Wat is plezier? Een rationele keuze?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joy

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Joy » 19 apr 2019, 18:02

Afgelopen zaterdag heb ik een drietal uurtjes met een BMW i3S 120Ah mogen rijden. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een elektrische auto reed. Een paar punten die me opvielen aan deze auto.
20190409_124428.jpg
20190409_124428.jpg (197.88 KiB) 1589 keer bekeken
De styling blijft apart. In deze sportuitvoering oogt het net wat dikker maar het blijft een raar ding om te zien. Ergens is het funky omdat het zo anders is en veel mensen vinden het een grappig ding, anderen vinden het echt verschrikkelijk. Ik hang er ergens tussenin.

Suicidedeuren zijn echt niet praktisch. Niet alleen moet de voordeur open om de achterdeur te kunnen sluiten of openen ook de gordels moeten los want deze zitten aan de portieren vast. Verder zit er aan de onderkant een scherpe punt die je niet wil raken. De instap is wel beter en voorstoelen kunnen net als bij een 3-deurs naar voren klappen.

Ruimte voor- en achterin is groter dan ik eerst dacht. Achterin kan ik best redelijk achter mijzelf zitten en de stoelen zitten ook goed. Voorin heb je veel ruimte door het open interieur en afwezigheid van een transmissietunnel. Het open dak heeft 2 glasplaatjes met tussenin vermoedelijk dwarsbalken om de koets stijf te houden. Ik vond het niet veel toevoegen en dit gaat ten koste van de hoofdruimte. Kofferbak is klein met 250 liter. Geen ruimte onder de vloer ook.

Interieurmaterialen zijn anders dan anders. In de deurpanelen wordt gebruik gemaakt van plantvezels of iets in die richting en dat ziet er anders uit dan je gewend bent van de normaal gebruikte plasticboom. Het is wel allemaal flimsy. Duidelijk is dat gewichtsbesparing overal in de auto een rode draad is. Dit merk je ook aan rijgeluiden en windgeruis. Niet heel slecht maar voor 50 mille had ik beter verwacht.

De elektroaandrijving is wennen als je brandstofmotoren gewend bent. Als je wegrolt, wat erg soepel en moeiteloos gaat, denk je alleen maar he wat raar dit. Geen geluid of trillingen gewoon geruisloos wegrollen. Dit suizen blijft tot 50/60 km/u aardig behouden om daarna door rijgeluiden te worden overgenomen.
Geen versnellingen betekent ook overal en altijd respons op het stroompedaal. Echt gewoon heel vlot (6.8 naar 100). De remmende werking op pedaal los is zo fors dat je eigenlijk geen rem meer aanraakt als je niet te hard aan komt scheuren. Nadeel is dat dit altijd een vast gegeven is, andere merken laten de bestuurder de mate van afremmen zelf bepalen met een flipper achter het stuur. Nu moet je vaak het stroompedaal ingedrukt houden. Zonder doseren krijg je ook misselijke passagiers, zeker met de felle acceleratie ernaast.

Wegligging is puik. Ding stuurt fijn en direct en ligt gewoon als een BMW op de weg. Je gaat er echt mee scheuren zeker door de felle acceleratie bocht uit. Vering is een tikkeltje stug maar niet veel anders dan je van een M-tech onderstel gewend bent van bijvoorbeeld een 1-serie.

Actieradius is met mijn gebruik rond de 220 km als ik het scherm mocht geloven. Dit is toch wel een tikkeltje summier. Als je niet kan of wil opladen ben je dus met 100 km reikwijdte van je huis wel klaar en moet je terug. Dit is dan nog zonder lage buitentemperaturen.

De demo zoals ik reed heeft een prijskaartje van maar liefst € 57.600,00. Dit is gewoon veel te duur voor wat de auto voorstelt. Het is absoluut een grappig ding en alles voelt goed ontwikkeld aan maar je zintuigen zien een auto van 35-40 mille en niet meer.

Dus ja dan ga je weer denken wat dan. Is een Model 3 dan wel wat. Maar ja geen dealernetwerk in de buurt, aftersales ook niet op het niveau wat je ervan verwacht en kwaliteit is een dingetje.
Eigenlijk toch net een beetje te vroeg om fatsoenlijke keuze te hebben en daardoor ga je zaken vergoelijken of accepteren die normaal gesproken echt niet kunnen.

WillemBoer
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Bericht door WillemBoer » 19 apr 2019, 18:05

Of een jonge 340i touring op de zaak, 1 tje van een jaar oud ofzo.
Wel forse bijtelling, maar schrijft daar tegenover ook wel lekker af.
Prive en zakelijk fun.

WJ

Bericht door WJ » 19 apr 2019, 18:06

Ik denk eigenlijk misschien wel dat ik eerder voor een Kia E-Niro zou gaan dan een Tesla3.

https://www.kia.com/nl/modellen/e-niro/ontdekken/

Ik weet Tesla is hip hot weet ik het. Maar die Niro lijkt me gewoon wat meer auto.

Joy

Bericht door Joy » 19 apr 2019, 18:12

Oh ja wat WJ zegt, er zijn alternatieven tot je de levertijden bekijkt:

BMW i3 + i3s – 2 tot 3 maanden

Hyundai IONIQ Electric – 1 tot 4 maanden

Nissan LEAF – 3 tot 4 maanden
Geldt ook voor de Nissan LEAF 60 kWh-versie, die vanaf komende zomer op de markt komt. Enkele 40 kWh-exemplaren direct uit voorraad leverbaar.

Smart EQ Forfour – 3 tot 4 maanden

Smart EQ Fortwo – 3 tot 5 maanden

Tesla Model 3 – 1 tot 2 maanden

Tesla Model S – 1 tot 2 maanden
Deels uit voorraad leverbaar, anders 1 tot 2 maanden.

Tesla Model X – 1 tot 2 maanden
Deels uit voorraad leverbaar, anders 1 tot 2 maanden.

Jaguar i-Pace – 3 tot 4 maanden

Renault ZOE – 4 tot 5 maanden

Volkswagen e-Golf – 4 tot 6 maanden
Afhankelijk van kleur en uitvoering ook direct uit voorraad leverbaar.

Kia Soul EV – 5 tot 10 maanden

Opel Ampera-e – 6 tot 12 maanden

Hyundai Kona Electric – 12 tot 13 maanden

Kia e-Niro – 12 tot 13 maanden

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 apr 2019, 18:14

Wat ik dan mijzelf afvraag, ik lees dat de Model 3 saai is en geen beleving biedt, echter op het forum lees ik berichten over autoloze auto’s als Skoda SUV’s, fugly BMW X1/X2’s, VW up’s... dat plaatst alles in een ander perspectief. :)

Oh, ga eens rijden in bijv. een Model 3. Ik was ook bijzonder sceptisch, maar het is een uitstekend (DF) product. Veel leuker om te rijden dan een gemiddelde BMW 3-serie imho....

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2019, 18:15

ik zou dan denk ik de kona kiezen, maar ja jaar wachten werd al gezegd.

Wimo

Bericht door Wimo » 19 apr 2019, 18:18

Martijn_bmw schreef: 19 apr 2019, 17:57
Peric schreef: 19 apr 2019, 17:33 Ehm... wat is het nou??
Martijn_bmw schreef: 19 apr 2019, 15:07 kinderziekte's... zoals wellicht bekend werk ik bij een grote LM en we hebben honderden van die auto's rijden.
Ze hebben absoluut bovengemiddeld meer problemen dan een conventionele auto
Wimo schreef: 19 apr 2019, 16:11 Ik heb meerdere E39's in bezit gehad en daarna nog vele andere auto's.

Overigens is een E39 als hobby leuk maar als daily is het gewoon oud. Het is dat ze als yougtimers nog 'goed' worden verkocht maar verder is het vergane glorie op wat mooie M's na.

Voordelen EV

- Minimaal onderhoud, eens in de 50k.
- Enorm veel vermogen, bij andere merken zit je zo aan 80k+ voor 400pk
- Enorm betrouwbaar, bewezen techniek. De motoren in een Model 3 zijn echte parels (komt u maar!)
- Geen koude start/geneuzel. Plankgas weg.
- Nooit meer stilstaan bij tankstations :D
- Kans op pech onderweg minimaal.
- Veiligste auto's ter wereld.. de kreukelzone is enorm door het gebrek aan ouderwetse techniek ( :lol: ).
- RWD of AWD naar keuze!
- Robin ea zorgen voor 0 euro aan wegenbelasting :roll:
-8 jaar garantie tot 160k km's.

Er zijn ook nadelen

- Beperkte range vergeleken met een 1.6TDI. hoewel je het eigenlijk moet vergelijken met een 350+ pk alternatief ...
- Kosten, het blijft een sloot geld.
- Support kan bijzonder zijn :TV kijken:

Voor een daily, no brainer. Misschien een cabrio ding erbij voor de weekenden. Of een leuke motor ...
Ik weet niet waar Wimo zich op basseerd, ik basseer mezelf op eigen info uit 1000 rijdende Tesla’s op mijn werk.
Duizend Model 3's ? Die dingen zijn pas sinds een paar weken fatsoenlijk leverbaar. Oprecht benieuwd waar de 3s massaal last van hebben...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2019, 19:00

De 3 nog niet uiteraard nu een kleine 100 “pas”, tesla model s en x zijn de andere 900

Wimo

Bericht door Wimo » 19 apr 2019, 19:41

Ah, dus over 6 maanden weten we pas of ze betrouwbaar zijn. Tot die tijd is de uitspraak gebaseerd op vorige modellen welke vrij weinig delen met de huidige waar dit topic over gaat. Jammer.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 apr 2019, 20:06

Goede vriend van mij (wellicht bekend hier, eigenaar van de Wagenparkbeheerders) wilde graag elektrisch rijden, maar in een premium auto/interieur. Dus gekozen voor een E-Golf. Actieradius is echt niet super, maar hij is er zeer tevreden mee. Tesla vertoonde in zijn kringen echt teveel mankementen en daarom dus voor VW gekozen. Heeft er nog geen seconde spijt van. In de garage staan nog een Golf 1 GL met bijna 400 pk in racetrim en een E46 328i, ook voor op het circuit.

Kadett

Bericht door Kadett » 19 apr 2019, 20:33

Elektrisch rijden zou ik pas overwegen als ik 450km op 1 lading op de snelweg (zeg 110kmh CC) kan rijden in de winter. Tot nu toe komen enkel de Niro en Kona in de buurt.

RJL86
Auto: Mazda 3

Bericht door RJL86 » 19 apr 2019, 20:48

Ik zou elektrisch rijden alleen overwegen als het een waterstof auto is. Stekkeren is niet de toekomst.

JP

Bericht door JP » 19 apr 2019, 23:18

Joy schreef: 19 apr 2019, 18:12 (...)
Kia e-Niro – 12 tot 13 maanden
Volgens mij kun je die echt wel sneller rijden. Zag laatst iemand er 4 in een maand uithalen voor klanten.

WJ

Bericht door WJ » 19 apr 2019, 23:25

Volgensmij als je niet te gek doet met opties dat je vrij snel kan rijden;

https://www.leaseblog.nl/algemeen/lever ... sche-auto/

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 apr 2019, 23:54

Wimo schreef: 19 apr 2019, 19:41 Ah, dus over 6 maanden weten we pas of ze betrouwbaar zijn. Tot die tijd is de uitspraak gebaseerd op vorige modellen welke vrij weinig delen met de huidige waar dit topic over gaat. Jammer.
Waarom kun jij dan wel zeggen dat het ‘enorm betrouwbaar, bewezen techniek’ is? Terwijl je nu zelf zegt dat ze vrij weinig delen... Jammer.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 apr 2019, 00:01

Heb je al in zo’n ding gereden Erik? Lijkt me stap 1....

Luco

Bericht door Luco » 20 apr 2019, 00:27

WJ schreef: 19 apr 2019, 23:25 Volgensmij als je niet te gek doet met opties dat je vrij snel kan rijden;

https://www.leaseblog.nl/algemeen/lever ... sche-auto/
dat is leasen, niet kopen

allen

Bericht door allen » 20 apr 2019, 01:05

Ok, als je een Hyundai een beetje aankleed kost deze net zoveel als een te krappe instap Tesla. Hyundai kan blijkbaar niet ‘ook’ kaal.
Golf Variant op benzine is ook ruim, oogt mooi en is in drie minuten weer volgetankt. Alleen binnen de 6 seconden naar 100 km/u kun je vergeten. Voor zover dat belangrijk is. Doe mij toch de laatste maar.
Tot zover m’n waarschijnlijk erg onaardige mening.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 20 apr 2019, 01:20

Kadett schreef: 19 apr 2019, 20:33 Elektrisch rijden zou ik pas overwegen als ik 450km op 1 lading op de snelweg (zeg 110kmh CC) kan rijden in de winter. Tot nu toe komen enkel de Niro en Kona in de buurt.
De combinatie winter en snelweg hakken flink in je capaciteit. Er gaat 50 tot 60% verloren.
https://ev-database.nl/blog/praktische- ... ische-auto
Er is nog geen enkele EV die nu kan wat jij wilt.
Laatst gewijzigd door smiley op 20 apr 2019, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 apr 2019, 07:18

smiley schreef: 20 apr 2019, 01:20
Kadett schreef: 19 apr 2019, 20:33 Elektrisch rijden zou ik pas overwegen als ik 450km op 1 lading op de snelweg (zeg 110kmh CC) kan rijden in de winter. Tot nu toe komen enkel de Niro en Kona in de buurt.
De combinatie winter en snelweg hakken flink in je capaciteit. Er gaat 40 tot 50% verloren.
https://ev-database.nl/blog/praktische- ... ische-auto
Er is nog geen enkele EV die nu kan wat jij wilt.
Interessant stuk. Ideaal voor stadsverkeer.

Wimo

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 07:56

Arthur schreef: 19 apr 2019, 23:54
Wimo schreef: 19 apr 2019, 19:41 Ah, dus over 6 maanden weten we pas of ze betrouwbaar zijn. Tot die tijd is de uitspraak gebaseerd op vorige modellen welke vrij weinig delen met de huidige waar dit topic over gaat. Jammer.
Waarom kun jij dan wel zeggen dat het ‘enorm betrouwbaar, bewezen techniek’ is? Terwijl je nu zelf zegt dat ze vrij weinig delen... Jammer.
Omdat ze al veel langer in de us rijden dan hier.. Google, forums. Beste optie is gewoon nog 6 maanden wachten of de gok nemen en de positieve verhalen van buiten NL aannemen. De motoren en accu zijn verbeterde versies van de model S variant en die zijn op dit moment veruit het meest geavanceerd, robuust en bewezen betrouwbaar.

De eerste generatie model S motoren uit 2013/14 werden nog weleens vervangen .. daarna zelden tot nooit.

Als je het over gegarandeerde betrouwbaarheid hebt bij de andere merken.. dan blijven de I3 en golf over. Over de rest kun je vrij weinig zeggen.. kijk naar de leaf die 25% actieradius verlies na 2 jaar...

Sowieso, is de optie wachten er niet ? Er komen nog genoeg Tesla Killers later dit jaar. De.fiscale.voordelen blijven ook nog wel even.
Laatst gewijzigd door Wimo op 20 apr 2019, 08:08, 2 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 20 apr 2019, 08:06

Niels schreef: 20 apr 2019, 00:01 Heb je al in zo’n ding gereden Erik? Lijkt me stap 1....
Nog niet. Eerst ga ik eerdaags effe 'n weekje roadtripper met 'n camper naar het noorden. (met 'n maatje, zonder kids.. Heerlijk effe bijkomen :tooth: ) Op steenworp afstand staat er 1 bij 'n 'bekende' van me. Zal hem eerdaags eens even vragen voor een blokje om.

Wimo

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 08:14

Lol, nog niet eens gereden. Begin daar maar eens mee. Wie weet is het helemaal niks voor je :) Mocht je willen proefrijden in een 100D of P100D hier ben je ook welkom. Er is best een kans dat de S later dit jaar ook fors goedkoper wordt. De geruchten molen praat al.een tijd over een opvolger....

Welke versie heb je op.het oog? De proefrit bij Tesla is altijd in een AWD.

JP

Bericht door JP » 20 apr 2019, 08:21

Nu kan ik wel begrijpen dat ze in de US, vanwege het toch wel betere klimaat, een grotere range hebben dan in dit kouwe kikkerlandje

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 apr 2019, 08:31

Wimo schreef: 20 apr 2019, 07:56 De.fiscale.voordelen blijven ook nog wel even.
Er is genoeg reuring en gedoe de laatste weken, revnext carbontax en alle toestanden. En daar ben ik wel blij mee.
https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/a ... ntax-model
Het ze misschien geen zoden aan de dijk voor 'het voetvolk', maar 't laat weer zien hoe de overheid weer met twee maten meet en de organisaties erachter/bij de vermoorde onschuld spelen.

Plaats reactie