Momentje! Hield em maar net.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HSR

Momentje! Hield em maar net.

Bericht door HSR » 29 jul 2007, 20:14

Vanmiddag de alfa een checkup gegeven en er lekker een stukje mee gaan rijden. Duitsland in gereden want daar kan je binnendoor nog wel relaxt rijden zonder over je schouder naar koos spee en consorten te zoeken.

Sta voor het stoplicht, weg is spiegel glad, en rij rustig weg. door naar zijn 2de verzet en rustig dooracceleren. Rijd ondertussen een viaduct op en kom rond de 4000 toeren te zitten. Even iets meer gas geven denk ik. Relaxt als ik achter het stuur zat zo duwde ik rustig het pedaal verder naar beneden.

Opeens, zonder enkele aanwijzing, breekt de achterkant enorm hard uit. Ik schrik me de pleuris want ik was er echt niet op bedacht. Van het gas af, corrigeren, kont slaat de andere kant op. Ondertussen gebruik ik al 2 rijbanen. Met een tikje op de remmen krijg ik em weer recht. Zo, dat was echt schrikken geblazen. Opeens is 80km/h dan best wel hard en gelukkig was er geen ander verkeer op de baan.

Opzich niet slecht, zo'n reality check. Weet je meteen dat het dus wel snoeihard fout kan gaan.

Morgen maar meteen normale achterbanden kopen... :oops:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 29 jul 2007, 20:23

:mrgreen:

Paul

Bericht door Paul » 29 jul 2007, 20:24

Beetje oefenen en dan doe je het met 120.. .en met een dikke glimlach op je kop.... :D

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 jul 2007, 20:36

Met normale achterbanden kan dat ook 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 29 jul 2007, 20:46

ja zoiets ook al eens gehad met de Z3 m coupe S50 dus zonder die DSC als je het niet verwacht en ook nog iemand er bij in hebt schrik je ff want daar zat ik ook in de bocht en daarachter een heuvel naar beneden :shock: dus hup van het gas, tja dan gaat ie de andere kant op bijsturen hup weer andere kant op en wat sturen richting het gras en niet de heuvel af, toen gelukt en in het gras via een draai tot stilstand, behalve mij hart :lol: die ging wat sneller :lol: ik ging daar redelijk vol in 2 toen 3 en ging allemaal goed toen in die flauwe bocht hup breekt ineens uit :shock: gelukkig zonder erge gevolgen maar koste sturen en koppelen en remmen en kijken...pfff op dat moment reed ik zo'n 120km/h

Adreline= check :shock:

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 29 jul 2007, 20:50

Heb ik destijds gehad op droog wegdek met m'n Kever.
Zo'n zwaar gietijzeren Golf GTI blok achter de achteras is echt niet bevorderlijk voor de wegligging!
De duitsers hebben daar een mooi woord voor: Heckschleuder

HSR

Bericht door HSR » 29 jul 2007, 20:53

Paul schreef:Beetje oefenen en dan doe je het met 120.. .en met een dikke glimlach op je kop.... :D
Normaal gaat het ook met een glimlach op mijn kop. Gecontroleerd dwarsgaan is inmiddels meer regelmaat dan uitzondering. Maar op zo'n onbedachtzaam moment schrik je je toch dood. Was wel blij dat ik wist wat ik moet in een dergelijke situatie.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 jul 2007, 20:58

Wim te Riet schreef:Heb ik destijds gehad op droog wegdek met m'n Kever.
Zo'n zwaar gietijzeren Golf GTI blok achter de achteras is echt niet bevorderlijk voor de wegligging!
De duitsers hebben daar een mooi woord voor: Heckschleuder
schudde met die kont :lol:

Tis ook best moeilijk soms zonder hulpmiddelen helemaal als je het niet verwacht en het daar normaal wel kan, achja heb in mijn leven best wel wat schudde met die kont dingen gehad, maar gelukkig bouw ik meestal wel een ruimte in als ik wat sportiever rijd zeg maar, maar baal er wel eens van en denk soms hoe had ik dat op kunnen vangen, soms gaat de tankslap? zo snel en als je te ver zit gaat ie draaien... als je het heel vaak zal oefenen zal het vast beter gaan, maar tegenwoordig kun je niet zoals vroeger oefenen in het bos ofzow, en das best jammer.

Knot

Bericht door Knot » 29 jul 2007, 21:01

En dan te bedenken dat je op Papenburg met 100km/u je auto de bocht in flickt ;)

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 29 jul 2007, 21:02

Ik had gisteravond ook zo'n momentje,zo maar uit het niets,hoppa,schudde met die kont,maar ik wist dat het zo komen :wink:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 jul 2007, 10:29

Gisterenmiddag rij ik door Deventer een bocht die iets 'knijpt' rij lekker door niet heel hard, glijd de Landcruiser over alle de 4 de wielen ineens weg zomaar, als je dan niet erop voorbereid bent is dat toch gek, heb iets gas bijgegeven :-) en gewoon sturen dus een lekkere 4wd drift gemaatk, ging onverwachts en met 60a 70 km per uur en 1900 kg met mij ertbij dus meer dan 2000kg drift.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 jul 2007, 11:31

duifjes.com schreef:Gisterenmiddag rij ik door Deventer een bocht die iets 'knijpt' rij lekker door niet heel hard, glijd de Landcruiser over alle de 4 de wielen ineens weg zomaar, als je dan niet erop voorbereid bent is dat toch gek, heb iets gas bijgegeven :-) en gewoon sturen dus een lekkere 4wd drift gemaatk, ging onverwachts en met 60a 70 km per uur en 1900 kg met mij ertbij dus meer dan 2000kg drift.
zow haha dat voel je ook wel in je donder met zo'n gewicht glijden :lol: maar ging schijnbaar gecontroleerd...

Zo deed ik dat soort dingen destijds in het leger met de 4 tonner DAF vrachtwagen, verveelde me soms en als er dan sneeuw lag op die grote soms lege parkeerplaatsen, tja dan moest ie ff in de slip en glijden! :twisted: dus op een veilige plek gewoon om te voelen maar tjonge dat voel je en dan weet je ook dat als zoiets op straat gebeurt en je gaar hard en dwars dan stopt dat gewicht niet snel...best scary :shock: maar op die parkeerplaatsen kicken 8)

MdeRijke

Bericht door MdeRijke » 30 jul 2007, 14:14

Aj, slippen op een open parkeerplaats is leuk, maar zo op een onverwacht moment :shock: :?

Maar deze opmerking moet je toch even uitleggen:
Met een tikje op de remmen krijg ik em weer recht.
want die begrijp ik niet helemaal. Remmen tijdens het slippen?

HSR

Bericht door HSR » 30 jul 2007, 14:54

MdeRijke schreef:Aj, slippen op een open parkeerplaats is leuk, maar zo op een onverwacht moment :shock: :?

Maar deze opmerking moet je toch even uitleggen:
Met een tikje op de remmen krijg ik em weer recht.
want die begrijp ik niet helemaal. Remmen tijdens het slippen?
Slippen is als je de wielen volledig blokkeerd. Dit was niet aan de hand. Ik opeens een bijzonder heftig verlies van grip op de achteras waardoor de kont behoorlijk uitbrak. Dmv een tikje op de rem te doen kreeg ik het geheel weer in gareel.

Plaats reactie