Is een helm veilig zonder aangepaste auto?
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Is een helm veilig zonder aangepaste auto?
Ik draag regelmatig een helm met nekbrace op de Ring.
Maar is een helm daadwerkelijk veiliger?
Zonder kuipstoelen met "oren" Of zonder vierpuntsgordel? Of zonder rolkooi? Of zonder nekbrace? of zonder getrainde nekspieren? of zonder "hans-systeem"?
In hoeverre kan het extra gewicht van een helm juist tegen je werken bij een bepaalde aanrijding c/q ongeval?
Weet iemand hoe de vork precies in de steel zit?
Wat zijn de nadelen c/q de voordelen?
Maar is een helm daadwerkelijk veiliger?
Zonder kuipstoelen met "oren" Of zonder vierpuntsgordel? Of zonder rolkooi? Of zonder nekbrace? of zonder getrainde nekspieren? of zonder "hans-systeem"?
In hoeverre kan het extra gewicht van een helm juist tegen je werken bij een bepaalde aanrijding c/q ongeval?
Weet iemand hoe de vork precies in de steel zit?
Wat zijn de nadelen c/q de voordelen?
Laatst gewijzigd door Rebel op 09 aug 2007, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- elogiov6
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 aug 2007, 15:21
Ik rij ook regelmatig op de ring en draag geen helm, heb geen rolkooi en ook geen vierpuntsgordel. Ik rij in een ouwe alfa zonder airbags,ABS etc.Maar ik ga altijd tot een bepaalde grens en daar niet overheen.
Maw als je altijd op bijna max rijdt is het risico op een klapper hoger.
Ik heb ooit iemand gezien die geen helm op had in de auto met rolkooi. Na een klapper had hij een flinke hoofdwond veroorzaakt door de rolkooi. Dus met rolkooi in ieder geval altijd een helm en het liefst ook kuip en vier of nog liever een zespuntsgordel ivm onder gordels door glijden.
I
Maw als je altijd op bijna max rijdt is het risico op een klapper hoger.
Ik heb ooit iemand gezien die geen helm op had in de auto met rolkooi. Na een klapper had hij een flinke hoofdwond veroorzaakt door de rolkooi. Dus met rolkooi in ieder geval altijd een helm en het liefst ook kuip en vier of nog liever een zespuntsgordel ivm onder gordels door glijden.
I
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: Is een helm veilig zonder aangepaste auto?
Met kooi lijkt me inderdaad vanzelfsprekend, maar hoe zit dit zonder kooi en de rest van aanpassingen in een standaard auto.
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 18 mar 2006, 11:02
- Locatie: Hoofddorp
Ik zou zeggen met helm is altijd veiliger.
Anders zou ik toch ineens een hoop meer medelijden hebben met motor rijders. Die hebben ook niet ineens magisch sterkere nekspieren, rijden ook zonder HANS of brace of wat dan ook. Die hebben natuurlijk ook geen auto om hun heen die 'extra bescherming' geven (of juist extra obstakel vormen) bij een ongeluk noch een gordel, dus dat deel is niet vergelijkbaar, maar ik vraag me af in hoeverre de iets zwaarder zijnde helm (zeker bij de goede kwaliteits helmen die kwa gewicht nog best meevallen) echt erg is.
Zelfde soort verhaal als airbags. Ja als de airbag in de verkeerde situatie, op het verkeerde moment, etc.etc.etc afgaat is dat ding levensgevaarlijk. Wil je daarom geen airbag? Nee tuurlijk wil je er wel eentje wat in 95% van de gevallen zou je meer letsel hebben zonder dan met (zegt de lullo met een auto uit 84 zonder airbag
).
Heck, je kan diezelfde discussie zelfs over gordels voeren. Zoveel mensen die vertikken om een gordel te dragen want zo'n ding geeft striemen, of bij een klein ongelukje waar je zonder gordel niets aan over zou houden, daar zou je met gordel mischien een lelijke schaafwond aan over kunnen houden omdat de gordel langs je vel schaaft.
Ze vergeten dat als ze 10kmph harder rijden de situatie zonder gordel betekent dat je ernstig letsel hebt, en met gordel mischien alleen die paar schaafwonden.
Of de alombekende, dat ding voelt irritant. Ja wat doe je liever, even wennen aan den gordel voor een paar dagen, of even wennen aan de rest van je leven in spalken rond lopen? En dat geld dan ook weer voor de helm...
Bovendien, doe dat ding dan ook gewoon goed om
Anders zou ik toch ineens een hoop meer medelijden hebben met motor rijders. Die hebben ook niet ineens magisch sterkere nekspieren, rijden ook zonder HANS of brace of wat dan ook. Die hebben natuurlijk ook geen auto om hun heen die 'extra bescherming' geven (of juist extra obstakel vormen) bij een ongeluk noch een gordel, dus dat deel is niet vergelijkbaar, maar ik vraag me af in hoeverre de iets zwaarder zijnde helm (zeker bij de goede kwaliteits helmen die kwa gewicht nog best meevallen) echt erg is.
Zelfde soort verhaal als airbags. Ja als de airbag in de verkeerde situatie, op het verkeerde moment, etc.etc.etc afgaat is dat ding levensgevaarlijk. Wil je daarom geen airbag? Nee tuurlijk wil je er wel eentje wat in 95% van de gevallen zou je meer letsel hebben zonder dan met (zegt de lullo met een auto uit 84 zonder airbag

Heck, je kan diezelfde discussie zelfs over gordels voeren. Zoveel mensen die vertikken om een gordel te dragen want zo'n ding geeft striemen, of bij een klein ongelukje waar je zonder gordel niets aan over zou houden, daar zou je met gordel mischien een lelijke schaafwond aan over kunnen houden omdat de gordel langs je vel schaaft.
Ze vergeten dat als ze 10kmph harder rijden de situatie zonder gordel betekent dat je ernstig letsel hebt, en met gordel mischien alleen die paar schaafwonden.
Of de alombekende, dat ding voelt irritant. Ja wat doe je liever, even wennen aan den gordel voor een paar dagen, of even wennen aan de rest van je leven in spalken rond lopen? En dat geld dan ook weer voor de helm...
Bovendien, doe dat ding dan ook gewoon goed om

- Knot
- Berichten: 40148
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Tsja, je kunt alle kanten op, heb ook wel eens iemand met 50km/u frontaal op een tegemoetkomende auto zien gaan (remmen van 80 naar 50 vermoed ik), auto's total loss, vectra sedan tegen een C5 break. Vrouw in de C5 had last van haar been, stuurkolom was verschoven. Maat van me die in de vectra reed had geen gordel op, heeft de voorruit eruit gekopt via de airbag maar liep zo naar huis toe.
Op de ring doe ik geen helm op, ook in de M3 deed ik dat niet. Zodra ik met een bekooid hok op pad ga of in en cabrio dan doe ik m wel op. Het zit dermate kut en ik heb dermate minder zicht dat het voor mij gevaarlijker is omdat ik er hinder van heb en mn aandacht minder bij het rijden ligt.
Op de ring doe ik geen helm op, ook in de M3 deed ik dat niet. Zodra ik met een bekooid hok op pad ga of in en cabrio dan doe ik m wel op. Het zit dermate kut en ik heb dermate minder zicht dat het voor mij gevaarlijker is omdat ik er hinder van heb en mn aandacht minder bij het rijden ligt.
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Ik heb met helm op Zandvoort gereden tijdens Dodare en had toen ook me twijfels over de helm. Ten eerste heb ik geen idee hoe een integraal helm met een airbag om zou gaan (had gelukkig potje), maar belangrijkste belemmering was voor mij toch wel de ruimte tussen mij en het plafond dat kleiner werd. Het lijkt mij dan namelijk zonder andere aanpassingen bij een koprol beklemmend.
Het nut bij van een zijwaartse klap kan ik me idd wel voorstellen.
Ik vind ook dat Rebel terecht het gewicht van de helm aankaart, de vergelijking met een motorrijder gaat natuurlijk niet op, die heeft niet met een gordel/dak/airbag te maken.
Volgens mij zijn helmen bij instructielessen op Zandvoort met straatauto's nooit verplicht?
Het nut bij van een zijwaartse klap kan ik me idd wel voorstellen.
Ik vind ook dat Rebel terecht het gewicht van de helm aankaart, de vergelijking met een motorrijder gaat natuurlijk niet op, die heeft niet met een gordel/dak/airbag te maken.
Volgens mij zijn helmen bij instructielessen op Zandvoort met straatauto's nooit verplicht?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Goede topic, ik had hier zelf mijn vraagtekens oo al over geplaatst in het Zandvoort topic.
Het is zo makkelijk om aan te nemen dat een helm altijd veiliger is. Maar na de opmerking van Hielke over hoofdairbags en zijairbags ben ik daar over gaan twijfelen.
-Je hoofd word natuurlijk topzwaar met een helm op en de zwiepende krachten op je nek zonder enige vorm van een nekbescherming kunnen wel eens funest zijn.
-Ook is het type/soort helm een belangrijk punt, ikzelf heb een motorhelm van shoei, prima ding nooit geen valschade gehad ofzo, maar omdat je een helm hebt ben je snel geneigd om die op te zetten, een autosport helm is eigenlijk verstandiger lijkt me.
-Hoe gevaarlijk zijn de airbags met een helm op voor je nek ? De helm word als een soort van boksbal gebruikt en kan nog wel een aardig in de weg zitten.
Begrijp me niet verkeerd in ben geen tegenstander van het dragen van een helm in de auto. Maar dan moet je eigenlijk ook weten waar je aan toe bent. Het type auto, modern vol met airbags of juist wat ouder zonder airbags maakt ook een groot verschil.
Opmerkelijk en enigzins tekenend vond ik ook dat Andre gisteren niet met een helm op reed op Zandvoort. Andre weet als geen ander allles over veiligheid af betreffende autoracen. Voor hem zijn die rondjes op Zandvoort tussen de DF'ers ook voornamelijk recreatief, maar de snelheden zijn nog steeds erg hoog.
Mishien dat Andre zijn mening als courreur kan geven op dit onderwerp ?
Het is zo makkelijk om aan te nemen dat een helm altijd veiliger is. Maar na de opmerking van Hielke over hoofdairbags en zijairbags ben ik daar over gaan twijfelen.
-Je hoofd word natuurlijk topzwaar met een helm op en de zwiepende krachten op je nek zonder enige vorm van een nekbescherming kunnen wel eens funest zijn.
-Ook is het type/soort helm een belangrijk punt, ikzelf heb een motorhelm van shoei, prima ding nooit geen valschade gehad ofzo, maar omdat je een helm hebt ben je snel geneigd om die op te zetten, een autosport helm is eigenlijk verstandiger lijkt me.
-Hoe gevaarlijk zijn de airbags met een helm op voor je nek ? De helm word als een soort van boksbal gebruikt en kan nog wel een aardig in de weg zitten.
Begrijp me niet verkeerd in ben geen tegenstander van het dragen van een helm in de auto. Maar dan moet je eigenlijk ook weten waar je aan toe bent. Het type auto, modern vol met airbags of juist wat ouder zonder airbags maakt ook een groot verschil.
Opmerkelijk en enigzins tekenend vond ik ook dat Andre gisteren niet met een helm op reed op Zandvoort. Andre weet als geen ander allles over veiligheid af betreffende autoracen. Voor hem zijn die rondjes op Zandvoort tussen de DF'ers ook voornamelijk recreatief, maar de snelheden zijn nog steeds erg hoog.
Mishien dat Andre zijn mening als courreur kan geven op dit onderwerp ?
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Het gewicht van een helm valt heel erg mee als je het gaat vergelijken met het gewicht van het hoofd zelf.
Ook denk ik dat veel mensen onderschatten wat een airbag doet. Nog steeds geen pretje om daar zonder (en ook met) helm op te klappen.
Ik heb al eens gelezen dat ze tig jaar geleden onder zoek deden naar airbags in de F1. De enige reden die werd aangedragen om dat niet te doen was dat ze niet tijdig open gingen. Omdat F1 wagen regelmatig harde klappen krijgen, door curbs met 3,5G downforce, moest de plof inpakt heel hoog zijn. Het is natuurlijk niet handig als je en klap (piek) van 10g krijg door hard over de curbs te rossen en die airbag klapt open.
Natuurlijk is een normale personen wagen niet pas gemaakt voor een bestuurder met helm. Maar ik denk dat het verschil tussen een bestuurder van 1.65 en die van 2.00 voldoende marge is voor 2CM extra hoofd omtrek van een helm
Ook denk ik dat veel mensen onderschatten wat een airbag doet. Nog steeds geen pretje om daar zonder (en ook met) helm op te klappen.
Ik heb al eens gelezen dat ze tig jaar geleden onder zoek deden naar airbags in de F1. De enige reden die werd aangedragen om dat niet te doen was dat ze niet tijdig open gingen. Omdat F1 wagen regelmatig harde klappen krijgen, door curbs met 3,5G downforce, moest de plof inpakt heel hoog zijn. Het is natuurlijk niet handig als je en klap (piek) van 10g krijg door hard over de curbs te rossen en die airbag klapt open.
Natuurlijk is een normale personen wagen niet pas gemaakt voor een bestuurder met helm. Maar ik denk dat het verschil tussen een bestuurder van 1.65 en die van 2.00 voldoende marge is voor 2CM extra hoofd omtrek van een helm
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Hoofd is iets van 8 kilo ofzo? (waterhoofd is meer, dan is die grap alvast gemaaktJorrit schreef:Het gewicht van een helm valt heel erg mee als je het gaat vergelijken met het gewicht van het hoofd zelf.
.....
Maar ik denk dat het verschil tussen een bestuurder van 1.65 en die van 2.00 voldoende marge is voor 2CM extra hoofd omtrek van een helm

Ik ben maar een mannetje van 1.80 ofzo en met een helm op zit ik strak tegen het dak. Het lukt wel, alleen niet ideaal. Dan zou de stoel dus naar de bodem moeten en dat is meestal weer bij de geprepareerde wagens.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik ben 1.81 maar pas overal wel goed in, het licht ook vaak aan je bouw en of je bv een lang bovenlichaam hebt en dus in verhouding korte benen...Hubert Duijzer schreef:Hoofd is iets van 8 kilo ofzo? (waterhoofd is meer, dan is die grap alvast gemaaktJorrit schreef:Het gewicht van een helm valt heel erg mee als je het gaat vergelijken met het gewicht van het hoofd zelf.
.....
Maar ik denk dat het verschil tussen een bestuurder van 1.65 en die van 2.00 voldoende marge is voor 2CM extra hoofd omtrek van een helm)
Ik ben maar een mannetje van 1.80 ofzo en met een helm op zit ik strak tegen het dak. Het lukt wel, alleen niet ideaal. Dan zou de stoel dus naar de bodem moeten en dat is meestal weer bij de geprepareerde wagens.
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Dit onderwerp komt me bekend voor: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=5872
In het geval van een 75, die mij toch behoorlijk onveilig lijkt qua kreukelzones e.d., zou ik toch voor de zekerheid een kooi willen hebben. Als je goed vastzit lijkt me dat je niet zo snel tegen die kooi aankomt.

Maar tijdens het rijden zul je op een gegeven moment steeds harder gaan, om over materiaalpech nog maar te zwijgen?elogiov6 schreef:Ik rij ook regelmatig op de ring en draag geen helm, heb geen rolkooi en ook geen vierpuntsgordel. Ik rij in een ouwe alfa zonder airbags,ABS etc.Maar ik ga altijd tot een bepaalde grens en daar niet overheen.
Maw als je altijd op bijna max rijdt is het risico op een klapper hoger.
Wat was er gebeurd op het moment dat die kooi er níet ingezeten had? Of je nou de kooi tegen je hoofd aankrijgt, of met je hoofd de a/b-stijl probeert tegen te houden; in beide gevallen moet je hopen dat het goed gaat.Ik heb ooit iemand gezien die geen helm op had in de auto met rolkooi. Na een klapper had hij een flinke hoofdwond veroorzaakt door de rolkooi. Dus met rolkooi in ieder geval altijd een helm en het liefst ook kuip en vier of nog liever een zespuntsgordel ivm onder gordels door glijden.
In het geval van een 75, die mij toch behoorlijk onveilig lijkt qua kreukelzones e.d., zou ik toch voor de zekerheid een kooi willen hebben. Als je goed vastzit lijkt me dat je niet zo snel tegen die kooi aankomt.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten