Eriks 530i Touring & VW Golf GTI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Martijn_bmw » 21 jun 2018, 17:31

Ik heb destijds zf gebeld, ze kende het probleem niet aan de hand van omschrijving maar kon uiteraard wel langs komen voor diagnose

Frank_Sch
Berichten: 2242
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Frank_Sch » 21 jun 2018, 18:00

De Alpina experts van Nederland vind je in ‘s Gravendeel. Als je eigenlijk in die auto wil blijven rijden, is mijn advies daar langs te gaan.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Spijkerhard » 21 jun 2018, 21:40

Mijn B10 wil ook wel eens iets langer wachten met overschakelen als ie nog niet warm is, zeker op maandag wanneer de auto in het weekend niet gebruikt is. 3 kilometer verder is alles weer prima.
Het lijkt me geen probleem. Als de motor nog niet warm is, en er in principe nog relatief veel speling tussen zuiger en cilinder is, wil je geen te lage toeren/hoge lijbaan krachten. Vanwege de -minimale- speling kantelt de zuiger nog relatief veel.
Misschien zit het vooral tussen de oren Erik.

SPBA is inderdaad het adres. Moet er ook hoognodig weer naar toe. Heb inmiddels een behoorlijk waslijstje. Inclusief spoelen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Joy » 21 jun 2018, 21:45

Zowel de E46 318i van de buren als de 330i van pa schakelen wat later op vlak na de koude start Bij het wegrijden merk je dit duidelijk.
Is volgens mij een normale eigenschap.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28558
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Martijn_bmw » 21 jun 2018, 21:53

Het late opschakelen is ook niet het probleem, de klap die volgt na een moment van een gevoel van ontkoppeling / geen aandrijving tussen het overschakelen. Althans dat had ik, en lijkt op de klacht die Erik ook omschrijft?!

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Auke M535i » 21 jun 2018, 22:05

ErikS schreef: 21 jun 2018, 08:24
Martijn_bmw schreef: 20 jun 2018, 17:52 Ik had inderdaad de zf8 bak maar klinkt heel erg hetzelfde als wat jij beschrijft. Helaas kan ik je geen oplossing geven, na 2 spoelbeurten en nog wat andere dingen was ik er klaar mee. (Ken je gevoel ;) )

Voelde idd als even een paar seconde geen aandrijving en daarna klapte hij weer door
En dan inderdaad alleen als de boel koud is.
Dan houdt de automaat de versnellingen net wat langer aan, waardoor je vrij vlot op de 3ktpm zit.

Nu doet 'ie het weer 3 dagen perfect.... Maar het voelt niet goed om daar 400pk op los te laten, dat is het meer.

Overigens, waar ik met mijn zoektocht voornamelijk tegenaan loop is, dat ik wat mij betreft de ultieme BMW al voor de deur heb.
Daarmee valt vrijwel het hele merk af indien ik iets van 2013-2018 zou uitzoeken....... :bag:
Is vrij normaal gedrag hoor. Is de software die dat doet om de kats sneller op temperatuur te krijgen. Dat ie op dat moment wat abrupt schakelt klopt ook.
Dit alles is bij een BMW en ZF kenner bekend.

Online
Eric Z
Berichten: 4130
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Eric Z » 21 jun 2018, 22:07

Heb ik gehad in een e46, naar zf (nl) geweest olie gewisseld en sindsdien nooit meer gezeur gehad.
Maar als Martijn soortgelijke issues heeft gehad en het na een olie wissel niet weg is word het wel lastiger.

Als ik Erik was zette ik die auto bij ZF neer op kosten van verkoper (want nog in garantie), lost dat het niet op word het wel een lastiger verhaal.

Bij mij was ooit eerder al de olie gespoeld bij een ander bedrijf aan de rekeningen te zien. Nu ga ik er vanuit dat ze er dan gelijkwaardige olie in doen. Maar het maakte in mijn geval heel veel uit.
Na bochten waar bij je gas losliet kwam het er heel abrupt in en soms spontaan de auto die zelf aangeeft op het display dat er een storing in de bak was. Daarna nooit meer teruggezien.

Zf was bij mij nog geen 600euro, was het mij zeker waard. Al 60k km verder zonder gezeur.
Daarvoor ieder keer toch hetzelfde nare gevoel zoals Erik omschrijft, wat als ik hier het volledige vermogen op loslaat...

Online
Eric Z
Berichten: 4130
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Eric Z » 21 jun 2018, 22:10

Auke M535i schreef: 21 jun 2018, 22:05
ErikS schreef: 21 jun 2018, 08:24
Martijn_bmw schreef: 20 jun 2018, 17:52 Ik had inderdaad de zf8 bak maar klinkt heel erg hetzelfde als wat jij beschrijft. Helaas kan ik je geen oplossing geven, na 2 spoelbeurten en nog wat andere dingen was ik er klaar mee. (Ken je gevoel ;) )

Voelde idd als even een paar seconde geen aandrijving en daarna klapte hij weer door
En dan inderdaad alleen als de boel koud is.
Dan houdt de automaat de versnellingen net wat langer aan, waardoor je vrij vlot op de 3ktpm zit.

Nu doet 'ie het weer 3 dagen perfect.... Maar het voelt niet goed om daar 400pk op los te laten, dat is het meer.

Overigens, waar ik met mijn zoektocht voornamelijk tegenaan loop is, dat ik wat mij betreft de ultieme BMW al voor de deur heb.
Daarmee valt vrijwel het hele merk af indien ik iets van 2013-2018 zou uitzoeken....... :bag:
Is vrij normaal gedrag hoor. Is de software die dat doet om de kats sneller op temperatuur te krijgen. Dat ie op dat moment wat abrupt schakelt klopt ook.
Dit alles is bij een BMW en ZF kenner bekend.
Ok, en wat is de verklaring daarvoor dan? Behalve dat het dus vaker voorkomt.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij BMW/ZF denken, laat maar lekker abrupt schakelen als de kats nog niet warm zijn. Waarom zou het dan niet soepel kunnen? En waarom is het dan niet consistent het geval?

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 21 jun 2018, 22:15

Maar het is bij mij niet bij het schakelen.
Het is gewoon hikken in het toeren verloop waar de aandrijving steeds heel kort weg klapt.

Online
Eric Z
Berichten: 4130
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Eric Z » 21 jun 2018, 22:19

ErikS schreef: 21 jun 2018, 22:15 Maar het is bij mij niet bij het schakelen.
Het is gewoon hikken in het toeren verloop waar de aandrijving steeds heel kort weg klapt.
Ok, dus niet tijdens een normaal schakel moment maar ook bij een constante snelheid? Of bij langzaam in toeren stijgen waarvan je zeker weer dat er nog niet geschakeld gaat worden?
Dat had ik nog niet uit je verhaal opgemaakt maar zijn dan hele andere symptonen.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 21 jun 2018, 22:22

Eric Z schreef: 21 jun 2018, 22:19
ErikS schreef: 21 jun 2018, 22:15 Maar het is bij mij niet bij het schakelen.
Het is gewoon hikken in het toeren verloop waar de aandrijving steeds heel kort weg klapt.
Ok, dus niet tijdens een normaal schakel moment maar ook bij een constante snelheid? Of bij langzaam in toeren stijgen waarvan je zeker weer dat er nog niet geschakeld gaat worden?
Dat had ik nog niet uit je verhaal opgemaakt maar zijn dan hele andere symptonen.
Ja klopt.
Het is niet het schakelmoment.

Als hij koud is loopt hij af en toe richting de 3ktpm als je heel licht meer gas geeft. (Binnen het warm rijden) dan geeft hij een schok bij 2200, bij 2500, bij 3000 en dan schakelt hij bij 3200/3500 ofzo.

En dat zij best 'klappen'.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Riceaux » 21 jun 2018, 22:31

Koppelomvormer? :hmmm:

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 21 jun 2018, 22:34

Hij schiet dan ook niet omhoog in de toeren. Hij hikt echt heel snel & vrij extreem.

Maar je moet het voelen/meemaken. Met filmen krijg ik het geeneens duidelijk vastgelegd.

Zed240
Berichten: 2992
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Zed240 » 21 jun 2018, 22:39

Zit het dan wel in de bak? Kan het niet zijn dat de brandstoftoevoer o.i.d. een fractie van een seconde stopt waardoor de motor heel kort geen vermogen geeft?

Online
Eric Z
Berichten: 4130
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Eric Z » 21 jun 2018, 22:40

Of elektronica die afknijpt maar dan zal er wel zo'n symbol knipperen op je dashboard ook.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 21 jun 2018, 22:41

Zed240 schreef: 21 jun 2018, 22:39 Zit het dan wel in de bak? Kan het niet zijn dat de brandstoftoevoer o.i.d. een fractie van een seconde stopt waardoor de motor heel kort geen vermogen geeft?
Klinkt ook plausibel. Ontsteking zou ook nog kunnen..... Maar het voelt als uit de bak. Daar voel ik 'n tik/klap in. Het is geen klap van weer vermogen oppakken.

Geen foutmeldingen.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Auke M535i » 21 jun 2018, 23:01

Dan gewoon door iemand met kennis gaan dataloggen op het moment dat dit probleem zich voordoet. Zowel de DME als transmissie ECU dataloggen, wordt het vrij snel duidelijk. Parts cannon afvuren zonder echte diagnose lijkt mij een beetje zonde.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43069
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Arthur » 22 jun 2018, 08:10

Zit er wel genoeg olie in de bak? Lijkt wel of het systeem zo nu en dan 'lucht' hapt. En dan niet alleen de olie peilen maar de gehele ontluchtings/opvulprocudere volgen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 jun 2018, 08:24

Een bak ontluchten is niet nodig. Hij zit nooit 100% vol met olie dus lucht is er altijd en dat is ook niet erg.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43069
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door Arthur » 22 jun 2018, 08:42

Dan is mij dat anders verteld door een dealer, ontluchtings- en opvulprocedure. Alleen olie erin en klaar, zo werkte het niet... Specifiek die beide woorden.
En hij hoeft ook niet helemaal vol te zijn, dat zeg ik ook niet. Maar ik ben niet thuis in deze techniek maar als er ergens een luchtbelletje beweegt in een cilindertje, of wat dan ook, dan kun je die klappen krijgen in de aandrijving lijkt mij.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 22 jun 2018, 08:48

Auke M535i schreef: 21 jun 2018, 23:01 Dan gewoon door iemand met kennis gaan dataloggen op het moment dat dit probleem zich voordoet. Zowel de DME als transmissie ECU dataloggen, wordt het vrij snel duidelijk. Parts cannon afvuren zonder echte diagnose lijkt mij een beetje zonde.
Das heel leuk & aardig, en best een goed idee.... Maar ik denk dat ik dan beter mijn wagen achter kan laten.
Nu gaat het weer een aantal dagen op rij prima, niks aan het handje. :bag:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ///Joost » 22 jun 2018, 09:18

Erik, waarom doe je niet een spoeling bij ZF? Bij deze km stand kan het nooit kwaad, en het is alleen maar een plus bij evt. verkoop (wat ik niet zou doen overigens). Bij ZF halen ze het hele brein open en wordt echt alles van binnen aangepakt. Dan kun je dat alvast afstrepen. Maar het is zeker geen weggegooid geld.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 22 jun 2018, 10:20

///Joost schreef: 22 jun 2018, 09:18 Erik, waarom doe je niet een spoeling bij ZF? Bij deze km stand kan het nooit kwaad, en het is alleen maar een plus bij evt. verkoop (wat ik niet zou doen overigens). Bij ZF halen ze het hele brein open en wordt echt alles van binnen aangepakt. Dan kun je dat alvast afstrepen. Maar het is zeker geen weggegooid geld.
Evengoed gaat hij woensdag naar de garage voor een dubbele flush ed. (is ook echt een vak-idioot-specialist)
Dan kijken ze er naar. Daarna kan ik altijd nog die keuze maken, wat me geen gek idee lijkt.

Misschien dan wel effe met Riceaux ofzo die kant op stampen. Heb er gewoon geen zin in & te weinig tijd voor.
Nog steeds niet klaar in en om het huis. Daar ook allerlei mensen aan het werk gezet. Ik ben altijd van het zelf veel doen, want leuk & het scheelt gewoon een boel geld.... Maar ik loop 'vast' in mijn tijd op het moment. (mogen we verder uiteraard niet over klagen. ;-) )

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 22 jun 2018, 22:52

De druppel?

Mijn vrouw stond net weer stil met een motorstoring. Woensdag naar de garage & dan begin ik serieus aan de orienterende fase voor wat anders. Volgens mijn vrouw dezelfde klacht als voor het vervangen van de hele klere zooi aan injectoren ed. Ik hoop stiekem dat dit probleem te linken is aan de 'hikjes'. Mocht dat zo zijn dan is de oplossing waarschijnlijk makkelijker.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: De Alpina B3S van Erik

Bericht door ErikS » 22 jun 2018, 23:00

Audi6 schreef: 22 jun 2018, 22:58 Net binnen de garantieperiode, je had toch een half jaar garantie?
Klopt, alles binnen garantie.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], erwin20vt, Racingweirdo en 6 gasten