Afgelopen zaterdag deed ik nog een rondje mobile.de, en ineens zag ik daar een net geplaatste advertentie die direct mijn aandacht trok. Een E36 325i van 1992 (Bonuspunten, want geen belasting in België), met een relatief lage kilometerstand van 153.000km, en als laatste eigenaar van een gepensioneerde geweest (die heeft de auto 18 jaar gehad, van zijn 60e tot 78. De auto kwam helaas beschikbaar door zijn overlijden). De prijs was voor zover ik de advertentie kon beoordelen ook heel erg netjes. En ik kan het weten na al die uren en dagen tweedehands auto's kijken

Maandag dan gearriveerd, de auto bekeken, en al vrij snel beslist om hem mee te nemen. Ik kon helaas maar beperkt een proefrit maken omdat de auto was afgemeld, maar ik merkte daar geen gekke dingen op. Wat ik wel merkte is dat het onderstel nog erg strak aanvoelde, je hebt niet het idee dat de auto al 26 jaar oud is. En de motor, wat een fantastisch blok. Na jaren veel rijden in leasebakken en andere meuk met weinig vermogen voelt dit geweldig aan. De sound, en met name het snerpen wat er in komt bij hogere toeren leveren een grote glimlach op. Carrosserie is zeker niet perfect, en er zijn nog wel wat andere puntjes, maar de basis lijkt dik in orde. De advertentie was trouwens al 120 keer bij favorieten gezet over het weekend, en de verkoper had zijn WhatsApp vol zitten met mensen die hem ook die dag wilden komen halen. Mijn hunch leek dus correct, en ik had geluk dat ik de eerste was. De administratieve rompslomp in Duitsland verloopt zonder problemen: verzekering bij schildenmaker > platen aanvragen bij gemeente > platen laten maken bij schildenmaker > auto ophalen met speciaal attest (remember, was afgemeld) > terug naar gemeente om de platen te laten stempelen en het chassisnummer te controleren. Gelukkig heb ik het proces van exportplaten en invoer naar België al één keer eerder gedaan, dus dat helpt.
En zo begon de rit terug naar het vakantieadres in mijn eerste BMW! Natuurlijk, na een 50-tal kilometers de koelwatertemperatuur ferm in het rood. Het was ook een erg warme dag, maar dat hoort natuurlijk niet. Gelukkig was er direct een benzinestation zodat ik niet op de pechstrook hoefde te stoppen. Kap open, en wat bleek: de bovenste slang was losgesprongen van de radiator, niet goed. Bij het benzinestation hebben we dan een schroevendraaier gekocht en de slang terug vast gezet. In het reservoir leek het niveau nog op orde, en, zo dachten we, we rijden een stukje verder om de boel weer te laten afkoelen. Fout natuurlijk, en hopelijk gaan bij een hoop van jullie nu alle alarmbellen rinkelen die mij ook aan hadden moeten slaan

Eenmaal op het vakantieadres decodeerde ik mijn VIN en was aangenaam verrast dat de auto geleverd is met M sportonderstel, en een sper. Ik liet een aankoopkeuring doen, en dat leverde mij een lijstje met aandachtspunten op. Maar niets schokkends, weinig roest buiten de standaard bobbels bij de achterste wielkasten een een plekje rechtsvoor. En technisch buiten wat kleinigheden ook helemaal in orde. Wel is er iets mis met de koppeling. Soms trek ik hem er doorheen als ik gasgeef in 5, maar andere keren houd hij volledig vast, wat je ook probeert. Versleten drukgroep? Versleten seal waardoor er olie bij de platen kan komen? Iets om uit te zoeken. Ik ontdekte op de brug ook dat er blijkbaar toch geen sper onderzat, misschien geplunderd door de verkoper waar de auto via via terecht was gekomen (wat wel een jonge gast was). Van vakantie naar huis was nog een ruime 400 kilometer, dus ik maakte tijdens de vakantie nog wat korte ritjes om mijn vertrouwen in de auto weer op te bouwen na het koelslangprobleem. En terecht, want de slang sprong opnieuw los! Dit keer wat beter gekeken, en het bleek dat de plastic nek van de radiator was afgebroken (dit was de eerste keer blijkbaar ook al zo). er was dus te weinig waar de slang met de klem op kon klemmen. Het resterende stuk plastic zat nog in de slang. Met geluk kon ik de volgende ochtend een nieuwe radiator regelen, en ik heb deze dan volledig met mijn bij het benzinestation aangekochte schroevendraaier kunnen installeren

Vlak voor de rit naar huis had ik ook nog een aircoservice ingepland. De airco deed niets, en met dit weer is dat niet oke

Niet allemaal zeggen dat mijn demper los hangt, de juiste klemmen zijn al besteld

Evenals het stukje stootstrip

Vind ze zo nog maar

Komt met een gratis voorraadje cassettebandjes