Het begon hiermee:
En toen deze:///Joost schreef: ↑13 jul 2018, 13:43Bron: nu.nlTesla heeft in de Verenigde Staten zijn 200.000e elektrische auto verkocht. Daarmee passeert de autobouwer een belangrijke grens, waardoor een belastingvoordeel voor Amerikaanse autokopers gaat vervallen.
In de VS kun je bij het kopen van een elektrische wagen gebruikmaken van een fiscale stimulans van 7.500 dollar, totdat de fabrikant deze belangrijke mijlpaal bereikt heeft. Daarna wordt het voordeel stapsgewijs afgebouwd.
Over een half jaar zal het bedrag tot 3.750 dollar verlaagd worden, een half jaar daarna volgt opnieuw een halvering en weer een half jaar later blijft er niets van het belastingvoordeel over.
Tesla staat nu voor de opgave auto's te verkopen zonder het belastingvoordeel. Sinds de oprichting in 2003 heeft het bedrijf zich vooral op duurdere auto's gericht. Model 3, het nieuwste model, is de eerste massaproductiewagen. Die is een stuk goedkoper en Tesla voert de productie flink op.
Beleggers waren recent nog erg zenuwachtig, omdat Tesla zijn productiedoelstellingen vaak niet haalde. Ook heeft het bedrijf nog nooit een jaar met winst afgesloten, maar inmiddels lijkt het de goede kant op te gaan met de productie.
Vervolgens nog een linkje.EvdP schreef: ↑13 jul 2018, 13:58BronTesla verdacht van gesjoemel met productiecijfers
De Amerikaanse toezichthouder voor de beurs onderzoekt mogelijk gesjoemel van Tesla met productiecijfers. De autofabrikant zou wekelijkse productieaantallen hebben gemeld die tot wel 44 procent hoger waren dan de werkelijkheid.
Bij de cijfers gaat het om de Model 3, waarvan de productie meerdere keren vertraging heeft opgelopen. Ook de levering aan klanten is hierdoor ernstig vertraagd. Klokkenluider bij de Amerikaanse autoriteiten is de ex-medewerker van Tesla die door topman Elon Musk eerder als 'saboteur' is bestempeld. De toezichthouder voor de beurs SEC neemt de tip serieus, meldt persbureau Bloomberg. Eerder al heeft de voormalige medewerker Tesla ervan beschuldigd accupakketten met fabrieksfouten in nieuwe auto's te hebben gebruikt, met het risico van brand als gevolg. Systematisch zouden onderdelen in de productie van de Model 3 zijn gebruikt die eigenlijk op de schroothoop moesten belanden.
De klokkenluider zegt dat Elon Musk hem het zwijgen wilde opleggen. Van de SEC is bekend dat deze instantie hoge bedragen toekent aan klokkenluiders, als na onderzoek blijkt dat de informatie klopt.
Op dit moment loopt ook nog een ander onderzoek van Amerikaanse autoriteiten naar Tesla. De verkeersautoriteit NTSB wil weten waarom meerdere verongelukte Tesla's soms dagen na een ongeval opnieuw in brand vlogen.
En het laatste nieuwtje:
Bron: Telegraaf.nl'Tesla vraagt leveranciers geld terug'
Tesla heeft toeleveranciers verzocht een deel van zijn eerdere betalingen terug te storten. De maker van elektrische auto's vroeg om die gunst om zijn activiteiten winstgevend te maken, zo blijkt uit een memo dat is ingezien door The Wall Street Journal.
Het verzoek zou betrekking hebben op betalingen die teruggaan tot 2016. Een inkoopmanager vraagt in het memo om een ,,aanzienlijk bedrag'' van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant, die henzelf uiteindelijk ook ten goede komt.
Tesla wilde tegenover de zakenkrant niets zeggen over het memo. Wel bevestigde het bedrijf van Elon Musk bij leveranciers om kortingen te vragen, wat een standaard praktijk bij contractonderhandelingen zou zijn.
De Amerikaanse onderneming heeft in zijn vijftienjarige bestaan nooit een boekjaar met winst afgesloten, maar verwacht in het derde en vierde kwartaal van dit jaar winstgevend te zijn. Daarvoor moeten het wel ambitieuze productiedoelstellingen halen voor zijn Model 3, de eerste auto van Tesla voor een breder publiek. De fabricage van het 'instapmodel' liep meermaals vertraging op.