En toen was het opeens 6:45, vrouwlief weg en ik heb tot een uur of 1600 de wereld aan m'n voeten. Besloten om er maar een auto/motor dag (what else ?) van te maken.
Te beginnen met de Mitsubishi EVO 8 MR RS. Sinds afgelopen maart niet meer mee gestuurd. Accupool erop, sleutel omdraaien en lopen. Alles nog koud, vochtig en met condens. Rustig warm rijden en met de seconde komt die auto tot leven. De harde, vierkant geworden, banden worden ronder, het interieur warmt op en zo af toe voel je de turbo al een beetje inspoelen rond de 3000 rpm als je net overschakelt.
Wel weer even wennen qua sturen. De voorkant voelt gewoon heel erg "vaag". Zeker op de koude zomerbanden in de ochtenddauw. Alsof ie op elk moment wilt ondersturen. Is niet zo, maar zo voelt het wel. Naarmate alles warmer wordt en je voor bochtjes gaat remmen en dan instuurt komt het gevoel en vertrouwen terug. Ik kon met de auto "lezen en schrijven" op de limiet maar nu is weer die initiele voorzichtheid en angst terug die de auto inboezemt. Rustig opbouwen dus. Maar uiteindelijk wat gaat dat ding buitenaards bruut tekeer als je echt gas geeft. De grip van de 4WD is op het gas altijd bijzonder om weer te ervaren. Behalve natuurlijk als je op snelheid moet remmen of een bocht instuurt. Dan is het opeens een "gewone" auto die 3x zoveel snelheid heeft opgebouwd in de seconden ervoor dan dat je gewend bent en op de limiet echt een tricky dingetje heeft met lift-off overstuur. BRUUTHEID ten top. Heerlijk om weer eens een uurtje te ervaren.
Toen de Porsche 986 BoxsterS gepakt. Heeft minder lang stilgestaan (weekje of 5 a 6) maar beetje zelfde ervaring bij de start. Eerst moet alles warm worden voor het goed aanvoelt. Direct merk je het natuurlijk het verschil met de EVO. Uiteraard het verschil in vermogen maar ook het ontbreken van gewicht en het gevoel en de balans in het onderstel. En dan die inductiehuil van de 6-cylinder Boxer die achter je rug ligt. Kippenvel van 6000 tot 7200 rpm. Waar de EVO het woord ""BRUUTHEID" in m'n gedachte ramde zegt de BoxsterS rustig en bescheiden, maar met een onvervalste zekerheid, "FINESSE".
Vervolgens ///M tijd. BMW e46 M3 gestart en dat voelde eigenlijk direct vertrouwt. Net zoals de BoxsterS weekje of 5 a 6 stilgestaan. Tijdens het opwarmen genieten van radio, stuurbediening en dat echt superheerlijke dikke M stuur (wat heeft die EVO dan toch een lullig hoepeltje). Vervolgens steeds "bezielder" gaan rijden. En toen viel me op dat ik echt even helemaal in m'n element / flow was op een binnendoor weggetje. Koppel onderin, prachtig opbouwend vermogen, gillend als een zaagblad dat door spaanplaat heen zaagt bovenin naar 8000rpm, heel-en-toe met tussengas van 3 terug naar 2. Dat soort dingen. Heb genoten van alles. Het interieur, het rijden, het exterieur. SCHOONHEID ten top.
13.00 uur en dacht dat het klaar was. Vanochtend gezien dat het vanmiddag gaat regenen en inmiddels alweer genoeg gedaan. Maar na een snelle controle bleek dat de regen nu pas na 14.00 werd verwacht. Dus Markk nog even snel naar de motorstalling gereden, motorpak aangetrokken en de KTM 1290 Superduke gepakt. Toen was de cirkel echt rond. Wat begon met 4WD EVO bruutheid is geeindigd met KTM bruutheid op twee wielen i.c.m. de finesse qua sturen, balans en vertrouwen zoals de BoxsterS dat brengt en de schoonheid van de M3. Ik ben en blijf een mietje op een motorfiets maar ongekend hoe dat snelheid opbouwt, hoe lichtvoetig het stuurt en hoeveel vertrouwen zo'n fiets geeft. En dan als laatste nog even genieten van de oranje naakte schoonheid van dat vers gepoetste ding.
Inmiddels thuis en een bakje kwark met havermout gepakt (had nog helemaal niks gegeten - dat vergeet ik altijd als ik echt ergens enthousiast mee bezig ben). Nu klaar met bovenstaand verhaal en zo direct maar even op de bank espresso drinken en wazig voldaan voor me uitstaren ivm deze fantastische DF ochtend / begin van de middag.
Fijn (DF) weekend allemaal

Mark.