Het grote E36 M3 (occasion) draadje
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Een vroege 3.0, in Dakargelb, vind ik best een aansprekende combinatie. Ook de velgen lijken nog in nette staat. Wat wel te denken geeft, is dat hij een tijdje terug niet verkocht is voor 15k. Anderzijds, als "de markt" rationeel te doorgronden zou zijn.....
- Joy
- Berichten: 10792
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Met roest her en der over het koetswerk zou ik ook niet zo snel toehappen. Dat is toch wel één van de grootste showstoppers voor mij.
- Sander-E46
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Misschien is hij al gepost, maar ik vond deze ook wel mooi::
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Nieuwe koppeling en lagerschalen..
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Nieuwe koppeling en lagerschalen..
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Tussenmodel!
Wel een mooie wagen zeg. Estoril is prachtig, maar dakargelb is wat mij betreft ook een échte E36 kleur.
Wel een mooie wagen zeg. Estoril is prachtig, maar dakargelb is wat mij betreft ook een échte E36 kleur.
- Rogerb
- Berichten: 1574
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
- MParallel
- Berichten: 8094
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Vind het veel geld voor zo’n oudje.
Die E30 prijzen heb ik nooit begrepen. Leuk dat het de stamvader M3 is en een homologatiemodel, maar dat doet voor mij niks af dat het verder geen spannende auto is. Niet voor zulke bedragen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Marktwerking van old- en youngtimers is dan ook voornamelijk irrationeel, maar dat weet je zelf ook wel. Daarnaast heeft schaarsheid een behoorlijke invloed op de marktprijs.
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- MParallel
- Berichten: 8094
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
De automarkt is net crypto. Geen pijl op te trekken.
En vele varen mee op de ‘youngtimer’ hype. Dat is nu gewoon een substituut voor wat vroeger gewoon “occasion” heette.
Al is die term wel erg aan inflatie onderhevig en zo langzamerhand ook toepasbaar op “barrel”.
En vele varen mee op de ‘youngtimer’ hype. Dat is nu gewoon een substituut voor wat vroeger gewoon “occasion” heette.
Al is die term wel erg aan inflatie onderhevig en zo langzamerhand ook toepasbaar op “barrel”.
- Joy
- Berichten: 10792
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik denk dat de E36 door zijn mindere status een aantal jaren terug een relatief lage bodemprijs heeft bereikt. Daardoor is een fiks aantal auto's ingezet op circuits of door mensen gekocht die wel de lusten maar niet de lasten ervoor over hadden.
Uiteindelijk maakt dat goed verzorgde exemplaren zeldzaam en gaat de prijs toch weer omhoog. Al zal ie nooit een E30 of E46 in waarde gaan benaderen.
Sterk punt blijft het vermogen. Je komt nog steeds meer dan goed mee met snelle auto's van nu en dat is waar de E30 duidelijk tekort komt.
Het is een beetje het GT86 syndroom: Men roept hoe geweldig het stuurt maar vrijwel iedereen mist vermogen en koopt 'm daarom niet.
Uiteindelijk maakt dat goed verzorgde exemplaren zeldzaam en gaat de prijs toch weer omhoog. Al zal ie nooit een E30 of E46 in waarde gaan benaderen.
Sterk punt blijft het vermogen. Je komt nog steeds meer dan goed mee met snelle auto's van nu en dat is waar de E30 duidelijk tekort komt.
Het is een beetje het GT86 syndroom: Men roept hoe geweldig het stuurt maar vrijwel iedereen mist vermogen en koopt 'm daarom niet.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Goed verhaal Joy. Bij een E30 zou ik echter niet het vermogen missen. Die wagen komt alweer uit een ander tijdperk waardoor nu de voertuigdynamica en de sound belangrijker zijn. Gewoon een mooie carbon box of een lekkere einddemper op die S14 en dan heb je volgens mij nog steeds groot plezier. Mijn 3.0 M3 was ook zeker niet snel t.o.v. de auto's van vandaag de dag, maar ik zat altijd te grijnzen achter het stuur vanwege de mooie sound en de heerlijke rijeigenschappen. Dat maatke alles goed. Ik kan me voorstellen dat dat bij een E30 nog factor 4 is.
Een GT86 is nog te nieuw om dat resultaat te hebben, en heeft een heel ander probleem. Die is gewoon ontworpen met te weinig vermogen.
Een GT86 is nog te nieuw om dat resultaat te hebben, en heeft een heel ander probleem. Die is gewoon ontworpen met te weinig vermogen.
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik denk dat je serieus teleurgesteld gaat zijn in een standaard 195/200 pk E30 M3 Joost. Ze zijn gewoon net ff te zwaar en schreeuwen gewoon om meer vermogen. Ga je tunen, toerendraaien met een Carbon airbox dan is het een ander verhaal.
20 jaar geleden ooit eens proef gereden in een E30 M3 van toen 22k guldens maar toen komende uit een Golfje 2 GTI 16V maakte het qua power gewoon geen indruk. Zo’n ding stuurt goed maar bocht uit wil je dan ook wel een beetje punch.
Tegenwoordig zou ik em zeker anders beoordelen dan toen omdat emotie zo’n auto nu anders positioneert maar hij heeft gewoon te weinig power imho. Het is niet zo dat je denkt “het mag wel meer zijn” maar meer van “is dit alles?”
20 jaar geleden ooit eens proef gereden in een E30 M3 van toen 22k guldens maar toen komende uit een Golfje 2 GTI 16V maakte het qua power gewoon geen indruk. Zo’n ding stuurt goed maar bocht uit wil je dan ook wel een beetje punch.
Tegenwoordig zou ik em zeker anders beoordelen dan toen omdat emotie zo’n auto nu anders positioneert maar hij heeft gewoon te weinig power imho. Het is niet zo dat je denkt “het mag wel meer zijn” maar meer van “is dit alles?”
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik begrijp wat je bedoelt Niels. Ik heb echter toch wel een zwak voor het rauwe karakter van een handgeschakelde sportieve wagen uit de 80s/90s. Mijn eerste auto was een non-turbo 944 en dat was helemaal behelpen met 150pk. Echterrrr, die short shift, de lage zit, de fenomenale handling maakt toch dat ik echt met plezier in dat ding reed. Ik kan me voorstellen dat ik ook zo'n idee zou hebben bij een E30. Je moet zo'n ding ook niet kopen met het tijdsbeeld van nu, maar meer in de tijdsgeest van toen. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet zo'n vermogensdrang heb, dus ik zou er best mee kunnen leven, zolang de andere aspecten van de auto het allemaal kunnen compenseren.
- MParallel
- Berichten: 8094
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
E36 was altijd the ugly duckling van de M3 reeks. Pas de laatste jaren toen zeker de E30 M3’s alleen nog leuk waren voor rijke collectors en E46 M3’s nog niet de bodem hadden bereikt, kwam de E36 M3 in beeld.
Nog steeds wel ondergewaardeerd. Geen homologatiespecial, geen karakteristieke uitbouw/uitgeklopte wielkasten - we kennen allemaal het 325i met M badge image - en dan lijk je niet zo bijzonder.
Zit nu in de Eifel met prachtig weer en het is echt genieten met zo’n S50, ondanks gewichtspenalty cabrio.
Ondergewaardeerd, alleen zie je dat niet terug in de prijs.
Nog steeds wel ondergewaardeerd. Geen homologatiespecial, geen karakteristieke uitbouw/uitgeklopte wielkasten - we kennen allemaal het 325i met M badge image - en dan lijk je niet zo bijzonder.
Zit nu in de Eifel met prachtig weer en het is echt genieten met zo’n S50, ondanks gewichtspenalty cabrio.
Ondergewaardeerd, alleen zie je dat niet terug in de prijs.
- Arthur
- Berichten: 40063
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Had die 944 niet 163pk, Joost? Heb ik nl ook nog gehad. Niet dat dat heel veel verschil maakt maar 150pk komt me niet bekend voor.
- Joy
- Berichten: 10792
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Was getuned door BR.
- Arthur
- Berichten: 40063
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Joy
- Berichten: 10792
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
US versies hadden door een katalysator iets van 147 pk geloof ik. Misschien had Joost die.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Arthur
- Berichten: 40063
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Duidelijk. Mijne toen uit D geïmporteerd toen je nog na 100 maanden ook 100% korting op de bpm had.
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik denk eerder andersom. Nu zou ik de auto meer waarderen dan toen omdat ik nu op veel meer dingen let dan alleen het motorblok. Maar als je uitgaat van 4x E36 3.0M3 fun dan word je echt hevig teleurgesteld denk ik.///Joost schreef: ↑19 sep 2018, 15:46 Je moet zo'n ding ook niet kopen met het tijdsbeeld van nu, maar meer in de tijdsgeest van toen. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet zo'n vermogensdrang heb, dus ik zou er best mee kunnen leven, zolang de andere aspecten van de auto het allemaal kunnen compenseren.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik zei het krom, maar ik bedoelde inderdaad andersom. En ach, ik zal er nooit achter komen, want die E30 M3 gaat er nooit komen. Voor het geld zou ik sowieso ergens anders gaan shoppen. En iets met meer pk's. 1000x liever een Mcoupe bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik heb ook helemaal niks met de E30 M3. Hij zal best iconisch zijn, maar doe mij maar een E46 M3 of liever nog een E36 M3 3.2
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Dan neem ik wel een E90 M3 LCI.