Opwarming van de aarde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Niels » 22 dec 2018, 14:14

Ff samen gevoegd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 dec 2018, 14:23

Niels schreef: 22 dec 2018, 14:14 Ff samen gevoegd.
Samenvoegen: echt iets voor Niels.:)

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 22 dec 2018, 14:25

Ff echt iets voor Niels.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 dec 2018, 14:27

Echt; iets voor Niels :)

Niels

Bericht door Niels » 22 dec 2018, 14:28

:blink:

DF-user-13935

Bericht door DF-user-13935 » 22 dec 2018, 15:16

Dit is echt heel netjes samengevoegd. Zo kan alleen Niels dat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2018, 15:28

Nu is alleen mijn laatste post ondergesneeuwd.

IJstijd!

spikee

Re: Verkoop nieuwe benzine- en dieselauto's na 2030 verboden?

Bericht door spikee » 22 dec 2018, 21:45

romo schreef: 22 dec 2018, 13:08 ^^ precies !

Als de grootveroorzaker CO2 volstrekt buitenschot blijft; luchtvaart, zeevaart, industrie, dan moet de vraag zijn hoe belangrijk de CO2
reductie dan is? Hoeveel paniek is er dan eigenlijk?

Nou; die is alleen van belang om de kleinveroorzaker de rekening in de schoenen te schuiven.

CO2 hype=paniek bedenken en verspreiden met doem scenario`s =nieuw verdien model creëren
Het EU ETS systeem betreft ook vliegverkeer, industrie etc.

"The EU ETS:

operates in 31 countries (all 28 EU countries plus Iceland, Liechtenstein and Norway)
limits emissions from more than 11,000 heavy energy-using installations (power stations & industrial plants) and airlines operating between these countries
covers around 45% of the EU's greenhouse gas emissions."
En het wordt steeds meer uitgebreid.
https://ec.europa.eu/clima/policies/ets_en

1000 ton co2 kost ongeveer 20 euro tegenwoordig.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 dec 2018, 12:20

^Dank voor link, goed dat er wat gebeurt bij het bedrijfsleven.

Waar het om gaat; de verhouding lasten Burger : Bedrijfsleven

Ik heb mij even laten informeren door een deskundige; momenteel is dat Burger 180 : Bedrijfsleven 1

Ik snap waarom de Milieu Beweging en FNV uit het klimaat overleg gestapt zijn.

Als er dan wat moet gebeuren aan CO2 belasting ( Waarbij de vraag nog steeds is of de mens verantwoordelijk is, en of we er überhaupt, ondanks alle geld, wel iets aan kunnen doen) zal de bovengenoemde verhouding drastisch moeten veranderen, anders breekt de pleuris los lijkt me.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 23 dec 2018, 12:37

Robin schreef: 22 dec 2018, 10:10 Vanaf 39:22 in dat filmpje van Gert-jan met die Duitse professor, die betaald wordt door IPCC.Niet mee eens:)

Piers Corbyn: :thumbup:

Co2 is een gevolg, geen oorzaak van het klimaat.
Ik heb hem net ook gezien, zeker interessant. Helaas bevestigd het wel mijn gevoel dat er teveel politieke en economische belangen zijn waardoor we niet snel of misschien wel nooit het totaal plaatje te zien krijgen als gewone burger.

Robin

Bericht door Robin » 23 dec 2018, 13:33

Die Marijn Poels, de hoofdrolspeler in de docu en de bedenker/maker is eigenlijk de eerste leftist die tenminste de boel neutraal benadert in die docu, ze zijn bezig met voorbereiden voor deel II en daarna deel III , niet gesubsidieerd. Ik mag 'm wel:)

https://www.climategate.nl/2018/09/mari ... k-correct/

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 dec 2018, 16:28

Hé Buma! Wat motte we met die ouwe vervuilende auto's doen?

Buma: die verkoop je maar aan het buitenland.

Maak ik een grap? Nope:
https://mobile.twitter.com/bartnijman/s ... 5841634304

JP

Bericht door JP » 23 dec 2018, 16:32

Als we dan ook massaal onze nieuwe auto’s daar kopen.

Robin

Bericht door Robin » 23 dec 2018, 17:24

Jezus inderdaad.

Martijnlief
Auto: Audi TT/Astra OPC

Bericht door Martijnlief » 23 dec 2018, 17:35

Ze zijn echt compleet van het pad af in denhaag..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 dec 2018, 18:40

Ervaring met een H2 kar;

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b62d569b/

Dit is wellicht het beste alternatief, als de tank distributie op peil is, ik schat het hoger in dan elektrisch rijden.

scuderia

Re: Verkoop nieuwe benzine- en dieselauto's na 2030 verboden?

Bericht door scuderia » 23 dec 2018, 19:04

romo schreef: 22 dec 2018, 13:08 ^^ precies !

Als de grootveroorzaker CO2 volstrekt buitenschot blijft; luchtvaart, zeevaart, industrie, dan moet de vraag zijn hoe belangrijk de CO2
reductie dan is? Hoeveel paniek is er dan eigenlijk?

Nou; die is alleen van belang om de kleinveroorzaker de rekening in de schoenen te schuiven.

CO2 hype=paniek bedenken en verspreiden met doem scenario`s =nieuw verdien model creëren
100% eens.

Toevallig was dit precies mijn tekst elders in een discussie recent. Er wordt een nieuw verdienmodel gecreëerd. Aardgas mag niet meer van de Amerikanen omdat wij afhankelijk worden van Russisch (en Noors) gas. Acht jaar geleden zouden wij vanwege onze goede infrastructuur nog de gasrotonde van Europa worden, maar nu de Russen niet meer tegen dollars willen verkopen en Northstream 2 een te grote bedreiging vormt, moeten wij ook bukken.

kWh's kun je veel eenvoudiger belasten. Tot 5000 kWH houd je de prijzen in bedwang, en daarna gaat het exponentieel omhoog omdat dat de elektrische rijders zijn.

alt

Bericht door alt » 23 dec 2018, 19:25

Jaaaa, waterstof.
Het leek mij vroeger een schone optie.
Maar als ik zo op het tesla forum lees, is dat idee fixe.
Wat ik heb begrepen is dat groene waterstof gemaakt moet gaan worden met nog te bouwen windmolens.
Er zijn dan zoveel windmolens nodig dat alle open stuk land in Nederland volgebouwd moet worden met tig duizenden windmolens.
Deze windmolens zouden de energie voor de hele Nederlandse energie sector kunnen leveren aan elektra, maar om van elektra waterstof te maken heeft Nederland nog veel meer windmolens nodig, omdat er voor het omzetten van elektra naar waterstof veel verlies is.
Je kunt ook grijze waterstof maken, maar dat proces levert nog meer co2 op als her aardgas waar het van gemaakt wordt.

Aardolie kraken, de brandstof naar de pomp brengen kost ook extra energie, maar bij lange na niet zoveel als waterstof maken.
Een liter benzine kost aan de pomp +- €. 1.50, dan kost grijze waterstof met de zelfde hoeveelheid energie als een liter benzine €. 50.-.
Dan waterstof, een wat uit de hand gelopen verhaal over het maken en de kosten van waterstof.

Waterstof via steam reforming
Waterstof kan gemaakt worden door verhitting van aardgas, zogenaamde steam reforming. Deze productiewijze is uiterst milieubelastend. Per geproduceerde kg waterstof, met noemt dit grijze waterstof, wordt er 10,6 kg CO2 de atmosfeer ingeblazen. Dan heeft men het over blauwe waterstof, ook gemaakt met steam reforming maar waarvan men de CO2 afvangt en onder de grond stopt. 99% van alle waterstof, nu jaarlijks 720.000 ton, wordt grijs geproduceerd.

Waterstof via elektrolyse
Deze - groene - waterstof wordt gemaakt uit duurzame elektriciteit van zonnepanelen en windmolens.
De waterstof ontstaat door ontleding van water in zuurstof en waterstof. Hiervoor is heel veel elektriciteit nodig. Het vervolg van dit stuk gaat over elektrolyse.

Wat weegt waterstof?
1 m3 waterstof weegt 84,1 gram
1 kg waterstof = 11.891 m3 waterstofgas bij 1 bar en 15°C.

Hoeveel elektriciteit kost het om waterstof te maken
Om 1 m3 waterstof te maken, gewicht 84,1 gram, is volgens NEL Noorwegen 3,8 kWh elektriciteit nodig. Dit is wel op stackniveau. Voor 1 kg waterstof is dus 11,89 x 3,8 = 45,2 kWh nodig. De druk is dan nog 15 bar.
Voor diverse nabewerkingen en comprimeren tot 350 bar is minimaal 13% extra energie nodig.
Per netto kg waterstof van 350 bar is dus 51,1 kWh nodig. 350 bar wordt meestal in vrachtauto’s en bussen getankt.

Moet het 700 bar worden, dat wordt in principe in personenauto’s getankt, dan komt er nog eens 13% bij en wordt het 57,7 kWh. Dit komt in de buurt van de waarden die Hydrogenics publiceert. Hydrogenics komt gemiddeld tot 65 kWh om een kg waterstof te maken.
Hoewel NEL zegt 3,8 kWh nodig te hebben voor 84,1 gram waterstof, melden de meeste andere bronnen dat er totaal tussen 4,5 en 7,5 kWh per m3 waterstof (84,1 gram) nodig is. Zeg dat het gemiddeld 6 kWh is, dan is dit 58% meer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_e ... ectrolysis

Transport waterstof versus benzine/diesel
Een waterstof tankauto kan maximaal 500 kg waterstof vervoeren. Daarmee kunnen 100 auto’s worden getankt.
https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-tran ... stribution
Een vergelijkbare benzine tankauto vervoert 25.000 liter benzine.
Gemiddeld is het brandstofverbruik van de Nederlandse leaseauto rond 6 ltr/100 km. Ik heb voor het gemak benzine en diesel samengevoegd.
Om 500 km af leggen hebben die auto’s 30 liter brandstof nodig.
Met één tankauto met 25.000 liter benzine of diesel kunnen 833 auto’s van 30 liter brandstof worden voorzien.
Dat is dus 8,3 maal zoveel als de waterstof tankauto.

Energie inhoud waterstof versus benzine/methaan
1 kg waterstof bevat evenveel energie als 2,4 kg methaan of 2,6 kg benzine.
Als de energie-inhoud wordt bekeken in functie van het volume, dus uitgedrukt in MJ/m3, dan is de specifieke energie-inhoud van waterstof relatief laag, 10,8 MJ/m3; methaan levert 35,9 MJ/m3.

Extra windmolens nodig
Er zijn 1500 windmolens van 8 MW meer nodig om de Nederlandse personenauto's op waterstof te kunnen laten rijden. Deze windmolens wekken maximaal continue 8 MW * 1500 = 12.000 MW op. 12.000 MW is 12.000.000 kWh.
Om zonder verlies de stroom van 1500 windmolens om te zetten naar waterstof is 700 * 12.000.000 = 8.400.000.000 euro ( 8,4 miljard euro) aan elektrolysers nodig.

Dit komt bovenop de 45 miljard euro voor de extra benodigde windmolens. Totaal 53,4 miljard meerkosten boven de benodigde 500 windmolens om de accu’s van alle Nederlandse personenauto’s rechtstreeks te laden. Extra financieringslasten, afschrijving, onderhoud voor de route via waterstof zijn te begroten op 6 miljard euro per jaar.

Wat kost een elektrolyse fabriek
NEL Noorwegen begroot 700 euro per om te zetten kWh.
https://nelhydrogen.com
Prijzen elektrolysers
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9917344956

Elektrolyse fabriek techniek en levensduur
Een elektrolyse fabriek gaat 10 tot 20 jaar mee.
De elektrolyse stacks gaan maximaal 7 jaar mee, maar na 5 jaar is de capaciteit al met 25% afgenomen. Na vijf jaar worden deze gemiddeld vervangen.

PEM elektrolysers, de huidige top-of-the-bill elektrolysers zijn mede duur door het intensieve gebruik van kostbare metalen. Als mensen het dure gebruik van kobalt en lithium in accu’s bezwaarlijk vinden, dan is het goed te weten dat dit voor elektrolysers nog veel bezwaarlijker is. Weet dan ook dat de zeldzame metalen in elektrolysers niet zijn te recyclen, ze worden echt opgebruikt.
Li-ion accu’s met kobalt en lithium kunnen tot 95% worden gerecycled.

Gebruik kostbare metalen in elektrolyse stacks

Bipolar/separator plate material
Titanium or gold and platinum coated titanium

Catalyst material on the anode
Iridium

Catalyst material on the cathode
Platinum

Anode PTL material
Titanium

Cathode PTL material
Carbon paper/carbon fleece
https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_e ... ectrolysis
Informative x 7
85kWh - black - Autopilot 1- 21" Grey turbines/19" Grey T-Sportsline winter - Air susp. Opvolger van black Classic met Vin 17182, ordered april 2011, afl. 25-11-2013. 2x Model 3 besteld op 31 maart 2016. Quest velomobiel, Gazelle CityZen speed pedelec.
Wim S.
Wim S.
Supporting Member

#2373Wim S., Nov 18, 2018raag

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 24 dec 2018, 10:54

Tis allemaal begonnen met Al Gore en z'n globale opwarming hoax.

https://www.heartland.org/news-opinion/ ... ming-fraud

Hielke

Bericht door Hielke » 24 dec 2018, 12:28

Robin schreef: 23 dec 2018, 13:33 Die Marijn Poels, de hoofdrolspeler in de docu en de bedenker/maker is eigenlijk de eerste leftist die tenminste de boel neutraal benadert in die docu, ze zijn bezig met voorbereiden voor deel II en daarna deel III , niet gesubsidieerd. Ik mag 'm wel:)

Boeiend en vreemd. Docu komt retetraag op gang. Filmisch erg mooi gemaakt. Op het laatst voert ie een soort Rus op. Kutcherov. Die komt met een theorie over non organische olielagen op 100 tot 200 km diepte die via gangen automatisch de olievelden opvullen. Een veld dat nu leeg is, zal over 50 jaar weer gevuld zijn. Ik ben groot criticus van die hele klimaathype, maar met zo'n 'opvul' theorie, waar ik nog nooit iemand over gehoord heb, en die door documaker Poels blijkbaar heel serieus genomen wordt, ben je me helemaal kwijt. Veel luchtfietsers aan beide kanten.

PeterB

Bericht door PeterB » 24 dec 2018, 12:49

Die "opvultheorie" wordt gevoed(..) door het feit dat er zgn lege olievelden zijn waar na jaren opeens weer olie wordt gevonden.
Overigens denk ik dat het eerder komt doordat er in sommige gevallen slechts een tiende van de aanwezige olie werd opgepompt met relatief simpele technieken ..
( ik heb in het verleden nog weleens gasten van de NAM etc gereden, je moet toch ergens over praten als je politiek en voetbal moet vermijden ;) )

Niels

Bericht door Niels » 24 dec 2018, 13:23

Vroeger werd er vanuit gegaan dat er tenminste nog 10% in een veld bleef zitten. Tegenwoordig loont het om te proberen om die ook nog (deels) te winnen. Nu is het olie veld van Schoonebeek al meer dan 50 jaar oud maar er zit nu echt niet meer in dan 50 jaar geleden hoor. Of is de bedoeling dat we afgewerkte olie terug kieperen? :tooth:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2951711 ... gqsOXlMRZw

We moeten nogal een beetje “influencen” de komende 11 jaar :bag:

Robin

Bericht door Robin » 24 dec 2018, 13:35

Hielke schreef: 24 dec 2018, 12:28
Robin schreef: 23 dec 2018, 13:33 Die Marijn Poels, de hoofdrolspeler in de docu en de bedenker/maker is eigenlijk de eerste leftist die tenminste de boel neutraal benadert in die docu, ze zijn bezig met voorbereiden voor deel II en daarna deel III , niet gesubsidieerd. Ik mag 'm wel:)

Boeiend en vreemd. Docu komt retetraag op gang. Filmisch erg mooi gemaakt. Op het laatst voert ie een soort Rus op. Kutcherov. Die komt met een theorie over non organische olielagen op 100 tot 200 km diepte die via gangen automatisch de olievelden opvullen. Een veld dat nu leeg is, zal over 50 jaar weer gevuld zijn. Ik ben groot criticus van die hele klimaathype, maar met zo'n 'opvul' theorie, waar ik nog nooit iemand over gehoord heb, en die door documaker Poels blijkbaar heel serieus genomen wordt, ben je me helemaal kwijt. Veel luchtfietsers aan beide kanten.
Mee eens vond ik ook apart.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 dec 2018, 13:39

Mss zit er wel meer in dan toen ;). Maar dan in de zin van hoeveelheid gewonnen olie. Olie in S'beek is moeilijk te winnen vanwege de stroperigheid. D'r staan nu ook geen jaknikkers meer...
Maar dat hoeft weer niets zeggen, net over de grens in D zijn ze al die jaren doorgegaan met jaknikkers :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 dec 2018, 18:24

Dit helpt om inzicht te krijgen in het groeiende aantal kolencentrales wereldwijd;
https://www.carbonbrief.org/mapped-worl ... wer-plants (schuif even naar 'future'). Het worden er niet minder, maar méér!

Ik las gisteren ook dat in de buitengebieden in NL (Drenthe/Groningen ging het stuk over) het geen nut meer heeft om als bijv. op grote daken zonnepanelen te plaatsen, omdat de netbeheerder alle kavels al verkocht heeft aan projectontwikkelaars. En het net kan de hoeveelheid energie niet kwijt als er overproductie is. Dat zou je kunnen opvangen door kleinere grids te maken met accu's (auto's plus smartgrid). Maar het geeft wel aan dat de overheid wél beleid uitrolt, subsidies beschikbaar stelt (vanuit EU doorgaans), maar niet investeert in de juiste infrastructuur. Het lijkt een puinhoop te worden.

Dat wordt lachen als het straks andersom is en de vraag naar stroom juist toeneemt.

Kort samengevat; wij verkloten op stel en sprong een goede infrastructuur en hebben nog geen nieuwe. Voor wat? Zie mijn vorige post ( viewtopic.php?f=9&t=36769&start=100#top ): voor Jan Lul.

Waarom moet ik mij zorgen maken over het elektrisch gaan verwarmen van mijn huis en het overstappen op het voor ons totaal niet aantrekkelijke elektrisch rijden, terwijl heel de wereld wordt volgeplempt met kolencentrales???

Ik ben er klaar mee. Zoek het uit.

Plaats reactie