Afgelopen zondag op Zandvoort geweest. Weg er naartoe door Aerdenhout is mooi, maar niet geschikt voor veel verkeer.
Natuurlijk zijn er oplossingen te verzinnen zoals bussen en fietsen etc, maar een F1 race is echt groot-groot.
Daarbij mag er aan de tribunes wel wat versleuteld worden, zag er allemaal wat armetierig uit, maar is natuurlijk wel op te lossen met een sloot geld.
Het circuit zelf is qua rijden wel gaaf, leuk hoogteverschil en gave combinaties. Wel krappe bochten, op Assen zit er voor mijn gevoel iets meer vaart in op de lange stukken. Maar ook in Assen zijn de bochten niet ruim, vooral de GT en Strubben zijn echt krap.
Denk dat Zandvoort qua logistiek simpelweg ongeschikt is, alle mogelijke oplossingen ten spijt.
Bij de TT in Assen (grootste 1-daagse sportevenement van NL >100.000 mensen) staat op de zondag bij het vertrek ook gewoon een dikke file. Het circuit in Assen ligt tussen een knik van de snelweg en landwegen, waardoor er verschillende uitvalswegen te openen zijn die door het jaar heen niet worden gebruikt.
Zo is er een extra afrit te openen voor het verkeer vanuit het Noorden (Groningen/Duitsland) die direct naar Witten leidt en is er ter hoogte van Hooghalen een onsluitings-viaduct te openen die het verkeer verdeeld naar de oprit Assen zuid. Het circuit sinds 1.5 jaar een eigen op-en afrit.
Daarbij is Assen vrij uniek in zijn stadsbeeld, er ligt namelijk een bos eigenlijk midden in de stad, tussen het centrum en het circuit. Ideale uitvalsbasis voor campings, wat met de TT ook in grote getale gebeurt. Denk dat het circuit in Assen in alle randzaken geschikter is, maar puur qua rijden zijn het allebei niet de spectaculairste circuits voor de F1 denk ik.
1 van de mooiste momenten van het jaar is voor mij de aanloop naar de TT. Vanaf het weekend ervoor zijn er al buitenlandse kentekens op de weilanden rond Assen te vinden, overal worden podia, kraampjes en dingen voorbereid. Je voelt de opbouwende spanning in de stad hangen. Dit bouwt de hele week op en neemt exponentieel toe richting het weekend, met als hoogtepunt de vrijdag en zaterdag/avond qua drukte. Assen is dan ineens 2 keer zo groot qua inwonersaantal.
Het race in Assen wordt door veel buitenlanders gezien als een unieke race, vooral de sfeer er omheen. Hele andere sfeer dan de circuits in Qatar, Rusland of Thailand. Ben zelf wel eens bij de Motogp op de Sachensring geweest, maar ook die haalde het niet qua sfeer bij de TT (wel heel gaaf circuit!). Denk dat met de F1 in Assen iets soortgelijks te realiseren is
