Onzin natuurlijk, ik koop vooral wat me zelf leuk lijkt. Ik ben erg gecharmeerd van hothatches en als dagelijks vervoer dan graag eentje uit het C-segment. De Mégane 3 RS voldeed wat dat betreft nog steeds prima, de wat hoge zitpositie had ik nog aan kunnen pakken, maar een ander ingrediënt dat ik graag wilde hebben was achterwielaandrijving. Ja, en dan kom je al snel bij dit uit. Ik vind turbokoppel leuk, hoef niet persé groter dan dit te rijden en de bezwaren die er eventueel voor mij aan kleven zijn met aftermarket spullen wel op te lossen. Nou ken ik de 1-serie (en M135i) al vrij goed, en reed ik afgelopen zomer bij AC Schnitzer in zowel een M240i als M2 met hun goodies, dus ik had al een aardig beeld van de mogelijkheden.
Al een tijdje was ik wat aan het rondneuzen, vanaf einde zomer '18 zo'n beetje, maar het aanbod is dun gezaaid en ik was zelf eigenlijk wat te druk. Daarom maar ff voor me uitgeschoven, met het plan om eind van het jaar concreter actie te ondernemen en een exemplaar uit Duitsland te halen. Ook dat plan liep wat vertraging op, omdat ik begin december m'n sleutelbeen brak bij een fietsongeval en dus een tijdje niet kon rijden etc.
Nou ging dat op zich al vrij goed qua herstel, maar het geplaatste ijzerwerk moest er ook weer uit. Daarvan wist ik gelukkig van tevoren wanneer het zou plaatsvinden, iets handiger qua planning. Dus de Mégane verkocht, en besloten om het importtraject uit te besteden. Daarvoor Bart Kuus van http://bmwtouringkopen.nl ingeschakeld, omdat ik Bart ken als geschikte vent en m'n vriendin daar in '17 naar volle tevredenheid d'r MINI cabrio kocht. Dat bleek een juiste keuze, want al snel werd ik door Bart bestookt met fraaie exemplaren en advies over het hele traject. Uiteindelijk zelf dit exemplaar gevonden op Mobile.de, waar ik uiteraard dagelijks een paar keer keek.

Mijn wensen waren als volgt: EWG, handbak, driedeurs, wit/oranje/blauw, Alcantara. Overige opties meer een "leuk als het erop zit". Deze stond online met niet al te beste foto's, maar voldeed aan al mijn wensen, dus Bart contact op laten nemen. De verkoper bleek een Duitse politieagent die de auto wegdeed voor een caravan + motorfiets (ik denk dat die eerste van z'n vrouw moest en die tweede het compromis werd

Nou kan ik hier de hele optielist knippen/plakken, maar ik zal het ff bij wat specs houden: van 11/2013, 48dkm, wit, driedeurs, EWG, Alcantara, handbak. Wel weer lekker Duits 'vreemd' gespect, met o.a. HK-stereo en achteruitrijcamera, maar handbediende stoelen en geen volledige cruisecontrol.

Terwijl ik voor de tweede keer geopereerd werd, kwam de auto naar Nederland en werd ook het verdere importtraject voor me afgehandeld. Wederom met allerlei updates tussendoor en een wat vriendelijkere bijdrage in de BPM-pot, niets dan lof over deze handelswijze!

...
Vandaag was het dan zo ver, ik kan weer beide armen gebruiken en dit apparaat stond met gele kentekenplaten op me te wachten in Ankeveen. Ik had de auto nog niet in het echt gezien, maar was aangenaam verrast: heerlijk fris exemplaar waar echt niets op aan te merken valt!

Ben er even onder gekropen, de Bastuck-uitlaat is een "Komplettanlage ab Kat" mét middendemper. Mooi donker geluid, maar alsnog aan de stille kant voor mijn smaak. Maar dat is prima op te lossen!

Uiteraard zijn de eerste mods reeds in huis cq in bestelling, dus stay tuned!