
Passat eruit, ID.4 erin.
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Ik weet niet of het bij Lexus beter voor elkaar is, maar er is geen vezel in mij die het zou overwegen om zo een auto te kopen. Echt de antichrist voor Petrolheads dit soort auto's. 

- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Het is de hybride combi van Toyota. CVT en multitronic heb ik nooit kunnen waarderen en het is voor mij ook ergenis nummer 1 in de Prius. Maar goed, als privé auto waardeer ik het geheel wel mega maar als petrolhead moet het niet je enige auto zijn.... Vind de Auris op zich niet onaardig trouwens.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Ik heb nu tijdelijk een yaris hybrid. Volgens mij ligt daar de zelfde combinatie in.
Van te voren had ik er weinig verwachtingen van, maar ik moet toegeven dat hij goed bevalt op de kronkelwegen in Slovenië en Kroatië.
De automaat komt goed van pas op de drukke plekken en je drukt de auto overal tussen in de smalle straatjes en parkeerplekken. Ik heb nu een kilometer of 1000 binnendoor gereden en daar doet hij het perfect met een gemiddeld verbruik van 1:24.
Op de snelweg komt hij inderdaad vermogen te kort en ‘loeit’ de motor erg wanneer je meer gas geeft. Dit resulteerde dan ook in een gemiddelde van 1:14 op stukken snelweg.
Ik denk ook dat de combinatie beter past bij een kleine ‘stads’ auto dan bij een grotere gezinsauto zoals de auris. Daar heb je ook direct hogere verwachtingen van.
Van te voren had ik er weinig verwachtingen van, maar ik moet toegeven dat hij goed bevalt op de kronkelwegen in Slovenië en Kroatië.
De automaat komt goed van pas op de drukke plekken en je drukt de auto overal tussen in de smalle straatjes en parkeerplekken. Ik heb nu een kilometer of 1000 binnendoor gereden en daar doet hij het perfect met een gemiddeld verbruik van 1:24.
Op de snelweg komt hij inderdaad vermogen te kort en ‘loeit’ de motor erg wanneer je meer gas geeft. Dit resulteerde dan ook in een gemiddelde van 1:14 op stukken snelweg.
Ik denk ook dat de combinatie beter past bij een kleine ‘stads’ auto dan bij een grotere gezinsauto zoals de auris. Daar heb je ook direct hogere verwachtingen van.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Wij als Petrolhead hebben daar hogere verwachtingen van, mijn vrouw begrijpt werkelijk niet waar ik me aan erger. Daarnaast is het gewoon een 1.8 motor in de Auris dus in de basis niet onder bemeten alleen in "onze" optiek wel
Maar beschouw je het gewoon als vervoersmiddel dan heb je er een top ding aan. Wij zijn net met het gezin inclusief dakkoffer een weekje naar Frankrijk geweest met het ding omdat het Duits premium het laat afweten. Met dakkoffer over 2500km 1 op 15 gereden en de hele mikmak inclusief tent ging mee. Starten en draaien, elke keer weer over 115dkm bezit. Ik ben fan geworden om eerlijk te zijn

Maar beschouw je het gewoon als vervoersmiddel dan heb je er een top ding aan. Wij zijn net met het gezin inclusief dakkoffer een weekje naar Frankrijk geweest met het ding omdat het Duits premium het laat afweten. Met dakkoffer over 2500km 1 op 15 gereden en de hele mikmak inclusief tent ging mee. Starten en draaien, elke keer weer over 115dkm bezit. Ik ben fan geworden om eerlijk te zijn

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Fan van het starten en draaien ja. Komop Niels, wel een beetje rationeel blijven.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Kwestie van tijd Joost dat je een auto meer gaat waarderen om alleen het rijden zelf.....
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
O nee hoor. Komende uit een E36 M3 naar een E46 is als van een ezel naar een paard. Ik zou nooit meer terug willen. Volgende stap is een DCT... :p
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Je gaat hier aan terug denken als je op een koude natte herfstavond onder die E46 ligt omdat ie de volgende ochtend nodig is voor de familie 

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Pff, nee... Maar goed, E46 (elk model behalve m3) vs Prius... Dan maakt het me niet uit. Beide. best saai kwa beleving.
Zodra een wagen echt emotie opwekt bij me, dan sta ik maar een keer een weekend te sleutelen.
Zodra een wagen echt emotie opwekt bij me, dan sta ik maar een keer een weekend te sleutelen.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
En de vrouw denkt daar net zo over
Al 4 jaar geen gezeik en amper kosten, had ik al gezegd dat ik fan was 


- Arthur
- Berichten: 43040
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Dan moet zo'n nieuwe Lexus IS300 dus ook wel wat zijn. 1:15 is acceptabel.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Ik doe zo veel preventief en smijt zo veel geld in die bodemloze put in de hoop dat ik nooit op dat moment terecht kom.Niels schreef: 21 aug 2018, 12:50 Je gaat hier aan terug denken als je op een koude natte herfstavond onder die E46 ligt omdat ie de volgende ochtend nodig is voor de familie![]()

- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Ik hoop het voor je
Ik vond en vind de E46 echt een dijk van een wagen maar de laatste was toch wel een dramaatje. Wel lastig als je voor je werk steeds van huis bent. Dus vandaar deze stap destijds en nooit spijt gehad.

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
Als je erin past.Arthur schreef: 21 aug 2018, 13:05 Dan moet zo'n nieuwe Lexus IS300 dus ook wel wat zijn. 1:15 is acceptabel.

- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Onderhoud to the max
Zo herkenbaar, wat een draak van een auto....Joy schreef: 20 aug 2018, 22:43 Afgelopen weekend even een bliksembezoek aan Portugal gebracht in de vorm van 5 dagen uit en thuis. Eindhoven Airport -> Lissabon -> Covilha (familie) -> Serra d'Estrela -> Estoril/ Cascais -> Sintra -> Lissabon (2 dagen relaxen) -> Eindhoven Airport was het doel. Via Europcar een auto in de klasse Astra SW gehuurd. Bij aankomst liep de baliemedewerker mee naar een Auris Hybrid Station.
Op zich wel lekker om een automaat te hebben in heuvelachtig Portugal. Hybrid en CVT was ook weer nieuwe techniek om mee te spelen. Nou, na 50 kilometer was het ons allemaal duidelijk... verschrikkelijke techniek in een heuvelachtig land. Met 130 km/u op de cruise control kwamen we de 1e flauwe helling tegen waarbij de toerenteller van 3.000 naar 4.000 en toen naar 6.000 opliep en daar vervolgens bleef staan. Wut?!
Je hebt het gevoel een auto met een aggregaat te rijden. Nergens voelt de bak ook maar een moment aan de motor verbonden.
Het enige interessante aan de aandrijflijn is de elektromotor en accupack wat zich ontlaadt bij vermogensvraag of weer vol laadt bij afremmen of afdalen. De auto kan tot 50 km/u, mits weinig vermogen gevraagd, alleen op de elektromotor wegrijden en ook de airco kan een tijdje zonder draaiende motor werken. Best handig. In Powermode geeft de elektromotor net een kleine boost, voelt als een pk of 15.
De versnellingsbak heeft een B-stand (brake) waarbij de bak op de motor laat afremmen wanneer de accu vol zit. Dit ook weer met 5.000 toeren loeiend de berg af. Gemiddeld verbruik over 850 km, 1 op 12.
Verder best een prima auto. Stoelen zitten goed, zitpositie lekker laag en een grote kofferbak. Minpunten zijn stuurgevoel en matige kwaliteit van interieurdelen. Veel delen lagen al los in de auto.
Verder kort maar erg genoten van Portugal. Voor het eerst naar de top van de hoogste berg gereden (Serra d'Estrela). Prachtig uitzicht. Blijft een heerlijk land.
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: Flitsbezoek Portugal
De E46 M3 had wat speling op het differentieel. Bonken bij het koppelen en koud maakte het binnenwerk grommende geluiden bij scherpe bochten. Bij de laatste APK zag de monteur dat de afdichtingen bij de aandrijfassen ook aan het zweten waren. Tijd voor een nadere inspectie.
Nu zag ik drie mogelijkheden: Het huidige diff reviseren, het diff vervangen voor een platensper van ZF (E36/E39/E38) of een aftermarket sper.
Na wat wikken en wegen bij Hardeman Motorsport terecht gekomen en daar besloten een OS Giken Superlock te laten monteren.
Bij montage zou ook gelijk het subframe geïnspecteerd worden op de befaamde scheurvorming en verstevigd met het inlassen van versterkingsplaatjes. Daarnaast algehele revisie van alle rubbers voor Strongflex PU rubbers en nieuwe uniballs in de schommelarmen.
Subframe bleek 1 scheurtje te hebben van een cm of 4. Dus dat was niet voor z'n tijd.
Vandaag de auto weer opgehaald. En wat een transformatie. De speling is geheel weg en de achterkant voelt ontzettend strak en stabiel aan.
Het diff is een juweeltje. Het ding is er gewoon de hele tijd bij. Waar het standaard diff alleen ingrijpt op momenten waar duidelijke draaiverschillen ontstaan is dit diff er aan het begin van de bocht al bij. Echt heel fijn. Geeft zoveel meer vertrouwen, ongekend. Bouwt ook progressief sperwerking op waardoor je veel soepeler met gripverlies kan dealen. Het standaard diff is dan ineens zo agrarisch en onbehouwen.
Echt een aanrader.

Nu zag ik drie mogelijkheden: Het huidige diff reviseren, het diff vervangen voor een platensper van ZF (E36/E39/E38) of een aftermarket sper.
Na wat wikken en wegen bij Hardeman Motorsport terecht gekomen en daar besloten een OS Giken Superlock te laten monteren.
Bij montage zou ook gelijk het subframe geïnspecteerd worden op de befaamde scheurvorming en verstevigd met het inlassen van versterkingsplaatjes. Daarnaast algehele revisie van alle rubbers voor Strongflex PU rubbers en nieuwe uniballs in de schommelarmen.
Subframe bleek 1 scheurtje te hebben van een cm of 4. Dus dat was niet voor z'n tijd.
Vandaag de auto weer opgehaald. En wat een transformatie. De speling is geheel weg en de achterkant voelt ontzettend strak en stabiel aan.
Het diff is een juweeltje. Het ding is er gewoon de hele tijd bij. Waar het standaard diff alleen ingrijpt op momenten waar duidelijke draaiverschillen ontstaan is dit diff er aan het begin van de bocht al bij. Echt heel fijn. Geeft zoveel meer vertrouwen, ongekend. Bouwt ook progressief sperwerking op waardoor je veel soepeler met gripverlies kan dealen. Het standaard diff is dan ineens zo agrarisch en onbehouwen.
Echt een aanrader.

- Bram
- Berichten: 16597
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Wat kost zo'n diffje dan? Slaat een aardig gat in een maandsalaris of niet 

- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Het is niet goedkoop maar met een revisie ben je ook aardig centjes kwijt. En nu is alles nieuw plus een beter ontwerp. De sperklok zelf kost € 1.750,00. En dan de rest van de werkzaamheden erbij.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Mooi spul! Wat doet Hardeman aan de scheuren in de bodem (anders dan de scheuren herstellen)? Plaatsen ze nog verstevigingen?
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Ze lassen de scheuren en lassen daarna verstevigingsplaten op een aantal punten. Vervolgens vullen ze holle ruimtes nog met een roestwerend middel en behandelen ze de gelaste delen:






- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Mooie onderneming, dank voor de plaatjes. Niet overwogen om nog een brace (bijv. Vincebar o.i.d.) te plaatsen?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Mooie upgrades! Bij Hardeman kreeg ik een keer uitleg over sperdifferentiëlen, sindsdien ervan overtuigd dat zo'n OS Giken een bijzonder mooie oplossing is.
- Bram
- Berichten: 16597
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Das nog een aardig dure grap dus. Maar wel de moeite waard lees ikJoy schreef: 21 jan 2019, 10:53 Het is niet goedkoop maar met een revisie ben je ook aardig centjes kwijt. En nu is alles nieuw plus een beter ontwerp. De sperklok zelf kost € 1.750,00. En dan de rest van de werkzaamheden erbij.

- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Ziet er goed uit. Scheuren in het subframe krijgen ze toch allemaal, bij mij ook op dezelfde wijze hersteld.
Het diff klinkt ook als een goede upgrade! Ik kom voorlopig ook nog wel prima weg met het standaard diff. Ik wacht eerst eens mijn nieuwe onderstel af.
Het diff klinkt ook als een goede upgrade! Ik kom voorlopig ook nog wel prima weg met het standaard diff. Ik wacht eerst eens mijn nieuwe onderstel af.
-
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
Re: E36 M3/ E46 M3/ X5: OS Giken
Ja OS Giken is echt top. Heb er dagelijks veel plezier van!