Mazda RX7 FD3S

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Mazda RX7 FD3S

Bericht door Peter Tunissen » 03 apr 2006, 20:52

De bijna vergeten sportauto?
Iedereen zit op Impreza's, EVO's en Skylines te geilen (ik ook), maar dit is toch ook wel een pareltje uit Japan.
Technisch geweldig natuurlijk met die twin turbo wankelmotor en rwd, maar ik heb het ook altijd een mooie auto gevonden (gebeurt niet gauw met die sushi rommel) en hij ziet er ook nu nog altijd redelijk modern uit.

[img:800:532]http://www.zerotohundred.com/features/w ... C_0053.jpg[/img]

Of hier in het rood, ook mooi:
http://firespeed.org/garage/car/car08/

Wat zijn eigenlijk dingen om op te letten bij zo'n auto?
En wat zou een mooie nette '95 auto nog ongeveer moeten kosten?
Engelse klant van me gaat zijn auto verkopen en ik ben over een paar maanden toch net in Engeland voor het Festival of Speed.
Ombouw RHD -> LHD zal wel moeilijk worden?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 apr 2006, 21:07

Ja en dan in het zwart (mijn lievelingskleur, DUH)

[img:1024:768]http://auto.sohu.com/piclib/ford/mazda/ ... 7tu005.jpg[/img]

Met zo'n soort motorkap:
[img:400:300]http://www.jdmcarboy.com/9396MXRX7-ST%25202.jpg[/img]

Kan degene die ik ooit gezien heb op de Ring niet vinden. Maar die motorkap was echt extreem, heel gaaf.


Dino heeft weer een bijzondere RX7 gefotografeerd, met coole motorkap, maar nog steeds niet degene die ik ooit zag:
[img:640:392]http://blog.gtroc.com/dino/sc8.jpg[/img]

http://blog.gtroc.com/dino/2005/06/scoot_rx-7.html

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 03 apr 2006, 22:12

De motoren.Dit is nog een wankelmotor van de oude stempel.Hoog verbruik,hoog olieverbruik en bij plusminus 100k zijn de meesten rijp voor een revisie.Komt doordat de rotor dan niet meer optimaal afdicht in hety rotorhuis.Het fijne weet ik er ook niet van.Plaats nog wel ff een linkje.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 03 apr 2006, 22:14


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 apr 2006, 23:40

Wankelmotor van de nieuwe stempel is niet veel beter hoor :)

Bougies slaan vet als je de auto niet eerst warm rijdt voordat je hem uit zet. Even verplaatsen van oprit naar je garage moet je 10km omrijden.
Olieverbruik is bij nieuwe modellen al gigantisch. Maar ja, je moet er wat voor over hebben....

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 00:16

Jan Visser schreef:De motoren.Dit is nog een wankelmotor van de oude stempel.Hoog verbruik,hoog olieverbruik en bij plusminus 100k zijn de meesten rijp voor een revisie.Komt doordat de rotor dan niet meer optimaal afdicht in hety rotorhuis.Het fijne weet ik er ook niet van.Plaats nog wel ff een linkje.
Mjah, ok, maar het zijn natuurlijk wel motoren met bijna 200pk/liter (ongetuned nog), als je dat met een gewone Otto-motor gaat proberen klaag je ook niet over een revisie bij 100.000km of wat olieverbruik.

Wat Cav zegt zijn goede punten, maar minder dramatisch bij een tweede auto (die start je toch niet voor de kleine stukjes) en van de andere kant is het ook weer supergaaf, echt iets totaal anders dan alle andere auto's (m.u.v. de RX8 en Ro80 natuurlijk).

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 04 apr 2006, 21:33

Tja, ik heb een FC RX-7 gehad en ik denk er nog altijd met een goed gevoel aan terug. Jammer eigenlijk dat ik die destijds verkocht heb, maar ja.

Het zijn inderdaad onderhoudsgevoelige motoren, maar als je in de praktijk netjes mee omgaat valt het wel mee.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 21:54

Ha, jou had ik hier inderdaad verwacht ja, Stéphane. :)

Mooi om te horen dat het bij netjes gebruik allemaal wel meevalt. En ach, ik heb een 75 gehad hè, laat het dan een niet super betrouwbare of bulletproof Jap zijn, daar is dan nog wel mee te leven, alles is relatief. :wink:

Iets anders, ik zie overal type R, type S, type RS etc. en het begint me nu toch wel een beetje te duizelen.
Weet iemand de verschillen tussen die types of evt. een overzichtje ergens te vinden?

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 04 apr 2006, 22:07

Ik vind het een megamooi model.
Heb ooit eens een groep engelsen meegemaakt op de Nordschleife.
Zat er 1 bij met meer dan 500 Pk!!!!! Mocht i.v.m de geluidsnormen alleen niet op de baan. Kom je helemaal uit Engeland hiervoor. Betreffende auto hebben ze bij Ringracing even onder handen genomen door er een extra demperplaat met staalwol op te lassen. Weg setup en vermogen. :( :( :(

De heren reden met waterinjectie om de inlaattemperatuur omlaag te krijgen! En inderdaad was de algemene mening dat er veel onderhoud nodig is + hoog olieverbruik. :(
Ik denk dat voor de serieuze bedragen die deze auto's moeten kosten veel leukere auto's zijn met aanzienlijk minder kosten. Dus kom je weer op de hiervoor genoemde merken. Lang leve de lol denk ik maar. 8)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 06 apr 2006, 21:25

Peter Tunissen schreef:Ha, jou had ik hier inderdaad verwacht ja, Stéphane. :)

Mooi om te horen dat het bij netjes gebruik allemaal wel meevalt. En ach, ik heb een 75 gehad hè, laat het dan een niet super betrouwbare of bulletproof Jap zijn, daar is dan nog wel mee te leven, alles is relatief. :wink:

Iets anders, ik zie overal type R, type S, type RS etc. en het begint me nu toch wel een beetje te duizelen.
Weet iemand de verschillen tussen die types of evt. een overzichtje ergens te vinden?
Hier is wel wat historie te vinden over het model: http://www.turborx7.com/efinirx7.htm

En deze auto, een witte Type RZ, heeft heel lang als mijn bureaublad-achtergrond gestaan:
[img:754:372]http://www.turborx7.com/images/efini/rx7rzfrontleft.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 06 apr 2006, 21:31

En bij Euro Rotor in Veldhoven, waar ik de mijne destijds ook heb gekocht, hebben ze nu een hele leuke LHD (!) Spirit R staan voor €21.500:

Merk: Mazda RX-7
Type: FD
Bouwjaar: 1992
Kleur: Bordeaurood
Kenteken:
Staat: Perfect
Bijzonderheden: Spirit R uitvoering
Vraagprijs: ƒ / € 21500

[img:640:480]http://www.euro-rotor.nl/showroom/images/PIC00044.jpg[/img]

Meer informatie hier: http://www.euro-rotor.nl , zie Showroom voor de auto's die te koop staan. Ik weet alleen niet hoe actueel dat is. Daar zijn ze niet echt vlot mee.

Pim van der Burgt is al jarenlang rotary engine specialist en als hij zegt dat het 'perfect' is geloof ik dat wel. Ik krijg spontaan zin om die kant op te rijden ;)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 07 apr 2006, 00:27

Mooi, thnx voor die link, dat soort informatie zocht ik inderdaad!

Op het RX7 forum postte ook iemand dit.
"De typen R, S en RS zijn japanse versies, waarbij de R puur sprotief is (geen leer, geen airco, geen zonnedak, geen verstralers enzo) de S is de luxe versie en de RS is een mix van die twee.
In 1998 heeft de FD een facelift gekregen, waarbij de motor op 261 JIS pk gebracht is, verbeterde motorelectronica (64 bits ECU), verbeterde aerodynamica, grotere remmen en wielen. De RS was toen dermate populair dat er vrij veel grijs naar de UK geimporteerd zijn (vooral in Innocent Blue micalak).
De FD-to-have is de 2002 Spirit-R type A, het laatste productiemodel, dat is af fabriek de snelste versie.
Alle FD's zijn af fabriek uitgerust met het TwinTurbo inlaatsysteem, een single turbo duidt op aftermarket spul."

Echt overzichtelijk is het allemaal niet, maar er komt langzaamaan orde in de chaos. :lol:

En bij deze geïntroduceerd, het Mazda-fappen:

[img:800:600]http://www.turborx7.com/images/efini/99poster1.jpg[/img]

*fapfapfap* :D

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 07 apr 2006, 08:38

Die Bordeauxrode is echt prachtig.

Onderstaande link is van een auto die ik echt al jaren te koop zie staan. Op het plaatje ziet hij er wel goed uit, alleen die prijs...

http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 4223735245

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 07 apr 2006, 09:09

Blijft natuurlijk een unieke auto! Zal me benieuwen of het een RX7 gaat worden. Heerlijk die onvoorspelbare keuzes Peter :D

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 apr 2006, 10:22

Zijn die RX7'ens zo waardevast dan ? Voor een jaar of 5 geleden keek ik naar eentje die te te koop stond bij de plaatselijke Mazda dealer, auto was ook in superstaat, uit 1993 en toen vroeg die dealer er iets van 35000 gulden voor. Nu zie ik eentje uit 1992 voor 21500 euro. opmerkelijk.

Ikzelf heb niet zoveel meer met deze auto, hij is mij echt een generatie of 2 te oud, typisch begin jaren 90 auto. Maar eerlijk is eerlijk hij ziet er gewoon erg goed uit voor zijn leeftijd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 apr 2006, 10:23

Mooi ding, maar wel serieus geld, het blijft 1992.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 09 apr 2006, 21:19

En is je bod geaccepteerd?

Michel

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 09 apr 2006, 22:16

Ja Rico,die zijn zo waardevast.Alle snelle japanse sportwagens hebben dat.Zoek maar eens een Honda NSX voor onder 25000 euro.Lukt je niet.Net als de RX7 en Supra van het laatste model.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 10 apr 2006, 15:21

Ze houden inderdaad heel redelijk hun waarde nu, da's wel mooi.
Michel Pol schreef:En is je bod geaccepteerd?
http://video.google.com/videoplay?docid ... ry&pl=true
Mooi filmpje hè.
*tomtietomtietom*
Lekker geluidje ook.
*twiedeldiediediedeldiedie*
:lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 12 apr 2006, 17:04

:wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 12 apr 2006, 19:23

Wat voor een kleur Peter :?:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StefanW en 2 gasten