RaceChrono - rondetijden met je mobieltje

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
MartijnGizmo

RaceChrono - rondetijden met je mobieltje

Bericht door MartijnGizmo » 22 jul 2007, 12:15

Best slim idee: http://carfreaks.net/content/?p=149
A project called RaceChrono - GPS lap timer
July 22nd, 2007 - Track

It all began as my idea of a mobile phone based lap timing software. Using GPS is nothing new in the lap timing business, but what made the idea exciting to many, was the possibility to use a commonly available smart phone together with a cheap Bluetooth GPS instead of expensive purpose made hardware. I made a proof-of-concept in a few weeks, which inspired a few other Carfreaks and quite soon RaceChrono was born.

About a month ago, after several hundreds of hours of work, extensive testing and many laps driven, we finally felt that our project was ready enough to go public.

[img:320:240]http://www.racechrono.com/blog_screens/ ... ot0230.jpg[/img]

The main feature is of course the Live Timer, which shows your lap- and sector-times in real-time. Also included are a scalable graphical display of traveled path, satellite reception display, speedometer and a compass:

[img:320:240]http://www.racechrono.com/blog_screens/ ... ot0231.jpg[/img]

When you’re back at the pits, you can also browse through your lap and sector times, or view your trap speeds:

[img:320:240]http://www.racechrono.com/blog_screens/ ... ot0232.jpg[/img]

Or maybe analyze your laps by graphs of time, speed and altitude compared to any another lap:

[img:320:240]http://www.racechrono.com/blog_screens/ ... ot0233.jpg[/img]

All lap timing sessions are logged, and the results can be viewed afterwards. The raw NMEA-output from the GPS is also saved, so you can use that in other compatible software if you wish.

And yes, there’s always the question of accuracy when it comes to timing anything. After extensive testing, we feel really confident on RaceChrono’s accuracy. Our tests together with commercial lap timers have showed an accuracy of between +- 0.03-0.10 seconds with a cheap 5 Hz receiver. Switching to an ordinary 1 Hz SirfStar3 receiver RaceChrono was still very accurate - on the level of +- 0.10-0.15 seconds. Keep in mind however that accuracy is fully dependent on the quality of your GPS receiver and signal reception. There is also an experimental performance testing feature in RaceChrono, but at the moment we would not rely too much on the individual results it gives.

Note that if the signal from the satellites is too weak, your lap times can be inaccurate and in worst case you can even miss some laps. So take care to position your receiver properly on your dash close to the windshield, or maybe even outside the car! Use the satellite reception display to help you find the best location in your car.

Currently supported phones are almost all Series 60 smart phones (specifically Series 60 2nd edition and 3rd edition). This means that tens of Nokia smart phone models are supported, and some LG and Samsung models as well. Nearly all Bluetooth GPS models are supported, but we recommend either a 5 Hz MTK chipset based or a common 1 Hz SirfStar3 based receiver.

I guess that’s all for now. Please visit the project web site at www.racechrono.com!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 jul 2007, 12:19

Zijn wel meer van dat soort progs, ik heb Xchrono-T op mijn PDA.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jul 2007, 13:35

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om zoiets ook een keer te doen :mrgreen:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 22 jul 2007, 13:39

InjectTheVenom schreef:Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om zoiets ook een keer te doen :mrgreen:
Als in; het gebeurde om de hoek.

Hier een ronde die ik gemeten heb op één van mijn favoriete circuits. (Peter kent ´m wel :D)

[img:857:398]http://img486.imageshack.us/img486/5093 ... gelzh3.png[/img]

L@urens

Re: RaceChrono - rondetijden met je mobieltje

Bericht door L@urens » 20 mei 2009, 09:49

Sinds enkele dagen met de laatste versie van RaceChrono aan het spelen i.c.m. een Nokia S60 telefoon. Krijg vandaag een 5Hz GPS ontvanger binnen.

Dit is echt VEEEEEEEL goedkoper dan een PerformanceBox - want die telefoon heb ik toch al nodig voor mijn werk en qua features compleet over the top. Geweldig dus.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Voldoende circuits beschikbaar - of zelf maken:
http://www.racechrono.com/tracks/?lang= ... etherlands" onclick="window.open(this.href);return false;
Zandvoort, Assen, Zolder, BTG, etc.

Rupie

Bericht door Rupie » 20 mei 2009, 10:03

Wat kost die ontvanger dan?

Ziet er goed uit.

L@urens

Bericht door L@urens » 20 mei 2009, 10:49

Ik heb een Nokia E75 met ingebouwde GPS - dus dat kan, maar nauwkeuriger is een 5Hz GPS ontvanger:
http://www.pdashop.nl/product/64337/qst ... eiver.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(€ 75 incl BTW en verzending)

allen

Bericht door allen » 20 mei 2009, 11:00

Of het over de top is weet ik niet, maar het is met de performancebox op zich leuk om met een groepje na afloop de gegevens te bekijken. Kan best leerzaam zijn als je de snelheden, lijnen en rempunten kunt zien.

Wil die van Hans ook nog wel een keer met mijn gegevens vergelijken. Alhoewel ik m'n twijfels heb over het nut hiervan. We staan alleen maar in de pitbox... :bag:

L@urens

Bericht door L@urens » 20 mei 2009, 11:17

allen schreef:Of het over de top is weet ik niet, maar het is met de performancebox op zich leuk om met een groepje na afloop de gegevens te bekijken. Kan best leerzaam zijn als je de snelheden, lijnen en rempunten kunt zien.
Mee eens, bepaalde zaken vergelijken is nuttig, maar de complete featureset van RaceChrono of een PerformanceBox is voor mij over the top. Zoals de verdeling in secties vind ik nog niet echt heel interessant, eerst meer rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 mei 2009, 11:37

ziet er leuk uit voor op je tel....zou het ook op een MIO met windows kunnen? ik heb ook gps de MIO501 geloof ik, digiwalker

René130i

Bericht door René130i » 20 mei 2009, 11:45

Stoer, eens proberen of die beta wat werkt voor Windows Mobile

Metchu

Bericht door Metchu » 20 mei 2009, 11:54

ik heb het progje "trackday" op me iphone 8) http://tomatounion.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 mei 2009, 12:08

Iemand enig idee of het ook fatsoenlijk samen gaat werken met een Nokia E71 en wat je behalve de software nog kwa randapparatuur aan moet schaffen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mei 2009, 13:27

Spookyfish schreef:
allen schreef:Of het over de top is weet ik niet, maar het is met de performancebox op zich leuk om met een groepje na afloop de gegevens te bekijken. Kan best leerzaam zijn als je de snelheden, lijnen en rempunten kunt zien.
Mee eens, bepaalde zaken vergelijken is nuttig, maar de complete featureset van RaceChrono of een PerformanceBox is voor mij over the top. Zoals de verdeling in secties vind ik nog niet echt heel interessant, eerst meer rijden.

Kan juist wel heel makkelijk zijn als je wat referentie materiaal hebt, want dan word het namelijk meteen pijnlijk duidelijk waar je tijd verliest tov anderen. Als je dat weet kan je je ook sneller verbeteren.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 20 mei 2009, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 mei 2009, 13:31

Wil die van Hans ook nog wel een keer met mijn gegevens vergelijken. Alhoewel ik m'n twijfels heb over het nut hiervan. We staan alleen maar in de pitbox... :bag:
Ik neem aan dat je die andere Hans bedoelt met die tupperware Z06!? :P

Ziet er goed uit die RaceChrono, ik vind een performance box beetje achterhaald eigenlijk met dat kleine schermpje.. doet het wel prima!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2009, 13:36

Ik heb Sports Tracker gedownload op mijn N95 met ingebouwde gps en dat werkt prima. Gratiesj.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mei 2009, 13:39

Hans GP schreef:

Ziet er goed uit die RaceChrono, ik vind een performance box beetje achterhaald eigenlijk met dat kleine schermpje.. doet het wel prima!
Ik kijk daar toch niet echt op, ik vind juist de PC software ideaal :)

GTRene

Bericht door GTRene » 20 mei 2009, 13:45

Dennis Cavallino schreef:Ik heb Sports Tracker gedownload op mijn N95 met ingebouwde gps en dat werkt prima. Gratiesj.
is dat ook met windows? zoja dan zou dat toch ook op die van mij kunnen :hmmm:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 mei 2009, 14:06

Bert ///M3 schreef:
Hans GP schreef:

Ik heb die pc software nog niet geprobeerd misschien moet ik dat eerst eens doen.. maar dat schermpje kan ik mooi gebruiken om op te scheppen in de pits :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 20 mei 2009, 14:11

Hans, was jij van plan om te kijken wat je verkeerd doet als je het rechte stuk op komt rijden? :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2009, 14:18

GTRene schreef:
Dennis Cavallino schreef:Ik heb Sports Tracker gedownload op mijn N95 met ingebouwde gps en dat werkt prima. Gratiesj.
is dat ook met windows? zoja dan zou dat toch ook op die van mij kunnen :hmmm:
Weet ik 't, 't werkt en dan ben ik altijd erg blij. :D

@Allen: Dan kun jij toch mooi de rondetijden voor Hans op een kartonnen bordje schrijven? Je staat er dan toch...

GTRene

Bericht door GTRene » 20 mei 2009, 14:24

whaaha lol @allen en dennis

L@urens

Bericht door L@urens » 20 mei 2009, 14:39

InjectTheVenom schreef:Iemand enig idee of het ook fatsoenlijk samen gaat werken met een Nokia E71 en wat je behalve de software nog kwa randapparatuur aan moet schaffen?
E71 is perfect. Interne GPS (heeft 'ie dat?) kun je gebruiken of een externe 5Hz voor meer nauwkeurigheid.

L@urens

Bericht door L@urens » 20 mei 2009, 14:41

Hans GP schreef:
Bert ///M3 schreef:
Ik heb die pc software nog niet geprobeerd misschien moet ik dat eerst eens doen.. maar dat schermpje kan ik mooi gebruiken om op te scheppen in de pits :mrgreen:
De sessies van RaceChrono kun je exporteren naar vbox formaat en met de software van PerformanceBox bekijken... en Google Earth/Maps.
Laatst gewijzigd door L@urens op 20 mei 2009, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 20 mei 2009, 15:25

LOL@Dennis. Laat Hans maar schrijven, hang ik het bord wel langs de pitmuur. Teamspirit van de GM Boys! :mrgreen:

Plaats reactie