Robin schreef: 03 mei 2019, 17:17
markm schreef: 03 mei 2019, 17:09
Alfata schreef: 03 mei 2019, 11:36
Ze willen de luchtkwaliteit verbeteren door minder CO2 binnen de ring uit te stoten. Heeft iemand ze daar al verteld dat er in Nederland vorig jaar precies 0 mensen in de buitenlucht zijn overleden door CO2?
Kan iemand ze dan ook gelijk vertellen dat er in Nederland het afgelopen jaar duizenden mensen zijn overleden door te hoog concentraat fijnstof?
En als je dat dan verteld, dat je dan ook gelijk verteld dat elektrische auto's meer fijnstof uitstoten dan benzine- en dieselwagens?
Dank.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat het over co2 gaat? Dat is de minst verontrustende juist. Het gaat helemaal niet over co2.
Elektrische auto meer fijnstof dan een diesel geloof ik ook helemaal niks van.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/po ... ~b76420f4/
De positieve effecten van de elektrische auto op de luchtkwaliteit worden overschat. Als auto's met een brandstofmotor massaal worden vervangen door voertuigen met elektrische aandrijving zal de hoeveelheid fijnstof slechts beperkt afnemen. Dit blijkt uit een studie in Atmospheric Environment.
Een van de redenen is dat elektrische auto's gemiddeld een kwart zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor. Hierdoor slijten banden en de weg sneller, wat leidt tot extra fijnstof. Voor brandstofmotoren geldt dat de fijnstofuitstoot de afgelopen jaren juist sterk is gedaald, dankzij nieuwe emissie-eisen. Uiteindelijk wordt deze component verwaarloosbaar, zegt een van de Nederlandse opstellers van de studie, Peter Achten. Ongeveer 90 procent van het fijnstof van het verkeer komt al niet meer uit de uitlaat, maar kent een andere herkomst, waaronder de banden en opwarrelend stof door passerende auto's.
Het sneller slijten van de weg kun je met een korreltje zout nemen. Ik ben zelf werkzaam in de wegenbouw. Maar heb nog nooit een wegconstructie moeten vervangen omdat de weg versleten was. Maar altijd vanwege schade beelden als scheuren of rafeling. Maar versleten? Nee.
Banden zeg ik ja is een puntje.
Maar wel vreemd dat er dan weer niet over remmen word gesproken. Een elektrisvhe auto remt op de elektromotor af wanneer je gas loslaat, waardoor je weer monder hoeft te remmen en geen fijnstof uit de uitlaat. Denk als je alle plussen en minnen tegen elkaar zet dat het voor de onderzoekers dan toch nog wel een verrassende uitkomst is.