Lichter vliegwiel.....
Lichter vliegwiel.....
Zal morgen de koppeling vervangen van de ///M3 en meteen mijn lichter vliegwiel (6.5kg) swappen voor de 12.5 kg dubbelmassa die er nu in zit..
Ben zeer benieuwd.......... iemand ervaringen met lichtere vliegwielen? lijkt me heerlijk dat ie nog sneller oppakt..
Ben zeer benieuwd.......... iemand ervaringen met lichtere vliegwielen? lijkt me heerlijk dat ie nog sneller oppakt..
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- raven14
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 20:34
- Locatie: Kempen, Belgie
* je stationair gaat minder stabiel lopen en het kan zijn dat hij wel eens afslaat (zeker wanneer airco opstaat)
* je gaat wel het gevoel krijgen dat hij sneller optrekt, of dat reeel waar te nemen is weet ik niet, maar het voelt sportiever. Zelfde met de daling van het toerental bij schakelen: zal sneller gebeuren, wat niet altijd positief is, denk maar aan terugschakelen.
Een oplossing voor stationaire instabiliteit en te snel dalen van toerental kan voor een stuk liggen in een andere motorsturing, chippen dus.
* je gaat wel het gevoel krijgen dat hij sneller optrekt, of dat reeel waar te nemen is weet ik niet, maar het voelt sportiever. Zelfde met de daling van het toerental bij schakelen: zal sneller gebeuren, wat niet altijd positief is, denk maar aan terugschakelen.
Een oplossing voor stationaire instabiliteit en te snel dalen van toerental kan voor een stuk liggen in een andere motorsturing, chippen dus.
- romo
- Berichten: 27060
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
50kg?!
Alleen in je eerste versnelling zal dat zijn
Dat getal van "virtuele massavermindering van de auto" loopt altijd terug met de versnellingen, omdat je krukas steeds minder snel klimt in de toeren in de hogere versnellingen.
Reken in de 2de versnelling op nog maar de helft van dat voordeel, en de 3de weer ongeveer de helft daarvan zeg maar.
Ik had er ooit nog eens een leuk stukje over, over het verminderen van gewicht van de draaiende delen van de motor (of het nou een vliegwiel is of een lichtere pulley oid), zal kijken of ik het kan vinden...

Alleen in je eerste versnelling zal dat zijn

Dat getal van "virtuele massavermindering van de auto" loopt altijd terug met de versnellingen, omdat je krukas steeds minder snel klimt in de toeren in de hogere versnellingen.
Reken in de 2de versnelling op nog maar de helft van dat voordeel, en de 3de weer ongeveer de helft daarvan zeg maar.
Ik had er ooit nog eens een leuk stukje over, over het verminderen van gewicht van de draaiende delen van de motor (of het nou een vliegwiel is of een lichtere pulley oid), zal kijken of ik het kan vinden...
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Gevonden, hier kan je wat meer de technische achtergrond lezen:
http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
Het voorbeeld wat zij aanhalen: 1kg materiaal weghalen op een radius van 5inch van het vliegwiel, bij een bepaald type auto. En dan het virtuele effect op het wagengewicht:
GEAR MASS [KG]
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3
je ziet dat het effect in de hogere versnellingen steeds minder wordt...
http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
Het voorbeeld wat zij aanhalen: 1kg materiaal weghalen op een radius van 5inch van het vliegwiel, bij een bepaald type auto. En dan het virtuele effect op het wagengewicht:
GEAR MASS [KG]
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3
je ziet dat het effect in de hogere versnellingen steeds minder wordt...
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Het is iets anders ja, maar het effect zal precies hetzelfde zijn voor wat betreft massatraagheid van de motor. Je zal er inderdaad meer power door krijgen doordat je compressor harder gaat draaien, en een virtueel gewichtsvoordeel zoals hierboven beschreven, maar alleen merkbaar in de lage versnellingen dus...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
waarom kopen jullie niet gewoon een goed uitgewogen licht vliegwiel, die zijn ervoor gemaakt en sommige schijnen erg goed te zijn...
kijk dit soort spul zat ik me destijds in te verdiepen als mijn koppeling eraan zou gaan, ik dacht van dan gooi ik er meteen zoiets op als je er dan toch al bij moet...en het ziet er erg mooi uit 8) jammer dat je er niks van terugziet.
http://www.namotorwerks.com/products/de ... I=153/PA=0
[img:600:456]http://www.rogueengineering.com/Merchan ... fw_600.jpg[/img]
[img:600:602]http://www.rogueengineering.com/Merchan ... ls_600.jpg[/img]
en ow, ze hebben daar ook relatief goedkope turbo en supercharger kits voor BMW oa ook M3 e36 en e46..
http://www.namotorwerks.com/products/ca ... hp/CA=144/
kijk dit soort spul zat ik me destijds in te verdiepen als mijn koppeling eraan zou gaan, ik dacht van dan gooi ik er meteen zoiets op als je er dan toch al bij moet...en het ziet er erg mooi uit 8) jammer dat je er niks van terugziet.
http://www.namotorwerks.com/products/de ... I=153/PA=0
[img:600:456]http://www.rogueengineering.com/Merchan ... fw_600.jpg[/img]
[img:600:602]http://www.rogueengineering.com/Merchan ... ls_600.jpg[/img]
en ow, ze hebben daar ook relatief goedkope turbo en supercharger kits voor BMW oa ook M3 e36 en e46..
http://www.namotorwerks.com/products/ca ... hp/CA=144/
- Berthil
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:45
- Locatie: Zuiden
Ik heb ook een goed uitgewogen lichter vliegwiel in mijn Mini zitten.
Van gewijzigd stationair lopen merk ik niets, ook niet meer trillingen. Hij draait wel harder rond tijdens starten. Je hoort ook wel eens dat je met optrekken meer gas moet geven omdat de motor anders dreigt af te slaan, ook dat heb ik niet.
De motor hangt duidelijk beter aan het gas. Ik heb ook meteen een sportkoppeling geplaatst, het geheel pakt nu erg snel aan zonder hinderlijk te zijn. Ik denk dat de lagere massa van het vliegwiel hier ook aan bijdraagt. Ook na schakelen is het motortoerental sneller aangepast aan de snelheid na opkomen koppeling, en dat bijna zonder schokken.
Ik heb alleen wel herrie tijdens ontkoppeld stationair lopen (niet bij een koude motor). Of dat het vliegwiel of de andere koppelingsplaten is weet ik niet. Na intrappen van de koppeling is het weg.
Links de oude, rechts de nieuwe.
[img:445:334]http://www.r53.nl/quaife/images/02.jpg[/img]
Van gewijzigd stationair lopen merk ik niets, ook niet meer trillingen. Hij draait wel harder rond tijdens starten. Je hoort ook wel eens dat je met optrekken meer gas moet geven omdat de motor anders dreigt af te slaan, ook dat heb ik niet.
De motor hangt duidelijk beter aan het gas. Ik heb ook meteen een sportkoppeling geplaatst, het geheel pakt nu erg snel aan zonder hinderlijk te zijn. Ik denk dat de lagere massa van het vliegwiel hier ook aan bijdraagt. Ook na schakelen is het motortoerental sneller aangepast aan de snelheid na opkomen koppeling, en dat bijna zonder schokken.
Ik heb alleen wel herrie tijdens ontkoppeld stationair lopen (niet bij een koude motor). Of dat het vliegwiel of de andere koppelingsplaten is weet ik niet. Na intrappen van de koppeling is het weg.
Links de oude, rechts de nieuwe.
[img:445:334]http://www.r53.nl/quaife/images/02.jpg[/img]
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Maar een uitgebalanceerde moet het toch redelijk goed kunnen doen lijkt me...in elk geval niet zoals ze vroeger deden met afdraaien en maar gokken in een gewone non electronica auto zeg maar, die dingenn liepen dan soms wel onregelmatig stationeer...maar denk dat die van de site wat ik stuurde best een goed compromis hebben waar goed mee te leven valt...lijkt mij de gok waard als je toch al de koppeling gaat vervangen, meteen een sportievere erin en ready for take of 8)Maik schreef:Volgens mij niet Rene, het onregelmatige lopen valt niet meer goed te krijgen met de onsteking of whatever, is gewoon onbalans in de motor...
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
BMW schroeft natuurlijk niet voor niks een 12 KG vliegwiel op zo'n ding.
Als 6 KG beter werkte hadden ze dat wel gedaan.
Zo'n hele motor is uitgebalanceerd en uitgerekend voor trillingen van een aantal ordes. Dus als je daar van gaat afwijken dan kan je op wat meer onregelmatig lopen en trillen wachten.
Dit maakt voor een racer niet uit zolang het heel blijft (als je te ver gaat kan het ook stuk draaien) maar voor een wegauto mikt het veel nauwer.
Als 6 KG beter werkte hadden ze dat wel gedaan.
Zo'n hele motor is uitgebalanceerd en uitgerekend voor trillingen van een aantal ordes. Dus als je daar van gaat afwijken dan kan je op wat meer onregelmatig lopen en trillen wachten.
Dit maakt voor een racer niet uit zolang het heel blijft (als je te ver gaat kan het ook stuk draaien) maar voor een wegauto mikt het veel nauwer.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Toch denk ik dat een goed uitgewogen en speciaal ervoor gemaakt vliegwiel niet voor extra trillingen zorgt, immers goed uitgewogen zoals ik al zij, het zal alleen de motor eerder opzwiepen onbelast en eerder stilslaan in toeren omdat die zware massa niet zo meedraait, de auto zal wat onrustiger worden(lees anders) omdat de massa niet zo doorspeelt van de motor...zal dus ook iets eerder afslaan enzo omdat de massa eerder stilstaat immers lichter...
Voor de gewone man/vrouw dus moeilijker te bereiden auto, maar voor iemand met feeling iets sportiever en zal het geen probleem zijn als je inderdad niet de verkeerde neemt of te ver gaat, alles draait om de juiste balans en hoe je daar mee omgaat.
Zelf afdraaien zou ik dus niet doen met het mooie spul wat je tegenwoordig kopen kan, meteen een goede koppelingsset erin die erbij past en ready to rock and roll :twisted: me thinks.
Ik heb wel eens in zoiets gereden maar geen BMW en daar merkte je eigenlijk niks van als je er op voorbereid bent.
Voor de gewone man/vrouw dus moeilijker te bereiden auto, maar voor iemand met feeling iets sportiever en zal het geen probleem zijn als je inderdad niet de verkeerde neemt of te ver gaat, alles draait om de juiste balans en hoe je daar mee omgaat.
Zelf afdraaien zou ik dus niet doen met het mooie spul wat je tegenwoordig kopen kan, meteen een goede koppelingsset erin die erbij past en ready to rock and roll :twisted: me thinks.
Ik heb wel eens in zoiets gereden maar geen BMW en daar merkte je eigenlijk niks van als je er op voorbereid bent.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten