BMW E46 330ci voor trackdays
- Arjan033
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
Re: BMW E46 330ci voor trackdays
Ik was ook bang om veel onderstuur te hebben. Vorige trackday had ik zonder spoiler gereden en gister mét. Onderstuur weinig last van gehad, merkte wel dat de auto betere balans heeft bij aanremmen en terugschakelen voor het ingaan van een bocht. Bedoeling is om ook andere voorbumper te monteren om overstuur te compenseren en dan nog hoop testen uiteraard.
Als een aanpassing verder geen bijdrage levert aan stabiliteit en wegligging dan gaat het er weer af. Ik vind het persoonlijk niet zo mooi en veel te groot.
Wat ik vooral leuk vind om veel te testen en te kijken wat iets doet in de praktijk.
Als een aanpassing verder geen bijdrage levert aan stabiliteit en wegligging dan gaat het er weer af. Ik vind het persoonlijk niet zo mooi en veel te groot.
Wat ik vooral leuk vind om veel te testen en te kijken wat iets doet in de praktijk.
-
Gewicht is wel een ding met de e46 coupe, de mijne zit op 1150.
Zou eerst de goedkope kilo's aanpakken.
Reservewielkuip en accubak weghalen, bumpers leeghalen, accu naar voren(litium erin).
Dashboard leegmaken.
Alle andere dingen kosten meer, poly deuren/ motorkap/achterklep/carbon dak.
Als je voor een shifter gaat is een IRP V3 een aanrader.
Zou eerst de goedkope kilo's aanpakken.
Reservewielkuip en accubak weghalen, bumpers leeghalen, accu naar voren(litium erin).
Dashboard leegmaken.
Alle andere dingen kosten meer, poly deuren/ motorkap/achterklep/carbon dak.
Als je voor een shifter gaat is een IRP V3 een aanrader.
- Arjan033
1150 is een heel mooi gewicht!
Ik zit nu op 1350 kg en heb deels goedkope dingen al gedaan. Ik ben van plan om plaatwerk te gaan vervangen met polyester en meteen de ramen mee te pakken. Dan kan ik flinke besparing krijgen. Heb je tips voor goed adres polyester plaatwerk? Ik heb er een paar gevonden maar zelf geen ervaring mee voor E46. Vroeger wel met E30 maar dat is al echt tijd geleden.
Bedankt voor de tip voor de IRP! Is 2x zo goedkoop als de CAE shifter
Ik zit nu op 1350 kg en heb deels goedkope dingen al gedaan. Ik ben van plan om plaatwerk te gaan vervangen met polyester en meteen de ramen mee te pakken. Dan kan ik flinke besparing krijgen. Heb je tips voor goed adres polyester plaatwerk? Ik heb er een paar gevonden maar zelf geen ervaring mee voor E46. Vroeger wel met E30 maar dat is al echt tijd geleden.
Bedankt voor de tip voor de IRP! Is 2x zo goedkoop als de CAE shifter
-
Ik heb het carbon dak bij rick van den bos vandaan en hij heeft ook de rest in poly, als je geen competitie gaat rijden zou ik de deuren als laatse doen, best veel gedoe en als je flink tekeer gaat met de slijptol kun je er nog best veel gewicht af krijgen.
Je middendemper weghalen scheelt trouwens ook veel.
- Downforce Hans
Ik heb je nog zien rijden op zaterdag. Mijn zoon was toen bezig voor zijn race licentie.
De auto stond er strak bij, mooi ding....
De auto stond er strak bij, mooi ding....

- Arjan033
Bedankt Hans! Schiet me volgende keer even aan dan kunnen we kennismaken.
Is je zoon geslaagd?
Gr Arjan
Is je zoon geslaagd?
Gr Arjan
- Arjan033
Thnx. Ik ga eens wat offertes opvragen. Die 1150 van jou is wel echt een behoorlijk dieet wat je hem hebt gegevenM3tje schreef: 18 feb 2019, 21:31 Ik heb het carbon dak bij rick van den bos vandaan en hij heeft ook de rest in poly, als je geen competitie gaat rijden zou ik de deuren als laatse doen, best veel gedoe en als je flink tekeer gaat met de slijptol kun je er nog best veel gewicht af krijgen.

-
Als ik tijd heb gaat er nog een poly dashboard in en dan is het echt op met afslanken
- Downforce Hans
Die zaterdag heeft hij in onze 1 serie gereden maar ging het diff kapot. Zondag de dag afgemaakt in een M3.Arjan033 schreef: 19 feb 2019, 13:02 Bedankt Hans! Schiet me volgende keer even aan dan kunnen we kennismaken.
Is je zoon geslaagd?
Gr Arjan
Was een grappig traject wat hij door gelopen heeft.
Van een kart met 9 pk naar een 1 serie diesel endurance racer naar een M3.
Toen ik 16 was was ik al onder de indruk van de power van mijn brommer........

Hij is wel geslaagd...... het weekend trouwens ook.

- Arjan033
Heel gaaf voor je zoon. Ook gaaf om dat mogelijk te kunnen makenDownforce Hans schreef: 19 feb 2019, 20:53Die zaterdag heeft hij in onze 1 serie gereden maar ging het diff kapot. Zondag de dag afgemaakt in een M3.Arjan033 schreef: 19 feb 2019, 13:02 Bedankt Hans! Schiet me volgende keer even aan dan kunnen we kennismaken.
Is je zoon geslaagd?
Gr Arjan
Was een grappig traject wat hij door gelopen heeft.
Van een kart met 9 pk naar een 1 serie diesel endurance racer naar een M3.
Toen ik 16 was was ik al onder de indruk van de power van mijn brommer........![]()
Hij is wel geslaagd...... het weekend trouwens ook.![]()
- Arjan033
Vandaag begonnen met gewichtbesparing
Geboorde remschijven gekocht! Ga ik opnieuw inremmen met de CL6 remblokken. Ben benieuwd hoe deze combi zal zijn. Heb verder al stalen remleidingen, DOT5 en remkoeling.
Ik ben nog zoekende naar goede betrouwbare remmen.
Heeft iemand trouwens ervaring met Pagid geel remblokken??

Heeft iemand trouwens ervaring met Pagid geel remblokken??
- MarkS
Heb ze op m’n E36 325i trackcar. Nu al weer de tweede set. Met de standaard remschijven. Heb eerst met Hawk HT10 gereden. Daar was ik ook tevreden mee maar Bas (Roos) was overgegaan naar Pagid en ik dus ook. Initiële bite van de Pagids lijkt wat minder scherp dan bij Hawk maar het remt net zo goed/hard en ook goed doseerbaar. Gebruikte voorheen Castrol SRF en nu ook de remolie van Pagid. Ben er wel tevreden mee.
- Arjan033
Ok top. Ik had op Mn e30 ook altijd HT10 en daar was ik ook erg tevreden mee.MarkS schreef: 23 feb 2019, 21:56 Heb ze op m’n E36 325i trackcar. Nu al weer de tweede set. Met de standaard remschijven. Heb eerst met Hawk HT10 gereden. Daar was ik ook tevreden mee maar Bas (Roos) was overgegaan naar Pagid en ik dus ook. Initiële bite van de Pagids lijkt wat minder scherp dan bij Hawk maar het remt net zo goed/hard en ook goed doseerbaar. Gebruikte voorheen Castrol SRF en nu ook de remolie van Pagid. Ben er wel tevreden mee.
Ik ga ook die Pagid proberen. Heb jij de gele?
- MarkS
Ja, de gele. Ik weet niet hoe het inmiddels prijstechnisch is tussen HT10 en Pagid geel. Bas had toen reden om Pagid te leveren anders had ik waarschijnlijk nog met HT10 gereden. Maar ben er erg tevreden over en ze doen zeker niet onder voor de HT10s.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Waarom de keuze voor geboorde schijven? Dacht juist hier zo nu en dan te lezen dat je dat niet wil omdat er scheurtjes kunnen ontstaan bij de gaten.
- Arjan033
Dat lees ik ook weleens maar aan de andere kant 1000 mensen 1000 meningen.Eric Z schreef: 24 feb 2019, 00:50 Waarom de keuze voor geboorde schijven? Dacht juist hier zo nu en dan te lezen dat je dat niet wil omdat er scheurtjes kunnen ontstaan bij de gaten.
Op mijn E30 had ik geboorde Zimmerman met Hawk HT10 blokken en nooit problemen gehad of scheurtjes tussen de gaten. Terwijl andere zeiden of ergens hebben gelezen dat er veel problemen mee kunnen ontstaan.
Ik ben op zoek naar een goede combi van schijven en blokken en ik ga er vanuit dat een merk zoals Brembo goede schijven levert. Mochten ze na paar trackdays scheuren dan laat ik dat zeker weten. En dan ga ik over op standaard ATE of TRW schijven met Pagid remblokken.
-
Ik heb ook met geboorde schijven gereden en dat bleef wel heel, de belasting van een schijf op een trackday is ook andens dan dat je ze in een race gebruikt(uitzonderingen mogelijk☺).
Je airducts en het weghalen van de standaard stofplaten zijn wel belangerijk voor het behoud van je schijven,schijven uit een stuk die te warm worden trekken krom en dan moet je ze gaan afdraaien of vervangen.
Ik heb zelf goede ervaring met tarox schijven, kost iets meer maar altijd nog veel goedkoper dan big brakes.
Je airducts en het weghalen van de standaard stofplaten zijn wel belangerijk voor het behoud van je schijven,schijven uit een stuk die te warm worden trekken krom en dan moet je ze gaan afdraaien of vervangen.
Ik heb zelf goede ervaring met tarox schijven, kost iets meer maar altijd nog veel goedkoper dan big brakes.
- Arjan033
Ok top M3tje! Ik rij op dit moment alleen trackdays en heb i.p.v. die stofplaten speciale platen voor remkoeling dus dat moet allemaal goedkomen.
Tarox ga ik eens opzoeken.
Vraag: ik lees ook over lostrillende oliepomp moeren op de 330i. Heb je daar weleens last van gehad en maatregelen voor genomen om te voorkomen?
Tarox ga ik eens opzoeken.
Vraag: ik lees ook over lostrillende oliepomp moeren op de 330i. Heb je daar weleens last van gehad en maatregelen voor genomen om te voorkomen?
-
De oliepomp, ja zeker dat heeft me bijna de motor gekost, tijdens het rijden viel ineens de oliedruk weg, dat gaat gewoon kapot en moet je aanpakken, ik heb ook het schotje in het carter gedaan om de droogpompen te voorkomen. Kan je allemaal hier vinden, https://store.vacmotorsports.com/mobile/m54-c282.aspx.
- Arjan033
Deze 2 dus?M3tje schreef: 24 feb 2019, 15:51 De oliepomp, ja zeker dat heeft me bijna de motor gekost, tijdens het rijden viel ineens de oliedruk weg, dat gaat gewoon kapot en moet je aanpakken, ik heb ook het schotje in het carter gedaan om de droogpompen te voorkomen. Kan je allemaal hier vinden, https://store.vacmotorsports.com/mobile/m54-c282.aspx.
https://store.vacmotorsports.com/mobile ... p2912.aspx
https://store.vacmotorsports.com/mobile ... p1077.aspx
Ik heb op Zandvoort in de Wilgenhaegbocht en daarna Bocht 8 ook even geen brandstof en begint ie te haperen dus een brandstof catch tankje kan ook geen kwaad. Dat zijn dan ook die bochten dat die olie net even een milliseconde niet goed kan doorstromen en de hele boel stuk laat draaien.
- MarkS
Die oliepomp upgrade voor de as en het tandwiel laat ik komende maand ook installeren op m’n E36 325i. Als het blok toch open ligt voor de drijfstang/krukaslagers.
-
@arjan, dat zijn idd e twee upgrades die ik bedoel,
De catchtank voor de brandstof is een andere maar ook wel nodige upgrade, je bent anders verplicht met een vole tank te rijden om droogpompen van benzinepomp te voorkomen
De catchtank voor de brandstof is een andere maar ook wel nodige upgrade, je bent anders verplicht met een vole tank te rijden om droogpompen van benzinepomp te voorkomen
-
@arjan, dat zijn idd e twee upgrades die ik bedoel,
- Arjan033
MarkS schreef: 24 feb 2019, 23:01 Die oliepomp upgrade voor de as en het tandwiel laat ik komende maand ook installeren op m’n E36 325i. Als het blok toch open ligt voor de drijfstang/krukaslagers.
- Arjan033
Re: BMW E46 330i circuit. Update: Lexan ramen
Afgelopen dagen weer druk bezig geweest. Voornamelijk met het lichter maken van de auto.
Lexaan ramen gemonteerd in de deur en het kleine raampje achter. De achterruit moet nog. Best een klusje maar leuk om te doen!
Lexaan ramen gemonteerd in de deur en het kleine raampje achter. De achterruit moet nog. Best een klusje maar leuk om te doen!