Gisteren even wat tijd vrijgemaakt en de thermostaat eindelijk gewisseld. Naar aanleiding van een tip van Crookie heb ik een aansluitdop gesteld voor een BMW expansievat, waarmee ik het koelsysteem kon afpersen. Ik kon in de eerste instantie alleen maar sets vinden, dus dit is precies wat ik zocht.
Ik heb een Motive bleeder om mijn remmen te ontluchten (ideaal ding trouwens), en die kon ik perfect gebruiken om op deze dop aan te sluiten. Oppompen tot 1,5 bar en zoeken maar.
Al snel was duidelijk dat het druppelde bij de thermostaat, wat ik eigenlijk al eerder vastgesteld had. Gelukkig was het verder overal droog, dus i.t.t. Niels met z'n opschepperige 14 punten heb ik maar 1 lekkagepunt.
Water aflaten bij de radiator, en de thermostaat was er in no time af. Dit is duidelijk. Ik ga kijken of ik 'm kan retourneren bij Autodoc, want dit valt niet meer onder slijtagedeel mijns inziens:
Dit is dus een Wahler in en deze lekte (na pak 'm beet 10k km) op de o-ring waarmee het actieve hitte-element in het huis bevestigd zit. Dit is een bekend probleem. Nu dus een Behr. Deze zat er ook in toen ik de auto kocht, en was toentertijd de OEM leverancier.
Ondertussen ben ik ook nog even gaan kijken naar een vocht(ig) probleem. Mijn matten aan de passagierskant waren licht vochtig. Ik hoor iedereen al roepen: "vochtscherm!" Maar dat is het dus niet. Ik heb beide deurpanelen er al meerdere malen af gehad, en dat vochtscherm zit nog als nieuw gemonteerd.
Tweede optie is: "Schuifdak waterafvoer!". Deze komt ontkoppeld vaak bovenin van de leiding die langs de a-stijl naar beneden loopt, en zo het water 'zou moeten afvoeren'. Bij ontkoppeling loopt het water dus door de a-stijl over de airbag (niet door de afvoer), en druppelt zo achter het dashboardkastje het tapijt op. Hé, dat is wel mogelijk, ik zag immers druppeltjes hangen aan het dashboardkastje en mijn a-stijl was vochtig!!
...Ware het niet dat ik geen schuifdak heb.
Afijn, er was toch iets niet goed, want een a-stijl hoort nooit vochtig te zijn. Ik heb dus het hemeltje los gemaakt, en al snel kwam ik tot de ontdekking dat er een hele lichte lekkage zat tussen body en voorruit, precies in de hoek.
Van binnen heb ik toen het hemeltje losgemaakt (oh-shit handle eraf, zonneklep eraf, a-stijl los) en dan kun jet het mooi zien. Van binnen nu netjes dichtgekit.
Ik heb ook maar de moeite genomen om ook meteen de bestuurderskant te doen, want dat is wachten op hetzelfde probleem. Hopelijk blijft alles nu droog.
Nu even een paar dagen rijden, en dan de koelvloeistof weer op niveau brengen, en dan kunnen we er hopelijk weer even tegenaan. Volgende project is dempers rondom vervangen. Da's een leuke!