
En voor DF-ers is er echt nog wel wat ruimte in de prijs!
https://link.marktplaats.nl/m1314537130
BMW E61 M5 Touring 5.0 V10
Ja, je leest het goed! Jij hebt de kans deze ultieme stationwagon te kopen. Een unieke auto, zo worden ze zeker nooit meer gemaakt. De machtige 5.0 V10 en dan ook nog in de vorm van een Touring. Ruimte, comfort en ook brute snelheid als je dat wenst op dat ene ritje zonder vrouw en kinderen in de auto. Comfortabel en relaxed in de normale stand, keihard en messcherp in de M-Modus met de elektronische schokdempers op standje 2 en de gasrespons op maximaal.
Zeer zeldzaam, totaal zijn er 1025 geproduceerd waarvan 803 links gestuurd. Je weet zeker dat je er niet vaak 1 zult tegenkomen. Monacoblauw metallic met het prachtige Silverstone interieur.
Echter grote kans dat je deze wel eens gezien hebt, hij heeft namelijk wel ervaring opgedaan op de weg in tegenstelling tot de meeste E61 M5s. 220.500kms zijn ermee gereden in de 11 jaar dat hij oud is. Reken maar niet uit hoeveel Euros aan brandstof dat geweest is, of beter: doe maar niet

Deze auto is oorspronkelijk geleverd in Duitsland, de koper was een Italiaan die woonachtig was in Duitsland. Zijn Duits was niet zo goed denk ik, de auto is namelijk geleverd met Italiaanse boorddocumenten (die natuurlijk nog aanwezig zijn). Na aflevering is de inrijcontrole uitgevoerd in Italië bij 2296km. Tot 97000km is de auto in onderhoud geweest bij de leverende dealer in Duitsland. Daarna is de auto naar Nederland gekomen en is er tot 198000km onderhoud uitgevoerd bij een BMW-dealer en een specialist. (zie de onderhoudsboekjes en de facturen). Hierna is de auto in het bezit gekomen van een bekende van mij (maart 2016 bij 199000km) en hij heeft meteen serieus aangepakt door alle zeer belangrijke bekende preventieve werkzaamheden te laten uitvoeren bij zijn vriend en specialist Paul Vlasblom in Uden. Ik heb de auto overgenomen bij 216500km.
Als serieus geïnteresseerde in een M5 weet je wat deze bekende noodzakelijke werkzaamheden inhouden natuurlijk, anders kun je beter een staatslot kopen en je baan opzeggen

Olieverbruik is zoals normaal bij deze V10, ongeveer een liter TWS 10W/60 op 3500km. De motor draait heel mooi rond, geen gerammel van de VANOS of kettingen.
Er is dus goed gezorgd voor deze M5, tenminste technisch zeker. Optisch is het niet de mooiste helaas. Of misschien ligt mijn grens wat hoog, dat kan ook. Vooral door de kilometerstand zijn er beschadigingen natuurlijk, maar helaas ook door snel-goedkoop-voor-de-handel-opknapspuitwerk. Grote schades zijn er niet geweest, een kundige kan dat zelf ook beoordelen, maar steenslag en krassen zijn even snel weggespoten. Er laat dus wat blanke lak los op de motorkap en aan de gehele linkerzijde langs de raamlijsten. De raamlijsten demonteren was teveel moeite namelijk, even snel afplakken was the way to go helaas..
Toch was dit alles voor mij en voor de vorige eigenaar geen reden de auto te laten staan. Het belangrijkste is namelijk de onderhoudshistorie en de al gedane werkzaamheden. Deze bepalen bij een V10 of je na aankoop namelijk failliet gaat of niet. Tevens was deze M5 bedoeld om te gebruiken en was een krasje her en der dus niet zo belangrijk. Je kunt nu met een gerust hart bij een supermarkt parkeren. OK, niet naast die Coupe met kinderstoeltjes achterin, maar je snapt wat ik bedoel

Ik heb de M5 nu een jaar en hij mag weg omdat ik hem niet gebruik. Ja je leest het goed, niet gebruik!! Doodzonde natuurlijk, ik weet het. Ik schaam me diep. Ik heb er 3500km mee gereden in 5 ritten in iets meer dan een jaar. Verder alleen maar heerlijk binnen gestaan. Ga ik hem missen? Ja, dat zeer zeker, die machtige V10 is gewoon het beste wat er is. Nooit zal zoiets nog geproduceerd worden, ik moest deze iniedergeval gehad hebben als BMW liefhebber, helemaal als unieke Touring. Ik dacht hem, voor de aankoop, te gaan gebruiken om mijn circuitauto van en naar de circuits te sleuren, maar puntje bij paaltje pak ik daar gewoon mijn dagelijkse auto voor. En een trekhaak had ik dan ook nog moeten monteren.maar de M5 is niet bedoeld om met 90 km/h een aanhanger voort te slepen, hij moet zijn benen kunnen strekken op de Autobahn! Daar komt hij pas echt volledig tot zijn recht. Vanaf zeg 140 km/h begint alles te kloppen aan de M5, alles valt dan ineens op zijn plek. Hoe harder hoe beter. Wat een auto, wat een machine.
Maar genoeg geouwehoerd, wat is er allemaal aan gedaan want dat wil je weten als aspirant M5 koper:
220.000km zitting bestuurderstoel vervangen met nieuw origineel schuimdeel. De stoel zit weer als nieuw, wangen staan rechtovereind. Nieuwe APK, geldig tot juni 2019.
211.000km onderhoudsbeurt, 10x nieuwe injectoren preventief vervangen, velgen gepoedercoat.
205.000km revisie ABS-pomp, verversen remvloeistof
199.420km onderhoudsbeurt, vervangen lagerschalen preventief, VANOS-hogedruk leiding, 10x bougie en volledig opnieuw kleuren (spuiten) van het lederen interieur. Stuur nieuw bekleed.
198.760km onderhoudsbeurt, versnellingsbakolie + differentieelolie ververst, 10x bougies vervangen, schijven en blokken achter vervangen, remvloeistof ververst.
175156km Hydraulische eenheid SMG-versnellingsbak vervangen
172.906km onderhoudsbeurt, thermostaat vervangen, koelvloeistof ververst, gasklepstelmotoren vervangen
156.652 controle beurt (geen factuur van helaas)
148.678 Onderhoudsbeurt (geen factuur van helaas)
142.405 remvloeistof vervangen (geen factuur van helaas)
139.367km oliekoeler vervangen
121.630km werking SMG controleren, hydrauliek olie bijgevuld.
120.223 onderhoudsbeurt, versnellingsbakolie + differentieelolie ververst, 10x bougies vervangen, relais vervangen, hydrauliek olie bijgevuld.
100.147km Aankomst in NL, auto omprogrammeren van Italiaanse taal naar Nederlands. Alarmkeuring voor certificaat.
Bovenstaande facturen opgeteld: 18.604 Euro..De banden zijn denk ik ergens anders vervangen want die staan niet eens op de facturen. Overigens voorzien van de juiste Michelin Pilot Supersports met goede profielen.
Het onderhoud in Duitsland zijn geen facturen van helaas, maar aangezien ik bij BMW werk heb ik wel eea kunnen controleren voor de aankoop. Het was sluitend, ook de garantiehistorie was sluitend.
De belangrijkste extra opties op deze auto:
Head Up Display
Automatisch grootlicht
Verwarmde achterbank
Professional DVD Entertainment achterin (helaas ontbreekt de DVD-speler)
Panoramadak (deze werkt nog 100%, smering goed bijhouden en gaat nooit kapot)
Adaptieve koplampen
DAB-radio
Hifi Actief speakersysteem
Shadowline
Actieve voorstoelen (in de bochten worden de zijwangen aangedrukt om je op je plaats te houden)
Er is een USB aansluiting ingebouwd in het dashboardkastje zodat je via I-Drive je muziek kunt afspelen.
Elektrische achterklep.
Zijn er nog gebreken? Ja, van de passagiersstoel schuift het kniestuk niet meer elektrisch uit. De motor werkt, maar uitschuiven ho maar. De DAB-radio ontvangt niets, maar de FM-radio werkt naar behoren

Als je interesse hebt verneem ik het graag. De auto zal je niet teleurstellen, mits je deze advertentie goed gelezen hebt. Proefrit is mogelijk met mij erbij als blijkt dat je interesse oprecht is.