KONI active ride control schokdempers en verlagingsveren.
- GTRene
KONI active ride control schokdempers en verlagingsveren.
De laatste tijd in het nieuws vooral met de nieuwe? vinding en het Mc laren F1 team gebruikt ze, anyway voor straat hebben ze ook wat en ben benieuwd wat jullie van de nwe KONI produckten vinden, zoals bv de nwe? FSD dempers een soort active ride control without the wires...en die zich razendsnel aanpast aan het gebruik en omstandigheden, klinkt me goed in de oren...
http://www.koni.com/index.php?id=190&L=3
hier ook wat over de nwe kit en het McLaren F1 verhaal
http://www.koni.com/index.php?id=197&L= ... 2cb2ef6a45
Rijd er hier al iemand met zoiets? ben er wel benieuwd naar en overweeg als ik ooit nwe dempers e.d. nodig heb eens wat van dat nwe KONI spul te proberen 8)
http://www.koni.com/index.php?id=190&L=3
hier ook wat over de nwe kit en het McLaren F1 verhaal
http://www.koni.com/index.php?id=197&L= ... 2cb2ef6a45
Rijd er hier al iemand met zoiets? ben er wel benieuwd naar en overweeg als ik ooit nwe dempers e.d. nodig heb eens wat van dat nwe KONI spul te proberen 8)
- Bert ///M3
Femme heeft FSD schokdempers.
Gewone gele koni's ben ik zelf niet zo gecharmeerd van. Ze zijn relatief zwak op de ingaande slag en bij verstelling verstel je alleen de uitgaande slag.
Met die karakteristiek hou je op straat wel veel meer comfort over, dat heeft wel zo zijn voordelen, er gaat niet van alles trillen in je interieur en een minder stuiterig gevoel op slecht wegdek. Maar ik heb liever wat meer ingaande slag, of in elk geval een verstelling op de ingaande slag.
Demping is heel erg persoonlijk en onderstel afhankelijk. Dus 1000 gebruikers ook 1000 verschillende meningen.
Gewone gele koni's ben ik zelf niet zo gecharmeerd van. Ze zijn relatief zwak op de ingaande slag en bij verstelling verstel je alleen de uitgaande slag.
Met die karakteristiek hou je op straat wel veel meer comfort over, dat heeft wel zo zijn voordelen, er gaat niet van alles trillen in je interieur en een minder stuiterig gevoel op slecht wegdek. Maar ik heb liever wat meer ingaande slag, of in elk geval een verstelling op de ingaande slag.
Demping is heel erg persoonlijk en onderstel afhankelijk. Dus 1000 gebruikers ook 1000 verschillende meningen.
- GTRene
- Michel P
- Femme
Je moet de claims van Koni dat de FSD's een compromisloze verbetering van het comfort én de sportiviteit zijn met een korreltje zout nemen. De FSD-dempers die nu op de markt zijn, zijn vooral gericht op verbetering van het comfort. Standaard zijn ze zacht gedempt en bij lage frequenties van de carrosserie wordt de demping harder. Hierdoor worden hobbels in de weg relatief comfortabel gedempt terwijl je toch zonder al te veel rolneiging een bocht kunt nemen. Bij het insturen merk je echter wel dat de dempers eerst moeten 'aanharden'.
Ik heb ze onder een E90 330i en de FSD-dempers zijn zonder twijfel comfortabeler, maar het insturen is wel merkbaar minder scherp geworden. Het is denkbaar dat onder andere (minder sportief ingestelde) auto's de schokdempers wel altijd een verbetering van comfort én sportiviteit geven. Voor een daily driver die sportieve eigenschappen moet hebben, op laagprofiel banden staat en naar plekken gestuurd moet worden worden je liever niet komt (wegen met veel drempels, kasseien, klinkers, gaten) zijn de FSD-schokdempers een goede oplossing. Je moet ze niet onder een racer schroeven.
Het principe kan de racerij toegepast worden, wat kennelijk al bij McLaren gebeurd. De afstelling zal natuurlijk anders zijn. De Gallardo gebruikt ook Koni FSD-schokdempers.
Je moet er ook rekening mee houden dat er beperkte mogelijkheden zijn voor het gebruik van verlagingsveren in combinatie met deze dempers. Als je te laag gaat werkt de hele demper gewoon niet meer. Ik heb ze vorige week onder een Alpina E39 Touring laten zetten en daar kwam de voorkant onbedoeld 3,5 centimer lager te staan omdat de Alpina-veren en -schokdempers kennelijk nogal anders zijn dan de standaard BMW-schokdempers. Het gevolg was dat de auto bij elke drempel of kuil meteen op de bumpstop kwam. De schokdempers zijn aangepast en het zou nu wel moeten werken. Als het goed is kan ik vanmiddag de auto ophalen en kan ik meer vertellen over het verschil tussen de negen jaar oude schokdempers met 125.000km achter de kiezen en gloednieuwe FSD's.
Ik heb ze onder een E90 330i en de FSD-dempers zijn zonder twijfel comfortabeler, maar het insturen is wel merkbaar minder scherp geworden. Het is denkbaar dat onder andere (minder sportief ingestelde) auto's de schokdempers wel altijd een verbetering van comfort én sportiviteit geven. Voor een daily driver die sportieve eigenschappen moet hebben, op laagprofiel banden staat en naar plekken gestuurd moet worden worden je liever niet komt (wegen met veel drempels, kasseien, klinkers, gaten) zijn de FSD-schokdempers een goede oplossing. Je moet ze niet onder een racer schroeven.
Het principe kan de racerij toegepast worden, wat kennelijk al bij McLaren gebeurd. De afstelling zal natuurlijk anders zijn. De Gallardo gebruikt ook Koni FSD-schokdempers.
Je moet er ook rekening mee houden dat er beperkte mogelijkheden zijn voor het gebruik van verlagingsveren in combinatie met deze dempers. Als je te laag gaat werkt de hele demper gewoon niet meer. Ik heb ze vorige week onder een Alpina E39 Touring laten zetten en daar kwam de voorkant onbedoeld 3,5 centimer lager te staan omdat de Alpina-veren en -schokdempers kennelijk nogal anders zijn dan de standaard BMW-schokdempers. Het gevolg was dat de auto bij elke drempel of kuil meteen op de bumpstop kwam. De schokdempers zijn aangepast en het zou nu wel moeten werken. Als het goed is kan ik vanmiddag de auto ophalen en kan ik meer vertellen over het verschil tussen de negen jaar oude schokdempers met 125.000km achter de kiezen en gloednieuwe FSD's.
- Bert ///M3
Het principe is er al tijden, 3 en 4 way dempers van bijvoorbeeld Moton, Intrax, Ohlins, JRZ enz. Koni had dit ook al veel langer bij hun race dempers. Dus dat verhaal over McLaren is meer een verkooppraatje imho.
Het is alleen zo dat Koni de eerste is die dit soort technologie in entry level straatdempers toepast.
Het is alleen zo dat Koni de eerste is die dit soort technologie in entry level straatdempers toepast.
- GTRene
goed verhaal alvast Femme, lijkt dan bij zo'n setje dat je comfort hebt en als je wat meer movement in de auto krijgt de dempers zich aanpassen maar hij heeft dan altijd natuurlijk eerst een input nodig om te reageren.
Denk ook dat je ze moet nemen met de KONI veren zodat het hele pakket van hun is, immers daar zijn ze ook op gebouwd neem ik aan.
maar voor de trackday mensen of meer de stuiterhard mensen kun je dus beter een ander type nemen
Denk ook dat je ze moet nemen met de KONI veren zodat het hele pakket van hun is, immers daar zijn ze ook op gebouwd neem ik aan.
maar voor de trackday mensen of meer de stuiterhard mensen kun je dus beter een ander type nemen

- Tom van H.
Zat toevallig deze week nog te overwegen om FSD's te kopen icm eibach prokit (2,5cm verlaging) voor m'n straatauto, e46 330D touring. Deze combinatie schijnt het goed te doen en lijkt mij een mooie manier om m'n straatauto een wat betere wegligging/bochtengedrag te geven zonder te veel comfortverlies. Ben dan ook erg benieuwd naar de ervaringen van Femme!! Keep us posted!
(zou moeten matchen die FSD met Prokit:)
[img:300:198]http://www.tirerack.com/images/suspensi ... t_syst.jpg[/img]
(zou moeten matchen die FSD met Prokit:)
[img:300:198]http://www.tirerack.com/images/suspensi ... t_syst.jpg[/img]
-
- Femme
Alpina B10 vandaag opgehaald met de Koni FSD-schokdempers eronder. Het probleem met de te lage rijhoogte op de voordempers was opgelost. De wielen staan nu mooi in de wielkasten met overal evenveel ruimte tussen band en de opening van de wielkast. Dit is overigens nog steeds een stuk lager dan een standaard 5-serie. Achter staat de wagen nog steeds veel te laag. De bovenkant van de band is op ongeveer gelijke hoogte als het hoogste punt in de opening van de wielkast. De krakende geluiden die ik op drempels hoorden komen nu nog vaker voor. Kennelijk is het de bumpstop waar hij op terecht komt. Ik was al van plan om de rijhoogte van de niveauregeling hoger te laten instellen door de dealer en dat is nu ook echt nodig. Twee centimeter erbij is hopelijk al genoeg.
Ik heb met deze auto geen nadelige effecten ondervonden van de FSD-schokdempers. Hij helt wat over in bochten maar dat deed hij met de oude schokdempers eigenlijk nog wel meer. Het comfort is merkbaar verbetert. Hij gaat stukken prettiger om met klinkers en kuilen in het wegdek. De handling van drempels is al beter en kan nog een stuk beter met een iets hogere rijhoogte aan de achterkant. Het prettigste aan de FSD's in de 330i vind ik de wijze waarop deze schokdempers omgaan met drempels, dat gaat echt veel beter dan met de standaard schokdempers.
Ik heb met deze auto geen nadelige effecten ondervonden van de FSD-schokdempers. Hij helt wat over in bochten maar dat deed hij met de oude schokdempers eigenlijk nog wel meer. Het comfort is merkbaar verbetert. Hij gaat stukken prettiger om met klinkers en kuilen in het wegdek. De handling van drempels is al beter en kan nog een stuk beter met een iets hogere rijhoogte aan de achterkant. Het prettigste aan de FSD's in de 330i vind ik de wijze waarop deze schokdempers omgaan met drempels, dat gaat echt veel beter dan met de standaard schokdempers.
- Tom van H.
Als ik jouw reacties lees ga ik eerlijk gezegd alleen maar meer twijfelen of deze dempers wel zijn wat ik zoek, zo te horen geeft het vooral meer comfort, maar niet veel beter stuurgedrag (minder scherp insturen met de 330i?? t.o.v. standaard of m-technik?). Ik wil juist wat strakker stuurgedrag/minder overhellen zonder dat het allemaal knetterhard wordt (zoals bij koni geel), maar meer comfort dan nu is echt niet nodig. Heb jij nog wel standaard veren? Misschien dat dat net het verschil zou kunnen maken met de door mij beoogde set.... hou me overigens aanbevolen voor een ritje in de 330i, lijkt me een goede vergelijking met de wegligging van m'n 330d!Femme schreef:Alpina B10 vandaag opgehaald met de Koni FSD-schokdempers eronder. Het probleem met de te lage rijhoogte op de voordempers was opgelost. De wielen staan nu mooi in de wielkasten met overal evenveel ruimte tussen band en de opening van de wielkast. Dit is overigens nog steeds een stuk lager dan een standaard 5-serie. Achter staat de wagen nog steeds veel te laag. De bovenkant van de band is op ongeveer gelijke hoogte als het hoogste punt in de opening van de wielkast. De krakende geluiden die ik op drempels hoorden komen nu nog vaker voor. Kennelijk is het de bumpstop waar hij op terecht komt. Ik was al van plan om de rijhoogte van de niveauregeling hoger te laten instellen door de dealer en dat is nu ook echt nodig. Twee centimeter erbij is hopelijk al genoeg.

- Damir Vukovic
Soortgelijke systemen als FSD vind je zoals vermeld al bij veel andere topfabrikanten.
Tom, als ik jou zo hoor dan wil je gewoon gele koni's. Zijn redelijke dempers voor een goedkope prijs, zeker als je ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn: Helemaal opengeschroefd op standaard veren. Dan doen ze precies wat ze beloven. Veel mensen combineren ze echter met andere veren, of denken dat de verstelling sportiviteit brengt. De verhouding tussen bump en rebound demping raakt dan helemaal zoek, waardoor de auto in 1 richting (omlaag) veel sterker gedempt wordt dan de andere richting op. Hierdoor komt de boel niet meer in de 0-stand terug, maar zakt na een stel hobbels steeds meer naar beneden. Uiteindelijk zit de boel in no time op de bumpstops en heb je vlijmscherp stuurgedrag (want veerstijfheid x3) en kun je op zoek naar een niergordel.
Tom, als ik jou zo hoor dan wil je gewoon gele koni's. Zijn redelijke dempers voor een goedkope prijs, zeker als je ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn: Helemaal opengeschroefd op standaard veren. Dan doen ze precies wat ze beloven. Veel mensen combineren ze echter met andere veren, of denken dat de verstelling sportiviteit brengt. De verhouding tussen bump en rebound demping raakt dan helemaal zoek, waardoor de auto in 1 richting (omlaag) veel sterker gedempt wordt dan de andere richting op. Hierdoor komt de boel niet meer in de 0-stand terug, maar zakt na een stel hobbels steeds meer naar beneden. Uiteindelijk zit de boel in no time op de bumpstops en heb je vlijmscherp stuurgedrag (want veerstijfheid x3) en kun je op zoek naar een niergordel.
- Femme
Het unieke volgens Koni is dat de FSD-schokdempers is dat de demping afhankelijk is van de frequentie waarmee de demper beweegt en dat de werking volledig mechanisch is zodat het eenvoudig en tegen lage kosten op elke willekeurige auto toegepast kan worden. In het topic dat hierboven wordt gelinkt kun je er meer informatie over vinden.
De FSD's zijn niet de ultieme sportieve demper maar ze bieden wel een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Vergeleken met de dempers van de 330i (voorzien van sportpakket) is het insturen wat minder scherp geworden. Hij gaat niet op één oor liggen of enorm duiken bij het remmen, maar er was wel een verschil ten op zichte van de standaard dempers. Overall vind ik de demping beter gebalanceerd en meer verfijnd.
Ik ben vandaag met de B10 zo'n 110km gereden en ik heb geen enkel nadelig effect ondervonden ten opzichte van de standaard dempers. Ik heb de indruk dat hij vlakker de bocht om gaat dan met de oude dempers (waar overigens gewoon een BMW sticker op zat dus geen speciaal spul van bijv. Eibach zoals op sommige Alpina-modellen). Hij 'waggelt' ook minder. Met de oude dempers had hij meer de gewoonte om in hobbelige bochten te gaan schommelen wat ik nogal irritant gedrag vond bij deze auto. Ik vond hem goed rijden en dat is nog met de luchtvering in een te lage stand.
De B10 staat overigens lager dan de 330i. Beide hebben de standaard veren (B10 heeft achter luchtvering).
De FSD's zijn niet de ultieme sportieve demper maar ze bieden wel een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Vergeleken met de dempers van de 330i (voorzien van sportpakket) is het insturen wat minder scherp geworden. Hij gaat niet op één oor liggen of enorm duiken bij het remmen, maar er was wel een verschil ten op zichte van de standaard dempers. Overall vind ik de demping beter gebalanceerd en meer verfijnd.
Ik ben vandaag met de B10 zo'n 110km gereden en ik heb geen enkel nadelig effect ondervonden ten opzichte van de standaard dempers. Ik heb de indruk dat hij vlakker de bocht om gaat dan met de oude dempers (waar overigens gewoon een BMW sticker op zat dus geen speciaal spul van bijv. Eibach zoals op sommige Alpina-modellen). Hij 'waggelt' ook minder. Met de oude dempers had hij meer de gewoonte om in hobbelige bochten te gaan schommelen wat ik nogal irritant gedrag vond bij deze auto. Ik vond hem goed rijden en dat is nog met de luchtvering in een te lage stand.
De B10 staat overigens lager dan de 330i. Beide hebben de standaard veren (B10 heeft achter luchtvering).