Bedankt!
Een aantal jaar geleden viel het me bij een sprintwedstrijd op dat bij een andere Sierra de achterwielen flink naar voren kwamen tijdens het wegrijden. Nou wist ik dat die Sierra dezelfde gele Powerflex bussen in het subframe achter heeft als ik heb. Blijkbaar geven die dus toch nog flink wat mee. Nou is dat bij een sprint niet zo erg natuurlijk, maar in bochten kan het er zo voor zorgen dat de achteras niet recht onder de auto zit waardoor de sporing van beide achterwielen niet klopt. Ik had al vaker gelezen dat er massieve aluminium bussen te krijgen waren en dat je eigenlijk zo goed als geen verschil voelt wat betreft comfort. Dus had ik vorig jaar al een setje van deze besteld.
Destijds had ik al een poging gedaan de oude Powerflex bussen uit het subframe te krijgen, maar helaas wilden ze er maar niet uitkomen. Maar nu was het toch eens tijd om ze toch echt te vervangen. Dus nog eens goed mijn best gedaan en uiteindelijk toch een trucje gevonden om ze eruit te krijgen zonder de hele achteras onder de auto vandaan te moeten halen. Het monteren van de nieuwe aluminium bussen was vervolgens gelukkig een fluitje van een cent.
De reden dat ze nu toch echt vervangen moesten worden was omdat ik ook een andere uitlaat onder de auto wilde en het vervangen van de bussen met de nieuwe uitlaat er ook niet makkelijker op zou worden. De reden van de andere uitlaat is omdat ik al tijden gek werd van de herrie, vooral op lange stukken snelweg maar het constante monotone brom was. Ik word blijkbaar een beetje oud dat het me zo was gaan tegenstaan.
De andere uitlaat kopen was nog niet zo makkelijk. Zoals bijna alle Cosworth spullen moest hij natuurlijk weer uit Engeland komen, maar bijna alle verkopers zeiden dat hij te groot was om te versturen. En bij de verkopers waarbij hij wel verstuurd kon worden klopte de prijs niet, die werd ineens iets van 100 pond hoger.

Uiteindelijk heb ik een tweedehands gevonden bij iemand die Cosworths sloopt, maar zo was het een stuk goedkoper en verzenden was ook geen probleem.

Het is een Magnex met 4" eindstuk.
De uitlaat monteren was helaas een verschrikkelijk karwei. Sowieso ging hij al niet direct passen vanwege mijn aangepaste achteras. Daarvoor moeten de middendempers zo'n 4 cm naar voren verplaatst worden en de steuntjes die aan de dempers zitten moesten verlengd worden zodat ze weer terug kwamen op de originele plaats. Maar vreemd genoeg was dat niet het enige waardoor hij niet paste. Hij is nog op enkele andere plaatsen aangepast om hem vrij te laten lopen van onder andere de chassisbalk, stabilisatorstang en de versnellingsbak. Op sommige plekken zit er echt maar iets van 5 mm tussen ofzo, maar hij loopt vrij en ook door bewegingen van de motor komt hij nergens tegen aan. Helaas geen foto's van het passend maken, alleen van het eindresultaat.
Gelukkig is het geluid een hele verbetering. Hij is natuurlijk nog steeds niet stil, maar bij stationair is het een heel verschil en ook is de irritante brom bij snelweg-snelheid verdwenen.