zijn met de E36 318is van AB alhoewel deze pakweg een 80 kg lichter zou kunnen zijn.

Passagier; als deze tussen de 120 en 140 kg weegt dan zou dat wel 10 - 15 sek kunnen schelen.

Oponthoud; na een paar minuten film was ik al zeeziek dus heb de film versneld bekeken, 10 sekonden is wel veel oponthoud hoor, ik schat het iets lager

Vermogen/Olietemperatuur; ik weet niet of een deze al wat oudere E36-uitvoering al een zodanig gesofistikeerd motormanagement-software heeft die bij een hogere olietemperatuur terugregelt. Bovendien heeft BMW de motorkoeling thermisch redelijk voor elkaar en verwacht ik eigenlijk niet dat een standaardblokje met wat toeren boven de 140 a 150 graden olietemperatuur uitkomt, tenminste toch niet bij die buitentemperatuur van ca 24 graden. Als het vermogen wegvalt door te hoge olietemperatuur dan zou dat betekenen dat de inwendige wrijving hoger wordt door gebrek aan smering en dat betekent meestal serieuze schade aan lagerwerk en/of zuigers/cilinders
Resteert natuurlijk de vraag hoe nauwkeurig de kilometerteller is (die je waarschijnlijk niet geijkt hebt op weg naar de ring)

Enkele andere belangrijke parameters waar ik geen gegevens over kan vinden in je verhaal zijn
a. rijklaar gewicht ( wat ik inschat op ca 1200 kg voor de Compact)
b. de gemonteerde banden ( semi's ??) en bandenspanning

Ik denk dat je tevreden mag zijn met het reultaat

De prijs per ronde van € 52 is ook niet verkeerd, mijn auto in full-attack-mode kostte dat ook als ik alles tel

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 13:50

Ik had een passagier van 75 a 80kg, maar je merkt het gewoon onwijs in de stukjes omhoog. Alleen trap ik m 175 op de teller door Flugplatz en zit ik veel eerder met 215 in de begrenzer richting Schwedenkreuz dan wanneer ik een passagier heb. Zelfde voor Fuchsrohre, met 210 alleen prima erdoor, met passagier gaan we schuiven richting de curbe aan de linkerkant als we boven komen.

Kesselchen, als de auto normaal 170 teller loopt, zelfs naar 5 kan en nu trager accelereert en ook nog eens van de magere 150 terugzakt naar 145 kost dat je toch zeker 5 seconden over het hele stuk bergwerk tot steilstreckenkurve denk ik, gewoon irritant. Hocheichen mis ik iets snelheid langs de motorfiets, die snelheid heb ik wel het hele stuk nodig tot aremberg, geef ik zeker een dikke seconde hinder als het er geen 2 zijn. Fuchsrohre zelfde, niet vol door de dip en veel te veel remmen om de golf te sparen. Metzgesfeld doe ik zelf fout omdat ik niet kan accepteren dat ik niet aan kan haken, Wehrseifen laat ik ook wat liggen door hinder. Wippermann uit ook wat krapjes, moet je toch van het gas af. Schwalbenschwanz was gewoon kut, ook al heb je een 130i met 125pk meer, ga gewoon ff aan de kant als iemand aan je bumper hangt in de bochten, rechtuitbranden doen we op de autobahn.

Maargoed, ik ben dik tevreden, auto stond op Hankook straatbanden, dacht eerst, kut wat flikken ze me nu maar ze deden prima hun ding. Reed met 2,1 koud en warm was het 2,5 a 2,6 geworden.

Stel je pakt maar 10 seconden door de passagier achter te laten, denk ik nog dat er een 8:45 in kan zitten op deze banden, alleen in de auto hou ik nog veel minder marge (klinkt misschien gek maar toch is het zo). Geef mij die auto met frisse bougies/ontsteking na een rustig rondje warmrijden zodat ie niet oververhit wordt, laat even 2 minuten niemand door de slagboom en dan teken ik wel voor die 8:45 hoor. Of ik kom terug met die tijd BtG of de familie Bongaard komt terug ;)

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 13:59

Prijs valt inderdaad nog mee als je het per ronde bekijkt.

318ti doet 52 euro per ronde bij 360 daghuur op 1,20 per extra km

De 325ci en de M3 zijn 1,60 per extra km dus denk dat het volgende keer de golf GTI gaat worden.

GTI voor 495, zet m ook op 100 extra km kom je op 615 uit, zuipt net wat meer dan een 318 dus zeker 110 euro brandstof. Met een 15 ronden kaart zit je dan voor 945 op 63 euro per rondje.

Sjef

Bericht door Sjef » 15 aug 2007, 14:23

Knot schreef:Ik had een passagier van 75 a 80kg, maar je merkt het gewoon onwijs in de stukjes omhoog.
ahum, 72 kilo schoon aan de haak!! of bedoelde je eltjo? dat kan natuurlijk ;)

Elmar, bedankt om mee te rijden. Loopt erg lekker die 3.2 prepped! Helaas hebben we je niet meer gevonden na 6-en. Had je nummer niet (rody ook niet) want was wel gezellig geweest af te spreken om met zn allen nog wat te gaan eten.

Elmar

Bericht door Elmar » 15 aug 2007, 16:34

Sjef, ik zag Eltjo wegrijden en zag jullie ook niet meer op de parking. daarbij werd omgeroepen dat de baan niet meer open ging. Ben toen maar richting huis gegaan.
Mijn ronde tijd tov vorig jaar (standaard M3) is met 50 seconde verbeterd. :o

Prins Claus †
Auto: BMW 118iA

Bericht door Prins Claus † » 15 aug 2007, 17:03

Mijn foto's van afgelopen zondag: http://www.nordschleife.nl/album/12082007

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 18:20

Elmar schreef:Sjef, ik zag Eltjo wegrijden en zag jullie ook niet meer op de parking. daarbij werd omgeroepen dat de baan niet meer open ging. Ben toen maar richting huis gegaan.
Niet verkeerd! Nu thuis nog wat filmpjes van jezelf terugkijken, vergelijken met die van Sabine of Stück en dan pak je er nog eens 30 de volgende keer ;)

Jammer dat je niet mee was met eten, was vanouds gezellig, maar wellicht de volgende keer? Heb nu je nummer tenminste :)

Hielke

Bericht door Hielke » 15 aug 2007, 19:30

Knot, zo'n hok is dus echt niet vooruit te branden. 8.45 haal je daar nooit mee. Top is 120 km/h bij de bult omhoog! Dan liever een knappe huurauto en daar wat risico mee nemen :lol:

Maik

Bericht door Maik » 15 aug 2007, 21:01

Elmar schreef:Sjef, ik zag Eltjo wegrijden en zag jullie ook niet meer op de parking. daarbij werd omgeroepen dat de baan niet meer open ging. Ben toen maar richting huis gegaan.
Ja? Reed je vorig jaar 12minuten dan?

:wink:

Gesloten