M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2007, 14:35

Nee.

Bij jouw zijn je veren te slap voor een dikkere stabi. Wat je dan gaat krijgen is dat hij je binnenste wiel lift en je tractieproblemen creërt. Ik weet niet of je er een sper op hebt maar als je die nog niet hebt dan is het helemaal uit den boze omdat je dan nog minder vermogen op de weg krijgt bij uitacceleren in bochten, vooral in regen haal je je meer problemen op je hals.

Heb je dit ook nog eens met een lichter gemaakte auto dan haal je je nog meer problemen op je hals.

Je balans gaat wel naar neutraal met een dikkere achterstabi, maar het is imho niet de juiste manier. Als je onderstuur problemen hebt dan kan je beter de voorkant aanpakken en zorgen dat je daar meer grip krijgt door andere uitlijnsettings of een ander setje veren/stabi. Wat je met een dikke stabi achter zou doen is tractie daar verminderen met als resultaat dat je wel iets neutraler qua stuurgedrag bent, maar over het geheel minder grip. En dus een langzamere auto.

Je kan beter alleen een op maat schroefsetje doen specifiek op jouw auto gemaakt met camberplaten voor, kom je echt veel verder mee als random wat onderdelen gaan mixen.

Enige waarom ik hem misschien laat zitten is omdat je dan iets meer mogelijkheden hebt mbt een regensetup, kan je bij een natte baan de achterstabi los gooien om een veiliger gedrag te krijgen. Maar dat hangt er weer van af hoe goed regenbanden het doen enz enz enz dus daar ben ik nog niet over uit.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 29 jul 2007, 15:20

Zulke slappe veren heb ik al niet en voor zit een X-Brace en een gewone stabi over de motor.

Een combi van alles leek me daarom wel gepast.

Tractieproblemen zullen wel meevalleen want kom toch eerste tijd niet op circuit met die auto want hij gaat na de bouwvak de garage in en wordt onder handen genomen op allerlei fronten.

Maar wat wil je ervoor hebben??

Als het past heb ik er belang bij :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 aug 2007, 18:27

Weer flink in de weer geweest.

Natuurlijk eerst even stil gelegen ivm zomerfeesten hier van donderdag tot maandag. (En dinsdag ernstig bijkomen :lol: )

Laatste overbodige kabelboom gestript; Meer kan wel voor nog een paar KG maar als je op een gegeven moment gaat snijden in de boordcomputer enz dan moet je heel goed uitzoeken welke signalen je wel en niet voor je DME nodig hebt. Dus dat laten we nog even zitten.

Met terepentine alle resten van teermatten weg gepoetst, wat laatste isolatie weg. Er zit nu echt geen grammetje isolatie of overbodige plastic troep meer in het interieur. Ook achter het dashboard en zekerinhouders alles weg.

Vanmiddag eerst met de slijpschijf in de weer geweest, alle overbodige steuntjes weg, met name rond de stoelen zodat je niet langs allerlei schroeven schaaft. Natuurlijk schijfjes op dus voor de 3de keer deze week langs de kluswinkel, ik heb ondertussen maar een klantenkaart aangevraagd :shock:

Daarna wat oppervlakte roest van de bodem geschuurd, wat denk ik gekomen is door een lekkende kachel, en ook bij de accu wat oppervlakteroest weg geschuurd.

Vervolgens met de stofzuiger er doorheen, alle rommel er uit.

Vanavond boel nog even ontvetten met ammoniak oid en dan de geschuurde en geslepen delen in de primer.

het begint zowaar op opbouwen te lijken :shock:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 04 aug 2007, 20:29

Bert ///M3 schreef:...

het begint zowaar op opbouwen te lijken :shock:
Foto's !!! :lol:

[img:392:46]http://www.bottemanne.net/images/smiley ... t_pics.gif[/img]

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 aug 2007, 22:25

Daar werd het al te donker voor :?

maar goed hij is van binnen ook helemaal ontvet en zit al in de primer :D Morgen dus de binnenkant geel maken, maar ik denk dat ik te weinig verf meegenomen heb, dus zal ook wel deels maandag worden :?

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2007, 04:00

je hebt hem toch wel voor die tijd gewogen en je gaat hem straks wegen in oorlogstenue neem ik aan? ben benieuwd 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2007, 09:14

Nee, ik heb geen weegschaal :lol: Maar standaard zat hij ongeveer op 1460 KG omdat ook de AC al weg was enz en bij de TC kijken we wel eens wat daar nog van over is. De bedoeling is in elk geval <1300 KG, liefst tegen de 1200 aan of daar nog onder.

Is niet zo belangrijk wat ze wegen voor die tijd, gaat om na die tijd :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 05 aug 2007, 10:48

Gevaarlijke is altijd (met gewicht bereken) dat het RDW gewicht lager is dan het werkelijke gewicht van een auto. Dat scheelt vaak rond de 100 kilo, dat je auto zwaarder is.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2007, 11:06

Klopt Aernoudt, maar ik heb genoeg met deze auto's van doen gehad om te weten wat ze ongeveer wegen. Je kan bij einszweidrei trouwens ook gewoon volgetankt gewicht vinden.

Mijn rode M3 is bij de TC op Zolder op de schaal geweest en zat op 1480 KG met 15L benzine en een kofferbak vol met 2 zijruiten + mechanismes voor een E30, dus zal +/- 1500 KG zijn volgetankt.

De M3 3.0 is sowieso een kilo of 35-40 lichter als een M3 3.2 met gelijke opties (zonder alu deuren) doordat die 6 bak veel zwaarder is en het diff veel zwaarder is, en nog wat verschilletjes. Komt bij dat de AC al weg was, scheelt een kilo of 20 en dan is 1460 KG volgetankt gewicht een hele reële schatting :)

Kan er dan nog een KG of 10 naast zitten maar dat is niet echt interressant meer.

Kenteken gewicht van de rode M3 = 1425 KG
Kenteken gewicht van de gele M3 = 1415 KG volgens mij.

Ik ga altijd uit van rijklaar gewicht met volle tank, zonder benzine rijd zo'n ding niet :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2007, 17:06

GVD wat een gekut dat verven :x Verf dekt niet, zit as usual meer op mezelf als in de auto enz. Verf blijft op verticale vlakken niet zitten, loopt er zo af. Alsof je met thinner aan het verven bent :x Alleen nog maar de kofferbak en hoedenplank gedaan. Daar kijkt normaal nooit iemand natuurlijk, maar evengoed, heb er een hekel aan als het er zo half gaar uit ziet. Vanavond maar voor de 2de keer proberen, anders ga ik morgen om een lading spuitbussen.

Wel nog iets gedaan wat wel ging, aluminium paneel gemaakt voor de doorvoer in het tussenschot. Maar de verf daar moet eerst droog zijn voor die er op kan.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 05 aug 2007, 17:35

Bert ///M3 schreef:Klopt Aernoudt, maar ik heb genoeg met deze auto's van doen gehad om te weten wat ze ongeveer wegen. Je kan bij einszweidrei trouwens ook gewoon volgetankt gewicht vinden....
eindzweidrei.de ? Kan daar geen gewichten vinden. Wel een test van een 318iS: 1290 kilo ipv de 1190 die op mijn kenteken gewicht staat. Scheelt in dat geval 210 kilo met de M3.

Verven krijg ik ook niet voor elkaar, vandaar op spuiten overgegaan :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2007, 17:50

Ja klopt maar dan zit je weer met die spuitnevel, daarom had ik eigenlijk het idee doe maar verven.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 aug 2007, 19:35

besloten om dat verven maar te laten zitten, dat word een drama. Dus dan maar spuiten, en gewoon weer overnieuw beginnen, primerlaag enz. Helaas moet ik morgen verplicht 2 weken uitrusten (lees werken :mrgreen:) Dus besloten om het niet in de haast vandaag te doen, maar uit te stellen tot over 2 weken.

In plaats daarvan met popnagels en montagekit het alu paneel tegen het tussenschot gemaakt:

[IMG:1024:768]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2752.jpg[/img]

Popnagels zitten niet zo netjes want op sommige plaatsen kwam ik er niet door met de boor :? Maar goed het zit vast en je ziet het toch niet achter het dashboard.

(tape wat je ziet is om draden aan de kant te houden voor spuiten, maar goed gaan we toch niet meer aan beginnen)

Verder beginnetje gemaakt met het dashboard, grote gaten opvullen met aluminium plaat:

[IMG:1024:768]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2751.jpg[/img]

Moet nog even zwart gespoten anders spiegelt het te veel ben ik bang. Ook moet er rechts nog een plaatje in die uitsparing maar goed dat is zo klaar als ik terug ben.

Maik

Bericht door Maik » 06 aug 2007, 21:07

Wat ben je toch ook een prutser Bert, die alu paneeltjes moet je natuurlijk gewoon even laten anodiseren 8) :wink:

Mooi werk hoor, dat wordt een strak racertje :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 aug 2007, 19:24

Deze week lopen klussen om het interieur in kleur te krijgen. Helaas was de verf alweer op nadat de kofferbak gespoten was, dus ik zit nog even op nieuwe verf te wachten, de rest staat in een dun laagje primer.

[IMG:768:1024]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... 2752-1.jpg[/img]

[IMG:1024:768]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... 2751-1.jpg[/img]

Kofferbak is al mooi geel. Op de foto lijken er nog een paar lichtere plekken in te zitten maar als ik zelf in de kofferbak kijk dan zie ik ze niet, dus zal wel goed wezen :)

Spuiten zelf viel nog niet mee hier en daar best wat veel zakkers enz. Maar al doende leert men daarom was ik al met de kofferbak begonnen :lol: Fout die ik steeds maakte is er te dicht op spuiten, dan hoopt je verf te snel op en zakt het uit.

Dus ook meteen de alu dashboard panelen maar even zwart gemaakt als we toch met verf aan het klussen zijn.

Onderwijl dat we wachten op verf dat ding ook maar even gewassen dat werd ook tijd :shock:

Voorlopig toch 5 dagen druk met kermis hier, dus als ik weer eens nuchter ben zal de verf ook wel binnen zijn :)

GTRene

Bericht door GTRene » 31 aug 2007, 19:49

met auto spuiten moet je inderdaad geduld hebben 8) en niet teveel in 1 x willen dekken, mijn pa spoot vroeger auto's als bijverdienste in z'n garage(gewone garage huis tuin geval) en daar veel opgestoken maar toch ik wil ook vaak in 1x dat ding spuiten haha maarja das niet goed, beter in 3 of vaker en elke laag aanlaten drogen :wink: maar ik geef toe...moeilijk om je in te houden je ziet ineens zo mooi de verbetering.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 aug 2007, 19:56

Ja klopt. Ik ben met dat soort dingen een behoorlijk ongeduldig persoon. Maar zolang het de binnenkant is heb ik zoiets van het moet wel toonbaar zijn, maar hoeft geen kwaliteit te zijn die je op de buitenkant verwacht als je je auto bij de spuiter ophaalt. Sowieso lukt dat toch nooit als je het gewoon zo doet en niet in een compleet stof en ongedierte vrije ruimte doet.

Maar met die Acryl lak is het wel redelijk goed te doen, dat spul is pantserhard en na 15 min al bijna droog, dekt ook vrijwel meteen in 1 keer. Alleen voor het mooie even een dag uit laten harden. Kost wel wat bij Motip maar is wel goed.

Maik

Bericht door Maik » 31 aug 2007, 19:57

Mooi Bert! Niets van die zakkers te zien op de foto en daar gaat het toch om.... :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 aug 2007, 20:01

Nee idd :lol: Maar daar kan je ook creatief om heen fotograveren :wink:

Het is toch de kofferbak, die gaat in weze toch niet meer open behalve bij de TC dus zien doe je het ook niet. Van binnen word het ook niet meer zichtbaar denk ik omdat ik er misschien toch een alu plaat tussen laat zetten. Volgens het KNAF regelement mag ik er nu zo mee rijden maar als je bijvoorbeeld een brandstof opvoersysteem in je kofferbak krijgt dan mag het dus niet meer.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 sep 2007, 19:17

Vandaag deuren maar eens onder handen genomen, raam motoren en kabelboom er uit.

Deurpaneel versie 1
[IMG:1024:768]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2764.jpg[/img]

Hij moet nog een keer los om een tweede te maken en het openingsmechanisme is nog wat gammel :? Daar moet ik dus ook even wat op verzinnen. Daarnaast moet de hele handel natuurlijk nog eens in kleur gespoten worden :)

Maik

Bericht door Maik » 07 sep 2007, 19:21

Was het geen optie voor jou om het originele deurpaneel te laten zitten Bert? Lijkt mij om het even qua gewicht? Maar wel wat handiger en netter en misschien ook nog wel veiliger?

Knot

Bericht door Knot » 07 sep 2007, 19:25

Ziet er netjes uit zo Bert, alleen niet mee op vakantie gaan ofzo :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 sep 2007, 19:38

Maik schreef:Was het geen optie voor jou om het originele deurpaneel te laten zitten Bert? Lijkt mij om het even qua gewicht? Maar wel wat handiger en netter en misschien ook nog wel veiliger?
Nee, dan kom je weer slecht uit met de kooi omdat die panelen nogal naar binnen komen. Het kan we;l met zo'n bolt in ding met alleen een stang langs de deur, maar ik wil daar een kruis hebben en dan word het alweer lastig. Die dingen wegen niet veel nee maar dit nog ff minder :lol:

Raam motoren en kabelboom er uit scheelt wel een paar kilo per kant trouwens maar tsja het blijven toch stalen deuren. Maar als ik bij die gele even de deur open gooi of bij die rooie merk je gewoon dat de deuren bij die rode al aardig zwaarder zijn. Ergens in de toekomst moeten er dan ook polyester deuren in maar eerst maar eens zien dat we kunnen rijden. Dat soort dingen kunnen volgende winter ook wel.

Knot

Bericht door Knot » 07 sep 2007, 19:41

De E36 GT had toch ook al deuren die 5kg minder zwaar wegen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 sep 2007, 19:44

Klopt van aluminium ipv staal. Maar die zijn lastig te krijgen en nieuw duur, nog duurder als poly. :) Je kan ze ook van een vroege M3 3.2 pakken maar ik heb daar al eens hier en daar achteraan gebeld maar daar hadden ze ze ook niet.

Plaats reactie