Uitlaatspruitstuk - SuperSprint

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Uitlaatspruitstuk - SuperSprint

Bericht door Aernoudt » 29 jul 2007, 10:05

Inleiding: zoals ik SuperSprint ken, is het een merk dat altijd haar uitlaatsystemen goed test door meerdere varianten te maken voor een auto die allemaal op de rollenbank te testen en dan de beste te kiezen voor de verkoop.

Vraag 1: als ik naar het spruitstuk kijk voor de 318iS, dan lijkt mij die niet optimaal: (lees: niet geheel equal length)

[img:300:140]http://www.supersprint.it/prodotti/785701.jpg[/img]

Iemand een verklaring waarom ze voor deze construktie hebben gekozen ?

Vraag 2: Als ik kijk naar het racing system versus het street system, dan splitst de uitlaat zich na de kat (vervanger) van 1 x54mm naar 2 x 50mm. Dat lijkt mij vreemd ivm de flow die daardoor een stuk minder wordt en evt ook effekt heeft op de pulsering van het uitlaatgas wat nu juist zo belangrijk is:

[img:300:195]http://www.supersprint.it/prodotti/043422.jpg[/img]
[img:300:193]http://www.supersprint.it/prodotti/043406.jpg[/img]

Iemand een verklaring waarom ze voor deze construktie hebben gekozen ? (dit met name omdat alle race/sport systemen die je normaliter ziet voor een 4 cylinder, 4 in 1 zijn)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 29 jul 2007, 11:36

De einddemper is in ieder geval universeel. Dmv een koppelstuk is die bruikbaar op alle motoren behalve de M3. Ik heb zelf het koppelstuk en de einddemper gehad. Merkbaar was dat de auto veel gemakkelijker oppakte zonder in te houden. Als ik zo kijk naar het spruitstuk oogt ie toch gelijk in lengte. Als ik me het goed herinner geeft Supersprint een winst van 7 pk op met het volledige systeem.
Het is wel een behoorlijk lawaaiige uitlaat, hou daar rekening mee :wink:

Trouwens, ik heb het 318is koppelstuk aan Allen meegegeven. 1 montagenok is eraf geslepen doordat deze de koets raakte. Misschien kun je dat koppelstuk overnemen, want hij heeft een koppelstuk voor een 316i gekocht.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 29 jul 2007, 11:53

Merci voor je reaktie ! Als je kijkt naar het spruitstuk, dan zijn de middelste 2 volgens mij bepaald niet even lang: de ene gaat recht de ander heeft er een flinke bocht in zitten.

Hoe lawaaiig is dat ? Ivm circuit eisen die tegenwoordig steeds strenger worden qua DB's... (en de racing uitlaat van Tom van Hezewijk zijn M3 nu niet bepaald zachtjes is (maar wel ERG lekker klinkt :lol: )
Had jij hem met katvervanger ? Of aangesloten op je originele spruitstuk + kat ?

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 29 jul 2007, 11:57

Over het algemeen is Supersprint niet verkeerd, maar er zijn betere uitlaten. Tenmiste dat geld wel voor Honda.

Aernoudt, ik denk dat het een beetje gezichtsbedrog is, en wel degelijk equal length is. Dat is toch wel het belangrijkste voor een goed uitlaatspruitstuk. Daar krijg je immers die meezuigende werking mee. En een 4-2-1 spruitstuk heeft als voordeel dat er minder koppelverlies in het middengebied ten opzichte van een 4-1 spruitstuk. Iets wat voor een 1.8 met niet al te veel koppel wel belangrijk is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 29 jul 2007, 11:57

Voor 50 euri's mag je van mij tegen Bas zeggen dat hij hem aan jou geeft. ;)

Je kunt Bas vragen om je op de hoogte te houden wanneer de wagen loopt. In dat geval luister je even naar het geluidsniveau van de Supersprint.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 29 jul 2007, 12:09

Het is inderdaad gewoon dezelfde lengte. Ik heb net een paperclip op maat gebogen op beide pijpen en ze zijn even lang. De 3e moet eerst een stuk omhoog om over de andere pijpen te kunnen kruisen.

Het geluid is heerlijk, maar wel keihard. Als je door een woonwijkje komt hoor je een megagalm. In het interieur is het tot 3000 toeren een enorm zware brom .

[img:408:306]http://i19.photobucket.com/albums/b188/ ... print1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 29 jul 2007, 12:16

Jan Visser schreef:Over het algemeen is Supersprint niet verkeerd, maar er zijn betere uitlaten. Tenmiste dat geld wel voor Honda.

Aernoudt, ik denk dat het een beetje gezichtsbedrog is, en wel degelijk equal length is. Dat is toch wel het belangrijkste voor een goed uitlaatspruitstuk. Daar krijg je immers die meezuigende werking mee. En een 4-2-1 spruitstuk heeft als voordeel dat er minder koppelverlies in het middengebied ten opzichte van een 4-1 spruitstuk. Iets wat voor een 1.8 met niet al te veel koppel wel belangrijk is.
Maar dit is dan 4-1-2..... Maar is volgens mij alleen vanwege de universele einddemper die ook op de 6-pitters past.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 29 jul 2007, 12:24

Nee, het is gewoon een 4-2-1.
Met 4-2-1 of 4-1 bedoeld men het spruitstuk zelf, niet de einddemper.
Nu is het in theorie wel zo dat je eigenlijk steeds iets kleiner moet kwa diameter naar naar achteren (uitlaatlijn) om de snelheid van de uitlaatgassen (die afkoelen) te behouden maar blijkbaar maakt het aan het einde van de wagen wat minder uit.
De winst in de einddemper is waarschijnlijk zo minimaal dat fabrikanten daar wat minder aandacht aan besteden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2007, 12:39

Tsja ik weet het niet. Het kan ook heel goed te maken hebben met de drukval over je kats denk ik, en dat je demper daardoor geen beperking meer is.

Vermogenswinsten zijn vaak ook nog wel met een korrel zout te nemen. Al tellen een paar PK erbij op een 1.8 natuurlijk harder als wanneer je al met 300 PK rond rijd.

Alleen het verschil in gewicht tussen een origineel en een aftermarket systeem zonder kat maakt het wel interressant :) Maarja die f^%king geluidseisen zit je een beetje mee.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 29 jul 2007, 15:43

Jan Visser schreef:... En een 4-2-1 spruitstuk heeft als voordeel dat er minder koppelverlies in het middengebied ten opzichte van een 4-1 spruitstuk. Iets wat voor een 1.8 met niet al te veel koppel wel belangrijk is.
Dat klopt, maar de 1.8 zal toch echt een stuk meer toeren moeten maken en dan is de 4-1 beter. Voor straat gebruik zou de 4-2-1 inderdaad mijn keuze zijn.

Ben benieuwd hoe het klinkt :lol:
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 29 jul 2007, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 29 jul 2007, 16:07

Ben van mening dat je met een 1.8 toch altijd wel op een 4-2-1 blijft zitten. Je zult niet altijd perfect uitkomen met je versnellingen in iedere bocht. Dan is een heel klein beetje koppel nog wel handig. Is overigens m'n eigen theorie dus stoor je daar maar niet aan. :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 29 jul 2007, 17:02

Ik heb nog een filmpje, als Tommy die nog op zijn site heeft staan kan ie 'm hier linken.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 04 aug 2007, 17:30

Superspijt is gestopt met de 318iS uitlaten (op de eindemper na), maar heb nog een spruitstuk te pakken kunnen krijgen. Als het goed is komende week in NL :D (alleen helaas geen tijd om te moneteren, dus dat wordt de week er na ben ik bang, ivm dat week-end naar de Nurburgring).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, maurizio en 3 gasten