Lichter vliegwiel.....

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Paul

Lichter vliegwiel.....

Bericht door Paul » 31 jul 2007, 19:45

Zal morgen de koppeling vervangen van de ///M3 en meteen mijn lichter vliegwiel (6.5kg) swappen voor de 12.5 kg dubbelmassa die er nu in zit..

Ben zeer benieuwd.......... iemand ervaringen met lichtere vliegwielen? lijkt me heerlijk dat ie nog sneller oppakt..

Erik K.

Bericht door Erik K. » 31 jul 2007, 19:47

Ik vind dat de M3 eigenlijk al niet bepaald traag oppakt :mrgreen:

Ben wel benieuwd naar je ervaring Paul!

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 31 jul 2007, 20:15

Hij gaat stationair wel meer brak lopen.
Heftig varieren in toeren als het vliegwiel te licht is.

Maar het zal zeker fokkingsnel oppakken :O:O
Harder doortrekken vooral en heel kort aan het gas.

raven14

Bericht door raven14 » 01 aug 2007, 00:18

* je stationair gaat minder stabiel lopen en het kan zijn dat hij wel eens afslaat (zeker wanneer airco opstaat)

* je gaat wel het gevoel krijgen dat hij sneller optrekt, of dat reeel waar te nemen is weet ik niet, maar het voelt sportiever. Zelfde met de daling van het toerental bij schakelen: zal sneller gebeuren, wat niet altijd positief is, denk maar aan terugschakelen.

Een oplossing voor stationaire instabiliteit en te snel dalen van toerental kan voor een stuk liggen in een andere motorsturing, chippen dus.

Marc R

Bericht door Marc R » 01 aug 2007, 04:48

Ik overweeg ook zo'n vliegwiel bij de aankomende upgrade maar k lees er te veel negatieve dingen over.

Ik ga toch voor drivability al lijkt dat snelle klimmen in toeren me wel kicken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 aug 2007, 07:30

Honda`s hadden daar ook altijd last van, kon je niet normaal rustig mee rijden (stadsverkeer dus) daarbij enorm koppelings gevoelig, neh, daar ging de lol snel vanaf moet ik zeggen.................................

Knot

Bericht door Knot » 01 aug 2007, 07:40

Niet te extreem gaan he, gewoon 20% van het gewicht eraf ofzo, niet halveren.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 01 aug 2007, 08:11

Hoe zit het eigenlijk met een lichtere crank pulley?
Iemand hier ervaring mee? Schijnt dat het overeen komt met iets 50 kilo minder gewicht... Zit namelijk te denken aan een 102% crank pulley, gelijk iets meer druk voor de compressor.

Maik

Bericht door Maik » 01 aug 2007, 09:44

50kg?! :shock:
Alleen in je eerste versnelling zal dat zijn :wink:
Dat getal van "virtuele massavermindering van de auto" loopt altijd terug met de versnellingen, omdat je krukas steeds minder snel klimt in de toeren in de hogere versnellingen.
Reken in de 2de versnelling op nog maar de helft van dat voordeel, en de 3de weer ongeveer de helft daarvan zeg maar.
Ik had er ooit nog eens een leuk stukje over, over het verminderen van gewicht van de draaiende delen van de motor (of het nou een vliegwiel is of een lichtere pulley oid), zal kijken of ik het kan vinden...

Maik

Bericht door Maik » 01 aug 2007, 09:57

Gevonden, hier kan je wat meer de technische achtergrond lezen:

http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm

Het voorbeeld wat zij aanhalen: 1kg materiaal weghalen op een radius van 5inch van het vliegwiel, bij een bepaald type auto. En dan het virtuele effect op het wagengewicht:

GEAR MASS [KG]
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3

je ziet dat het effect in de hogere versnellingen steeds minder wordt...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 aug 2007, 10:01

Alle beetjes helpen ja ;)
Kheb ook gehoord dat 20% afdraaien wel de max is ivm met goed laten lopen van de motor. Dingen willen nog wel is last krijgen van heftige vibraties wat weer voor de internals niet goed was ofzo.

Maik

Bericht door Maik » 01 aug 2007, 10:40

Ligt er een beetje aan. Bij een speedster 2.2 kan je bijna 50% weghalen, maar dat komt door de algehele bouw van de motor en omdat er vrij forse balansassen ook in zitten.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 aug 2007, 10:46

Maar vliegwiel afdraaien icm underdrive pulleys mag weer niet.

50% is wel veel maar als de motor daar op gebasseerd is is dat alleen maar beter :)

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 01 aug 2007, 10:47

Vliegwiel is toch iets anders dan een krukas pulley..?
Ik heb alleen het voordeel dat die 2% groter zal zijn waardoor die iets de compressor iets meer druk krijgt.. maar ook de waterpomp en dynamo :?

Maik

Bericht door Maik » 01 aug 2007, 11:34

Het is iets anders ja, maar het effect zal precies hetzelfde zijn voor wat betreft massatraagheid van de motor. Je zal er inderdaad meer power door krijgen doordat je compressor harder gaat draaien, en een virtueel gewichtsvoordeel zoals hierboven beschreven, maar alleen merkbaar in de lage versnellingen dus...

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 aug 2007, 11:41

Ik heb ook wel eens iets gehoord dat met de M3's bij regelmatige zware bealsting van de koppeling(dragraces) het vliegwiel wel eens wil scheuren.

Niets voor jou dus Paul, dat verlichten ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 01 aug 2007, 12:02

waarom kopen jullie niet gewoon een goed uitgewogen licht vliegwiel, die zijn ervoor gemaakt en sommige schijnen erg goed te zijn...

kijk dit soort spul zat ik me destijds in te verdiepen als mijn koppeling eraan zou gaan, ik dacht van dan gooi ik er meteen zoiets op als je er dan toch al bij moet...en het ziet er erg mooi uit 8) jammer dat je er niks van terugziet.

http://www.namotorwerks.com/products/de ... I=153/PA=0

[img:600:456]http://www.rogueengineering.com/Merchan ... fw_600.jpg[/img]
[img:600:602]http://www.rogueengineering.com/Merchan ... ls_600.jpg[/img]

en ow, ze hebben daar ook relatief goedkope turbo en supercharger kits voor BMW oa ook M3 e36 en e46..

http://www.namotorwerks.com/products/ca ... hp/CA=144/

Berthil

Bericht door Berthil » 01 aug 2007, 14:28

Ik heb ook een goed uitgewogen lichter vliegwiel in mijn Mini zitten.

Van gewijzigd stationair lopen merk ik niets, ook niet meer trillingen. Hij draait wel harder rond tijdens starten. Je hoort ook wel eens dat je met optrekken meer gas moet geven omdat de motor anders dreigt af te slaan, ook dat heb ik niet.
De motor hangt duidelijk beter aan het gas. Ik heb ook meteen een sportkoppeling geplaatst, het geheel pakt nu erg snel aan zonder hinderlijk te zijn. Ik denk dat de lagere massa van het vliegwiel hier ook aan bijdraagt. Ook na schakelen is het motortoerental sneller aangepast aan de snelheid na opkomen koppeling, en dat bijna zonder schokken.

Ik heb alleen wel herrie tijdens ontkoppeld stationair lopen (niet bij een koude motor). Of dat het vliegwiel of de andere koppelingsplaten is weet ik niet. Na intrappen van de koppeling is het weg.

Links de oude, rechts de nieuwe.
[img:445:334]http://www.r53.nl/quaife/images/02.jpg[/img]

Paul

Bericht door Paul » 01 aug 2007, 23:59

Hallo.. ik heb geen afgedraaid vliegwiel..

Tis gewoon een Tilton stalen licht vliegwiel van 6.5 kg

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 02 aug 2007, 10:24

Zit ie er al op? Hoe reageert de auto nu aan het gas?

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2007, 12:37

Is het niet zo dat als je er tegenwoordig een speciaal daar voor gemaakt licht metalen vliegwiel en de huidige motor electronica dat niet gewoon netjes afregelen? en er altijd een staioneer stand is die goed staat?

Maik

Bericht door Maik » 02 aug 2007, 13:34

Volgens mij niet Rene, het onregelmatige lopen valt niet meer goed te krijgen met de onsteking of whatever, is gewoon onbalans in de motor...

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2007, 18:51

Maik schreef:Volgens mij niet Rene, het onregelmatige lopen valt niet meer goed te krijgen met de onsteking of whatever, is gewoon onbalans in de motor...
Maar een uitgebalanceerde moet het toch redelijk goed kunnen doen lijkt me...in elk geval niet zoals ze vroeger deden met afdraaien en maar gokken in een gewone non electronica auto zeg maar, die dingenn liepen dan soms wel onregelmatig stationeer...maar denk dat die van de site wat ik stuurde best een goed compromis hebben waar goed mee te leven valt...lijkt mij de gok waard als je toch al de koppeling gaat vervangen, meteen een sportievere erin en ready for take of 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 aug 2007, 19:12

BMW schroeft natuurlijk niet voor niks een 12 KG vliegwiel op zo'n ding.

Als 6 KG beter werkte hadden ze dat wel gedaan.

Zo'n hele motor is uitgebalanceerd en uitgerekend voor trillingen van een aantal ordes. Dus als je daar van gaat afwijken dan kan je op wat meer onregelmatig lopen en trillen wachten.

Dit maakt voor een racer niet uit zolang het heel blijft (als je te ver gaat kan het ook stuk draaien) maar voor een wegauto mikt het veel nauwer.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2007, 19:22

Toch denk ik dat een goed uitgewogen en speciaal ervoor gemaakt vliegwiel niet voor extra trillingen zorgt, immers goed uitgewogen zoals ik al zij, het zal alleen de motor eerder opzwiepen onbelast en eerder stilslaan in toeren omdat die zware massa niet zo meedraait, de auto zal wat onrustiger worden(lees anders) omdat de massa niet zo doorspeelt van de motor...zal dus ook iets eerder afslaan enzo omdat de massa eerder stilstaat immers lichter...
Voor de gewone man/vrouw dus moeilijker te bereiden auto, maar voor iemand met feeling iets sportiever en zal het geen probleem zijn als je inderdad niet de verkeerde neemt of te ver gaat, alles draait om de juiste balans en hoe je daar mee omgaat.
Zelf afdraaien zou ik dus niet doen met het mooie spul wat je tegenwoordig kopen kan, meteen een goede koppelingsset erin die erbij past en ready to rock and roll :twisted: me thinks.
Ik heb wel eens in zoiets gereden maar geen BMW en daar merkte je eigenlijk niks van als je er op voorbereid bent.

Plaats reactie