Op mijn vooras zitten spacers van 10 mm ivm M3-klauwen die de velg net raakten. Dus ik heb nu 4 gelijke velgen alleen de vooras staat breder.
Wat is daar nu het effect van op het weggedrag ? Minder onderstuur ?
Effect van spacers
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Paar theoretische dingen:
Grotere spoorbreedte, betekend minder gewichtsverplaatsing. In theorie zou dat meer mechanische grip geven, dus minder onderstuur. Maar in de praktijk merk je dat niet, de verbetering van een 10mm spacer op een E36 is maar 1%.
Nadeel is je stuurgedrag.
Je schuurstraal word positiever, dus slechtere stabiliteit in rechte lijn.
Als je stuurt en je hebt veel caster staan, dan gaat je buitenste wiel omhoog en je binnenste wiel omlaag. Spacers verergeren dit ook. Hierdoor krijg je ook meer bodyroll aan de voorkant.
Als je aan je stuur draait dan draait je wiel niet op zijn plek (zeg maar het centrum van het contactvlak) maar beschrijft als het ware een boog, en die boog word groter als je een spacer gebruikt. Hij gaat daardoor iets slechter sturen en je lager slijten harder.
Wat betreft vering, als je wiel verder naar buiten komt te staan ten opzichte van je schokbreker dan daalt je wheelrate/springrate ratio. Je ophanging zal iets langzamer reageren op oneffenheden omdat het grootste deel van je onafgeveerde gewicht verder naar buiten zit. (kracht maal arm enzo)
Ik heb ook 10mm voor op mijn M3 en in de praktijk merk je er heel weinig van. Het is toch altijd zo dat je ergens een tradeoff moet maken. Of je nu ET30 velgen op je auto zet, of een 10mm spacer maakt niet uit, effect is hetzelfde zeg maar.
Schuurstraal is wel te corrigeren met een camber correction bolt en een verstelbare camberplaat enz maar het is een hoop meet en rekenwerk en niemand doet het, want over het algemeen heb je bij een BMW E36 nog rechtuitstabiliteit genoeg.
Grotere spoorbreedte, betekend minder gewichtsverplaatsing. In theorie zou dat meer mechanische grip geven, dus minder onderstuur. Maar in de praktijk merk je dat niet, de verbetering van een 10mm spacer op een E36 is maar 1%.
Nadeel is je stuurgedrag.
Je schuurstraal word positiever, dus slechtere stabiliteit in rechte lijn.
Als je stuurt en je hebt veel caster staan, dan gaat je buitenste wiel omhoog en je binnenste wiel omlaag. Spacers verergeren dit ook. Hierdoor krijg je ook meer bodyroll aan de voorkant.
Als je aan je stuur draait dan draait je wiel niet op zijn plek (zeg maar het centrum van het contactvlak) maar beschrijft als het ware een boog, en die boog word groter als je een spacer gebruikt. Hij gaat daardoor iets slechter sturen en je lager slijten harder.
Wat betreft vering, als je wiel verder naar buiten komt te staan ten opzichte van je schokbreker dan daalt je wheelrate/springrate ratio. Je ophanging zal iets langzamer reageren op oneffenheden omdat het grootste deel van je onafgeveerde gewicht verder naar buiten zit. (kracht maal arm enzo)
Ik heb ook 10mm voor op mijn M3 en in de praktijk merk je er heel weinig van. Het is toch altijd zo dat je ergens een tradeoff moet maken. Of je nu ET30 velgen op je auto zet, of een 10mm spacer maakt niet uit, effect is hetzelfde zeg maar.
Schuurstraal is wel te corrigeren met een camber correction bolt en een verstelbare camberplaat enz maar het is een hoop meet en rekenwerk en niemand doet het, want over het algemeen heb je bij een BMW E36 nog rechtuitstabiliteit genoeg.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
In aanvulling op Bert: Spacers van 10 a 15mm merk je in de praktijk niet veel nadeel van in de wegligging (sturen etc). Als je de vooras verbeed, en de achter-as niet dan zal de auto daar wat rustiger van worden (langzamer insturen), omdat je meer moet sturen om van je lijn af te wiken, daarom wil je dat bij een circuit auto juist niet. (als je achterkant breder is dan de voorkant stuurt de auto dus juist makkelijker in)
Op straat auto's is dit met name bij FWD auto's zo opgezet, om monkey-proof te worden
Op straat auto's is dit met name bij FWD auto's zo opgezet, om monkey-proof te worden
