We hebben voor de civic pas een andere radio gekocht, zat een Pioneer radio/cassette in (waar ik zo'n hekel aan heb), bleek later dat er nog een 6CD wisselaar onder de stoel lag, maargoed, CD's zijn uit, MP3 is in.
Het is een Sony CDX-GT414U geworden, zwarte met USB op het front, geen 3 subwoofer/amp uitgangen enz, gewoon standaard, 1 uitgang voor versterker mocht dat ooit nodig zijn en wisselaar besturing mogelijk, gezien er tegenwoordig ook 6CD/MP3 wisselaars zijn.
http://www.sony.nl/view/ShowProduct.act ... +CD+Tuners
Standaard zitten er alleen voorin speakers maar echt veel is het niet. Nu hoeven we ook geen super geluid en moet ook niet de wereld kosten maar rondom speakers vervangen leek ons toch wel aardig. Ik geef zelf eerder de voorkeur aan speakers van Pioneer, vind ik beter klinken dan Sony (om een voorbeeld te noemen).
De ingebouwde versterker geeft 4x26 DIN (4x52 piekvermogen) dus speakers van 40W DIN lijken me al voldoende.
Voorin is het 16/17cm, daar had ik een Pioneer TS-A1711 in gedachte, 3weg, 28-30.000hz, 50W DIN, 220W max.
http://www.pioneer.nl/nl/products/25/13 ... index.html
Achterin is het 6x9, daar kan je ook wel een 3weg in zetten maar 80W DIN leek me wat overdreven, vandaar de gedachte om de TS-A6901 te nemen, 2weg, 28-26.000hz, 40W DIN, 240W max.
En als iemand wat anders verzint of pioneer speakers duidelijk niet oke vind hoor ik dat graag.
In Car Audio
- Knot
Eh... er zitten nu van die 8 jaar oude spandaard papieren speakers in, met zo'n dubbele cone voor de hoge tonen... De radio kan nu uberhaupt al niets doen kwa geluid en geen zin in versterkers/kabels. Gewoon standaard een goede radio die er nu in zit en wat speakers vervangen. Achterin zit nu niks dus sowieso moet daar wat komen, dan leken die pioneer me wel voldoende.allen schreef:Zou eerder eerst wat geld uitgeven aan een tweekanaals versterker. Goede kans dat je dan geen andere speakers meer nodig acht.
- Maik
Is er nog een stevig geluidje te halen uit je voordeuren (waar ik gok dat je speakers zitten) denk je? Anders zou ik de achterspeakers vergeten en voor het uitgespaarde geld wat duurdere voorspeakers kopen. Je versterker heeft het dan ook wat makkelijker als het maar 2 kanalen aan hoeft te sturen ipv 4.
- Kasteel
Voor tips kan je best veel vinden op forum.showyoursound.nl. Ik zou zelf gaan voor compo setje met versterker aan de voorzijde. Achterin is toch alleen voor vulling en zonder versterker ertussen wordt het toch niet optimaal. Ik denk dat een leuk composetje+2-kanaals versterker ook ongeveer net zoveel kost en zal je qua sq veel meer kunnen leveren.
edit: had niet gelezen dat je geen zin in versterkers had
; ik sluit me dan volledig aan bij Mike
.
Goedkope Audio zaak met veel op voorraad is Ron de Vries; voor aanschaf zou ik gewoon een paar setjes gaan luisteren.
edit: had niet gelezen dat je geen zin in versterkers had

Goedkope Audio zaak met veel op voorraad is Ron de Vries; voor aanschaf zou ik gewoon een paar setjes gaan luisteren.
- Knot
Heb net ff die TS-A6901 opgehaald, 40W/220W is voldoende. Kan er zelf niet tegen als er geen speakers achterin liggen, dan vult de auto niet goed en erger ik me er elke keer aan. Straks als de civic binnenkomt (pit-stop) schroef ik ze er ff in. Voor de voorkant heb ik goedkopere besteld (niet alles op voorraad), de TS-G1749
Ben ik met 70 euro voor achter en 60 euro voor de voorspeakers toch redelijk goedkoop klaar voor acceptabel geluid.
Maik, waarom alleen voor, dat klinkt mijn inziens niet, net of je wat mist... ?
Ben ik met 70 euro voor achter en 60 euro voor de voorspeakers toch redelijk goedkoop klaar voor acceptabel geluid.
Maik, waarom alleen voor, dat klinkt mijn inziens niet, net of je wat mist... ?
-
Omdat het gebruikelijk is dat geluid van voren komt. Koop je een kaartje voor een concert ga je ook niet tussen de strijkers in zitten.
Als je het idee hebt dat het zonder de achterluidsprekers niet klinkt is het huiswerk voor de voorzijde niet goed gedaan imho.
In mijn beleving mag het geluid van achteren nooit overheersen. Is in negen van de tien auto's wel het geval omdat het dan net verkeerd om is ingesteld. De voorzijde dient als fill van de achterspeakers. Laten we het dan maar op persoonlijke smaak houden.
---
40/220 zegt dan verder ook helemaal niets Knot. Je headunit heeft misschien 22 watt rms? In het meest ideale geval zou je ze zelfs een versterker moeten hebben niet 'net' ff wat meer power heeft dan de specs van je luidsprekers.

Als je het idee hebt dat het zonder de achterluidsprekers niet klinkt is het huiswerk voor de voorzijde niet goed gedaan imho.
In mijn beleving mag het geluid van achteren nooit overheersen. Is in negen van de tien auto's wel het geval omdat het dan net verkeerd om is ingesteld. De voorzijde dient als fill van de achterspeakers. Laten we het dan maar op persoonlijke smaak houden.
---
40/220 zegt dan verder ook helemaal niets Knot. Je headunit heeft misschien 22 watt rms? In het meest ideale geval zou je ze zelfs een versterker moeten hebben niet 'net' ff wat meer power heeft dan de specs van je luidsprekers.