E30 Touring V8
- Martijn_bmw
- Berichten: 28540
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
wat een super gaaf project blijft het toch! en met zoveel aandacht voor detail opbouwen, echt het mooiste topic van Df op het moment!
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Thx Martijn. Ik vind het zelf altijd prachtig die verslagen op het forum van geknutsel. Van Harrie bijvoorbeeld of die van Nick. Dus leuk om dat zelf ook een beetje proberen bij te houden.
Vanavond wat voorbereidende werkzaamheden, even paar busjes/ringetjes gemaakt. Altijd mooi beetje verspanen.
Stukje rond aluminium. Ik heb geen afkortzaag helaas dus dan maar afsteken met een dun afsteek beiteltje.

Heeft ook wel weer een voordeel, kan je ze meteen allemaal (vier nodig) op maat maken. Kraagjes maken met een wat dikkere beitel.

Dan doorboren, materiaal dat ik tussen de busjes had laten staan heeft een iets kleinere diameter dan de boor diameter zodat de busjes meteen los komen.

Hop, laatste er ook af.


Verdraaid het past ook nog.




Vanavond wat voorbereidende werkzaamheden, even paar busjes/ringetjes gemaakt. Altijd mooi beetje verspanen.
Stukje rond aluminium. Ik heb geen afkortzaag helaas dus dan maar afsteken met een dun afsteek beiteltje.

Heeft ook wel weer een voordeel, kan je ze meteen allemaal (vier nodig) op maat maken. Kraagjes maken met een wat dikkere beitel.

Dan doorboren, materiaal dat ik tussen de busjes had laten staan heeft een iets kleinere diameter dan de boor diameter zodat de busjes meteen los komen.

Hop, laatste er ook af.


Verdraaid het past ook nog.




- Sander-E46
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Echt mooi vakmanschap dit soort dingen.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Leuk dat detail, die V8 er op.
En natuurlijk respect voor het werk.

En natuurlijk respect voor het werk.
-
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Slimme manier van draaien en los boren!
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Altijd fijn als het lukt zonder gebroken beiteltjes


- Martijn_bmw
- Berichten: 28540
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Super gaaf! Mooi om te zien dat draai werk 
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]


Handig zo'n bromvlieg, kan je alles zo achterin knikkeren.





















- Martijn_bmw
- Berichten: 28540
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Vet man! Eigen op maat gemaakt motorsteun.
Kan je hem straks zo de motorruimte binnen rijden?
Kan je hem straks zo de motorruimte binnen rijden?
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Martijn_bmw schreef: 10 jun 2019, 07:27 Vet man! Eigen op maat gemaakt motorsteun.
Kan je hem straks zo de huiskamer binnen rijden?
-
- Berichten: 4542
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Kijkkk dat is mooi.
- Knot
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi gemaakt en super handig!
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Het front van een e30 is gelast dus...nee. Hoewel ik wel al iemand had gezien die het front schroefbaar had gemaakt, daar zal ik nog eens induiken. Gaat mij er meer om dat ik het vliegwiel, koppeling en bak kan monteren.Martijn_bmw schreef: 10 jun 2019, 07:27 Vet man! Eigen op maat gemaakt motorsteun.
Kan je hem straks zo de motorruimte binnen rijden?
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Tim N schreef: 10 jun 2019, 07:59Martijn_bmw schreef: 10 jun 2019, 07:27 Vet man! Eigen op maat gemaakt motorsteun.
Kan je hem straks zo de huiskamer binnen rijden?

- Martijn_bmw
- Berichten: 28540
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ah oké! Mooie uitwerking zoRJK schreef: 10 jun 2019, 09:19Het front van een e30 is gelast dus...nee. Hoewel ik wel al iemand had gezien die het front schroefbaar had gemaakt, daar zal ik nog eens induiken. Gaat mij er meer om dat ik het vliegwiel, koppeling en bak kan monteren.Martijn_bmw schreef: 10 jun 2019, 07:27 Vet man! Eigen op maat gemaakt motorsteun.
Kan je hem straks zo de motorruimte binnen rijden?

- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Heb ik ook wel is gezien maar daar ben ik niet kapot van.RJK schreef: 10 jun 2019, 09:19Het front van een e30 is gelast dus...nee. Hoewel ik wel al iemand had gezien die het front schroefbaar had gemaakt, daar zal ik nog eens induiken. Gaat mij er meer om dat ik het vliegwiel, koppeling en bak kan monteren.Martijn_bmw schreef: 10 jun 2019, 07:27 Vet man! Eigen op maat gemaakt motorsteun.
Kan je hem straks zo de motorruimte binnen rijden?
Het makkelijkste is motor+bak+subframe vanaf de onderkant.
Vanaf boven denk ik ook wel, dat lukte ook met de M30B35.
Wel moest de poulie er af van de airco/stuurbekrachtigings pomp.
Mooie steun zo reinier!
Heb je al een planning wanneer de motor er in gaat?
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
RJK schreef: 10 jun 2019, 09:19 Het front van een e30 is gelast dus...nee. Hoewel ik wel al iemand had gezien die het front schroefbaar had gemaakt, daar zal ik nog eens induiken.

Vond het wel handig eigenlijk, gewoon in 1 keer het blok met alles dr op en dr aan naar binnen schuiven.
Probleem aan een V8 is dat ie bovenin erg breed is en dus net wel/net niet tussen de chassisbalken door past (via de onderkant dr uit)
Via de bovenkant is ook onhandig, want dan moet het ding flink gekanteld worden om 'm met bak en al dr in te krijgen.
Bijkomend in mijn geval was dat de 1UZ een riem heeft en die moet ooit vervangen kunnen worden, dat werd op deze manier een stuk makkelijker.
Verder stelt het niet zoveel voor, puntlassen dr uit boren, beugeltjes maken en klaar. Als je bang bent voor de stevigheid kun je dr altijd nog een mooie veerpootbrug op zetten

- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
De V8 is korter, moet wel lukken van bovenaf. Daar ben ik zonder brug hier ook wel een beetje aan gebonden. Ja de motor+bak moet onder een flinke hoek dan maar dat heb ik nooit een probleem gevonden en al heel wat motortjes geplaatst hier in de garage.Jan-Willem schreef: 10 jun 2019, 10:57
Het makkelijkste is motor+bak+subframe vanaf de onderkant.
Vanaf boven denk ik ook wel, dat lukte ook met de M30B35.
Wel moest de poulie er af van de airco/stuurbekrachtigings pomp.
Euh...nog lang niet?Jan-Willem schreef: 10 jun 2019, 10:57 Mooie steun zo reinier!
Heb je al een planning wanneer de motor er in gaat?

-
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Inderdaad met een evenaar aan de takel hang je zo een blok met bak en al er zo in.
Bij mijn m30 ging het ook incl alle aanbouwdelen en spruitstuk en turbo.
Goed schuin hangen en dan lepel je hem er zo in.
Bij mijn m30 ging het ook incl alle aanbouwdelen en spruitstuk en turbo.
Goed schuin hangen en dan lepel je hem er zo in.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Met een motor evenaar is het goed te doen, werkt ideaal.RJK schreef: 10 jun 2019, 17:51De V8 is korter, moet wel lukken van bovenaf. Daar ben ik zonder brug hier ook wel een beetje aan gebonden. Ja de motor+bak moet onder een flinke hoek dan maar dat heb ik nooit een probleem gevonden en al heel wat motortjes geplaatst hier in de garage.Jan-Willem schreef: 10 jun 2019, 10:57
Het makkelijkste is motor+bak+subframe vanaf de onderkant.
Vanaf boven denk ik ook wel, dat lukte ook met de M30B35.
Wel moest de poulie er af van de airco/stuurbekrachtigings pomp.
Euh...nog lang niet?Jan-Willem schreef: 10 jun 2019, 10:57 Mooie steun zo reinier!
Heb je al een planning wanneer de motor er in gaat?De motor schiet wel aardig op nu natuurlijk. Even wachten op de custom koppelingsplaat nog dan kan de bak erachter. Motor en bak gaan dan in een plastic folie waarna de auto deze kant op kan om de originele M40 en automaat rotzooi eruit te lepelen. Dan de motorruimte schoonmaken en verder denken wat ik met de remmen ga doen.
Het kost veel tijd zoon project, maar tot nu toe schiet het mooi op

Wil je met 15inch BBSjes blijven rijden?
Dan is de keuze vrij beperkt, de voorste remschijf is heel laag ( totale hoogte is maar 35mm )
Dus met 4pots moet je vaak een dikke spacer hebben zodat de velg vrij loopt van de remklauw.
Persoonlijk zou ik het liefste wel dikke remmen willen hebben en overstappen naar 16inch.
Audi TT schijven met e34 540i remklauwen icm met een adapter
Achter kan je de schijven van een e36 gebruiken en dan geventileerd, e36 remklauw met een adapter
Een aantal 16inch velgen past dan nog zonder spacer zoals de hartge 16inch.
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
De remmen ga ik t.z.t. nog wel even onderzoeken, ben nu nog meer met de aandrijflijn bezig 
Afgelopen weekend de motorkabelboom schoon gemaakt. Wat een vuil weer, sommige stekkertjes zaten echt in een omhulsel van vet. Maar nu alles weer schoon is toch wel verbazend hoe goed het er allemaal nog uit ziet. Na dik 30 jaar bakken op zo'n motor best knap dat de isolatie nog zo netjes heel is en de rubbertjes niet van ellende uit elkaar vallen.

Leuk detail wel is de koelventilator van de ECU, met temperatuur sensor en al. Bij veel swaps wordt dat er gewoon tussenuit geknipt (zo ook beschreven op e30.de) maar ik ga het gewoon weer gebruiken. Op de Jaguar met M60 werkte het ook perfect.

En dan was vandaag ook klaar...mijn custom koppelingsplaat. Links de originele, rechts de nieuwe geveerde. Dit zou het klapperen van de bak moeten voorkomen. Helaas zijn er geen bestaande 265mm geveerde platen met het juiste hart passend op de Getrag 420G bak dus dan maar deze (prijzige...) laten maken.

Hele setje bij elkaar:

Vliegwiel erop met nieuwe boutjes.

En de plaat en drukgroep ook gemonteerd.

Dus nu kan de bak erachter en de startmotor erop. Later van de week maar weer eens verder.

Afgelopen weekend de motorkabelboom schoon gemaakt. Wat een vuil weer, sommige stekkertjes zaten echt in een omhulsel van vet. Maar nu alles weer schoon is toch wel verbazend hoe goed het er allemaal nog uit ziet. Na dik 30 jaar bakken op zo'n motor best knap dat de isolatie nog zo netjes heel is en de rubbertjes niet van ellende uit elkaar vallen.

Leuk detail wel is de koelventilator van de ECU, met temperatuur sensor en al. Bij veel swaps wordt dat er gewoon tussenuit geknipt (zo ook beschreven op e30.de) maar ik ga het gewoon weer gebruiken. Op de Jaguar met M60 werkte het ook perfect.

En dan was vandaag ook klaar...mijn custom koppelingsplaat. Links de originele, rechts de nieuwe geveerde. Dit zou het klapperen van de bak moeten voorkomen. Helaas zijn er geen bestaande 265mm geveerde platen met het juiste hart passend op de Getrag 420G bak dus dan maar deze (prijzige...) laten maken.

Hele setje bij elkaar:

Vliegwiel erop met nieuwe boutjes.

En de plaat en drukgroep ook gemonteerd.

Dus nu kan de bak erachter en de startmotor erop. Later van de week maar weer eens verder.
-
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Op 300mm.de staan voor de e30 leuke ideen om leuke remmensetjes te maken van andere type bmw klauwen en schijven..ze verkopen ook adapters om grotere remklauwen te kunnen monteren.
- Knot
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi plaatje zeg, kan best wat kracht hebben lijkt me.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten