Gisteren mail of ik vandaag een proefrit nieuwe S1000RR zou willen, nou ja someone has got to do the dirty job niet waar, dus deze man deed wat ie moest doen en nam het aanbod met gespeende tegenzin aan
Het blijft uiteraard een ander gezicht met de nieuwe symmetrische look, het DigiDash, das direct in het oog springend, de HP4 naast de nieuwe zie je ook dat de tank op de 2019 versie breder is, het stuur minder diep en ook breder, kortom de HP4 heeft een meer agressieve zit de nieuwe is wat "Allemans" vriendelijk. Ja Cindy, kom der maar in
Voor het rijden even kort wat instructies v.w.b. de settings, het zeer heldere DigiDash display en wat daar zoal op te lezen valt. Eigenlijk niet veel nieuws t.o.v. de HP4 alleen in een moderner jasje, of het beter is moet tijdens het rijden nog maar blijken.
Genoeg intro, hup rijden met het ding, starten, helm nog af voor de soundtrack natuurlijk, de motor klinkt goed, maar minder aanwezig dan de HP4, ook hier zullen de Brusselse richtlijnen hun geluidssporen hebben nagelaten (van HP4 naar GT4 blijkt het zelfde
)
Spiegels instellen, koppeling even checken, (ik heb geen grote handen en ik prefereer de hendel zo dicht mogelijk bij het stuur)
Rijden; de koppeling grijpt heel laat en heel direct aan, volstrekt anders dan wat ik gewend ben, het volk wat mij nakeek zal wel gedacht hebben wie ze nu weer op pad sturen en of ze de motor wel heelhuids terug zouden krijgen
Dus heel soepel reed ik daar niet weg van de parkeerplek.
Tijdens de eerste bocht is direct duidelijk dat deze fiets waanzinnig licht en direct de bocht in valt, het moet het verschil zijn tussen mijn metalen velgen en de carbon velgen, HMOG wat gaat dat mooi, makkelijk, direct, rijden in "road" setting (Modes; Rain, Road, Dynamic, Race) vond ik de vering wat soft, beetje pompen aan de achterkant, tijdens het rijden kan je zo switchen van mode en hup "Dynamic" er op, toen werd het voelbaar strakker, minder pompend, vergelijkbaar met mijn eigen "sport" setting op de HP. Het algehele veer comfort en Dynamic Damping Control is net wat meer verfijnd, maar echt schokkende verschillen kon mijn achterwerk niet vaststellen.
Verder zeer opvallend de zeer direct gas aanname/respons op de rechter pols beweging, ook hier moest ik wel wennen, op wat ruwere ondergrond en het daarmede gepaarde schudden op de fiets resulteerde in spontane rechter hand beweging en dus wat meer gas dan je soms zou willen, kwestie van wennen lijkt me.
De QS kan nu niet alleen up, maar ook down zonder te koppelen, en dat gaat nog weer een tandje makkelijker dan op mijn fiets, je moet altijd iets gas erop houden om het schakelen "butterweich" te laten verlopen, als je reflexmatig het gas inhoudt/lost gaat het minder soepel, beetje hortend en stotend, dat leer je snel af. Als je er een beetje in zit dan tik tik tik tik op en tik tik tik neer, het gaat zo mooi, zo soepel, het lijkt wel een PDK bak op een motor
gewoon waanzinnig.
Remmen; er was nog al wat commentaar in en op internationale fora betreffende de remmerij die niet meer van Brembo is, maar van Hayes (een Amerikaanse leverancier), de HP heeft Brembo schijven en remzadels, remt zeer direct en agressief. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik geen verschil kon voelen in directheid en remvermogen, ik heb even een paar keer geprobeerd, maar aan die remmerij mankeert IMHO niets. Gewoon dik voormekaar.
Motor; onderin loopt het ding zeer mooi rond, minder trillen dan ik had verwacht o.b.v commentaren wereldwijd, nu uitgerust met "shiftcam" van af 9K RPM wordt automatische een agressievere nok ingeschakeld, onderin veel koppel, boven in power. Ik moet zeggen dat tot 9 K RPM je al meer dan zat hebt, het loopt heel mooi met een schitterende souplesse, vanaf 9 K RPM wordt het menens en gaart het echt oerend hard, ook hier een paar keer kunnen proberen. Zolals ik er mee rijd is die eerst 9K RPM eigenlijk heel fraai, meer heb je zowat niet nodig als je en beetje achteraf rijdt op mijn niveau
Al met al vond ik het hele blok mooier lopen dan de HP, maar bij de HP heb ik minder trillende spiegels tijdens het rijden, op de nieuwe zag ik alles dubbel
Nadien gevraagd hoe dat zat; de spiegels blijkt gedemonteerd te zijn geweest voor circuit, daarna weer genoteerd, na ja; weinig plausibel lijkt me.
Nogmaals het DigiDash, waar ik in algehele zin zoals iedereen hier wel weet volstrekt geen fan van ben, ik kan u zeggen dat ik mijn mening niet wijzig!
Ja het display is helder, Ja het geeft relevante info, wellicht te veel zelfs. Nee; het is niet overzichtelijker, RPM meter te kleine leds waarbij met het stijgen van de toeren de band wel breder wordt, maar een ouderwetse toerentellermeter is veel simpeler en directer te interpreteren dan die kermis verlichting. Net als bij de 4 wielers is ook bij de 2 wielers deze DigiDash hype doorgeslagen, ik ben wederom niet overtuigd van nut en noodzaak, al helemaal niet dat het ergonomisch beter zou zijn, daar zou het toch om moeten gaan.
Algemene conclusie; de tijd heeft niet stilgestaan, dat is direct duidelijk als je er mee rijdt, HP4 van 2013, de 2019 fiets is duidelijk verder geëvolueerd, dat voel je, dat merk je, in wendbaarheid, in souplesse van het blok, de meer vriendelijke zithouding, dit is nog meer een fiets om zowel te kunnen toeren als ook het circuit onveilig te maken.
DE HP4 heeft de mooiere materialen, carbon, HP hendels, onderkuip mooi dicht , de kat is dan mooi verborgen, echt een plaatje, het blijft een collectors item, dus of ik hem weg doe?