///Joost schreef: 23 feb 2019, 21:59
Ik heb voornamelijk gezocht naar ervaringen bij de M54, die bekend staat om z'n olieverbruik vanwege vastgekoekte olieschraapveren. Zelfs op alle E46 fora lees je tegenstrijdige berichten, en zijn olieflushes zeker niet heilig.
Vooral het verkorten van de serviceinterval wordt daar aangedragen. Nu doe ik dit sowieso al, want ook ik geloof niet in die lange intervallen, helemaal niet na het Audi verhaal met de dichtgeslibte oliezeef. Ik heb in al mijn auto's immer steevast 10k aangehouden.
Heel even nog Mobil1 aanhalen...Nu gebruik ik zelf al jaren Castrol, in het geval van de M54 is dat Edge Titanium 0W40. Nu lees ik zo her en der dat Mobil1 toch net effe wat beter staat aangeschreven. Sinds 2016 heeft Mobil1 echter geen BMW vrijgave meer. Ik kan niet zwart op wit vinden wat de reden hiervan is (het 'zou komen' doordat BMW hun test parameters heeft veranderd, waardoor Mobil1 0W40 niet meer aan de eisen voldeed). Heeft iemand hier een sluitend antwoord op? Ik zou best willen overstappen, maar dan wil ik wel graag wat meer info.
Edit: Ik zie net dat de op de Mobil site dat de ESP versie 0W40 wel (weer) aan de LL04 spec voldoet, maar de FS niet. Ik snap er niks meer van...
Had er bij mijn E46 M54B22 wel profijt van, olie verbruik was een stuk minder.
Daarbij voeg je na het flushen vaak een middel toe (fortifiér/top-end treatment) dat bestaat uit extra dopes.
Bij 1 van de meest verkochte Castrol Edge varianten (5W30 C3) is sinds kort ook de BMW LL04 specificatie 'weggevallen', terwijl de auto's hier jaren goed op hebben gereden. Daar is nu Castrol Edge 5W30 M voor, met BMW LL04 specificatie.
Wat precies de motivering hierachter is is mij onbekend, maar dit wisselt dus nog wel eens na verloop van tijd.
Sinds kort gebruik ik ook Liqui Moly, erg gaaf merk. Of er echt duidelijk een kwaliteits verschil is zal mij benieuwen, maar vind hun branding/marketing erg goed (wellicht ben ik er ingetrapt

)
Erg jammer dat Liqui Moly 'Molygen' olie aan deze kant van de plas niet te krijgen is, dat is een fluoriserende variant. Hiermee kun je olielekkages handig opsporen met een UV-lamp.