Gisteren met de 4C en een Alpine A110 naar de Ring geweest. Heerlijke dag met veel rijden
Afgesproken bij Venlo. Vanaf daar binnendoor richting Düsseldorf om naar Classic Remise te gaan. Erg druk onderweg en weinig leuke wegen in dat stuk. Bij Classic Remise was ik al eens eerder geweest, blijft porno wat er allemaal staat... zo'n beetje alle droomauto's zijn er te vinden. Na een lunch daar zijn we vertrokken richting de Ring. Eerst wat stukken Autobahn en bij de Ring in de buurt ergens een afslag genomen en binnendoor gereden.
En wat een wegen daar! Prachtige natuur en de ene bocht na de andere, met amper verkeer.
Na enige tijd gewisseld en in de Alpine plaatsgenomen. Interieur is heel volwassen, gewoon een volwaardige auto alleen dan zit je in lekkere kuipstoelen, heb je geen achterbank en is de instap wat lager. Toen gaan sturen. Even aftasten. Eerste wat opviel is dat de koets beweeglijker is. Hij helt en duikt wat meer, terwijl de 4C daarmee vergeleken echt hard en kart-achtig is.
Onderstel: het onderstel is zachter waardoor de Alpine het op slechte wegen veel beter doet. Dat is bij de 4C ook wel echt een minpunt (en zou ik eens moeten aanpakken), oneffenheden maken de auto springerig en gevoelig voor gaten/bulten en spoorvorming op hoge snelheid. De Alpine doet mij meer denken aan m'n Boxster: goede demping, niet te hard en toch sportief. Al zou van mij wel iets harder mogen om het hellen/duiken wat tegen te gaan.
Motor: de motor van de Alpine voelt meer als een atmosferische motor, meer geleidelijk en voorspelbaar. Bij de 4C bouwt de turbo druk op en word je afgeschoten. Voorkeur voor het eerste want dat is hoe het hoort te zijn, maar dan mag er nog iets vermogen bij om het wat sensationeler te maken (in direct vergelijk, het niet dat ie vermogen te kort komt). De 4C hoor je duidelijk lucht aanzuigen en dat geeft allemaal wat meer drama.
Uitlaat: de 4C maakt kabaal bij schakelen, de Alpine is stiller in het interieur en heeft leuke (maar wat gemaakte) plofjes/gepruttel bij gas los.
Stuurgevoel: prima bij de Alpine. Je voelt goed wat ie doet (bekrachtigd). Maar beter bij de 4C (onbekrachtigd).
Comfort: verbazingwekkend hoog in de Alpine. Dat had ik niet verwacht. Na het nodige stuurwerk een dorpje inrijden en zonder te klooien met rij-modussen (zit er misschien wel op, geen idee) rijd je ineens in alle rust en stilte in het interieur, heel vloeiend. Dit is bijna BMW niveau. Er is echt niks wat je weerhoud om hier het hele jaar door mee te rijden.
Looks: dat is erg persoonlijk, ik vind de compactheid van de Alpine mooi. Ook mooi dat het ontwerp lekker clean is, geen overbodige of bling shit. Maar de koplampen en vorm aan de achterkant vind ik niet mooi, ondanks dat het klopt met het oude model. De 4C vind ik wel in alle opzichten een beauty.
Conclusie:
De 4C is een bitch die continu aandacht vraagt. Nooit rust in het interieur, alles is hard, je moet echt werken tijdens het sturen en de motor en uitlaat geven een hoop kabaal en drama. Na een dag stap je vermoeid uit, maar wel met een voldaan gevoel. Ik vind dat (voor nu) leuk, grootste minpunt is het onderstel.
De Alpine is een auto die je altijd kan rijden, met het nodige comfort. Tot je uit de stad bent en leuke weggetjes tegenkomt. Als je er dan voor gaat zitten veranderd het in een hele sportieve kar door het lage gewicht. Als enige auto is dat echt perfect en een geweldig compromis. Als tweede auto zou ik wat van de sensatie missen, tenzij je veel lange ritten door Europa maakt.
Een laag gewicht maakt een auto echt veel sportiever en Alpine laat zien dat ze een heel fijn compromis tussen comfort en sportiviteit hebben gevonden. Gelul over BMW's die niet sportief genoeg zijn snap ik niet als je ook dit kan kopen.