Sterker al mijn "fun" auto's staan geschorst en ik rijd vooral veel motorfiets de laatste tijd. Noodzakelijke autoritjes geschieden in Peugeot 107 ("van dochter") of bmw 130i M-sport ("van vrouwlief"). Die laatste is zeker niet verkeerd maar het kan beter. Veel beter

Dus vanochtend maar naar de stalling waar de e46 M3 staat. Hij stond er prachtig bij. Wel beetje onder het stof maar verder helemaal schoon/glimmend. Ook altijd fijn om in een van binnen helemaal schone auto te stappen. Geef direct zo'n feel-good gevoel. Als ik ergens een schuithekel aan heb is het op een dag als deze in een funauto stappen die van binnen onder het zand e.d. zit....
Acculader eraf, sleutel om en direct lopen. Ondertussen groene platen erop, bandendruk controleren, banden bijvullen toen naar buiten in de regen.
Eerste meters: hmmm dit is toch wel een auto van wat generaties geleden. Veel rolgeluid en motergeluid. Ook zit je wat hoger dan ik gewend ben. Verder hobbel, hobbel, hobbel de eerste meters (door de vierkante banden van het lange staan) en "wring" geluiden van het sperdiff bij de eerste korte bocht naar rechts.
Maar rustig aan werd alles warm, ging de hobbel weg, werd het diff wat warmer en rustiger en gaf de olie temperatuur meter aan dat er echt gereden mocht worden.
Dus tijd voor sport knop aan en DSC uit. En dan weer zo'n dingetjes. Heerlijk dat DSC in een M3. Gewoon klik en uit ipv knop in en daarna nog 5 seconden ofzo volhouden om ook DSC uit te zetten. Nee niks van dat alles, gewoon klik = uit. Hoe simpel kan het zijn ?
Eerst maar eens rechtuit in 2 doortrekken tot 8k rpm dacht ik. Nou dat ging dus niet met regen / 7,5 graden Celsius buiten en mogelijk wat "harde" en zeker oude achterbanden. 4000rpm in 2 = wielspin. Dan maar naar 3, volgas en binnen enkele seconden -> juist weer wielspin

Linkerbochtje? Nou dan is het alleen maar dwars, zelfs met 25% gas. Maar wel perfect te controleren met z'n relatief lange wielbasis, lockend sper en het prachtig te controleren vermogen zonder gekke turbo's die er "opeens" in knallen.
Ik was gewoon helemaal vergeten (auto staat al meer dan 6 maanden stil) hou makkelijk zo'n ding onder deze omstandigheden dwars gaat ! Eigenlijk geen wonder dat er zoveel plat zijn gereden. Als je niet weet wat je doet ofwel niet super voorzichtig bent onder deze omstandigheden zijn die dingen gewoon levensgevaarlijk...
En dan dat 6 cylinder s54 blok !?! ONGEKEND hoe mooi hoe die z'n vermogen opbouwt, afgeeft en echt op iedere mm beweging van je rechtervoet reageert met een gillend enthousiasme om naar z'n redline van 8000rpm te trekken.
Alle gedachten van de afgelopen maanden (misschien tzt toch maar eens verkopen) zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ja het is inmiddels een oude auto en dat merkt je. Maar wel 1 die zo speciaal is dat ie direct weer een super grote grijns op je gezicht tovert. Dit maken ze niet meer...helaas...
Bij terugkomst nog gezellig met een ander prettig gestoorde BMW / M / Alpina liefhebber van gedachten gewisseld, bakkie gedaan en vervolgens weer naar huis gegaan.
WAT EEN PRACHTIGE ZATERDAG OCHTEND WAS HET.
Mark.