Eind vorig jaar heb ik namelijk besloten om een jongensdroom in vervulling te laten gaan: ik heb een 996 gekocht!
"Waarom een 996?" Het is een 911 PUNT. "En die koplampen dan?" Tja, een facelift 996 is mooier, maar ook zomaar 10k duurder. En daarbij is een mk1 996 nog steeds mooier dan 99% van alle andere auto’s. Ik vind het hele koplampverhaal een beetje overtrokken eigenlijk.
Eigenlijk wilde ik twee jaar geleden al mijn 330Ci verruilen voor een 996. In mijn directe omgeving (Corsica) was echter geen fatsoenlijk exemplaar te vinden voor ~20k. Dus toen ben ik maar op AS24 en MP gaan zoeken naar goede exemplaren in Nederland en Duitsland. Na lang zoeken kwam ik eindelijk een mooie tegen, met zelfs nog de oranje knipperlichten ipv de witte versies. De kleurencombinatie was ook goed en die velgen…prachtig!

(deze heb ik dus niet gekocht)
Hij stond echter in Duitsland en dat is te ver om zelf even langs te rijden. Via het lokale Porsche Centrum heb ik een AKK laten doen, waarbij de auto op 111 (?) punten gecheckt is. Helaas bleek er olie in het koelwater te zitten en de verkoper (grote handelaar) was niet bereid om iets aan de prijs te doen. Achteraf ben ik hier heel blij om!
Na deze teleurstelling heb ik nog maanden en maanden online naar 996’jes gezocht. Inmiddels werd voor mij steeds duidelijker wat ik echt wilde hebben. Zo moest het een blauwe zijn, met zwart op een verre tweede plaats. En een handbak, want een automaat met koppelomvormer in een 911….dat kan echt niet! 4WD of 2WD maakte mij dan weer niet zoveel uit. Het standaard dashboard is lelijk afgewerkt, dus de optie 981 (volledig lederen dash) was ook een must. Gelukkig hebben relatief veel auto’s deze optie. Het interieur wilde ik het liefste cognac/beige, met zwart (of marineblauw) als tweede keuze. Afhankelijk van de prijs wilde ik ook dat het IMS al gedaan zou zijn, of dat de prijs hier sterk rekening mee hield. Nice to haves zijn:
- PSE of goede aftermarket dempers
- Sportstoelen
- X51/WLS, voor 20pk extra
- Juiste velgen (GT3 of Sport Classic II)
- 3-spaaks sportstuur
Uiteindelijk kwam ik vorig jaar november een hele mooie Carrera 4 tegen. Een vrij bijzonder exemplaar ook, om twee redenen: het is een X51 motor (<2000 gemaakt) en de km stand van 302k km!
Ja, dat staat er echt, 302k km. De meeste mensen zouden alleen daarom al niet verder kijken. Gelukkig maar, want anders had ik er nu waarschijnlijk niet in gereden.
De onderhoudshistorie van mijn 996 is namelijk erg goed. Zo zit er een multomap met facturen bij en is e.e.a. van een vorige eigenaar terug te lezen op het Porscheforum. Daarnaast heb ik een AKK laten doen bij Visser in Hilversum. Ook hij was erg te spreken over de staat van de auto! Een paar belangrijke punten uit de historie; bij ~140k km is er een nieuwe fabrieksmotor in gekomen, deze motor is bij ~275k km ook weer stuk gegaan (ja, echt waar) waarna het blok bij Auto Resto opnieuw is opgebouwd. Hierbij zijn er o.a. stalen bussen ingekomen en is de koeling aangepast. Het blok is nu dus zo goed als bulletproof. Met deze kennis, plus de algemene staat van de auto, durfde ik het zonder problemen aan om een 911 met >300.000 op de teller te kopen.


Dan even over de specs. Er zijn een aantal opties/aanpassingen die deze auto net wat bijzonderder maken dan een doorsnee 996. In willekeurige volgorde:
- Meest luxe stoelen, elektrisch verstelbaar en betere kwaliteit leder
- Sunroof delete, voor mensen zoals ik (1.95m) erg fijn
- Dansk dempers, klinken geniaal
- H&R veren, iets verlaagd
- Bilstein dempers
- X51 optie, dus 320pk ipv 300 (heel zeldzaam op de 3.4)
- Lederen dashboard
- Alcantara hemel
- Originele navigatie, met telefoonmodule omgebouwd naar bluetooth
- GT3 wielen, met 285/30R18 banden achter

Het onderhoud tot nu toe:
Bij de AKK bleek dat de auto niet goed bijlaadde (er zit een voltagemeter in). Daarop heb ik in de eerste week meteen de dynamo en de koperen kabel tussen de dynamo en startmotor vervangen. De eerste 9 maanden heb ik er relatief weinig in gereden, omdat ik vanuit huis werkte of naar mijn kantoortje in de binnenstad fietste. In totaal ongeveer 6000km denk ik. Sinds juli rijd ik er echter dagelijks in (huidige stand: 315k km), waardoor het onderhoud ook is toegenomen. Normaal gesproken doe ik het onderhoud van mijn auto’s zelf, maar bij dit soort high-end wagens besteed ik sommige dingen liever uit. Dat doet financieel misschien even pijn, maar dan weet je tenminste zeker dat het goed gebeurd.
Na verloop van tijd stapelde de kleine puntjes zich steeds verder op. Daarom ben ik onlangs bij mijn vrienden van TEG op bezoek geweest. Zij hebben de pijnpunten aangepakt, waaronder de katalysators en de lak. Ook is er wat meer standaard onderhoud gepleegd, zoals bougies een oliewissel (motor en remmen). Alles is zeer netjes gedaan en men heeft in goed overleg ook nog een paar extra stappen gemaakt. En daar hebben ze een aantal fijne foto’s van gemaakt. Hij is nu weer messcherp en klaar voor de winter!


Before(obviously)

After


Nu alles er weer goed bijstaat, is het volgende week tijd voor een kleine roadtrip. Mijn broertje woont in Berlijn, dus ik ga hem ophalen met de auto. Dat ik dan in een 911 over de Autobahn moet is natuurlijk bijzaak
