BMW E36 325i Ringtool
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
BMW E36 325i Ringtool
De M3 GT terugkopen kan, maar we hebben nu een degelijke auto voor woon/werk. Misschien toch maar een kant en klare auto van iemand kopen die er genoeg van heeft of zelf eentje opbouwen. Zal grotendeels door andere gebeuren gezien ik zelf niet zo gek ben op vieze handen.
Zat te denken aan een E36 325i Coupe of Touring, beetje auto kan je voor onder de 3500 euro meenemen. Brandgaten in de bekleding en wat kleine deukjes enz natuurlijk geen probleem, zouden dan goede stoelen in komen.
Als ik nou als budget eens 10.000 euro zou stellen, hoever zou je dan komen met een 325i'tje. Uiteraard geen gezeik meer met remmen wat ik bij de M3 had, schijven en blokken vervangen om de 2 rondjes ring, da's niet echt handig.
- Aanschaf E36 325i Coupe of Touring (zit zelf aan de touring te denken).
- Alle rubbers (powerflex)
- Remschijven/remblokken/remslangen/remolie
- onderstel (Bilstein B12 kit)
- motorsteunen preventief vervangen
- uitlaatrubbers etc preventief vervangen
- beurtje, olie en filters vervangen (neem aan dat het Castrol RS 10w60 wordt voor een 325i met hogere belasting, of is een w60 te dun op hoge temperatuur en gaat ie dan meer verbruiken?)
Waar nog meer aan te denken kwa onderhoud?
Dan natuurlijk de kosten aan
- 2 stoelen
- 2 gordelsets
- stuurtje
Die combinatie wat ik in gedachten had gaat toch niet echt werken, het is toch alles of niets.. dus de civic dagelijks heen en weer op wieldoppen, lekker 1 op 16 rijden en toch maar een geprepareerde BMW voor de trackdays.
Info is welkom...
Zat te denken aan een E36 325i Coupe of Touring, beetje auto kan je voor onder de 3500 euro meenemen. Brandgaten in de bekleding en wat kleine deukjes enz natuurlijk geen probleem, zouden dan goede stoelen in komen.
Als ik nou als budget eens 10.000 euro zou stellen, hoever zou je dan komen met een 325i'tje. Uiteraard geen gezeik meer met remmen wat ik bij de M3 had, schijven en blokken vervangen om de 2 rondjes ring, da's niet echt handig.
- Aanschaf E36 325i Coupe of Touring (zit zelf aan de touring te denken).
- Alle rubbers (powerflex)
- Remschijven/remblokken/remslangen/remolie
- onderstel (Bilstein B12 kit)
- motorsteunen preventief vervangen
- uitlaatrubbers etc preventief vervangen
- beurtje, olie en filters vervangen (neem aan dat het Castrol RS 10w60 wordt voor een 325i met hogere belasting, of is een w60 te dun op hoge temperatuur en gaat ie dan meer verbruiken?)
Waar nog meer aan te denken kwa onderhoud?
Dan natuurlijk de kosten aan
- 2 stoelen
- 2 gordelsets
- stuurtje
Die combinatie wat ik in gedachten had gaat toch niet echt werken, het is toch alles of niets.. dus de civic dagelijks heen en weer op wieldoppen, lekker 1 op 16 rijden en toch maar een geprepareerde BMW voor de trackdays.
Info is welkom...
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Tja,
heb er een gehad. Voor 10K ben je redelijk makkelijk klaar lijkt me. Strippen zorgt ervoor dat je weinig anders nodig hebt dan andere blokken/schijven en leidingen. Mooi Bilstein onderstel eronder. Stoeltjes, gordels voor 8/900 euro en een grote beurt waarbij je ook wat preventief laat doen.
Ik zou overigens voor de sedan gaan.
heb er een gehad. Voor 10K ben je redelijk makkelijk klaar lijkt me. Strippen zorgt ervoor dat je weinig anders nodig hebt dan andere blokken/schijven en leidingen. Mooi Bilstein onderstel eronder. Stoeltjes, gordels voor 8/900 euro en een grote beurt waarbij je ook wat preventief laat doen.
Ik zou overigens voor de sedan gaan.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Ja,
had toen net de M3 gekocht dus moest de 325i weg. Heb er veel lol mee gehad. Qua balans was die auto echt onovertroffen. Heb na aanschaf ook direct alles laten vervangen wat er niet meer goed was aan die auto.
Sedan vind ik het mooiste model en is het meest praktisch. Mocht je er een een kooi in proppen maakt het stijfheid verhaal niet veel meer uit.
N.
had toen net de M3 gekocht dus moest de 325i weg. Heb er veel lol mee gehad. Qua balans was die auto echt onovertroffen. Heb na aanschaf ook direct alles laten vervangen wat er niet meer goed was aan die auto.
Sedan vind ik het mooiste model en is het meest praktisch. Mocht je er een een kooi in proppen maakt het stijfheid verhaal niet veel meer uit.
N.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Qua preparatie ben je met een M3 net zo duur uit als een 325i.
Ik durf wel te zeggen dat als je een 325i als racer op gaat bouwen van origineel af dat je ook niet onder de 10K klaar bent.
Kijk eens naar dat ding op NB.nl die staat nu voor 3950, kom je een heel eind mee.
Verder verschil in stijfheid tussen een sedan en coupe is nihil, zijn alleen internet praatjes
Verschil in gewicht valt alleen in voordeel van sedan uit als je kunststof of carbon plaatwerkt hebt. Anders is een sedan zelfs iets zwaarder.
Trouwens die wagens uit de Ziengs cup kosten wel meer als 10K als je winnen wil. Die AST schroefset kost al 3500 euro.
Ik durf wel te zeggen dat als je een 325i als racer op gaat bouwen van origineel af dat je ook niet onder de 10K klaar bent.
Kijk eens naar dat ding op NB.nl die staat nu voor 3950, kom je een heel eind mee.
Verder verschil in stijfheid tussen een sedan en coupe is nihil, zijn alleen internet praatjes
Verschil in gewicht valt alleen in voordeel van sedan uit als je kunststof of carbon plaatwerkt hebt. Anders is een sedan zelfs iets zwaarder.
Trouwens die wagens uit de Ziengs cup kosten wel meer als 10K als je winnen wil. Die AST schroefset kost al 3500 euro.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Die op NB vind ik erg duur eerlijk gezegd Bert voor wat daar aan gedaan is...
Nadeel van de e36 naar mijn mening blijft dat ie redelijk veel last van onderstuur heeft, wat welliswaar deels is weg te werken, maar als je kijkt naar de bandenslijtage van de voorbanden met name dan weet je dat er iets niet top in elkaar zit.
Heb al aardig wat e36's gezien die serieus waren geprepareerd (> 20K euro aan veranderingen) door gerenomeerde bedrijven, die er allemaal nog steeds gevoelig voor waren; ook mijn eigen e36 (bijna 15K) was niet 100% te krijgen...)
Ook de gewichtsbalans van de e36 is niet 100% lekker; het 'klopt' gewoon niet helemaal (helaas).
10K budget incl aanschaf kan best, ook met fatsoenlijk spul, je moet dan alleen wat op de centen letten: zoals bijvoorbeeld een M3 remsysteem (groter dan 325 standaard) voor beperkt geld, schroeftset (zeker geen B12 kit oid: die is veel te zacht voor circuit gebruik) las rolkooi.
Nadeel van de e36 naar mijn mening blijft dat ie redelijk veel last van onderstuur heeft, wat welliswaar deels is weg te werken, maar als je kijkt naar de bandenslijtage van de voorbanden met name dan weet je dat er iets niet top in elkaar zit.
Heb al aardig wat e36's gezien die serieus waren geprepareerd (> 20K euro aan veranderingen) door gerenomeerde bedrijven, die er allemaal nog steeds gevoelig voor waren; ook mijn eigen e36 (bijna 15K) was niet 100% te krijgen...)
Ook de gewichtsbalans van de e36 is niet 100% lekker; het 'klopt' gewoon niet helemaal (helaas).
10K budget incl aanschaf kan best, ook met fatsoenlijk spul, je moet dan alleen wat op de centen letten: zoals bijvoorbeeld een M3 remsysteem (groter dan 325 standaard) voor beperkt geld, schroeftset (zeker geen B12 kit oid: die is veel te zacht voor circuit gebruik) las rolkooi.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Even rechtstreeks van de site geplukt. Verder ben je nog verplicht van hun het 'racepakket' van 4k ex. btw te kopen.De auto
De auto bestaat uit de 'gewone' BMW E36 325i en mag uiteindelijk, als zij raceklaar is maximaal 8000 euro gekost hebben.
Maar als iedere auto raceklaar over de 8k kost kunnen ze het hele veld diskwalificeren.

Als ik een m'n een punt zesje vergelijk met een coupe heb ik 1190kg vs 1235kg. Er zit toch echt wel verschil in.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ja goed Aernaudt, maar als je van nul moet beginnen ben je ook een serieus bedrag en niet te vergeten heel veel tijd kwijt aan alleen al de kooi en de stelen, gordels enz.
Als je ziet dat ze voor een gammele geprepareerde E30 al 4000 euro vragen , dan vind ik die van NB.nl niet gek.
En dat ze allemaal gevoelig voor onderstuur zijn is omdat er onder 9 van de 10 een prutsonderstel zit. Zeker met gewoon een straatschroefsetje kom je altijd op onderstuur uit.
Dat die van jou het ook had wil niet zo veel zeggen, je hebt er een AST schroefset op gegooid samen met een setje H&R stabi's (dikke stabi's op een E36 werkt al voor geen meter, alleen voor) maar voor jij het woord onderstuur kon spellen heb je hem al verkocht
Als je ziet dat ze voor een gammele geprepareerde E30 al 4000 euro vragen , dan vind ik die van NB.nl niet gek.
En dat ze allemaal gevoelig voor onderstuur zijn is omdat er onder 9 van de 10 een prutsonderstel zit. Zeker met gewoon een straatschroefsetje kom je altijd op onderstuur uit.
Dat die van jou het ook had wil niet zo veel zeggen, je hebt er een AST schroefset op gegooid samen met een setje H&R stabi's (dikke stabi's op een E36 werkt al voor geen meter, alleen voor) maar voor jij het woord onderstuur kon spellen heb je hem al verkocht

Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 22 jul 2007, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
@ Aernoudt, natuurlijk is het niet de beste racer, maar denk dat het voor minder dan 10k toch wel een hele goede package kan bieden om redelijk veel circuitkm's mee te rijden. Ik meen dat Nandor toch wel behoorlijk veel lol uit zijn 325i sedan heeft gehaald zonder dat het op wat voor gebied dan ook de spuigaten uit liep.
Als ik zelf zou kiezen voor een trackcar zou ik ook op 100% een e36 325i overwegen. Het grote voordeel van sedan t.o.v. coupe haal je volgens bij het zoeken erna, coupe is duidelijk geliefder en ook zeker bij bepaalde doelgroepen.
Als ik zelf zou kiezen voor een trackcar zou ik ook op 100% een e36 325i overwegen. Het grote voordeel van sedan t.o.v. coupe haal je volgens bij het zoeken erna, coupe is duidelijk geliefder en ook zeker bij bepaalde doelgroepen.
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Achteraf heb ik echt geen spijt van de aanschaf van mijn E36 325. Inmiddels is er wel weer flink wat veranderd, maar het grootste deel heb ik zelf gedaan. Als ik zie hoe de auto nu stuurt....fantastisch. Super neutraal. Bijna geen onderstuur en makkelijk tot overstuur te brengen. Ik denk dat je niet veel goedkoper een achterwielaandrijver kunt kopen/bouwen met zo'n geluid, stuurgedrag i.c.m. zo weinig mankementen.
Hieronder mijn lijstje:
-Aanschaf € 1600,- (184.000 km, Vanos-motor, 17" AC-schnitzers, H&R veren, sportuitlaat, sportstuur EN sperdiff)
-Schijven + blokken voor (€ 90,- complete set)
-Grote beurt
-Nieuwe draagarmen + Delrin bussen vóór (€ 39,- per stuk - incl. fuseekogels)
-Nieuwe fuseekogels (bij draagarmen)
-Nieuwe achterwiellagers (€ 30,- per stuk)
-FK Königsport schroefset (hardheid+hoogte) + nieuwe veerschotels + Z3 verstevigingsplaten) (totaal € 950,-)
-25,5 mm voorstabilisator (€ 35,-)
-Verstevigingsplaten op de bodem gelast t.h.v. diff-ophanging (platen € 40,- totaal)
-Nieuwe waterpomp (preventief) € 45,-
-Nieuwe multiriem + spanrollen (€ 95,-)
-Nieuwe koelvloeistofniveausensor (€ 15,-)
-Nieuwe M3 rubbers t.b.v. de reactiearmen van de achteras (25,- per stuk)
Wat nu nog moet gebeuren:
-Krukaskeerring
-Kuipstoelen erin
-Rolkooi erin
-Uitlijnen
De auto is vorige week weer APK-gekeurd. Kosten € 46,- !! Het is wel zo dat de carrosserie wat plekjes en deukjes heeft, maar technisch is de auto perfect.
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1543
Hieronder mijn lijstje:
-Aanschaf € 1600,- (184.000 km, Vanos-motor, 17" AC-schnitzers, H&R veren, sportuitlaat, sportstuur EN sperdiff)
-Schijven + blokken voor (€ 90,- complete set)
-Grote beurt
-Nieuwe draagarmen + Delrin bussen vóór (€ 39,- per stuk - incl. fuseekogels)
-Nieuwe fuseekogels (bij draagarmen)
-Nieuwe achterwiellagers (€ 30,- per stuk)
-FK Königsport schroefset (hardheid+hoogte) + nieuwe veerschotels + Z3 verstevigingsplaten) (totaal € 950,-)
-25,5 mm voorstabilisator (€ 35,-)
-Verstevigingsplaten op de bodem gelast t.h.v. diff-ophanging (platen € 40,- totaal)
-Nieuwe waterpomp (preventief) € 45,-
-Nieuwe multiriem + spanrollen (€ 95,-)
-Nieuwe koelvloeistofniveausensor (€ 15,-)
-Nieuwe M3 rubbers t.b.v. de reactiearmen van de achteras (25,- per stuk)
Wat nu nog moet gebeuren:
-Krukaskeerring
-Kuipstoelen erin
-Rolkooi erin
-Uitlijnen
De auto is vorige week weer APK-gekeurd. Kosten € 46,- !! Het is wel zo dat de carrosserie wat plekjes en deukjes heeft, maar technisch is de auto perfect.
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1543
Laatst gewijzigd door Davy MR2DRIFT op 22 jul 2007, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Bert: ik heb meerdere e36's gehad zowel coupe als sedanBert ///M3 schreef:Ja goed Aernaudt, maar als je van nul moet beginnen ben je ook een serieus bedrag en niet te vergeten heel veel tijd kwijt aan alleen al de kooi en de stelen, gordels enz.
Als je ziet dat ze voor een gammele geprepareerde E30 al 4000 euro vragen , dan vind ik die van NB.nl niet gek.
En dat ze allemaal gevoelig voor onderstuur zijn is omdat er onder 9 van de 10 een prutsonderstel zit. Zeker met gewoon een straatschroefsetje kom je altijd op onderstuur uit.
Dat die van jou het ook had wil niet zo veel zeggen, je hebt er een AST schroefset op gegooid samen met een setje H&R stabi's (dikke stabi's op een E36 werkt al voor geen meter, alleen voor) maar voor jij het woord onderstuur kon spellen heb je hem al verkocht

(daarnaast: heb ik zowel met als zonder de H&R stabi's gereden om te testen. Tevens op meerdere circuit's getest: Nurburgring, SPA en Zolder, dus je antwoord is wellicht wat te kort door de bocht

Prijs/fun factor van een e36 is helemaal niet verkeerd op zich, maar als je goed voelt dan is de balans niet 100% en is ie zeker niet neutraal. Dat vind ik erg jammer, want een e36 opbouwen is veeeeel makkelijker dan een e34 opbouwen, die een veel betere balans heeft, ivm de beschikbaarheid van onderdelen. Maar goed, als de e34 straks klaar is dan heb ik ook wat

@Kasteel: is zeker het overwegen waard; zeker als je minder gevoelig bent voor balans dan wel het verschil niet kunt voelen, is de prijs/fun verhouding helemaal top !
EDIT: vergeten te vermelden: een 318is stuurt beter dan de 325/m3 vanwege de lichtere neus en blok minder ver naar voren (lees: korter motorblok). Die heeft alleen wel wat krap vermogen om weer lekker te kunnen rijden

Laatst gewijzigd door Aernoudt op 23 jul 2007, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Bert, M3 is wel gaaf, maar bijvoorbeeld de GT die ik had wil je gewoon niet uit elkaar trekken, daar is ie te exclusief voor.
Davy, mooie info, bedankt! Dat uitlijnen, laat je daarmee ook 1 of 2 graden camber zetten? Dat was ook een probleem met mijn M3, onderstuur door gebrek aan camber, had ik op de Nordschleife echt onwijs last van.
Davy, mooie info, bedankt! Dat uitlijnen, laat je daarmee ook 1 of 2 graden camber zetten? Dat was ook een probleem met mijn M3, onderstuur door gebrek aan camber, had ik op de Nordschleife echt onwijs last van.
- Joost
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Camber is bij een E36 zeer makkelijk zelf te realiseren. Kost je een uur en 2 euro aan materiaal.
[img:600:450]http://www.funkfactory.nl/images/E36_325_front.jpg[/img]
Trouwens, op de achtegrond is Nandor zijn ex 325i te bewonderen, still going strong.
[img:600:450]http://www.funkfactory.nl/images/E36_325_front.jpg[/img]
Trouwens, op de achtegrond is Nandor zijn ex 325i te bewonderen, still going strong.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Joost, bedoel je d.m.v. de camber correction bolts? Dat is inderdaad een makkelijke en goedkope oplossing en kan veel onderstuur weghalen. Ook schijnt het mogelijk te zijn om veerschotels van een M3 te gebruiken en dan de rechtse links en de linkse rechts. Trouwens, elke keer als ik jouw auto zie vind ik hem weer prachtig!Joost schreef:Camber is bij een E36 zeer makkelijk zelf te realiseren. Kost je een uur en 2 euro aan materiaal.
[img:600:450]http://www.funkfactory.nl/images/E36_325_front.jpg[/img]
Trouwens, op de achtegrond is Nandor zijn ex 325i te bewonderen, still going strong.
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Ik weet het niet, maar bij BMW zijn origenel camber correction bolts te verkrijgen. Een hele mond vol, maar het zijn niet meer dan dunner bouten, zodat je stelruimte hebt op je fuseestuk.
[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/3550_p.png[/img]
[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/3550_p.png[/img]
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten