Wennen aan een auto??

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RudolfNW

Wennen aan een auto??

Bericht door RudolfNW » 10 apr 2006, 19:35

In het andere draadje is dus te lezen dat mijn auto naar de garage is.

Dus ik rij nu weer even in de peug van mijn moeder.

Wat een lol he! 20pk minder maar ook 600kilo lichter!

De 206 weegt maar 925 kilo en nu merk je dat dus echt wanneer je zo'n grote benz gewend bent.

Ik loop de hele middag over rotondes te hoeken, op en afritten met lift of overstuur :)

Maar ik betrapte me ook op een schakel foutje! Aan het einde van de straat vergat ik terug te schakelen van 4 naar 2 waardoor hij wat begon te bokken en te stoten. Kwam omdat ik net zou gaan bellen(wel handsfree hoor :P )

Hebben jullie dat ook dat je gewoon een beetje moet wennen weer aan een auto? bijv. van automaat naar handbak?

gr. rudolf

RudolfNW

Bericht door RudolfNW » 10 apr 2006, 19:42

ok 500 dan :P foutje.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 apr 2006, 20:12

Trabant of TVR Speed Twelve en alles wat ertussen hangt. Geen moeite mee hoor :twisted:

dale vito

Bericht door dale vito » 10 apr 2006, 20:22

ik moet vooral ff wennen als ik weer eens in de ford fiesta van mijn schoonmoeder mag rijden; toch weer ff anders dan de diesel leaserd van mijn vader.

Knot

Bericht door Knot » 10 apr 2006, 20:37

Ik moet altijd ff wennen als ik van fwd diesel naar rwd M wissel ;)

Elmar

Bericht door Elmar » 10 apr 2006, 21:11

Ik huur nog wel eens een auto in Spanje, en meestal laat ik die krengen afslaan bij het wegrijden. :?

Als ik in een automaat rij, heb ik nooit het automatisme om de koppeling in te trappen bij het remmen tot stilstand.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 apr 2006, 21:43

Je bent een geboren * rijder dus ;-)

Nee, automaat zal snel werken, en van een 250d word je vanzelf relax.

Michel

Tristan

Bericht door Tristan » 10 apr 2006, 22:16

Moet altijd wennen aan de koppeling. Als ik bv in de Dodge reed, kreeg ik spierpijn van koppeling, zo zwaar. Als ik dan weer in de Seat stapte, 9 van de 10 keer sloeg hij weer af. :oops:

Fabian

Bericht door Fabian » 10 apr 2006, 22:20

Bijna niet meer.

Ik heb in mn chauffeurstijd zo belachelijk veel verschillende auto's gereden, dat het mij echt niet meer uitmaakt waarin in instap. 2 bochtjes, paar keer remmen en ik weet wel wat ik ermee kan uitvreten. (tot op zekere hoogte natuurlijk, anders zou ik me hier even als de uitmuntende testrijder uit de voeten doen, en das wat overdreven :P )

En tsja, afslaan gebeurd te beste natuurlijk, want die proberen de koppeling te sparen :wink:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 10 apr 2006, 22:41

Ben automonteur dus ik rij in van alles en nog wat.Wennen aan een auto?Niet voor mij. :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 apr 2006, 22:47

Vandaag had ik het voor het eerst sinds hele lange tijd toen ik na 3 dagen weer in mijn 535 stapte. Nota bene toen ik uit een 525 stapte. Ik heb het niet over vermogen of wegligging, maar puur over het aanvoelen van het koppelingspedaal, het stuur dat anders aanvoelt, de zithouding (kuipstoel vs gewoon) e.d.

Heel apart, slechts 1000 km in de 525 gereden dit weekend.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 11 apr 2006, 07:49

Meestal wen ik wel snel aan een nieuwe auto, maar zeker de eerste kilometers ben ik me heel erg bewust van de verschillen.
Dat is ook altijd leuk als je in een leenauto hebt gereden. Stap je in de leenauto, dan merk je direct wat het verschil is met je eigen auto en wat de opvallende eigenschappen zijn van de leenauto. Stap je weer in je eigen auto, dan leer je je eigen auto weer heel even opnieuw kennen en merk je de opvallende eigenschappen van je eigen auto.
Opvallende eigenschappen zijn dan meestal stugheid van het onderstel, zwaar of direct insturen, zwaarte koppeling, hardheid of bijterigheid van de remmen, demping, stoelen, zitpositie ed.

Zo voelde de leen-WRX veel lichter aan dan de Legacy, had een veel zwaardere koppeling, veel hardere en directer aangrijpende remmen, een veel stugger onderstel. De Legacy stuurde iets directer in, was comfortabeler, zwaarder en meer solide.

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2006, 10:41

Ik heb ook niet extreem veel auto ervaring qua verschillende modellen. En ik moet meestal ook even wennen als ik in een andere auto zit. Alles grijpt net even anders aan, bediening komt niet altijd overeen. Vorig jaar had ik een proefritje in een 530d automaat, geen automaat ervaringm vond ik dit een hele vreemde ervaring en ik moest echt wennen, deed dan ook geen gekke dingen met de auto.

kZieNix

Bericht door kZieNix » 11 apr 2006, 14:35

Ik moet altijd weer even wennen aan m'n eigen auto, als ik 'em na een beurt weer ophaal. Dan heb je net het vervangende koekblik teruggereden en stap je meteen in je eigen auto. Heb er dan alleen tijdens dat eerste ritje last van (of dat nou 1 km naar huis of een lang stuk rijden is). Zodra ik daarna weer in de auto stap is er niets aan de hand.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 apr 2006, 15:17

Ik heb enorm moeten wennen aan AWD op de limiet.
Nog steeds eigenlijk, kan er nog niet veel mee op droog.

Het is grip grip grip grip (ja, en tractie ook Robin :wink:), maar als je hem kwijt bent ben je hem ook meteen goed kwijt ook, geeft 0,0 vertrouwen imho, terwijl het bij tot-95% zeg maar juist omgekeerd is, dan zit je met het jezus-gevoel en mij kan niks gebeuren achter het stuur.
Maar die laatste paar % draaien dat compleet om, heel maf.

Knot

Bericht door Knot » 11 apr 2006, 16:29

Wat ik wel merk is verschil diesel/benzine als ik een vervangende auto mee krijg.

vroeg intrappen van de koppeling bij overschakelen zodat je de motor nog even iets toeren hoort maken en een enkele keer afslaan.

Dutch

Bericht door Dutch » 11 apr 2006, 16:40

Peter Tunissen schreef:Het is grip grip grip grip (ja, en tractie ook Robin :wink:), maar als je hem kwijt bent ben je hem ook meteen goed kwijt ook.
Goed hè? :lol:

En dan nog beweren dat elke idioot ermee overweg kan. Precies die smalle grens aanvoelen, da's pure driving fun, man! :wink:

*blijft intussen zelf netjes op 95% rijden* :roll: :D

Tom

Bericht door Tom » 11 apr 2006, 16:45

Ik moet ook altijd weer even wennen. Had het vooral met de S2000 en dan in de 147... wisselde die vaak omdat de honda in een garage verderop stond. De rotonde daarna was altijd weer een aparte ervaring :D

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 11 apr 2006, 17:56

Koppeling is trouwens vaak tricky. De meeste mensen die in de 325ti hebben gereden lieten em de eerste keer afslaan (hehe, niet waar, Tommy?).
Ik rookte bijna de koppeling van de auto van Michel op :-( De koppeling van de 2.0R grijpt heel laag aan, die van de Spec B veel hoger. En dan moet je bij de 2.0R best gas bijgeven wil de motor niet afslaan, dat probleem heb je niet in de Spec B.

Shakes

Bericht door Shakes » 11 apr 2006, 17:59

Heel even in de 130i van Rico, koppeling e.d. Mag geen naam hebben.
Denk dat je in moderne auto's redelijk snel thuis bent.

M3 lang eigenlijk. Bak is redelijk zwaar als alles nog koud is, sturen ging niet helemaal naar de zin.

Nu wel redelijk gewend.

N.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 apr 2006, 19:04

Dutch schreef:Goed hè? :lol:

En dan nog beweren dat elke idioot ermee overweg kan. Precies die smalle grens aanvoelen, da's pure driving fun, man! :wink:

*blijft intussen zelf netjes op 95% rijden* :roll: :D
Ja, lekker is dat, moet ik het weer alleen opknappen. :D

Het zit hem trouwens vooral op hogere snelheid, in tweede versnellingsbochten is het niet zo moeilijk, richten, gas, turbo, boem, weg. :lol:
Boven de 100 of zo wordt die grens wel erg dun, iets te dun naar mijn smaak, komt volgens mij door de set-up van Subaru ook. Behoorlijk onderstuurd tot neutraal op hogere snelheid, dan ga je ook gauwer over vier wielen wegglijden en dan is het vooral afwachten waar je uit komt, zo'n overstuurdere EVO set-up is dan fijner volgens mij (stuur beetje openen en verder gaan waar je mee bezig was).

Maar goed, lang verhaal, bottomline het ligt aan mij, want een vriend van me die in de Impreza reed zat binnen een paar minuten op (en over) het randje bij 100km/u+, mij ligt de auto dan gewoon niet.

Dutch

Bericht door Dutch » 11 apr 2006, 23:34

Peter Tunissen schreef:Boven de 100 of zo wordt die grens wel erg dun, iets te dun naar mijn smaak, komt volgens mij door de set-up van Subaru ook. Behoorlijk onderstuurd tot neutraal op hogere snelheid, dan ga je ook gauwer over vier wielen wegglijden en dan is het vooral afwachten waar je uit komt.
Ja, dat ken ik wel van Subaru. Zo'n vierwieldrift - of zeg maar gerust stuiter - is niet lollig in een flauwe bocht van, zeg, 170 km/u, en dan nog met een vette hobbel in het midden. Maar gewoon stuur in de goede richting houden en tikkie gas los en meteen weer gas bij werkte die keren goed, behalve dat je wat ruimte aan de binnenkant moet hebben (en dus geen tegenligger of iemand die, onwaarschijnlijk, nóg sneller erlangs wil!), want als hij weer pakt, schiet hij meteen naar de andere kant door - óók op vier wielen!

Of dat was steeds puur geluk en moet ik ook nog steeds wennen. :lol:

markk

Bericht door markk » 12 apr 2006, 09:16

Full lift-off met 170 op de grens in onderstuur lijkt me niet zo'n heel goed idee met een Impreza hoor. Met een beetje pech komt dan je achterkant je volledig voorbij.

Mark.

Dutch

Bericht door Dutch » 12 apr 2006, 11:10

Tikkie gas los is ook wat anders dan full lift-off.

Plaats reactie