Ik kan in die zin uit ervaring spreken dat ik een eerstehands vergelijk kan maken tussen een E36 M3 3.0 en een E46 330i.
De E36 heeft absoluut de meeste charme. Wat een geweldige wagen is dat. Mij is het om het even of het een 3.0 of een 3.2 is. De 3.2 betaal je een premium voor, en is wellicht de logischere keus, maar imho hebben ze allebei 100% de M-factor. Het beginnen inderdaad oude wagens te worden, maar voor 15k zou je wel een redelijk onderhouden exemplaar moeten vinden lijkt me, maar verwacht geen wonderen.
Voor mij persoonlijk is er een duidelijk verschil. Voor road trips en driving fun, absoluut de E36. Inderdaad, die auto trek je aan, en ik blijf het design prachtig vinden, ook al is de E36 wat controversieel in BMW kringen. Het blok is absoluut complexer dan de 130i met de ITBs en (enkele 3.0 of dubbele 3.2) Vanos, maar eenmaal afgesteld ook zeer betrouwbaar. De sound is een stuk rauwer, ook met OEM uitlaat, en je voelt gewoon de PKs bij stationair draaien voor het stoplicht (mijn vrouw haar woorden...niet de mijne...

)
Wil je een wat frisser en jonger interieur, wat een stuk beter in elkaar zit, kies dan de 130i. Ik verbaasde me positief over het feit dat het verschil tussen de E36 en E46 zo groot is van binnen. De E46 (en 130i in die zin) zit gewoon een stuk beter in elkaar. Geen rammelende deurpanelen, geen speling op de stoelen, geen hangende dakhemel, geen krakend koppelingspedaal, etc. Daaraan merk je echt dat de E36 op leeftijd begint te geraken. Je moet dus echt een liefhebber vinden die dat soort dingen heeft bijgehouden, want anders loopt het hard op. Zo'n auto verdient het gewoon om zulke (kleine) dingen bij te houden. Echter, dat zijn dan ook weer de auto's met een premium. Beetje de kip of het ei verhaal. Stoelen in de 130i vind ik wel aan de harde kant, maar ik heb er nooit echt een lange trip mee gemaakt die keer dat ik er in reed.
Kortom, mijn keus zou zijn een E36 M3. Mocht je meer dan 2 deuren nodig hebben, ga dan voor een sedan, ook prima! Ben echter wel voorbereid om meer te spenderen dan die 15k. En dat is met in het achterhoofd houdend dat je ook veel onderhoud zelf doet. Weet je nu al dat je de wagen over een paar jaar weg doet, ga dan voor de 130i. Waarschijnlijk is dat minder probleemloos rijden c.q. minder ergeren aan allerlei kleine ouderdomskwaaltjes.