Martijn's BMW M135i
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
Re: Martijn's BMW M135i
Vinden jullie dit laag? (ik durf mijn auto nu hier niet meer te plaatsen) Ding staat gewoon goed op z'n wielen. Netjes hoor Martijn.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Martijn's BMW M135i
Zou voor mij ook wat te laag zijn, maar da’s persoonlijk. Gave kar, Martijn!
- martll
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Martijn's BMW M135i
Ik dacht precies hetzelfde. Prima stance zo, stuk beter dan al die standaard hoge auto’s.SanderZ schreef: 09 mei 2019, 19:45 Vinden jullie dit laag? (ik durf mijn auto nu hier niet meer te plaatsen) Ding staat gewoon goed op z'n wielen. Netjes hoor Martijn.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn's BMW M135i
Ga er maar eens een stevige parkeergarage mee in.... herinner me het nog als de dag van gister dat Nienke met een paar vriendinnen naar Scheveningen ging met de E46 touring met eibach pro-kit..... ik kon het ding op komen halen en wisselen voor een SUV.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Martijn's BMW M135i
ja. (net)SanderZ schreef: 09 mei 2019, 19:45 Vinden jullie dit laag? (ik durf mijn auto nu hier niet meer te plaatsen) Ding staat gewoon goed op z'n wielen. Netjes hoor Martijn.
1 cm ofzo hoger is wat mij betreft precies goed zonder een "kijk mij eens laag zijn" gehalte... het kan altijd lager maar persoonlijk vind ik nog lager (slammed) er een beetje triestig uit zien, onnatuurlijk.
los van de discussie over de hoogte wel een hele dikke vette uitvoering van een mooie wagen

-
- Berichten: 5137
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Martijn's BMW M135i
Eens met vesper86: Vind een wheelgap van rond de 2-3 cm juist heel netjes staan.
- mauritsklein
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40
Re: Martijn's BMW M135i
De gouden regel is dat de band niet binnen de wielkassen mag vallen. Dat is hier niet aan de orde dus ik ben een fan! 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M135i
^^ dat vind ik ook een prima maatstaf inderdaad!
Voor mij hoort dit zo precies bij de "dikke Duitse tjoening"-look, dus blijft voorlopig lekker zo.

Gisteren nog even laten uitlijnen hier in de buurt, geen tijd om naar Steverink te gaan. Achterkant stond precies goed (staat ook vrijwel op dezelfde hoogte als met de veren bij aanschaf), voorkant had bijzonder veel uitspoor: -0° 36' links, -0° 24' rechts. Genoeg om te voelen én horen onder het rijden, haha. Nu weer netjes op een beetje toespoor. Camber is -2,2 aan de achterkant, -3 aan de voorkant. Standaard heeft een M135i slecht -0,5 aan de voorkant, verklaart ook meteen waarom ie nu wél snaarstrak instuurt, zelfs op nat wegdek.
De cabrio van m'n vriendin heeft minder bodemvrijheid dan dit, dus het is gewoon een stukje opvoeding!Knot schreef: 10 mei 2019, 22:41 Ga er maar eens een stevige parkeergarage mee in.... herinner me het nog als de dag van gister dat Nienke met een paar vriendinnen naar Scheveningen ging met de E46 touring met eibach pro-kit..... ik kon het ding op komen halen en wisselen voor een SUV.

Daar heb ik nooit zo'n moeite mee gehad.


Gisteren nog even laten uitlijnen hier in de buurt, geen tijd om naar Steverink te gaan. Achterkant stond precies goed (staat ook vrijwel op dezelfde hoogte als met de veren bij aanschaf), voorkant had bijzonder veel uitspoor: -0° 36' links, -0° 24' rechts. Genoeg om te voelen én horen onder het rijden, haha. Nu weer netjes op een beetje toespoor. Camber is -2,2 aan de achterkant, -3 aan de voorkant. Standaard heeft een M135i slecht -0,5 aan de voorkant, verklaart ook meteen waarom ie nu wél snaarstrak instuurt, zelfs op nat wegdek.

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28529
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Martijn's BMW M135i
Heb je met -3 niet heel snel kale binnenkant van je banden?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M135i
Nee, Mégane was met -2,6 ook gewoon gelijkmatig gesleten na 20.000km. Schuine slijtage zit hem vooral in sporing, camber versterkt dit slechts. En als ze wel wat harder gaan, maar het in ruil daarvoor heerlijk stuurt, vind ik dat ook ok. 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28529
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Martijn's BMW M135i
Oké, mooie mods allemaal!
Ook maar eens overna denken al vind ik hem nu ook al lekker sturen terug op 18” en rondom zelfde bandenmaat.
Echt veeeeeel beter dan de te platte en zware 19inch set
Ook maar eens overna denken al vind ik hem nu ook al lekker sturen terug op 18” en rondom zelfde bandenmaat.
Echt veeeeeel beter dan de te platte en zware 19inch set
- JP
- Berichten: 34226
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Martijn's BMW M135i
20kkm met voorbandjes op een hete hatch, dan heb je het nog rustig aan gedaan.... 
Ik heb tijden gehad dat ze er bij na 6maanden (en 6kkm) al op waren....
Geweldige stance op de M135i,
benieuwd naar de volgende modificaties.
Iets zegt me dat zal wel niet echt ‘out of the box’ worden....

Ik heb tijden gehad dat ze er bij na 6maanden (en 6kkm) al op waren....

Geweldige stance op de M135i,

Iets zegt me dat zal wel niet echt ‘out of the box’ worden....

- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn's BMW M135i
Jullie hebben daar toch ook wel parkeergarages in het noorden? Hier was echt bizar, ook toen ik m er alleen uit reed schrapen met de uitlaatklemmen, schande.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Martijn's BMW M135i
Hij ziet er top uit! Mij ook wel wat te laag, vind het niet passen bij zo'n 1-serie, maar ach, het staat wel lekker dik. 


Martijn woont volgens mij al een tijdje niet meer in het NoordenKnot schreef: 11 mei 2019, 22:54 Jullie hebben daar toch ook wel parkeergarages in het noorden? Hier was echt bizar, ook toen ik m er alleen uit reed schrapen met de uitlaatklemmen, schande.

- JP
- Berichten: 34226
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Martijn's BMW M135i
Lijkt me dat je in de bewoonde wereld juist eerder parkeergarages tegen komt 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M135i
Los daarvan is deze generatie gelukkig helemaal vlak aan de onderkant, zelfs de uitlaat is op het middenstuk wat platter voor meer bodemvrijheid.
Het Noorden woon ik inderdaad al 5 jaar niet meer, maar kan ook zijn dat Knot daarmee alles ten noorden van Gouda bedoelt.
Ik wás toevallig wel in het Noorden bij m'n schoonouders, en ook de vlotte snelwegrit op-en-neer daar naartoe was een stuk prettiger met dit onderstel! 
Het Noorden woon ik inderdaad al 5 jaar niet meer, maar kan ook zijn dat Knot daarmee alles ten noorden van Gouda bedoelt.


- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M135i
Zo, even wat stof eraf blazen, was een beetje druk de laatste tijd...
Een meer permanente verbinding tussen beide achterwielen, dat moest er komen. Een open diff doet echt afbreuk aan een auto als deze, ook al probeert men dat met elektronische truukjes ter verhullen. Met de versleten originele PSS en wat kouder/natter wegdek viel het nog mee, maar met verse PS4 en droog/warm wegdek merk je duidelijk dat de power matig naar de grond gaat. Wat mij vooral stoort is de onvoorspelbaarheid van het geheel: als je bijv. een klein driftje inzet en over een hobbel rijdt, heb je alsnog kans dat ie 'hapt' en ineens rechtdoor rijdt met slechts één spinnend wiel.
Nou zijn er inmiddels best wat oplossingen verkrijgbaar (MPerformance, Quaife, Wavetrack, etc), maar in mijn beleving biedt OSGiken de mooiste oplossing. Wel ook meteen de duurste, maar als er iets is wat ik geleerd heb qua modificeren van auto's is dat je beter meteen kan gaan voor de optie die je echt graag wilt. Ik kan proberen om uit te leggen wat een OSGiken Superlock zo goed maakt, maar dat kan Arend-Jan van Hardeman Motorsport zelf veel beter:
Dus een afspraak gemaakt en naar Kruiningen getogen. Het inbouwen van de sperklok heeft nogal wat voeten in de aarde, omdat de eindoverbrenging één geheel vormt met de originele open klok. De aanpak van Hardeman is om het geheel reeds op te bouwen in een andere behuizing, voorzien van betere lagers en de gewenste overbrenging, zodat de uiteindelijke wissel zo gedaan is. Onderdeel van die deal is wel dat je je originele diff daar achterlaat, zodat ze die weer kunnen ombouwen voor de volgende:

Auto op de brug, en uitlaat er vanaf:

Dan het differentieel los en er onderuit laten zaken, inbouw van het nieuwe differentieel in omgekeerde volgorde:

En vullen met de speciale 80W250 olie (geen typfout!), waarbij overigens het advies is om die te vervangen na zo'n 1000km en waar je een paar bussen van mee naar huis krijgt:

Mijn probleem was echter wel dat ik de dag erna met de auto op vakantie zou gaan, en die 1000km nog geen 24 uur later reeds voldaan zou hebben. Bij navraag bleek echter dat die 1000km vooral gaat om sportieve cq circuitkilometers, op straat en met een hoop snelweg kun je gerust na een paar duizend kilometer wisselen.
Op aanraden van Hardeman ook de versnellingsbakolie laten vervangen. Nou had ik daar geen klachten over, maar ik sta altijd open voor suggesties:

Dit paarse goedje erin, en eerlijk is eerlijk, dat schakelde meteen nog een stuk soepeler dan ik gewend was. 2>3 was nog wel eens een beetje nukkig na de koude start, maar dat is nu helemaal weg:

En dan het sper zelf... ja, daar transformeert deze auto zo enorm van. Met het onderstel was ik al erg blij, maar als ik slechts één modificatie aan een M135i zou mogen doen, dan was het een sperdifferentieel. De rit naar huis bestond uit 5 km over een N-weg, een scherpe rechts/links de A58 op (kon het niet laten hier een beetje dwars te gaan, fantastisch), gevolgd door een ruim 2 uur durende rit door een hele drukke avondspits.
Bij de eerste paar snelwegbochten een paar bijgeluiden van achter, daarna helemaal niets meer gehoord van het diff, ook niet tijdens parkeren of manoeuvreren.
De volgende dag in alle vroegte vertrokken richting het Noorden van Italië, waar onze roadtrip met de vriendenclub richting Kroatië zou beginnen. Tien uur langs kilometers vreten over de snelweg, dus ook weinig sper-actie, behalve dan wat zijwaartse bewegingen bij een "Autohof" om de werking aan mijn vriendin te demonsteren.
De week daarna uiteraard optimaal kunnen genieten van het sperdifferentieel, zal nog even een verslagje maken van de trip. Fenomenaal, hoe dit een M135i transformeert! De hele balans in de auto onder last is echt veel mooier, waarbij je het buitenste achterwiel goed mee voelt duwen. Grip en bochtensnelheden zijn overal veel hoger, zonder dat het ineens heel tricky voelt. En áls je toch over die grens heen gaat (wat op droog wel wat provocatie vereist) is de auto veel beter te controleren. Ook Sport+ is nu ineens een zeer goed bruikbare setting, waarbij de auto wel wat 'spielerij' toelaat, maar toch als een soort onzichtbare hand de boel wegregelt als je te dwars dreigt te gaan.
In Kroatië kwamen we op een verlaten militair vliegveld terecht, dan móét je wel...

Een meer permanente verbinding tussen beide achterwielen, dat moest er komen. Een open diff doet echt afbreuk aan een auto als deze, ook al probeert men dat met elektronische truukjes ter verhullen. Met de versleten originele PSS en wat kouder/natter wegdek viel het nog mee, maar met verse PS4 en droog/warm wegdek merk je duidelijk dat de power matig naar de grond gaat. Wat mij vooral stoort is de onvoorspelbaarheid van het geheel: als je bijv. een klein driftje inzet en over een hobbel rijdt, heb je alsnog kans dat ie 'hapt' en ineens rechtdoor rijdt met slechts één spinnend wiel.

Nou zijn er inmiddels best wat oplossingen verkrijgbaar (MPerformance, Quaife, Wavetrack, etc), maar in mijn beleving biedt OSGiken de mooiste oplossing. Wel ook meteen de duurste, maar als er iets is wat ik geleerd heb qua modificeren van auto's is dat je beter meteen kan gaan voor de optie die je echt graag wilt. Ik kan proberen om uit te leggen wat een OSGiken Superlock zo goed maakt, maar dat kan Arend-Jan van Hardeman Motorsport zelf veel beter:
Dus een afspraak gemaakt en naar Kruiningen getogen. Het inbouwen van de sperklok heeft nogal wat voeten in de aarde, omdat de eindoverbrenging één geheel vormt met de originele open klok. De aanpak van Hardeman is om het geheel reeds op te bouwen in een andere behuizing, voorzien van betere lagers en de gewenste overbrenging, zodat de uiteindelijke wissel zo gedaan is. Onderdeel van die deal is wel dat je je originele diff daar achterlaat, zodat ze die weer kunnen ombouwen voor de volgende:

Auto op de brug, en uitlaat er vanaf:

Dan het differentieel los en er onderuit laten zaken, inbouw van het nieuwe differentieel in omgekeerde volgorde:

En vullen met de speciale 80W250 olie (geen typfout!), waarbij overigens het advies is om die te vervangen na zo'n 1000km en waar je een paar bussen van mee naar huis krijgt:

Mijn probleem was echter wel dat ik de dag erna met de auto op vakantie zou gaan, en die 1000km nog geen 24 uur later reeds voldaan zou hebben. Bij navraag bleek echter dat die 1000km vooral gaat om sportieve cq circuitkilometers, op straat en met een hoop snelweg kun je gerust na een paar duizend kilometer wisselen.
Op aanraden van Hardeman ook de versnellingsbakolie laten vervangen. Nou had ik daar geen klachten over, maar ik sta altijd open voor suggesties:

Dit paarse goedje erin, en eerlijk is eerlijk, dat schakelde meteen nog een stuk soepeler dan ik gewend was. 2>3 was nog wel eens een beetje nukkig na de koude start, maar dat is nu helemaal weg:

En dan het sper zelf... ja, daar transformeert deze auto zo enorm van. Met het onderstel was ik al erg blij, maar als ik slechts één modificatie aan een M135i zou mogen doen, dan was het een sperdifferentieel. De rit naar huis bestond uit 5 km over een N-weg, een scherpe rechts/links de A58 op (kon het niet laten hier een beetje dwars te gaan, fantastisch), gevolgd door een ruim 2 uur durende rit door een hele drukke avondspits.

De volgende dag in alle vroegte vertrokken richting het Noorden van Italië, waar onze roadtrip met de vriendenclub richting Kroatië zou beginnen. Tien uur langs kilometers vreten over de snelweg, dus ook weinig sper-actie, behalve dan wat zijwaartse bewegingen bij een "Autohof" om de werking aan mijn vriendin te demonsteren.

De week daarna uiteraard optimaal kunnen genieten van het sperdifferentieel, zal nog even een verslagje maken van de trip. Fenomenaal, hoe dit een M135i transformeert! De hele balans in de auto onder last is echt veel mooier, waarbij je het buitenste achterwiel goed mee voelt duwen. Grip en bochtensnelheden zijn overal veel hoger, zonder dat het ineens heel tricky voelt. En áls je toch over die grens heen gaat (wat op droog wel wat provocatie vereist) is de auto veel beter te controleren. Ook Sport+ is nu ineens een zeer goed bruikbare setting, waarbij de auto wel wat 'spielerij' toelaat, maar toch als een soort onzichtbare hand de boel wegregelt als je te dwars dreigt te gaan.
In Kroatië kwamen we op een verlaten militair vliegveld terecht, dan móét je wel...

- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Martijn's BMW M135i
Mooie upgrade!
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn's BMW M135i
Had de foto's voorbij zien komen, prachtige trip zeg en mooi om te zien hoe je ook deze auto weer netjes aanpakt vwb upgrades!
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Martijn's BMW M135i
Kijk! Dit had er standaard al op moeten zitten; net zoals op mijn auto.
Ik heb zelf wel de olie in het diff gewisseld na +- 1200km. Toen zat er al best wat metaalslijpsel in. En dat was met normaal gebruik en paar laffe driftjes op nat.
Begin volgend jaar ga ik de olie (a.k.a. stroop) weer vervangen; kijken hoeveel slijpsel erin zit. Zal dan +- 30k gereden hebben.
Ik heb zelf wel de olie in het diff gewisseld na +- 1200km. Toen zat er al best wat metaalslijpsel in. En dat was met normaal gebruik en paar laffe driftjes op nat.
Begin volgend jaar ga ik de olie (a.k.a. stroop) weer vervangen; kijken hoeveel slijpsel erin zit. Zal dan +- 30k gereden hebben.
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Martijn's BMW M135i
Mooie upgrade!
Maar als ik het goed heb zitten er ondertussen nog wel een paar mooie goodies op?
Maar als ik het goed heb zitten er ondertussen nog wel een paar mooie goodies op?
-
- Berichten: 848
- Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24
Re: Martijn's BMW M135i
Mooie auto en mooie upgrades Martijn!
Je tekst en uitleg leest prettig weg. Wel eens overwogen ook te gaan schrijven voor Autoblog?
Je tekst en uitleg leest prettig weg. Wel eens overwogen ook te gaan schrijven voor Autoblog?
- Rivanov
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
- Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport
Re: Martijn's BMW M135i
Doet ie ook.flieger schreef: 07 aug 2019, 10:59 Mooie auto en mooie upgrades Martijn!
Je tekst en uitleg leest prettig weg. Wel eens overwogen ook te gaan schrijven voor Autoblog?

https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog ... ijn-128438
-
OnlineMVB
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: Op een BMW
Re: Martijn's BMW M135i

Erg gaaf

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M135i
Ik doe het maar ff in een paar delen, anders wordt het zo'n lang verhaal...Ferdi Gielen schreef: 07 aug 2019, 10:20 Mooie upgrade!
Maar als ik het goed heb zitten er ondertussen nog wel een paar mooie goodies op?

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, Kocheler, Mark 320iS, Semrush [Bot], Streetfighter232323 en 20 gasten