Motorontwerp voor dubbele efficiency: 1L 2-cilinder 250pk!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Motorontwerp voor dubbele efficiency: 1L 2-cilinder 250pk!

Bericht door Joop » 24 jul 2007, 22:36

Ik kwam dit bericht tegen, lijkt me vrij indrukwekkend, iig meer dan het 1,8L turbomotor concept van Mercedes: hetzelfde vermogen maar dan uit een 1L-blokje :shock:

Motorontwerp voor dubbele efficiency: 1L 2-cilinder 250pk:

Het technische verhaal met foto's en video's is op de site van de maker terug te vinden:

www.nevisengine.com

www.nevisengine.com/technical.htm

(NL nieuwsbericht is hier terug te vinden)

Even een vergelijkje met een 3,0L R6 blok van BMW:

[img:450:228]http://www.autoblog.nl/images/wp2007/NE ... 0specs.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Joop op 24 jul 2007, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 24 jul 2007, 22:46

hier had ik vorig jaar ook al eens over gelezen, maar er was wel iets mee wat het wat minder interessant zou maken, maar dat weet ik niet meer....

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 jul 2007, 22:54

Ziet er nogal heeeel ingewikkeld uit en het filmpje doet het nog niet bij mij, maar als ik de foto's zie en lees dat het een 2-takt is dan heb ik er nu al weinig vertrouwen in. Misschien dat al het filmpje het doet ik er anders over ga denken. Tot die tijd geef ik het weinig kans van slagen.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 jul 2007, 22:55

Er staat ook nergens iets bij over wat het koppel is van zo'n ding. Klinkt niet goed dus :wink:

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 24 jul 2007, 22:56

Klinkt goed.
Maargoed, Mercedes heeft het zo te horen al zo goed als 'af'. Anders sturen ze zo'n persbericht er niet uit. En Mercedes kennende zal het dan wel betrouwbare techniek zijn.
Ik weet niet in welk stadium dit concept is?!
Getallen klinken goed iig ;)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 24 jul 2007, 22:56

Filmpje is erg klein. Ik kan daar niets uit op opmaken, alleen wat 2-takt herrie.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 24 jul 2007, 22:58

Ingewikkeld, doch redelijk goed doordacht, maar zal nog heel wat aan bijgeschaafd moeten worden lijkt me wil het betrouwbaar zijn zonder teveel mechanisch lawaai? tenminste sommige delen lijken me erg fraai en het principe mooi maar...? heb niet alles gezien hoor maar wel leuk eens wat anders te zien, zal me benieuwen hoe ze het met de afdichting doen in het centrale gedeelte rond de as en de zuigers...

Aight!
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:05

Bericht door Aight! » 25 jul 2007, 01:25

Is dit niet zoals die RX-8 Rotatie moter, enigste nadeel was hoog verbruik en snelle slijtage geloof dat ze na 50.000 km al problemen begonnen te vertonene.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 jul 2007, 07:39

2takt olieboot...nee, liever niet.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2007, 09:16

Klinkt op zich leuk, maar wat zijn de andere eigenschappen? Knap dat het uit 1 liter komt, maar als het als een 4 liter verbruikt heeft het geen zin naar mijn mening. Bovendien heb ik mijn twijfels over de slijtvastheid als ik de constructie zie.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2007, 09:26

Oh met het koppel zit het waarschijnlijk wel goed... Ca. 250PK bij 2000 toeren. Maar gezien de constructie kun je de waarden niet één op één vergelijken met een normale motor. Als hij namelijk de 4000 toeren niet haalt krijgt hij nog langere versnellingen dan een diesel en dan blijft er weer weinig van het koppel over.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 25 jul 2007, 10:59

Mikal Lefevre schreef:Is dit niet zoals die RX-8 Rotatie moter, enigste nadeel was hoog verbruik en snelle slijtage geloof dat ze na 50.000 km al problemen begonnen te vertonene.
Volgens mij was die geen van allen waar mbt tot de Rx-8 motor, deze was juist erg betrouwbaar omdat er geen turbo's op zaten. Zie ook de betrouwbaarheid van de 787B le mans racer.

Wanneer je echter een wankelmotor gaat uitrusten met een turbo dan wordt het een ander verhaal. De Rx-7 met de 13b motor moest na ongeveer 100.xxx compleet gereviseerd worden omdat de seals van de rotor dan weg waren....

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 25 jul 2007, 12:47

als het een 2takt is kun je het koppel wel vergeten.
zeker met het aantal toeren

maar leuk project verder. alleen niet echt toepasbaar denk ik

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 25 jul 2007, 14:09

Als je 250pk bij 2000rpm hebt, dan moet je koppel 3x zo hoog zijn als een motor die 250pk bij 6000rpm levert. In dit geval zal het dus ongeveer 900Nm moeten zijn :shock: niet echt vergeten dus... Maar uiteindelijk zal je versnellingsbak ook weer 3 keer zo lang moeten zijn om wat snelheid te kunnen maken, en dan is het koppel aan je wielen dus weer gelijk bij dezelfde snelheid...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 25 jul 2007, 14:13

Jezus, Mike.

Ga eens aan je werk, joh! :lol:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2007, 14:19

Maik schreef:Als je 250pk bij 2000rpm hebt, dan moet je koppel 3x zo hoog zijn als een motor die 250pk bij 6000rpm levert. In dit geval zal het dus ongeveer 900Nm moeten zijn :shock: niet echt vergeten dus... Maar uiteindelijk zal je versnellingsbak ook weer 3 keer zo lang moeten zijn om wat snelheid te kunnen maken, en dan is het koppel aan je wielen dus weer gelijk bij dezelfde snelheid...
Hetzelfde als wat ik zei alleen wat beter uitgelegd, dus. :D

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 25 jul 2007, 15:05


Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 25 jul 2007, 15:29

Jij bent die linker zeker. :wink:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 25 jul 2007, 15:35

Kan niet missen, hij is die lange met die 'dikke' reet. :lol:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 25 jul 2007, 18:26

Jullie zijn allemaal jaloers op mijn strakke kontje! :twisted:

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 25 jul 2007, 18:29

We hoeven jouw vakantiefoto's niet te zien Maik.
:evil:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 jul 2007, 23:49

Leuk stuk techniek maar Saab is ook al jaren bezig met het ontwikkelen van een motor met variabele compressie :wink: Het laatste wat ik ervan heb begrepen is dat ze de afdichting van het blok (wat schaniert t.o.v. de krukas om zodoende de compressie te varieëren) niet betrouwbaar kregen. Sindsdien ben ik er niet veel meer over tegengekomen..

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 27 jul 2007, 14:53

Dit is gewoon dus een persbericht van Trabant over de nieuwe aanval op de M3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Henk Jan, KoenM, MarcH, Spinazie, Will F. en 20 gasten