Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P76 , GTR Video
-
Online328Ti
- Berichten: 3041
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E36 Racer, Kopzorgen :')
Oef.... dat klinkt heftig!! Lekkerrr
- jos_br
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)
Goede oplossing! Benieuwd naar de nieuwe cijfertjes.
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11
Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)
Leuk om dit topic te volgen!
Succes en tot ziens op het circuit.
Succes en tot ziens op het circuit.
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)
Fijn dat het gelukt is!
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)
En een kleinigheidje, de achterlichten vervangen voor non-m3 variant.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: E36 Racer, Kopzorgen :')
Laatst gewijzigd door Erminio op 03 dec 2018, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: E36 Racer, Kopzorgen :')
Voor mij graag "Medium Rare" alstubliefik verwacht een samenstelling van CO, HC, NOx, H2O, CO2, N2, SO2, O2 en wat PM?
Sorry, kon het niet laten
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer, Kopzorgen (zijn voorbij)
Vleugel is eindelijk gespoten, nu alleen nog even bestickeren.
-
OnlineRogerb
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: E36 Racer
Nice!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E36 Racer
Dikke auto hoor!!
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer
Vrij weekend, dus maar eens begonnen met het schoonmaken van het blok zelf. Concrete plannen om het blok erin te leggen zijn er nog niet, maar het is wel zo lekker dat alles klaar is mocht ik de swap willen doen.
Pulley, timing cover, carterpan moeten er nog vanaf, dus zodra ik deze los heb ga ik die ook aanpakken. Wellicht komt er een ATI demper op ipv de standaard pulley.
Pulley, timing cover, carterpan moeten er nog vanaf, dus zodra ik deze los heb ga ik die ook aanpakken. Wellicht komt er een ATI demper op ipv de standaard pulley.
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Het druppelt allemaal langzaam binnen! Er komt een GS6-53DZ 6-bak achter van een 3L M57 diesel. Deze ligt al in de berging, moet nog even schoongemaakt worden.
Tevens de laatste onderdelen voor de aandrijflijn binnen gehad!
Ook is de Accusump binnen, een systeem die mijn oliedruk aanvult. Dit werkt met een cilinder welke olie bevat met intern een zuiger en luchtdruk. Dit wordt per slang tussen de oliekoeler retourleiding gezet met een slimme klep. Deze klep gaat open zodra de oliedruk onder X psi valt. Dit is instelbaar. Nadat de klep merkt dat de druk weer voldoende is zal het systeem zich weer vullen met olie voor de volgende bocht.
Al met al een veelgebruikte oplossing op LS motoren, en met goed resultaat. Op youtube zijn filmpjes te vinden waarbij men met een datalogger over het circuit gaat. Daarbij kan je duidelijk zien wanneer de Accusump inspringt, en wat het verschil is met een rondje zonder accusump.
Uiteraard komt er ook een aangepaste oliepomp, carterpan en carterschotjes in om alles heel te houden.
Wat mist er nog nog voor de swap? Uitlaatspruitstukken en motorsteunen. De motorsteunen ga ik zelf maken, de uitlaatspruitstukken moet ik nog even over nadenken. Er zijn wel spruitstukken te koop van CXracing voor rond de 5-600 dacht ik.
Tevens de laatste onderdelen voor de aandrijflijn binnen gehad!
Ook is de Accusump binnen, een systeem die mijn oliedruk aanvult. Dit werkt met een cilinder welke olie bevat met intern een zuiger en luchtdruk. Dit wordt per slang tussen de oliekoeler retourleiding gezet met een slimme klep. Deze klep gaat open zodra de oliedruk onder X psi valt. Dit is instelbaar. Nadat de klep merkt dat de druk weer voldoende is zal het systeem zich weer vullen met olie voor de volgende bocht.
Al met al een veelgebruikte oplossing op LS motoren, en met goed resultaat. Op youtube zijn filmpjes te vinden waarbij men met een datalogger over het circuit gaat. Daarbij kan je duidelijk zien wanneer de Accusump inspringt, en wat het verschil is met een rondje zonder accusump.
Uiteraard komt er ook een aangepaste oliepomp, carterpan en carterschotjes in om alles heel te houden.
Wat mist er nog nog voor de swap? Uitlaatspruitstukken en motorsteunen. De motorsteunen ga ik zelf maken, de uitlaatspruitstukken moet ik nog even over nadenken. Er zijn wel spruitstukken te koop van CXracing voor rond de 5-600 dacht ik.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Mooi systeem, zo'n accusump. Ik had er nog nooit van gehoord. Het klink een beetje alsof het de voordelen heeft van een dry sump, maar niet de nadelen van een extra reservoir en extra pomp. Plus je kunt het monteren waar je wil.
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Klopt! Accusump is een beetje een halve stap naar een drysump. Al is een echt drysump systeem natuurlijk niet te vergelijken...in werking en prijs
Zo'n LS1 z'n achilleshiel is het oliesysteem, dat moet je gewoon op orde hebben. Veel mensen zeggen dat een quart olie extra, samen met een hoge druk pomp genoeg is. Maar ik neem liever een stap extra. Had uitgebreid reviews en ervaringen opgezocht, waaronder mensen die met dit systeem op een "stock" LS1 24uurs races hebben gereden zonder tussentijdse revisies.
Zo'n LS1 z'n achilleshiel is het oliesysteem, dat moet je gewoon op orde hebben. Veel mensen zeggen dat een quart olie extra, samen met een hoge druk pomp genoeg is. Maar ik neem liever een stap extra. Had uitgebreid reviews en ervaringen opgezocht, waaronder mensen die met dit systeem op een "stock" LS1 24uurs races hebben gereden zonder tussentijdse revisies.
- Harrie D
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Ik zie een PMC kitje
Heb je er ook een verlengstukje bij voor de ingaande as van de versnellingsbak of haalt ie het zo ook ?
Als je de spruitstukken hoe dan ook moet verlassen zou ik gewoon de goedkoopste pakken die je kan vinden, of zelfs alleen maar de flenzen bestellen met een voorraad lasbochtjes & buis.
Maar aan de andere kant van de plas zijn er vast wel kant & klare kitjes te koop om een LS in een E36 te duwen, maja, kost duur meestal
Heb je er ook een verlengstukje bij voor de ingaande as van de versnellingsbak of haalt ie het zo ook ?
Als je de spruitstukken hoe dan ook moet verlassen zou ik gewoon de goedkoopste pakken die je kan vinden, of zelfs alleen maar de flenzen bestellen met een voorraad lasbochtjes & buis.
Maar aan de andere kant van de plas zijn er vast wel kant & klare kitjes te koop om een LS in een E36 te duwen, maja, kost duur meestal
-
Online
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Zelf heb ik ook zo'n AccuSump systeem gehad op een sportwagentje lang geleden. Een bijzonder voordeel vond ik de mogelijkheid om, voor het starten, de AccuSump open te kunnen zetten zodat het motorblok al oliedruk kreeg voor de krukas z'n eerste omwentelingen maakte. Zeker bij wagens die je soms wat langer niet gebruikt en waar dus zowat alle olie weer in het carter gelopen is. Bij mij bleef de AccuSump zeker twee weken op druk. Dus voor het afsluiten van de AccuSump even wat oliedruk opbouwen (toerental omhoog) met de klep open, de klep van de AccuSump dicht en dan pas de motor afzetten.
- Joy
- Berichten: 10791
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Mooie aanpassingen. Ik zie dat de auto nu flink laag ligt. Kom je daarmee weg geometrisch gezien? Dit lijkt aardig op de STW rijhoogte en die hebben al hun ophangingspunten totaal anders zitten om met die rijhoogte om te gaan.
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Klopt! Je hebt inderdaad mechanische kleppen en elektrische kleppen. Ik heb de elektrische variant die ook vanuit de cabine gebruikt kan worden met een schakelaar.SlowCo schreef: ↑23 jan 2019, 12:25 Zelf heb ik ook zo'n AccuSump systeem gehad op een sportwagentje lang geleden. Een bijzonder voordeel vond ik de mogelijkheid om, voor het starten, de AccuSump open te kunnen zetten zodat het motorblok al oliedruk kreeg voor de krukas z'n eerste omwentelingen maakte. Zeker bij wagens die je soms wat langer niet gebruikt en waar dus zowat alle olie weer in het carter gelopen is. Bij mij bleef de AccuSump zeker twee weken op druk. Dus voor het afsluiten van de AccuSump even wat oliedruk opbouwen (toerental omhoog) met de klep open, de klep van de AccuSump dicht en dan pas de motor afzetten.
Yup PMC! Pasvorm is prima, en dit vliegwiel is vrij hoog. Je hebt dus geen verlengstukken nodig. Alles past direct zonder gedoe. Wellicht dat de startmotor niet past omdat daar meerdere varianten van zijn maar dat komt wel goed.Harrie D schreef: ↑23 jan 2019, 12:08 Ik zie een PMC kitje
Heb je er ook een verlengstukje bij voor de ingaande as van de versnellingsbak of haalt ie het zo ook ?
Als je de spruitstukken hoe dan ook moet verlassen zou ik gewoon de goedkoopste pakken die je kan vinden, of zelfs alleen maar de flenzen bestellen met een voorraad lasbochtjes & buis.
Maar aan de andere kant van de plas zijn er vast wel kant & klare kitjes te koop om een LS in een E36 te duwen, maja, kost duur meestal
Ik heb dus ook overwogen om zoals je zei, een set goedkope headers te nemen en deze voor delen te gebruiken. Maar daar ga je al, setje long tube headers kost toch 250 euro ex verzenden. Dus 300-350 voordat je het in Nederland hebt als het meezit. Dan zou je voor 200 extra een setje pasklare e36 headers hebben, naja dat schiet dan ook niet op.
Dus denk dat het de CXracing headers worden, of compleet van scratch een setje maken. Nadeel van de CX racing is dat die uitgaan van hun motorsteunen, de XC ls1 e36 steunen die leggen de motor een heel klein beetje schuin voor extra ruimte aan de ABS zijde...naja dat idee vind ik niet prettig. Moet gewoon recht....omdat ik dat vindt.
Uiteraard! Anders is er niet mee te sturen. Een korte greep uit het assortiment :
Aangepast subframe met verhoogt draaipunt, verlaste wielkuipen, custom draagarmen, rolcentrum spacers enz. en uiterst precies en met niet minder dan het beste van t beste gereedschap bumpsteer vrijwel compleet op 0 gekregen.
Laatst gewijzigd door Djessey op 23 jan 2019, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10791
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Ah kijk, dat zijn de doordachte aanpassingen. Tof hoor.
- Harrie D
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
PMC heb ik ook niets over te klagen idd (al heb ik er nu wel een geveerde plaat in zitten omdat rijden op lage snelheden niet echt fijn was, maar voor een pure circuitauto maakt dat wat minder uit)
Zou ik ook doen met die motorsteunen, dat is de reden dat ik ze ook gewoon zelf maak (en het is ook het makkelijkste werkje van een motorswap)
Wat ik bij m'n 1UZ overigens gemerkt heb is dat de uitlaat aan de bestuurderskant bijzonder ongelukkig uitkomt (erger dan bij de E30, vooral door de stuuras)
Passagierskant is geen probleem, daar heb je vrij veel ruimte.
Nu heb je met die LS1 wat smallere koppen, dus dat scheelt wel.
Het hangt dr ook vanaf of je er maximaal atmosferisch vermogen uit wil trekken of gewoon gelukkig bent met 350-400pk en een sloot koppel, in het laatste geval komen je spruitstukken veel minder nauw qua vorm.
Zou ik ook doen met die motorsteunen, dat is de reden dat ik ze ook gewoon zelf maak (en het is ook het makkelijkste werkje van een motorswap)
Wat ik bij m'n 1UZ overigens gemerkt heb is dat de uitlaat aan de bestuurderskant bijzonder ongelukkig uitkomt (erger dan bij de E30, vooral door de stuuras)
Passagierskant is geen probleem, daar heb je vrij veel ruimte.
Nu heb je met die LS1 wat smallere koppen, dus dat scheelt wel.
Het hangt dr ook vanaf of je er maximaal atmosferisch vermogen uit wil trekken of gewoon gelukkig bent met 350-400pk en een sloot koppel, in het laatste geval komen je spruitstukken veel minder nauw qua vorm.
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Inderdaad, de bestuurderskant is vrij krap. Nu heb ik gelukkig al een apart ABS systeem erin met een nieuwe beugel. Dus die zit al even aan de kant. Maargoed, stuurkolom zit er ook nog.....Harrie D schreef: ↑23 jan 2019, 12:45 PMC heb ik ook niets over te klagen idd (al heb ik er nu wel een geveerde plaat in zitten omdat rijden op lage snelheden niet echt fijn was, maar voor een pure circuitauto maakt dat wat minder uit)
Zou ik ook doen met die motorsteunen, dat is de reden dat ik ze ook gewoon zelf maak (en het is ook het makkelijkste werkje van een motorswap)
Wat ik bij m'n 1UZ overigens gemerkt heb is dat de uitlaat aan de bestuurderskant bijzonder ongelukkig uitkomt (erger dan bij de E30, vooral door de stuuras)
Passagierskant is geen probleem, daar heb je vrij veel ruimte.
Nu heb je met die LS1 wat smallere koppen, dus dat scheelt wel.
Het hangt dr ook vanaf of je er maximaal atmosferisch vermogen uit wil trekken of gewoon gelukkig bent met 350-400pk en een sloot koppel, in het laatste geval komen je spruitstukken veel minder nauw qua vorm.
Ben toch bang dat ik toch de ABS pomp naar binnen moet verplaatsen als ik dit zie
Maarja..... als ik dan toch headers ga maken. Dan in een formaat dat ik er niet over 3 jaar opnieuw aan hoef te beginnen. Ik denk dat meer als 500pk bovendien flink overkill is voor deze auto. 500pk met dit gewicht....
Dat alles ter zijde, ik ga de LS1 niet op korte termijn inbouwen. Ik wil het blok opbouwen, en alles klaar hebben liggen. Mocht ik dan besluiten dat ik hem erin wil, dat het in een weekje kan.
Eerst wil ik het uiterste uit de auto halen zoals hij er nu bij staat, ik moet nog erg veel aan m'n eigen stuurkunsten werken voordat ik meer PK's in de mix gooi.
En om de sfeer een beetje neer te zetten, dit filmpje heeft mij ervan overtuigt dat dit een goed idee was.
Vanaf 4:00 ongeveer.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 Racer - LS1 Swap?
Whoa, wat een geweld man! Fantastisch! Dit is op VIR toch?
- Djessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht