Nou ja...over die geleiders gesproken. Die grote geleiders van de lange primaire ketting had ik al goed bekeken en die zien er dusdanig goed uit dat ik ze gewoon weer ga gebruiken. Ik was eigenlijk klaar om de distributie weer te monteren.
Eerst even de positie van de OEM TDC blokkeer mogelijkheid (gat in carter en vliegwiel waar je een blokkeer-pen ik kan steken) gecontroleerd. Die bleek spot-on. Handig die M8 gaten waar de bouten van de klopsensoren in gaan, past mijn meetklok standaard ook perfect in.
Verder even de kettingen op rek gecontroleerd. Nu is rek eigenlijk niet een goede omschrijving. Het zijn de pen-gat verbindingen die door slijtage meer speling krijgen waardoor de ketting meer lengte krijgt. Bij de M60 zijn het duplex kettingen van type D67ZN met een spacing van 5,72 mm. Door over een groot aantal schakels te meten zou eventuele rek wel zichtbaar moeten zijn. Was bij deze originele kettingen niet meetbaar, dus die ga ik gewoon weer gebruiken.
Je kunt er na assemblage van de motor niet makkelijk meer bij dus een nieuwe olieafscheider geplaatst.
Overal gaan nieuwe o-ringetjes in, zitten er nog heel wat in een onderblok + koppakkingset.
Waar ik vast liep was bij de kettingspanners van de secundaire kettingen. Die dingen hebben per stuk twee kunststof loopschoentjes waar de ketting boven en onder mee aangedrukt wordt. Bij die van de rechtse cilinderbank blijkt het bovenste schoentje grote slijtage te vertonen. De ingesleten banen zijn dusdanig diep dat de looprollen van de ketting zelfs ook al in aanraking zijn gekomen met de loopschoen en daar een soort pitting-achtige slijtage hebben veroorzaakt. Dat kan ik zo niet terug plaatsen.
Die loopschoentjes blijken gewoon los leverbaar, dus maar alle vier besteld. Nu weer wachten tot die binnen zijn