F1 seizoen 2018

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gesloten
Luco

Re: F1 seizoen 2018

Bericht door Luco » 04 aug 2018, 16:16

'Dit is het salaris van Daniel Ricciardo bij Renault'
Vandaag, 16:04 , door Jeen Grievink

De overstap van Red Bull Racing naar Renault gaat Daniel Ricciardo geen windeieren leggen. Waar Jerome Stoll, president van Renault, eerder nog zei "geen miljoenen over te hebben voor coureurs", blijkt niets nu minder waar. De bankrekening van Ricciardo wordt de komende twee jaar flink gespekt, zo weet The Daily Mail te melden.

Tot nu toe was het een raadsel waarom Ricciardo op het laatste moment besloot een contract te ondertekenen bij Renault. De Australiër kon in sportief opzicht geen beter stoeltje krijgen dan bij Red Bull Racing, maar op financieel vlak viel er voor hem bij een overstap wél wat te halen. The Daily Mail weet namelijk te melden dat Ricciardo een slordige 20 miljoen pond per jaar gaat verdienen bij Renault. Omdat de goedlachse coureur een verbintenis voor twee jaar heeft ondertekend, sleept hij in een periode van 24 maanden een bedrag van 40 miljoen pond binnen op zijn bankrekening.

Datzelfde loonstrookje had ook McLaren klaarliggen voor Ricciardo, maar de Australiër koos ervoor om bij Renault aan de slag te gaan. Vanuit financieel oogpunt legt de overstap van Ricciardo hem zeker geen windeieren. Bij Red Bull Racing moest hij het namelijk doen met een derde van dat salaris. Daarnaast was hij bij de Oostenrijkers in de schaduw van Max Verstappen beland, terwijl hij bij Renault de kans heeft om zich op te werken tot eerste rijder.

Afbeelding weergeven op Twitter

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 aug 2018, 16:54

Budgetten:

Team (gerangschikt naar eindklassement 2017) Budget
Mercedes 450 miljoen
Ferrari 430 miljoen
Red Bull 350 miljoen
Force India 110 miljoen
Williams 135 miljoen
Renault 200 miljoen
Toro Rosso 125 miljoen
Haas 110 miljoen
McLaren 250 miljoen
Sauber 135 miljoen

RB heeft er in 2019 zoiezo 25 miljoen bij, geen idee of Honda ook nog wat meebrengt, dacht te lezen dat RBR in ieder geval geen Honda motoren hoeft te kopen. De grote baas in Oostenrijk heeft volgens mij niet echt te maken met raden van bestuur en andere aandeelhouders. Renault loopt 25 miljoen mis en is 20 miljoen armer door Ricciardo. Zou zo maar kunnen dat ze er 100 miljoen extra inpompen maar ik kan me voorstellen dat er dan intern wel wat hobbels genomen moeten worden. Geen idee wat de vakbonden (blijft Frankrijk) daarvan vinden.

Het gaat een leuk seizoen worden 2019.

Gr Ron

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 aug 2018, 17:49

Luco schreef: 04 aug 2018, 15:38 Lezen Mari, was 2017 en budget wordt opgeschroefd bij Renault.
we zullen het zien volgend jaar, wat Ricciardo kan met zon kutmotor toch :lol:

Ik zou het alleen maar prachtig vinden als alle fabrikanten/motorenleveranciers om de pole en winst kunnen strijden, hoe mooi zou het zijn als er 4 of 5 teams binnen 2 tienden zitten.
Dan maakt het mij niet uit wie er uiteindelijk wint.
RB verkoopt energy drinks, daar hoef je je niet zo'n zorgen te maken over een net imago als een A naar B auto merk... En in 2017 hebben ze ook al onderdelen weggehouden bij TR, wat(incl het lenen van Sainz) toevallig ook bijdroeg aan het inhalen in de WK stand. Dát scheelt geld. En in 2018 flikken ze hetzelfde, maar dan in de eerste helft van het seizoen bij het hoofdteam.

En ik corrigeer, kutmotor en nog kutter chassis. ;)

Prachtig ook dat het eigen team(Lotus dus) na één jaar hybride al overging op de Mercedes krachtbron. Dat was nog voordat RB moeilijk begon te doen over de twijfelachtige kwaliteit en prestaties.

En ik volg F1 al 25 jaar. Als het zover komt is dat gekunsteld. Je mocht vaak al blij zijn als meer dan één team om de titel streed. Het is nu relatief close, sla de boeken er maar op na. Denk zelfs closer dan ooit... Ik zit in elk geval niet te wachten op identieke autop's dan heeft de technologie(en dus diversiteit) verloren. Als je dat op dit niveau wil is er altijd nog Indycar.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 aug 2018, 17:57

RS-Ron schreef: 04 aug 2018, 16:54 Renault loopt 25 miljoen mis en is 20 miljoen armer door Ricciardo. Zou zo maar kunnen dat ze er 100 miljoen extra inpompen maar ik kan me voorstellen dat er dan intern wel wat hobbels genomen moeten worden.
Bingo, dat bedoel ik. Je kan overigens het salaris van Sainz eraf trekken, maar alleen door bovenstaande moet er dus 35-40 miljoen bij. Dus er moet in totaal een miljoen of 100 bij wil het zin hebben. Dan zitten ze nog steeds niet op het bedrag van RB(die zijn motoren voor nop krijgt). Succes. :hungry:

Ze kunnen nog beter FI(/Jordan) overkopen en dan wél de Mercedes erin laten zitten(zoals ze vergeten zijn bij Lotus). Die doen veel goeds met weinig geld.

Luco

Bericht door Luco » 04 aug 2018, 17:58

Je eerste zin zegt al genoeg, een van A naar B automerk, daar sla je de plank volledig mis.
Renault heeft meer autosporthistorie dan menig ander merk, jammer dat je je alleen op het negatieve van renault focust, dan is een "normale" discussie daarover niet meer mogelijk.

Tevens maken ze ook nu nog steeds hothatches, die bij de betere horen.

Tevens staat Renault nu voor Force india en williams die met die mercedes krachtbron rijden en vorig jaar dus voor renault stonden, ze zijn nu gewoon 4e in constructeurskampioenschap, uiteindelijk maar 1 plek achter RB :tooth:
Volgend jaar er voor :lollerdelol:

Het moet inderdaad niet gekunsteld worden ala indycar.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 aug 2018, 18:21

Luco schreef: 04 aug 2018, 17:58 Je eerste zin zegt al genoeg, een van A naar B automerk, daar sla je de plank volledig mis.
Renault heeft meer autosporthistorie dan menig ander merk, jammer dat je je alleen op het negatieve van renault focust, dan is een "normale" discussie daarover niet meer mogelijk.

Tevens maken ze ook nu nog steeds hothatches, die bij de betere horen.

Tevens staat Renault nu voor Force india en williams die met die mercedes krachtbron rijden en vorig jaar dus voor renault stonden, ze zijn nu gewoon 4e in constructeurskampioenschap, uiteindelijk maar 1 plek achter RB :tooth:
Volgend jaar er voor :lollerdelol:

Het moet inderdaad niet gekunsteld worden ala indycar.
Voor mij is het een gewoon A naar B merk. Ik koop ook niks voor historie, dat is verleden tijd. Jij kleeft er juist aan vast, prima. Doe ik ook niet moeilijk over.

En hatches, of ze nou hot zijn of niet laten mij 100% koud, altijd al zo geweest.

Al gelezen welk budget en welke problemen FI nu heeft? Echt super om daar als constructeur voor te staan. Alleen beetje jammer dat hun klant totaal onbereikbaar lijkt en dat zonder het voordeel van het ontwikkelen van chassis én motor. En nog eens de default olie en benzine leverancier(waarvan ik het met je eens ben dat het oer-onhandig is dat RB een andere heeft).

En zullen we niet over the shadow of the team formerly known as Williams hebben? Voor mij waren McLaren en Williams dé F1 teams, de rest(incl Ferrari, ik haakte aan in hun 'iets'mindere jaren) kon komen en gaan, maar daar draaide het om. Zonde om die zo te zien wegkwijnen.

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 04 aug 2018, 18:35

Ik zie Alonso nog wel vertrekken. Hij heeft de smaak van winnen in het WEC te pakken en volgend jaar clashed de F1 met het WEC qua data.

Luco

Bericht door Luco » 04 aug 2018, 18:37

Dat het voor jouw een A naar B merk is, prima, maar zo breng je het niet en dat zijn ze ook zeker niet. Ik kleef niet aan historie hoor.
Force india had vorig jaar ook minder budget maar de mercedes motor, er is dus niks wezenlijks anders, net als williams.
Met je eens dat het zonde is dat twee iconische teams er zo slecht voor staan.
Maar het laat ook gelijk zien dat er bij Renault wel degelijk progressie is al is die moeilijk te meten, maar uiteindelijk gaat het om de stand.

Max heeft ook veel meer punten dan vorig jaar, al is het jaar natuurlijk nog niet klaar, zou Ricciardo nu ook een betere motor krijgen dan Max :lol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 aug 2018, 18:39

Weet je het maakt me ook allemaal niet uit. Natuurlijk kan Benetton*, ik bedoel Renault weer kampioen worden, maar dan moeten ze het echt een heel stuk serieuzer aanpakken en er veel meer tegen aan gooien dan wat goede wil en snedige opmerkingen. Maar dat geldt letterlijk voor elk team. En daarom zeg ik dat je niks voor historie koopt, behalve wat extra geld van de FIA.

*= We hebben het hier eigenlijk niet over de echte originele Renault F1(over historie gesproken), maar Toleman/Benetton/Renault/Lotus
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 04 aug 2018, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 04 aug 2018, 18:42

Dat is zeker waar je bent zo goed als je laatste race.
Laten we hopen dat Mc Laren en Williams ook weer de weg naar boven vinden, maakt het alleen maar leuker (prekwalificatie om mee te mogen doen aan de rest van het weekend, dat waren tijden)
Kwalificatiemotoren gingen 5 rondjes mee, nostalgie.

Wat bedoel je Mari, Renault heeft vaak dubbel in de F1 gezeten, of als team, of als motorenleverancier of beiden, in Benneton tijdperk leverden ze alleen motoren dacht ik?
Ruim voor het Benetton tijdperk waren ze er ook al bij, alleen nooit geen wk geworden.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 aug 2018, 18:46

Luco schreef: 04 aug 2018, 18:42 Dat is zeker waar je bent zo goed als je laatste race.
Laten we hopen dat Mc Laren en Williams ook weer de weg naar boven vinden, maakt het alleen maar leuker (prekwalificatie om mee te mogen doen aan de rest van het weekend, dat waren tijden)
Kwalificatiemotoren gingen 5 rondjes mee, nostalgie.
Ik ben niet heel nostalgisch ingesteld maar pre-kwalificatie en kwalificatiemotoren (en kwalificatie-setups!)klinken mij als muziek in de oren. Inclusief T-car graag. Bring back the good old days. Wat dat betreft bestaat het kampioenschap nu uit 3 endurance races die over meerdere weekenden worden verreden... :(

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 05 aug 2018, 09:59

De move van Ricciardo heeft een behoorlijke impact op de rijdersmarkt. Zo was het al een 'zekerheidje' dat Ocon naar Renault zou gaan. Een talentvolle Mercedes junior en een plekje bij een fabrieksteam zou voor hem een mooie verdere opstap zijn, naar een mogelijk toekomstig dienstverband bij het Mercedes team. Door Ricciardo's move is er ineens geen plek meer voor Ocon om komend seizoen hogerop te komen. Mercedes heeft nu ineens twee juniorrijders (Ocon en Russell) die ze moeten zien te stallen. Niet gemakkelijk.

Sainz heeft ook een probleem. Dit jaar had hij de Hulk moeten verslaan maar dat is niet gelukt. Ineens is zijn marktwaarde behoorlijk gedaald. Tegen Verstappen legde hij het ruimschoots af en nu ook tegen Hulkenberg. Met name dit laatste gevecht had hij moeten winnen. Ik geloof er 0,0 van dat hij nog kans maakt op het 2e RBR zitje naast Max. Enerzijds is hij gewogen en te licht bevonden, anderzijds is zijn relatie met Verstappen slecht. Gasly kan het prima vinden met Max en is bovendien heel goed bezig. Sainz mag hopen op een zitje bij McLaren. Ik denk dat Alonso nog een jaar blijft. Sainz heeft dan de enorme opgave om niet zoals Vandoorne te eindigen: vermorzeld worden door Alonso. Dan is het echt game-over voor Sainz. Terug naar Toro Rosso zou nog kunnen maar dat zou als een enorme degradatie worden gezien, iets waar niemand (Marko niet, Sainz zelf ook niet) blij van zou worden. De optie van RBR op Sainz loopt in september af, daarna zou hij vrij man zijn. Ik denk dat Red Bull hem laat gaan en hij bij McLaren eindigt.

Mijn glazen bol voor 2019 op dit moment (kan volgende week weer veranderen :)).

- Mercedes: Hamilton / Bottas
- Ferrari: Vettel / Raikkonen (Kimi doet het goed, Leclerc heeft een paar matige races achter de rug, ik geloof niet dat Ferrari het al aandurft)
- Red Bull Racing: Verstappen / Gasly (Max duidelijke nummer 1, Gasly allang blij dat hij bij een topteam mag rijden, zal het Max qua rijden en politiek gezien niet moeilijk maken, Alonso is nog een outsider maar met hem haal je een hoop politiek en onrust binnen, zou niet goed werken met Verstappen en Helmut Marko vs Fernando Alonso zou ook vuurwerk betekenen plus natuurlijk Honda...)
- Renault: Ricciardo / Hulkenberg (goed koppel hoor, risico voor Ricciardo is dat hij nu wel 'even' de Hulk moet verslaan. Verliezen van Max is geen schande, verliezen van de Hulk zou voor zijn reputatie als topcoureur en salaris een gigantische knauw zijn. De Hulk wordt onderschat door velen, is niet zomaar verslagen).
- McLaren: Alonso / Sainz (Fernando knoopt er nog jaartje aan vast denk ik, gecombineerd met een Indy 500 deal, Sainz een eenjarige deal naast zijn idool)
- Toro Rosso: Norris / Hartley (Norris als wisselgeld voor James Key die naar McLaren vertrekt, Hartley kon wel eens geluk hebben met move van Ricciardo en vertrek Gasly naar RBR. Er is simpelweg weinig anders beschikbaar, Ticktum krijgt geen superlicentie. Hartley zeurt niet, werkt hard en heeft bovendien een jaar Honda ervaring)
- Force India: Stroll / Kubica (Stroll duidelijk, pa zal het team niet volledig overnemen denk ik maar investeert er in de vorm van leningen/aandelen wel geld in en Kubica omdat dit geen directe bedreiging voor Stroll is en hij goed met de Strolls overweg kan)
- Haas: Magnussen / Perez (laatstgenoemde is interessant met zijn Mexicaanse sponsoren en wil vanwege de Force India toestand wel weg bij FI, Grosjean is out)
- Sauber: Leclerc / Giovinazzi (Sauber doet het tegenwoordig prima als middenmoot team, denk dat ze Leclerc nog een jaartje daar laten en in 2020 dan naar Ferrari, Giovinazzi als 2e Ferrari juniortalent daarheen)
- Williams: Ocon / Russell (Williams zit in diepe shit. Financieel en ook qua auto. Enige snelle oplossing die ik zie is door er een semi-Mercedes-B team van te maken. Ze nemen komend jaar al meer Mercedes onderdelen over zoals versnellingsbakken ed. Ook om de politieke macht te vergroten in F1 en om in één klap beide Mercedes junioren een plek te geven denk ik dat Toto Wolff Williams gaat gebruiken als B-team).

Dit alles zou dus een exit betekenen voor:

Vandoorne: onvoldoende laten zien, bovendien geen sponsoren achter hem staan. Jammer maar helaas.
Sirotkin: werkt hard en heeft veel geld achter zich maar nog amper iets laten zien dit jaar, ook al is de Williams een slechte auto
Grosjean: veel te veel rookie-achtige fouten ondanks zijn 32 jaar en lange ervaring. Bovenien een vrij hoog salaris (4+ miljoen) dus niet meer interessant.
Ericsson: de invloed van Ericsson sponsoren bij Sauber raakt uitgespeeld, nu het de-facto een Ferrari B (of C) team is incl. Alfa-Romeo branding. Bovendien al jaren niet snel genoeg.

Er zitten een paar grote gissingen in bovenstaande lijst (Kubica bij FI, Ocon naar Williams) maar wie weet. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 05 aug 2018, 11:14

Goeie zet van Ricciardo en Renault.

Daniël zag de bui bij RB al hangen met de Honda motoren. Die gaan de komende jaren een toontje lager zingen. Jammer voor Max.

Dat Renault blok is niet zo zwak als wel wordt gesteld. Hülkenberg en Sainz lieten bij het Renault team de meeste steken vallen. Met Ricciardo halen ze de absolute top binnen. En niet alleen dat. Ook de onderstel afstel filosofie van RB. Ik voorspel dat Ricciardo/Renault volgend jaar achter de Ferrari's en Mercedessen de snelste combinatie in de kwalificatie gaat zijn, en dat hij in races een leuk aantal podiumplaatsen weet te rijden.

ADV

Bericht door ADV » 05 aug 2018, 11:41

Ik kan me wel in Wouters indeling vinden. Er zijn een aantal gasten waar ik wel benieuwd naar ben van waar ze heen gaan:
- Alonso -> Indy, McLaren of ergens anders
- Norris
- Ocon
- Russel
- LeClerc

In mijn optiek zijn die laatste 4 de 4 die het Max de komende 10 jaar moeilijk kunnen maken. Norris, Russel en LeClerc, samen met Max misschien wel de top talenten van de aflopen paar jaar.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 aug 2018, 11:59

Hielke schreef: 05 aug 2018, 11:14 Goeie zet van Ricciardo en Renault.

Daniël zag de bui bij RB al hangen met de Honda motoren. Die gaan de komende jaren een toontje lager zingen. Jammer voor Max.

Dat Renault blok is niet zo zwak als wel wordt gesteld. Hülkenberg en Sainz lieten bij het Renault team de meeste steken vallen. Met Ricciardo halen ze de absolute top binnen. En niet alleen dat. Ook de onderstel afstel filosofie van RB. Ik voorspel dat Ricciardo/Renault volgend jaar achter de Ferrari's en Mercedessen de snelste combinatie in de kwalificatie gaat zijn, en dat hij in races een leuk aantal podiumplaatsen weet te rijden.
Dat vermoed ik ook Hielke. Denken dat Honda meteen aan kan sluiten bij Mercedes en Ferrari is wel een beetje wishfull thinking. Ik denk dat Renault tot veel in staat kan zijn maar niet (meer) met RBR. Daarnaast is de hetze op energy drankjes wel begonnen wat uiteindelijk best een bedreiging kan zijn voor het budget van RBR. Red Bull geeft nogal wat geld uit aan promotie zo links en rechts..

Frank_Sch
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Bericht door Frank_Sch » 05 aug 2018, 12:00

Of het een goede keuze van Ric. is weten we niet. Dat is speculeren, net zoals we dat niet weten voor de keuze van RBR voor Honda. We gaan het volgend jaar zien, maar ik zet mn geld eerder op Max/Honda/RBR dan op Ric&Ren. Voor Hulkenberg wel een prachtige kans om te laten zien hoe goed ie is. Ik denk zeker net zo goed als Ric.
Las ook ergens dat Max de nieuwe rijder voor RBR kan veto-en. Nou dan is Sainz zeker de sjaak, als ie het al niet was.
En Hartely? Geloof er niks van dat hij volgend jaar nog F1 rijdt.

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2018, 12:07

Niels schreef: 05 aug 2018, 11:59

Dat vermoed ik ook Hielke. Denken dat Honda meteen aan kan sluiten bij Mercedes en Ferrari is wel een beetje wishfull thinking. Ik denk dat Renault tot veel in staat kan zijn maar niet (meer) met RBR. Daarnaast is de hetze op energy drankjes wel begonnen wat uiteindelijk best een bedreiging kan zijn voor het budget van RBR. Red Bull geeft nogal wat geld uit aan promotie zo links en rechts..
Helemaal mee eens.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 aug 2018, 12:34

Niels schreef: 05 aug 2018, 11:59

Het gaat natuurlijk niet alleen om Honda. Het is net zo onzinnig als zeggen dat Renault beter is dan Honda omdat McLaren voor TR staat. Daar horen ze ook, sterker nog ze horen eigenlijk in de top 5(op zijn minst). Je motor hoeft ook niet net zo goed of beter te zijn om een ander team te verslaan(de 4 kampioenschappen van Red Bull zijn niet gewonnen met de motor met het grootste vermogen al was de drivability wel erg oké).

Over die hetze: Deste meer reden om reclame te maken. En ik geloof er ook niks van dat niemand het team over zou willen nemen mochten ze de sport toch verlaten. Een groot deel van de teams die er nu zijn hebben zijn ooit begonnen als een ander team.

Zo is
Force India: Jordan->Midland->Spyker
Red Bull: Stewart->Jaguar Racing(dus Jos heeft voor hetzelfde team gereden :) )
Toro Rosso: Minardi
Renault: Toleman-> Benetton->Renault->Lotus-> Renault

WJ

Bericht door WJ » 05 aug 2018, 14:22

Wat een vertrouwen ineens in Renault.

JP

Bericht door JP » 05 aug 2018, 14:45

DannyRic lijkt me toch een van de sympathiekste rijders, dus dan gun ik hem ook wel succes, ook als het bij Renault is.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 05 aug 2018, 15:08

WJ schreef: 05 aug 2018, 14:22 Wat een vertrouwen ineens in Renault.
Precies wat ik dacht.....

JP

Bericht door JP » 05 aug 2018, 15:14

^^ Sinds wanneer is azijn ook brandbaar ? :tooth:

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 05 aug 2018, 16:26

Downforce Hans schreef: 05 aug 2018, 15:08
WJ schreef: 05 aug 2018, 14:22 Wat een vertrouwen ineens in Renault.
Precies wat ik dacht.....
Na al die onzinnige ophemelarij van Honda mag dat ook wel eens.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 05 aug 2018, 16:30

Tijd zal het leren.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 aug 2018, 16:36

EvdP schreef: 05 aug 2018, 16:30 Tijd zal het leren.
Misschien jabadabadoet Max die Honda zo wel naar de top spot.

Afbeelding

Gesloten